| 28-03-2024 | 17:35
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
bijschrijven LPE
Jan de Hulster
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-01-2011 15:11
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Ik heb getracht bij de verlengingvan m'n GPL brevet, m'n LPE op het GPL te laten bij schrijven.

Dat is mislukt.
(Er staat wel RT/VFR (only) op maar geen LPE.......)

Mijn vraag is :
Heeft iemand anders dat al geprobeerd?

Verder:
Heeft iemand dat LPE toevallig al op z'n PPL laten bijschrijven?
Is dat gelukt of wordt het LPE niet op het PPL brevet aangetekent?
(ik kan me voorstellen dat bij PPL brevet verlenging gekeken wordt dat je een LPE hebt.
En als je dat hebt je alleen weer de aantekening RT (VFRonly) krijgt.
Want zonder LPE vervalt je RT (VFRonly) toch?)


Ik lees het wel.
Bedankt alvast.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 15-01-2011 15:13
 
webmaster
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-01-2011 15:39
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2421
Sinds: 21.08.08

LPE bijschrijven op PPL gaat met dit KIWA formulier (punt 5.3) Resultaat LPE test bijvoegen + wachten op acceptgiro + betalen. Daarna wordt LPE op PPL bijgeschreven.

Voor GPL is LPE niet verplicht, dus kan ik me voorstellen dat KEI deze niet bijschrijft.

Op PPL is LPE net zoals RT een speciale " Rating". Volgens mij kan alleen RT beperkt zijn met "VFR only". (maar er is natuurlijk samenhang tussen RT en LPE)
 
www.zweefportaal.nl
Jan de Hulster
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-01-2011 15:51
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

webmaster schreef:
LPE bijschrijven op PPL gaat met dit KIWA formulier (punt 5.3) Resultaat LPE test bijvoegen + wachten op acceptgiro + betalen. Daarna wordt LPE op PPL bijgeschreven.

Voor GPL is LPE niet verplicht, dus kan ik me voorstellen dat KEI deze niet bijschrijft.

Op PPL is LPE net zoals RT een speciale " Rating". Volgens mij kan alleen RT beperkt zijn met "VFR only". (maar er is natuurlijk samenhang tussen RT en LPE)


Hoi Ben,

Ik heb net van iemand een copy PPL gekregen.
Inderdaad wordt daar LPE bij geschreven met het level dat iemand heeft behaald.


De logica dat LPE niet verplicht is en daarom niet wordt bijgeschreven op het GPL, ontgaat me enigzins.
Immers RT is OOK niet verplicht. En dat wordt er WEL bijgeschreven op het GPL.

Ik heb het KEI al een mailtje gestuurd.

groet,
Jan.
 
Ruud Holswilder
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-01-2011 20:37
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Jan de Hulster schreef:
Ik heb getracht bij de verlengingvan m'n GPL brevet, m'n LPE op het GPL te laten bij schrijven.

Dat is mislukt.
(Er staat wel RT/VFR (only) op maar geen LPE.......)


Groot ClapClap en dikke TupTup dat KEI niet mee doet aan deze onzin.
De EASA heeft bepaald dat LPE is niet verplicht is voor zweefvliegers. Dan moet je het ook niet bijschrijven in een GPL.
 
Putje
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-01-2011 22:27
Lid

Berichten: 142
Sinds: 01.09.08

Arjan schreef:
Ik heb begrepen dat voor een RPL TMG brevethouder (zeg maar PPL TMG alleen voor Nederlands luchtruim) de LPE niet verplicht is. Klopt dit? Betekent dat dan ook als ik bovenstaande lees dat mocht een RPL TMG brevethouder de test toch doen, hij dit niet kan laten bijschrijven op zijn brevet?

Gek genoeg mogen zweefvliegers en RPL TMGers met "gewoon RT" wel (Nederlandse) CTR's kruisen etc door middel van RT, maar is een PPL TMG brevethouder verplicht een extra (LPE) test te doen om hetzelfde te mogen doen. Mag een PPL TMG brevethouder zonder LPE uberhaupt nog vliegen, en mag dat dan alleen nog in ongecontroleerd luchtruim?
De PPL houder mag dan weliwaar ook de grens over in tegenstelling tot de RPL TMGer, de zweefvlieger mag dat ook (nog) zonder LPE.

Als de gedachtengang klopt blijf ik het een vreemde situatie vinden.


Zie ook: http://www.gemoto...pl-houders
Marc v.d. Putte, EACzc

"Always remember that you are unique. Just like everybody else."
 
Frits Urselmann
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-01-2011 22:40
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 568
Sinds: 04.09.08

hoi hoi ,
Ik moet om m,n JAR-FCL te behouden ook een LPE test doen.
wie kan mij een goede tip geven waar ik dat kan doen, en hoe ik mij kan voorbereiden voor deze test

bij voorbaat dank

Frits Urselmann

dkvzc.frits(ed)planet.nl
Gewijzigd door Frits Urselmann op 17-01-2011 22:41
https://www.lange-aviation.com/
 
vezc.aero
Arjan
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-01-2011 22:44
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 98
Sinds: 02.10.08

Putje, thanks voor de opheldering. Heb daarom m'n berichtje maar verwijderd.
 
webmaster
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-01-2011 17:01
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2421
Sinds: 21.08.08

Toch LPE verplicht bij RT op je GPL -> KLIK
 
www.zweefportaal.nl
Jan de Hulster
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-01-2011 17:29
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

webmaster schreef:
Toch LPE verplicht bij RT op je GPL -> KLIK


Hmmmmmm 14 december is dit KNVvL/IVW besluit.

Ik stuur alle gegevens ca. 12 januari 2011 op naar de KEI club en ze voeren het niet uit.
Zucht....
Een E-mail hierover 3 dagen geleden naar de KEI club. Nog geen reactie.

Ben benieuwd.
 
Jan van Maarseveen
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-01-2011 19:04
Lid

Berichten: 317
Sinds: 02.09.08

Inderdaad vreemd Jan. Maar ook dat we met zijn allen nog slechts 7 weken de tijd hiervoor krijgen! Waarom zo'n haast ineens? De KNVvL is nog wel bezig een korting te bewerkstelligen .......
 
Ballie
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-01-2011 19:14
Lid

Berichten: 93
Sinds: 02.09.08

De toevoeging (VFR only) achter de aantekening RT zal komen te vervallen.... volgens het KNVvL bericht?!
 
Ruud Holswilder
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-01-2011 21:00
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Heeft de KNVvL soms slapende honden wakker gemaakt?
Beetje vreemd dat EASA heeft bepaald dat LPE niet verplicht is voor GPL en IVW ons nu 7 weken de tijd gunt om het maar in orde te maken?
Het komt mij voor dat dit niet geheel in overeenstemming is met de beginselen van behoorlijk bestuur.
 
Kilo Hotel
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-01-2011 21:56
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 442
Sinds: 01.09.08

Ballie schreef:
De toevoeging (VFR only) achter de aantekening RT zal komen te vervallen.... volgens het KNVvL bericht?!


Onder XII Endorsment(s)/ratings staat op nieuwe PPL:
LPE English level 5 Valid until 01 Jan 2017
RT in English

Onder XIII Remark(s) staat:
RT/VFR-flights only.
ZOALS VROEGER!
Kees Hordijk
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
KEES AERO NAUTICAL SERVICES
 
www.aviationservices.eu
Frits Urselmann
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-01-2011 21:58
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 568
Sinds: 04.09.08

Om heel eerlijk te zijn vond ik het ook een vreemde regel! ik als motorvlieger moet een LPE test doen om een bijv. CTR te mogen crossen en een GPL-er mag hetzelfde zonder een LPE test.! erg vreemd ,......toch ?


je kon er dus op wachten dat dit ook gaat gelden voor het GPL, ik ben niet verrast!


https://www.lange-aviation.com/
 
vezc.aero
bertbron
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-01-2011 22:01
Lid

Berichten: 48
Sinds: 01.09.08

Ruud_Holswilder schreef:
Heeft de KNVvL soms slapende honden wakker gemaakt?
Beetje vreemd dat EASA heeft bepaald dat LPE niet verplicht is voor GPL en IVW ons nu 7 weken de tijd gunt om het maar in orde te maken?
Het komt mij voor dat dit niet geheel in overeenstemming is met de beginselen van behoorlijk bestuur.


Onbehoorlijk bestuur van IVW of het KNVvL? Ik kan het bericht niet meer terugvinden maar ergens staat mij een bericht bij dat de KNVvL aan het IVW advies zou vragen op het punt of LPE nodig is voor GPL. Mijn eerste reactie was "Moet je vooral doen de uitkomst staat bij voorbaat als vastFrown". Na de berichten dat LPE niet verplicht is voor zwevers dacht ik dat dat ik te snel een conclusie had getrokken. Helaas is dat niet het geval.
Ik ben bang dat wij, ondanks de positieve EASA regel geen LPE voor zwevers, nog meer van die onzin over ons heen krijgen omdat de IVW samen met de KNVvL e.e.a. weer anders moet interpreteren.
Zijn wij misschien niet beter af zijn met Duitse brevetten?
Gewijzigd door bertbron op 18-01-2011 22:50
*****
Bert Bron
 
webmaster
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-01-2011 22:08
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2421
Sinds: 21.08.08

Kilo Hotel schreef:
Onder XII Endorsment(s)/ratings staat op nieuwe PPL:
LPE English level 5 Valid until 01 Jan 2017
RT in English

Onder XIII Remark(s) staat:
RT/VFR-flights only.
ZOALS VROEGER!

Ja dat staat inderdaad op een PPL, maar in het KNVvL bericht gaat het over het GPL. Zou het kunnen zijn dat ze "VFR only" bij RT schrappen omdat er toch niet met een GPL IFR gevlogen mag worden ?? Er zal ongetwijfeld nog een uitleg over dit punt komen. Voorlopig blijft het gissen Smile
 
www.zweefportaal.nl
Frits Urselmann
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-01-2011 22:18
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 568
Sinds: 04.09.08

BB schreef :

Zijn wij misschien niet beter af zijn met Duitse brevetten?


tjhah,.... dan moeten we als nederlander een duitse LPE test doen Frown
https://www.lange-aviation.com/
 
vezc.aero
bertbron
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-01-2011 22:39
Lid

Berichten: 48
Sinds: 01.09.08

Frits Urselmann schreef:
tjhah,.... dan moeten we als nederlander een duitse LPE test doen Frown


Het ABZ heeft op de site onderstaande gepubliceerd. Dat moet toch ook voor Duitsland gelden? Ik kan mij ook voorstellen dat de Duitsers iets pragmatischer met deze zaak omgaan.

https://www.zweefportaal.nl/main/news.php?readmore=401:
De wet (JAR-FCL 1.010*) stelt:
Zweefvliegers zijn vrijgesteld van de verplichting om een taaltest te doen. Indien een zweefvlieger een RT bevoegdheid heeft dan mag hij in gecontroleerd luchtruim Engels praten zonder in het bezit te zijn van een LPE. Indien een zweefvlieger geen RT heeft, dan mag hij/zij slechts op de daartoe vrijgegeven frequenties zenden.


Enige toelichting van het ABZ lijkt mij wel op z'n plaats!

Overigens heb ik net een nieuwe GPL gekregen met RT (VFR only) en geldig tot 4-1-2013. De IVW en KEI zoeken het maar uitAnnoy.
*****
Bert Bron
 
Bier
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-01-2011 23:56
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 654
Sinds: 01.09.08

Kan iemand mij uitleggen wat het nut is van EASA als (in navolging van het CAMO gebeuren) ieder land weer zijn eigen draai mag geven aan de LPE toestand Helpless
Het lijkt wel bezigheidstherapie voor snorren met een minderwaardigheidscomplex, helaas wel op kosten van de europese belasting betaler Angry
-------------------------
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
-------------------------

Schleigah!
 
www.aeroclubsalland.nl
Kilo Hotel
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-01-2011 02:00
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 442
Sinds: 01.09.08

webmaster schreef:
Kilo Hotel schreef:
Onder XII Endorsment(s)/ratings staat op nieuwe PPL:
LPE English level 5 Valid until 01 Jan 2017
RT in English

Onder XIII Remark(s) staat:
RT/VFR-flights only.
ZOALS VROEGER!

Ja dat staat inderdaad op een PPL, maar in het KNVvL bericht gaat het over het GPL. Zou het kunnen zijn dat ze "VFR only" bij RT schrappen omdat er toch niet met een GPL IFR gevlogen mag worden ?? Er zal ongetwijfeld nog een uitleg over dit punt komen. Voorlopig blijft het gissen Smile


Ik weet niet welke van de diverse KNVvL-berichten bedoeld wordt Ben, maar KNVvL doet toch ook wat voor deze piloten? En er zijn de nodige van deze onder ons.
Kees Hordijk
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
KEES AERO NAUTICAL SERVICES
 
www.aviationservices.eu
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.18 seconden