| 29-03-2024 | 01:19
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 5

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
bijschrijven LPE
Otto Foelkel
#41 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-01-2011 17:48
Lid

Berichten: 1414
Sinds: 09.11.09

Ballie schreef:
Hij vliegt zeker ook overal 'omheen' om maar niet op te hoeven roepen naar Dutch Mill in het Engels?

Hij kent de standaardphrasen en maakt daar al jarenlang bebruik van.
Zijn angst betreft vooral het gesprek, waarin hij zijn algemene vaardigheid in de Engelse taal moet tonen.
 
Ballie
#42 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-01-2011 18:04
Lid

Berichten: 93
Sinds: 02.09.08

Dan hoop ik voor hem dat hij nooit in 'niet standaard' situaties komt waar 'niet standaard' phrases worden gebruikt.... en voor mezelf dat ik op dat moment ver bij hem vandaan vlieg...
 
dick kemp
#43 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-01-2011 18:19
Lid

Berichten: 298
Sinds: 02.09.08

Ballie schreef:
Dan hoop ik voor hem dat hij nooit in 'niet standaard' situaties komt waar 'niet standaard' phrases worden gebruikt.... en voor mezelf dat ik op dat moment ver bij hem vandaan vlieg...


Het is maar hoe je het bekijkt. Standaard RT is bedacht, juist om misverstanden te voorkomen die, en daar zijn ook genoeg voorbeelden van, met het gebruik van niet RT-Engels kunnen ontstaan.
 
Kees Visser
#44 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-01-2011 18:55
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 78
Sinds: 02.09.08

Ruud_Holswilder schreef:
Putje schreef:
Waar heb jij gevonden dat EASA het niet verplicht zou stellen?
Zie dit persbericht van EASA d.d. 09/04/2010 .
Language Proficiency
Balloons and sailplane pilots are excluded from the language proficiency rule.


Wat zou er gebeuren als je je LPE niet haalt en wacht tot EASA?
Ze verzinnen maar een list, want je kan als overheid niet 7 weken vooraf ineens deze eis op tafel gooien.
Dat is niet in overeenstemming met de beginselen van behoorlijk bestuur.



Voor de liefhebbers hierbij het origineeltje:

http://www.easa.e...08-17b.pdf

het is maar een pagina of 647Bugs

groeten

Kees Visser
PH-1404 LAK 17 AT
 
Ballie
#45 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-01-2011 18:56
Lid

Berichten: 93
Sinds: 02.09.08

@ Dick: inderdaad, in essentie heb je helemaal gelijk, een standaard CTR crossing waar je vraagt om clearance en krijgt, je jezelf daarna meldt bij binnenvliegen van de CTR en je afmeldt bij buiten vliegen CTR dat lukt iedereen op basis van standaard phrases. Maar wat ook kan gebeuren (anekdote tijdens laatste Euroglide): we kruiste de CTR van Cambrai. Kregen clearance, meldde ons bij binnengaan en kreeg toen plots de opdracht op de VFR crossing points te gaan volgen van Zuid naar Noord. Na even op de kaart kijken naar die punten en benadrukken dat we een Glider waren (wat de ATC niet veel kon schelen), lukte het om VFR crossing points te gaan vliegen... kort daarna: report 1 minute prior crossing the extended centerline of runway blablabla'. Dat was dus even rekenen met hoogte, tijd, grondsnelheid en zouden we nu de CTR nog wel kunnen crossen zonder een bel te moeten pakken.... maar we meldde ons netjes 1 minuut voor het bewuste punt. "Pls look West and take a sharp look out for the demo team practicing" Was de Patrouille de France aan het oefenen! Dan ben je blij dat je in een tweezitter zit waar er één 100% op vliegen kan concentreren en de ander de RT doet en antwoord op basis van standard phrases op een niet-standaard situatie. Enfin... back on topic... LPE!
Gewijzigd door Ballie op 20-01-2011 18:58
 
GerritKnoop
#46 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-01-2011 11:10
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 64
Sinds: 04.09.08

Op de home pagina van dit zweefportaal staat nb een verhaal van het ABZ dat LPE niet voor GPL geldt. Dit is op 16 dec jl. gepubliceerd. Ga naar Home en scroll wat naar beneden.
Gerrit Knoop
VEzc
 
dick kemp
#47 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-01-2011 11:14
Lid

Berichten: 298
Sinds: 02.09.08

Ballie schreef:
@ Dick: inderdaad, in essentie heb je helemaal gelijk, een standaard CTR crossing waar je vraagt om clearance en krijgt, je jezelf daarna meldt bij binnenvliegen van de CTR en je afmeldt bij buiten vliegen CTR dat lukt iedereen op basis van standaard phrases. Maar wat ook kan gebeuren (anekdote tijdens laatste Euroglide): we kruiste de CTR van Cambrai. Kregen clearance, meldde ons bij binnengaan en kreeg toen plots de opdracht op de VFR crossing points te gaan volgen van Zuid naar Noord. Na even op de kaart kijken naar die punten en benadrukken dat we een Glider waren (wat de ATC niet veel kon schelen), lukte het om VFR crossing points te gaan vliegen... kort daarna: report 1 minute prior crossing the extended centerline of runway blablabla'. Dat was dus even rekenen met hoogte, tijd, grondsnelheid en zouden we nu de CTR nog wel kunnen crossen zonder een bel te moeten pakken.... maar we meldde ons netjes 1 minuut voor het bewuste punt. "Pls look West and take a sharp look out for the demo team practicing" Was de Patrouille de France aan het oefenen! Dan ben je blij dat je in een tweezitter zit waar er één 100% op vliegen kan concentreren en de ander de RT doet en antwoord op basis van standard phrases op een niet-standaard situatie. Enfin... back on topic... LPE!



Ballie, dit is toch niet anders dan je leert in de RT cursus? Vind wel de actie van de ATC opmerkelijk. Zij dient immers met haar clearance (en opdrachten) rekening te houden met de mogelijkheden en beperkingingen van het luchtvaartuig.
 
Jan de Hulster
#48 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-01-2011 11:26
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

GerritKnoop schreef:
Op de home pagina van dit zweefportaal staat nb een verhaal van het ABZ dat LPE niet voor GPL geldt. Dit is op 16 dec jl. gepubliceerd. Ga naar Home en scroll wat naar beneden.



Daaruit kun je dus concluderen dat:

Het ABZ niet wist dat KNVvL en IVW op 14 december tot een ander inzicht/visie betreffende LPE zijn gekomen.

"Bijzonder grappig."


Terwijl zo ver ik weet de EASA het LPE niet eens vereist..........

Maar ja op het ogenblik vallen we natuurlijk onder ICAO bedenk ik met net.
Dus IVW kan het wel eisen lijkt mij, me dit zo realiserende.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 21-01-2011 12:09
 
dick kemp
#49 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-01-2011 11:38
Lid

Berichten: 298
Sinds: 02.09.08

In nieuwsbrief 13 van de KNVvl maakte zij al geen onderscheid tusen GPL en overige brevetten.
Ik heb daarover op 26 juli 2010 naar de KNVvL een mail gestuurd met vragen en opmerkingen. Hierop heb ik echter geen enkele reactie gekregen.

LPE
Publicatiedatum: 22-juli-2010 09:47
Vóór maart 2011 dienen alle brevethouders met een RT bevoegdheid een Language Proficiency Endorsement (LPE) aantekening in het brevet te hebben. De aantekening is een bewijs van het niveau Engels dat de brevethouder machtig is en welke verplicht is in de gehele EU.

Het is aan te raden zo spoedig mogelijk het hiertoe verplichte examen af te leggen. De vrees bestaat dat er anders in het voorjaar van 2011 wachttijden ontstaan vanwege de vele last minute aanvragen. Het valt aan te raden de aantekening, zo mogelijk, tegelijk met een verlenging van het brevet te plannen zodat het in een keer bijgeschreven kan worden. Met de exorbitante prijzen en onterechte BTW-heffing bespaart u misschien iets.
 
Putje
#50 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-01-2011 12:48
Lid

Berichten: 142
Sinds: 01.09.08

dick kemp schreef:
Hierop heb ik echter geen enkele reactie gekregen.


Ook ík heb een paar maanden geleden een mail gestuurd. Met hetzelfde resultaat: Geen reactie...
Marc v.d. Putte, EACzc

"Always remember that you are unique. Just like everybody else."
 
dingetje
#51 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-01-2011 14:06
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 516
Sinds: 01.09.08

Met de exorbitante prijzen en onterechte BTW-heffing


Dàt hebben ze iig wel goed FrownRealsad
Antoine Megens
Aero Club Salland Tup
 
https://1drv.ms/a/s!AmfTTXFrrxcVhKsdJiGyxODHxotKEQ
Joop Swinkels
#52 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-01-2011 15:07
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 38
Sinds: 02.09.08

Dit is te lezen op https://www.zweef...admore=401:

De KNVvL is nu in overleg met de IVW naar mogelijkheden om zelf ook die tests te gaan afnemen, uiteraard dan tegen een gunstige prijs, want dat is ook het doel van deze inspanning.

Weet iemand of dit nog resultaten opgeleverd heeft?
 
Peter Kroon
#53 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-01-2011 15:46
Lid

Berichten: 13
Sinds: 02.09.08

Kees Visser schreef:
Ruud_Holswilder schreef:
Putje schreef:
Waar heb jij gevonden dat EASA het niet verplicht zou stellen?
Zie dit persbericht van EASA d.d. 09/04/2010 .
Language Proficiency
Balloons and sailplane pilots are excluded from the language proficiency rule.


Wat zou er gebeuren als je je LPE niet haalt en wacht tot EASA?
Ze verzinnen maar een list, want je kan als overheid niet 7 weken vooraf ineens deze eis op tafel gooien.
Dat is niet in overeenstemming met de beginselen van behoorlijk bestuur.



Voor de liefhebbers hierbij het origineeltje:

http://www.easa.e...08-17b.pdf

het is maar een pagina of 647Bugs

groeten

Kees Visser



In het persbericht dat Ruud noemt staat:
Language Proficiency
Balloons and sailplane pilots are excluded from the language proficiency rule.


Maar in dat orgineeltje van 647 pagina's dat Kees noemt kan ik een dergelijke zin nergens terugvinden, wanneer ik zoek naar "language proficiency" en/of "sailplane".

Is de conclusie dat na dat persbericht ook EASA weer van standpunt veranderd is?
 
Ruud Holswilder
#54 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-01-2011 16:48
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Peter Kroon schreef:In het persbericht dat Ruud noemt staat:
Language Proficiency
Balloons and sailplane pilots are excluded from the language proficiency rule.


Maar in dat orgineeltje van 647 pagina's dat Kees noemt kan ik een dergelijke zin nergens terugvinden, wanneer ik zoek naar "language proficiency" en/of "sailplane".
Is de conclusie dat na dat persbericht ook EASA weer van standpunt veranderd is?

Het EASA document NOTICE OF PROPOSED AMENDMENT (NPA) NO 2008­17B is gedateerd 3 juni 2008.

Het EASA persbericht met de aankondiging:
Language Proficiency
Balloons and sailplane pilots are excluded from the language proficiency rule.
is gedateerd 09/04/2010
 
Jan de Hulster
#55 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-01-2011 16:58
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

dingetje schreef:
Met de exorbitante prijzen en onterechte BTW-heffing


Dàt hebben ze iig wel goed FrownRealsad



Ik denk dat de prijzen bij de SZT wel redelijk zijn met zo'n 115,- Euro.
In groeps verband op je eigen club locatie wordt het ca. 100 Euro via de SZT
zie: http://home.plane...SBRIEF.doc

De meeste andere aanbieders zitten zo tussen de 165,- en de 210,- Euro.

Dus de prijzen vallen toch wel mee ? (zeker bij de SZT)

Ik vraag me af of de KNVvl dat nog (veel) goedkoper kan.
 
Kees Visser
#56 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-01-2011 17:03
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 78
Sinds: 02.09.08

Ruud_Holswilder schreef:
Peter Kroon schreef:In het persbericht dat Ruud noemt staat:
Language Proficiency
Balloons and sailplane pilots are excluded from the language proficiency rule.


Maar in dat orgineeltje van 647 pagina's dat Kees noemt kan ik een dergelijke zin nergens terugvinden, wanneer ik zoek naar "language proficiency" en/of "sailplane".
Is de conclusie dat na dat persbericht ook EASA weer van standpunt veranderd is?

Het EASA document NOTICE OF PROPOSED AMENDMENT (NPA) NO 2008­17B is gedateerd 3 juni 2008.

Het EASA persbericht met de aankondiging:
Language Proficiency
Balloons and sailplane pilots are excluded from the language proficiency rule.
is gedateerd 09/04/2010



hierin heb je volkomen gelijk Ruud, maar er staan zoveel wijzigingen in dat het volgens mij interessant voor iedereen zou kunnen zijn.

de aankondiging dat zweefvliegers geen LPE hoeven te doen zou dus actueler moeten zijn dan de NPA

ik denk dat de KNVVL heel wat uit te leggen heeft

ben benieuwd wanneer ze met een verklaring komen over hoe en waarom dit besloten is

kees visser
PH-1404 LAK 17 AT
 
Ruud Holswilder
#57 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-01-2011 17:12
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Jan de Hulster schreef:Ik vraag me af of de KNVvl dat nog (veel) goedkoper kan.

Ik verwacht van de vereniging die onze belangen behartigt een totaal andere opstelling.
Ze hadden moeten eisen dat zweefvliegers en ballonvaarders worden behandeld conform dit EASA persbericht
 
Jan de Hulster
#58 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-01-2011 17:55
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Ruud_Holswilder schreef:
Jan de Hulster schreef:Ik vraag me af of de KNVvl dat nog (veel) goedkoper kan.

Ik verwacht van de vereniging die onze belangen behartigt een totaal andere opstelling.
Ze hadden moeten eisen dat zweefvliegers en ballonvaarders worden behandeld conform dit EASA persbericht


Dat ben ik wel met je eens.
En deze visie en overleg met IVW hadden ze dan beter in 2008 of in 2009 kunnen presenteren dan 7 weken voor 5 maart 2011.
Het bevreemd me des te meer omdat we al weer sinds 1 1/2 jaar een zweefvlieger als direkteur hebben bij de KNVvL.

Daar verwacht je toch meer van lijkt mij.
 
Ballie
#59 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-01-2011 19:31
Lid

Berichten: 93
Sinds: 02.09.08

Ik heb het één en ander eens zitten interpreteren maar ik kom niet verder dan dat dit EASA persbericht verwijst naar voorgestelde wijzigingen. Het verwijst naar een Notice of Proposed Amendment (NPA) wat stap 4 is in de EASA 'agency rulemaking process'. Dus EASA stelt voor om regels te wijzigen etc.... Na een NPA komt komt stap 5 in het 'agency rulemaking process' en die stap heet Comment Response Document (CRD). Na dit proces komt de laatste stap, stap 6 'Adoption and Publication'.

Het persbericht gaat over een NPA, dus voorgestelde wijzigingen (stap 4) en het feit dat de CRD fase (stap 5) begint. Ik zie op de hele site van EASA geen enkel document dat stelt dat de wijzigingen ook zijn 'apapted and published' (stap 6). Kijk ik in de bewuste JAR-FCL dan is de NPA uit het persbericht niet in de toegepaste wijzigingen.

Kortom ik weet bijna 100% zeker dat het CRD proces nog steeds gaande is omdat er nergens bij EASA een document is dat stelt dat de voorgestelde wijzigingen (Sailplane pilots are excluded from the language profiency rule) zijn 'adapted and published'. Er staat weliswaar: "The Agency will take these reactions into consideration when developing its Opinion on pilot licensing, which is expected to be published and submitted to the Commission during summer 2010" maar ik kan niets vinden dat er op wijst dat gedurende de zomer 2010 er daadwerkelijk een publicatie is geweest dat de regels zijn gewijzigd als gevolg van deze NPA.

Met deze kennis kan ik me goed voor stellen dat je richting IVW/DL moeilijk kan terug grijpen naar EASA regels in wording.

Agency Rulemaking Process: http://easa.europ...nt-NPA.php
Gewijzigd door Ballie op 21-01-2011 19:34
 
Ruud Holswilder
#60 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-01-2011 20:32
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Ballie schreef:
Met deze kennis kan ik me goed voor stellen dat je richting IVW/DL moeilijk kan terug grijpen naar EASA regels in wording.

Terug grijpen is zoiets als de lengte van de startbaan achter je, de luchtmassa boven je en de hoeveelheid brandstof die je hebt verbruikt.
In de luchtvaart dien je bij voorkeur te anticiperen.
Op basis van anticipatie op de komende regelgeving van EASA had besloten kunnen worden om de - voor zweefvliegers - totaal onzinnige LPE-test voorlopig te schrappen.
Daarvan is niets te lezen in het KNVvL nieuwsbericht.
Het lijkt erop dat ze zonder enige tegenstand akkoord zijn gegaan met de IVW-eis.
Ik heb het KNVvL-bestuur om opheldering gevraagd.
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.18 seconden