| 20-04-2018 | 07:16
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Agenda Zweefvliegen
Klik HIER voor agenda
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 1
dirk corporaal

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Thermiek magazine
frans
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-09-2011 18:24

Lid

Sinds: 01.09.08

Ik begrijp best:
Dat een papieren blad geld kost....
Dat het budget onder druk staat....
Dat de economie niet geweldig is.....

Maarre;
ik heb van 30 jaar zweefvliegen alle Thermiek magazines nog steeds op de plank.
En eerlijk gezegd; heerlijk om die oude en nieuwe verhalen nog eens een keer na te lezen en/of uit te pluizen.
Niet om het een of ander, maar ik zou het echt jammer vinden als Thermiek zou verworden tot een soort GAMMA folder.

Online informatie: perfect

Maar de verhalen, background, enz.. Daar hebben / hadden we Thermiek voor.

Als de afdeling €5,= meer nodig heeft om Thermiek instant te houden; laat ff weten.

FYI: soms lever ik wat plaatjes. Maar daar krijg ik nix voor , behalve eeuwige roemHelpless.

De Thermiek verdient eeuwige roem.......
D-KVFF
FF

kloppertjes
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-09-2011 19:10
Lid

Dat er gesneden wordt in het aantal paginas vind ik nog niet zo erg. Ik vind het echter wel jammer dat er gekozen wordt om 5! paginas te vullen met wedstrijdresultaten (Welke ik persoonlijk wat minder interessant vind om te lezen) en dingen als "Het breukstukje" worden weggelaten. Ik vind de lijsten met wedstrijdresultaten een meer voor de hand liggende keuze om online te plaatsen.

Daarnaast vind ik het erg voorbarig om te zeggen dat iedereen het toch wel online leest. Ik heb een enorme hekel aan lezen vanaf een computer scherm en de software van ISSUU maakt het er niet beter op (oa. niet echt scherp, alleen ingezoomed te lezen en daardoor geen overzicht, traag bladeren)
Gewijzigd door kloppertjes op 14-09-2011 19:15
Ivar Klop

Jan de Hulster
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-09-2011 19:22
Lid

Sinds: 03.09.08

Kloppertjes schreef:
Dat er gesneden wordt in het aantal paginas vind ik nog niet zo erg. Ik vind het echter wel jammer dat er gekozen wordt om 5! paginas te vullen met wedstrijdresultaten (Welke ik persoonlijk wat minder interessant vind om te lezen) en dingen als "Het breukstukje" worden weggelaten. Ik vind de lijsten met wedstrijdresultaten een meer voor de hand liggende keuze om online te plaatsen.

Daarnaast vind ik het erg voorbarig om te zeggen dat iedereen het toch wel online leest. Ik heb een enorme hekel aan lezen vanaf een computer scherm en de software van ISSUU maakt het er niet beter op (oa. niet echt scherp, alleen ingezoomed te lezen en daardoor geen overzicht, traag bladeren)

Tja het artikel over de Junior en de mogelijk falende hoogteroer aan sluiting staat inderdaad alleen digitaal.
Niet zo handig.

5-10 piek meer is pretigger denk ik en dan weer gewoon op papier.
Tevens digitaal ernaast in een bestand met zoekfunctie is misschien wel wat.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 14-09-2011 20:34

Stef
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-09-2011 20:01

Lid

Sinds: 01.08.10

Papieren versie nu weinig interessant.
Vandaag geprobeerd om digitaal te lezen op een I-pad - geen succes, heel traag en lastig te bladeren.Sad

Goed voorstel om wedstrijdresultaten, brevetten e.d. digitaal te doen, leuke artikelen graag op papier.

Jan van Maarseveen
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-09-2011 20:09
Lid

Sinds: 02.09.08

Helemaal met Frans eens dat het beter is 5 Euro per jaar meer te betalen voor een volledige versie. Internet is dan ideaal als naslag medium maar een crime om vanaf te lezen (zelfs met een Mac).

x-ray
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-09-2011 10:02

Lid

Helemaal eens met bovenstaande reacties.
Dat de afdeling zweefvliegen zijn geld maar 1x uit kan geven (zoals de redactie beweert) gold altijd al.
Geen goed argument dus.

Ik vond de inleiding op de zweefportaal homepage enigszins misleidend.
Even dacht ik dat we bovenop de inhoud van de papieren Thermiek nog een digitaal extraatje kregen.
Maar wat blijkt: de papieren Thermiek is een uitgeklede uitgave van de “volwaardige” digitale geworden.
Dit alles doet me denken aan een sterfhuis-constructie voor het papier.
Ik ben een voorstander van ja/nee stickers op de brievenbus en zuinig aan met de natuur, maar 18 jaar papieren Thermiek weegt 8,4 kg op de weegschaal. Dat mag dus ook geen bezwaar zijn.

Uiteraard zal digitaal lezen nieuwe en uitdagende mogelijkheden bieden, maar ik heb er geen behoefte aan.

Eric Keetels (43 jaarSmile)

Coberko
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-09-2011 10:04
Lid

Sinds: 04.09.08

De laatste Thermiek vind ik echt een achteruitgang. De interessante artikelen zijn alleen digitaal te lezen. Wat overblijft is niet veel meer dan een folder.
Persoonlijk vind ik het erg jammer, omdat ik meer geneigd ben een hardcopy echt te lezen. Een digitaal magazine ben ik meer "van plan" om te lezen en dan komt het er vaak niet meer van. Ook is de leesbaarheid van een scherm gewoon minder.
Johan Berk
https://www.youtu...ity_view=3

roeles
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-09-2011 10:21

Lid

Sinds: 03.05.11

Eens. Zo'n dunne papieren versie is niet heel boeiend meer.

Wellicht is het een idee om mensen te laten kiezen voor een papieren of digitale (PDF dan graag) versie te ontvangen. Maar dan wel een complete papieren versie, geen aftreksel van zijn digitale equivalent.

kpt9
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-09-2011 10:43
Lid

roeles schreef:
Eens. Zo'n dunne papieren versie is niet heel boeiend meer.

Wellicht is het een idee om mensen te laten kiezen voor een papieren of digitale (PDF dan graag) versie te ontvangen. Maar dan wel een complete papieren versie, geen aftreksel van zijn digitale equivalent.

Ha luitjes

Heb de complete versie van Thermiek 2011-2 nu als pdf file op mijn home page staan. Deze kun je bereiken bij http://home.plane...2011-2.pdf. Je krijgt de pagina's onder elkaar. Met de bekende mogelijkheden kun je gemakkelijk up en down scrollen. Deel 1 van het artikel over de grenslaag kun je vinden op pag. 30 t/m 33. Via de printoptie kun je delen van thermiek uit je printer laten rollen. Ook de twee laatste nummers van Thermiek voor dit jaar, waarin deel 2 en deel 3 van het grenslaagartikel komen te staan, zal ik als pdf file op mijn home page plaatsen.

Gr. Karel T
Gewijzigd door kpt9 op 17-09-2011 15:35

http://home.planet.nl/~kpt9
webmaster
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-09-2011 12:08

Superbeheerder

Sinds: 21.08.08

Na inloggen bij ISSUU (via facebook of account aanmaken=gratis) is het ook mogelijk om een pdf van Thermiek te downloaden -> klik op icoon "Download Publication"

Overigens is het ook bij de online versie mogelijk om paginabreed op je beeldscherm te lezen -> klik bij de uitgeklapte versie (expand) op icoon enkele pagina. (zie onder)

img842.imageshack.us/img842/2315/paginabreed.jpg

www.zweefportaal.nl
Miranda
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-09-2011 12:21
Lid

Sinds: 22.02.09

Als je dan toch wil besparen, misschien een idee om per huishouden max. 1 thermiek op te sturen? Wij krijgen er 2 in de bus maar 1 is genoeg hoor! Smile
Prima om mensen te laten kiezen tussen papier of digitaal, en indien papier de mogelijkheid om te kiezen voor maar 1 per huishouden.
En voor de Air sports mail geldt hetzelfde...

roeles
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-09-2011 12:27

Lid

webmaster schreef:
Na inloggen bij ISSUU (via facebook of account aanmaken=gratis) is het ook mogelijk om een pdf van Thermiek te downloaden -> klik op icoon "Download Publication"

Overigens is het ook bij de online versie mogelijk om paginabreed op je beeldscherm te lezen -> klik bij de uitgeklapte versie (expand) op icoon enkele pagina. (zie onder)

Ik zit niet heel erg te wachten op nog een login. Daarnaast is PDF een standaard die het overal gewoon doet, ik gok zelfs ook op eReaders. Met "mijn KNVvL" heeft men vast een email adres waar ze periodiek de PDF heen kunnen sturen?
Gewijzigd door roeles op 15-09-2011 12:27

Bier
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-09-2011 13:41

Lid

Verspreid de Thermiek voortaan als pdf en mensen kunnen zelf kiezen of ze hem printen, van het scherm lezen of op hun e-reader zetten. Wat er nu gebeurd is letterlijk half werk. Ik had in eerste instantie niet eens door dat er 2 versies waren.

En dan nog een graties voor nix tip: Schaf Air sports mail gewoon af. Nietszeggend en nooit actueel blaadje.
-------------------------
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)

Schleigah!

www.aeroclubsalland.nl
Jan de Hulster
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-09-2011 14:15
Lid

Verzoekje:
Als het blad toch compleet digitaal wordt......vanaf nu

Zorg dan in ieder geval voor een behoorlijke zoekfunctie mogelijkheid naar artikelen....

roeles
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-09-2011 15:33

Lid

Bier schreef:
Verspreid de Thermiek voortaan als pdf en mensen kunnen zelf kiezen of ze hem printen, van het scherm lezen of op hun e-reader zetten. Wat er nu gebeurd is letterlijk half werk. Ik had in eerste instantie niet eens door dat er 2 versies waren.

En dan nog een graties voor nix tip: Schaf Air sports mail gewoon af. Nietszeggend en nooit actueel blaadje.

Vanaf nu bekend als Bier de Vrijgevige!

Bier
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-09-2011 17:49

Lid

roeles schreef:

Vanaf nu bekend als Bier de Vrijgevige!

Ik heb dan ook technische filantropie gestudeerd. Helaas nooit een bul gehaald omdat ik helemaal leeg liep op de praktijkopdracht Wink
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)

Schleigah!

www.aeroclubsalland.nl
Marco uit hangar 5
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-09-2011 13:47
Lid

Ik moet eerlijk bekennen dat ik de laatste thermieken al helemaal digitaal had gelezen, en daadoor het plastick nog om de papieren versies zit.. voor mij hoeft al dat papier niet meer, ik lees hem gewoon vanaf me HD LCD TV..

Air sports mail is voor ons zweefvliegers niet zo interessant, gaat bij mij ook met het plastick er nog om in de oud papier bak, maar wellicht voor de andere afdelingen (nog) wel belangrijk, maar als dat ook niet het geval is, weg er mee.

Marco
Groetjes, Marco
www.zweef.nl (ZCNK website)

Putje
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-09-2011 14:33
Lid

Marco uit hangar 5 schreef:
gaat bij mij ook met het plastick er nog om in de oud papier bak, Marco

Ja... da mag dus nie he! Plastic in de andere bak s.v.p.Angry
Marc v.d. Putte, EACzc

"Always remember that you are unique. Just like everybody else."

Jos
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-09-2011 10:09
Lid

Sinds: 30.10.08

Al jaren erger ik me aan het aantal pagina’s wedstrijdverslagen en uitgebreide lijsten met uitslagen. Maar nu is de verhouding wel helemaal zoek. De helft wordt er door in beslag genomen. Voor interessante informatie, breukstukje e.d. is opeens geen plaats meer. Het gaat zelfs ten koste van een artikel over mogelijk verkeerd aangesloten hoogteroer bij de junior.

Ik vraag me echt af wie er nu eind september nog zit te wachten op uitslagen en verslagen van wedstrijden in mei. Een wedstrijd volgen kan tegenwoordig al voor een groot deel online. Dan is het misschien spannend en leuk om te volgen. De kostbare pagina’s in de thermiek gebruiken om het nog eens dunnetjes over te doen is naar mijn idee echt een verkeerde keuze.

Kijk eens naar de buitenlandse bladen als Sailplane&Gliding of Segelfliegen, die staan bol van de interessante artikelen op gebied van veiligheid, techniek of cluborganisatie. Ik denk dat de doorsnee zweefvlieger daar veel meer aan heeft.

Jos Minnema ZCNOP

Jan de Hulster
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-09-2011 10:23
Lid

Jos schreef:
Al jaren erger ik me aan het aantal pagina’s wedstrijdverslagen en uitgebreide lijsten met uitslagen. Maar nu is de verhouding wel helemaal zoek. De helft wordt er door in beslag genomen. Voor interessante informatie, breukstukje e.d. is opeens geen plaats meer.
Het gaat zelfs ten koste van een artikel over mogelijk verkeerd aangesloten hoogteroer bij de junior.
Ik vraag me echt af wie er nu eind september nog zit te wachten op uitslagen en verslagen van wedstrijden in mei. Een wedstrijd volgen kan tegenwoordig al voor een groot deel online. Dan is het misschien spannend en leuk om te volgen. De kostbare pagina’s in de thermiek gebruiken om het nog eens dunnetjes over te doen is naar mijn idee echt een verkeerde keuze.

Kijk eens naar de buitenlandse bladen als Sailplane&Gliding of Segelfliegen, die staan bol van de interessante artikelen op gebied van veiligheid, techniek of cluborganisatie. Ik denk dat de doorsnee zweefvlieger daar veel meer aan heeft.

Jos Minnema ZCNOP

Helemaal mee eens.

Overigens was ik gisteren aanwezig bij een interessant incident met een Junior.

Bij het aanhaken op de grond besloot de kabel naar de lierhaak in de Junior te breken.
Interessant wat er zou zijn gebeurd als de kabel zou zijn gebroken voor dat er bovenin/halverwege ontkoppeld zou moeten worden bij de lierstart.........

Het bleek een breuk te zijn op een niet zichtbare/onmogelijke plaats ergens voor in de Junior.
Uiteraard horen we er tzt wel meer van hoe het precies kan en of je het kan voorkomen dit soort verrassingen.

Gewijzigd door Jan de Hulster op 18-09-2011 14:31

Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.26 seconden