| 28-03-2024 | 12:25
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
KNVVL IVW overleg
Jan de Hulster
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-10-2011 11:16
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

http://www.knvvl....et_IVW.pdf

In deze link staat een verwijzing hoe IVW aankijkt tegen het meenemen van losse GPS systemen etc.
Zie bij tekst electronische hulpmiddelen.
Dit lijkt ook op zweefvliegtuigen te slaan.
 
TonS
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-10-2011 14:43
Lid

Berichten: 566
Sinds: 08.10.08

Op het moment dat er iets in het vliegtuig wordt geďnstalleerd (aan vast gemaakt wordt), is dat een modificatie en moet het door (of namens) EASA goedgekeurd zijn. Compliance moet zijn aangetoond met de van toepassing zijnde Certification Specification, in veel gevallen CS23. Wanneer er geen EASA goedkeuring voor de installatie is, is het luchtvaartuig niet in luchtwaardige conditie.
In de praktijk gebeurt er veel dat in een grijs gebied lijkt te zitten, maar de regels zijn duidelijk. Voor een deel van dit soort zaken zijn Minor Modifications goedgekeurd op basis van het ‘goed vast zitten’ van "items of mass", non interference, en niet nodig voor veilige vluchtuitvoering. Ten aanzien van de inbouw of het toevoegen van extra hulpmiddelen bestaan bij IVW zorgen over de veiligheid.


Tja, juridisch zitten velen van ons met ingebouwde PDA's en Oudies dus waarschijnlijk fout. Maar als IVW zich alleen zorgen maakt om de veiligheid dan is dat wel een eenzijdige kijk op deze zaak. Ik herinner me nog erg goed dat ik voor het GPS-tijdperk tijdens het overland vliegen regelmatig veel aandacht kwijt was aan het navigeren met een kaart. Dat ging toen absoluut ten koste van de aandacht voor de primaire besturing en het letten op ander verkeer. Mijn aandacht voor het primaire vliegen en naar buiten kijken is volgens mij alleen maar betere geworden sinds ik met een blik om mijn PDA precies mijn locatie en rondom mij bevindende luchtruim kan zien. Met nog eens als bonus alle vliegvelden binnen glijbereik waardoor risicovolle buitenlandingen verder beperkt kunnen worden...
 
fransdevries
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-10-2011 17:59
Lid

Berichten: 54
Sinds: 01.09.08

Hier een quote uit een verhaal van de BGA over ARC perikelen;

Can I still use my PDA and FLARM in my glider? What happens if I want to change any
instruments?
PDA’s, FLARM’s, portable oxygen and other similar “carry on” equipment do not need any
additional CAA/EASA paperwork.
BGA v1.1 December 2008 Copyright BGA 7
Items identified as “Standard Parts” including optional instruments and other equipment that is
installed in the glider requires a Certificate of Conformity to a ‘recognised standard’. This C of C is
issued by either the manufacturer or supplier of the item and should be kept with the glider
maintenance records.
 
kloppertjes
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-10-2011 20:18
Lid

Berichten: 223
Sinds: 01.09.08

fransdevries schreef:
Hier een quote uit een verhaal van de BGA over ARC perikelen;

Can I still use my PDA and FLARM in my glider? What happens if I want to change any
instruments?
PDA’s, FLARM’s, portable oxygen and other similar “carry on” equipment do not need any
additional CAA/EASA paperwork.
BGA v1.1 December 2008 Copyright BGA 7
Items identified as “Standard Parts” including optional instruments and other equipment that is
installed in the glider requires a Certificate of Conformity to a ‘recognised standard’. This C of C is
issued by either the manufacturer or supplier of the item and should be kept with the glider
maintenance records.


Als ik mijn PDA dus met een zuignaphouder in de cockpit plak is het geen probleem, maar zodra ik vast een Oudie in een kist zou monteren mag het niet? Beetje scheef vind ik
Ivar Klop
 
Otto Foelkel
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-10-2011 22:21
Lid

Berichten: 1414
Sinds: 09.11.09

Kloppertjes schreef:
Als ik mijn PDA dus met een zuignaphouder in de cockpit plak is het geen probleem, maar zodra ik vast een Oudie in een kist zou monteren mag het niet? Beetje scheef vind ik

Zo'n dertig jaar geleden werd aan het begin van het seizoen mijn LS3 niet goedgekeurd, omdat de man die de radio zou keuren met vakantie was.
Ik haalde daarna mijn radio (een niet verplicht instrument) uit de kist, maar dit hielp niet, omdat die op de inventarislijst stond...

Er zit wel een zekere logica in het systeem: alles wat vast ingebouwd zit moet aan de daarvoor geldende keuringseisen voldoen en op de inventarislijst worden vermeldt.
Het verwijderen van een item is pas toegestaan, nadat de lijst aan de nieuwe situatie is aangepast.
Iedere gebruiker van het toestel weet dan zeker, dat deze apparatuur aan de certificatieëisen voldoet.
Dat met deze regel vaak slordig wordt omgesprongen is mij allang bekend en is nauwelijks laakbaar zolang het een privékist betreft, die uitsluitend door de eigenaar wordt gebruikt.

Als je iets met een zuignap bevestigt behoort dat duidelijk niet tot het vaste instrumentarium, evenmin als zaken, die je tijdens de vlucht in je broekzak hebt en die ook niet gekeurd hoeven te worden.
 
Jan de Hulster
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-10-2011 23:50
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

TonS schreef:
Op het moment dat er iets in het vliegtuig wordt geďnstalleerd (aan vast gemaakt wordt), is dat een modificatie en moet het door (of namens) EASA goedgekeurd zijn. Compliance moet zijn aangetoond met de van toepassing zijnde Certification Specification, in veel gevallen CS23. Wanneer er geen EASA goedkeuring voor de installatie is, is het luchtvaartuig niet in luchtwaardige conditie.
In de praktijk gebeurt er veel dat in een grijs gebied lijkt te zitten, maar de regels zijn duidelijk. Voor een deel van dit soort zaken zijn Minor Modifications goedgekeurd op basis van het ‘goed vast zitten’ van "items of mass", non interference, en niet nodig voor veilige vluchtuitvoering. Ten aanzien van de inbouw of het toevoegen van extra hulpmiddelen bestaan bij IVW zorgen over de veiligheid.


Tja, juridisch zitten velen van ons met ingebouwde PDA's en Oudies dus waarschijnlijk fout.
Maar als IVW zich alleen zorgen maakt om de veiligheid dan is dat wel een eenzijdige kijk op deze zaak.

Ik herinner me nog erg goed dat ik voor het GPS-tijdperk tijdens het overland vliegen regelmatig veel aandacht kwijt was aan het navigeren met een kaart.

Dat ging toen absoluut ten koste van de aandacht voor de primaire besturing en het letten op ander verkeer.

Mijn aandacht voor het primaire vliegen en naar buiten kijken is volgens mij alleen maar betere geworden sinds ik met een blik om mijn PDA precies mijn locatie en rondom mij bevindende luchtruim kan zien. Met nog eens als bonus alle vliegvelden binnen glijbereik waardoor risicovolle buitenlandingen verder beperkt kunnen worden...



Een praktische en m.i. juiste redenering.
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.07 seconden