| 29-03-2024 | 09:46
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 3

· Leden online: 1
Peter Millenaar

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
EASA doet voorstel voor PLB in plaats van ELT
webmaster
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-11-2011 10:47
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2421
Sinds: 21.08.08

EASA heeft in haar conceptregels voor niet-commerciële vluchtuitvoering met niet-complexe luchtvaartuigen (Part-NCO) voorgesteld om kleine luchtvaartuigen uit te zonderen van de verplichting om een ELT aan boord te hebben, en in plaats daarvan een PLB toe te staan.

Het gaat daarbij om vliegtuigen en helikopters met 6 of minder passagierstoelen, dus exclusief stoelen voor de bemanning. Dit zou een behoorlijke lastenverlichting geven voor eigenaren van deze toestellen, aangezien een PLB al voor minder dan € 500 te verkrijgen is, terwijl voor een ELT minstens het dubbele moet worden betaald. De PLB moet overigens nog wel aan enkele specifieke eisen voldoen.

Zie het volledige bericht op de website van gemotoriseerd-vliegen.nl
 
www.zweefportaal.nl
Hans
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-11-2011 12:42
Lid

Berichten: 83
Sinds: 12.09.08

De PLB moet overigens nog wel aan enkele specifieke eisen voldoen.


Als dat maar niet te veel luchtvaart eisen zijn waardoor de PLB alsnog €2000 euro wordt Angry
Hans
 
http://www.zweefvliegen.nu
Alex v d Zouw
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-11-2011 18:51
Lid

Berichten: 132
Sinds: 15.12.10

Dat valt mee.

Er is er al eentje goedgekeurd.
De eis die gesteld wordt is dat de 24 bits code(transponder) er in kan.
http://www.lambert-aircraft.com
KIjk bij Avionics en dan ELT. Daar staat info.
€479,= incl. BTW en invoer code.
Alex v.d. Zouw
 
frans
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-11-2011 19:22
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 287
Sinds: 01.09.08

In Frankrijk hebben veel vliegers zoiets van:
Lekker belangrijk zo'n ELT in m'n kist...
als m'n kist aan de andere kant van de berg ligt en ik met m'n chute 5 km. verder....
Vaak hebben ze zo'n klein ding aan hun chute harnas of om hun nek hangen.
FRans
 
Otto Foelkel
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-11-2011 21:32
Lid

Berichten: 1414
Sinds: 09.11.09

frans schreef:
In Frankrijk hebben veel vliegers zoiets van:
Lekker belangrijk zo'n ELT in m'n kist...
als m'n kist aan de andere kant van de berg ligt en ik met m'n chute 5 km. verder....
Vaak hebben ze zo'n klein ding aan hun chute harnas of om hun nek hangen.

Hoeveel zweefvliegers maken ooit gebruik van hun parachute?
Juist; vrijwel niemand, maar iedereen trekt er een aan en dat niet voor niets! Het al of niet inbouwen van een ELT kan eveneens het verschil tussen leven en dood uitmaken.
Veel ongevallen zijn een gevolg van een crash in berggebieden. Van parachutegebruik is dan geen sprake. En zelfs al ligt iemand 5 kilometer verder, wordt er tenminste een zoektocht op touw gezet. Omdat je aan een parachute nu eenmaal met de wind meedrijft, blijft-nadat de positie van de ELT gelocaliseerd is-het af te zoeken gebied beperkt.
 
Arjan
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-11-2011 09:36
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 98
Sinds: 02.10.08

Sec een goeie actie om regels te verlichten MAAR...

Wat mij betreft komt dit voor de situatie in Nederland weer eens als mosterd na de maaltijd. Op basis van de AIC hebben we destijds een ELT aangeschaft voor onze TMG omdat het moest. Althans zo hebben we de AIC geïnterpreteerd, en dat lijkt me de juiste.

Vooral de volgende passage uit het bericht doet mij de wenkbrauwen fronsen:

(Bron: http://gemotoriseerd-vliegen.nl/content/easa-doet-voorstel-voor-plb-plaats-van-elt)
[...] Waar wij de nationale overheid echter niet hebben kunnen overtuigen van de disproportionaliteit van de ELT-vereiste voor lichte en kleine luchtvaartuigen, heeft EASA gelukkig een voor de sector veel positievere zienswijze.

Overweegt u op dit moment een ELT aan te schaffen en valt uw luchtvaartuig in de hierboven omschreven categorie, overweeg dan of u uw aanschaf nog even uit wilt/kunt stellen. EASA geeft aan om op zijn vroegst in maart 2012 het definitieve concept voor Part-NCO ter adoptie naar de Europese Commissie te zullen sturen. Hoewel de EC het concept nog zou kunnen wijzigen, is het op dat moment pas met enige mate van zekerheid te zeggen of het PLB voorstel het in het definitieve concept heeft gehaald, en of het uiteindelijk ook daadwerkelijk in de regelgeving zal verschijnen.


Hoezo overwegen? Het is formeel toch al sinds 1-2-2009 verplicht in NL voor de genoemde categorieën?

Ik denk dat dit soort situaties komen door de spagaat "wat doe ik als land als ICAO en EASA (nog) niet op elkaar aansluiten?" Ook zou Europese afstemming plaats mogen vinden om verschillen tussen buurlanden te minimaliseren. Denk aan het transponderdossier.
Door berichten als deze leeft bij mij de indruk dat we weer eens te vroeg te veel geld hebben moeten uitgeven.
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.07 seconden