| 28-03-2024 | 21:51
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 3

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
NZD 2011 - Onderwerpen voor de plenaire discussie
jaspergrannetia
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-11-2011 21:52
Lid

Berichten: 243
Sinds: 17.12.08

Op de komende Nederlandse Zweefvlieg Dag 2011 (nzd2011.nl) starten we de dag met een plenaire bijeenkomst waarin het bestuur van de Afdeling Zweefvliegen met de bezoekers van de NZD discussieert over een aantal actuele onderwerpen.

* Wat willen we bereiken?

Het doel van deze sessie is om iedereen in staat te stellen vragen te stellen over deze onderwerpen en om het ABZ in staat te stellen om vragen te beantwoorden en misschien meningen te horen die zij eerder nog niet hoorden.

* Hoe pakken we het aan?

We trekken voor dit programmaonderdeel 45 minuten uit en om deze tijd goed te gebruiken, zullen wij een vantevoren vastgestelde lijst met onderwerpen aanhouden. Ieder onderwerp zal daarbij evenveel tijd krijgen.

* Welke onderwerpen komen aan bod?


De organisatie van de NZD heeft in samenspraak met het ABZ een lijst met onderwerpen opgesteld die aan bod zullen komen. Via dit topic willen we deze lijst met jullie delen en jullie de mogelijkheid geven om deze lijst aan te vullen. Heb je een suggestie voor een gespreksonderwerp, post het dan in deze discussie. Gezien de beperkte tijd die ons voor deze discussie ter beschikking staat, zullen mogelijk niet alle onderwerpen besproken kunnen worden. Daarom zullen de organisatie van de NZD en het ABZ bekijken welke suggesties worden overgenomen.

NB. Reageer in dit topic s.v.p niet inhoudelijk op de voorgestelde onderwerpen. Dit topic is bedoeld om suggesties te doen.

* Wat staat er nu al op de lijst?

- Ontwikkelingen in het luchtruim
Welke ontwikkelingen staan ons te wachten i.v.m. de indeling van het luchtruim? Welke problemen vragen om (meer) aandacht?

- Ontwikkelingen rond EASA (opvolger van het GPL en CAMO)
Welke veranderingen staan ons te wachten i.v.m. EASA? Welke problemen vragen om (meer) aandacht?

- Kostenbesparing bij de afdeling zweefvliegen van de KNVvL
De afdeling zweefvliegen heeft een tekort op de begroting. Hoe lossen we dit op? Gaan we de Thermiek op andere wijze samenstellen en uitgeven? Verkleinen we de bijdrage voor deelname aan EK's en WK's? Verhogen wij de contributie?

- ???
Gewijzigd door jaspergrannetia op 13-11-2011 22:43
Jasper Grannetia
Aero Club Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
Actief lid van zweefportaal.nl
Passief lezer van zweefvliegenonline.nl

Mountains Rock!
 
lonneke
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-11-2011 22:36
Lid

Berichten: 72
Sinds: 23.09.09

Goed voorstel!
Is de basislijst van onderwerpen ook al te zien?
Gewijzigd door lonneke op 13-11-2011 22:45
 
jaspergrannetia
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-11-2011 22:44
Lid

Berichten: 243
Sinds: 17.12.08

lonneke schreef:
Goed voorstel!
Is de basislijst van onderwerpen ook al te zien?
*

Uhhh... goed idee inderdaad. :-)Smile

Ik heb de lijst zoals deze nu is toegevoegd aan mijn eerdere post.

Thnx!

Jasper
Jasper Grannetia
Aero Club Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
Actief lid van zweefportaal.nl
Passief lezer van zweefvliegenonline.nl

Mountains Rock!
 
lonneke
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-11-2011 12:58
Lid

Berichten: 72
Sinds: 23.09.09

Dank je voor de aanvulling!
Ander onderwerp: wat is de behoefte aan landelijke diensten en wie doet dat ? KNVvL? Afdeling Zweefvliegen? Nationaal Zweefvliegcentrum (whatever that may be) ?
 
Otto Foelkel
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-11-2011 16:22
Lid

Berichten: 1414
Sinds: 09.11.09

lonneke schreef:
Nationaal Zweefvliegcentrum (whatever that may be) ?

En zolang niemand dat kennelijk weet, zal dit nooit echt "van de grond" komen.
Ik weet overigens nog een prachtig gebied, ergens noord van Arnhem, dat daar uitstekend geschikt voor zou zijn...
 
SjoerdT
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-11-2011 18:47
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 113
Sinds: 09.10.08

Otto Foelkel schreef:
lonneke schreef:
Nationaal Zweefvliegcentrum (whatever that may be) ?

En zolang niemand dat kennelijk weet, zal dit nooit echt "van de grond" komen.
Ik weet overigens nog een prachtig gebied, ergens noord van Arnhem, dat daar uitstekend geschikt voor zou zijn...

Jasper Grannetia schreef:
NB. Reageer in dit topic s.v.p niet inhoudelijk op de voorgestelde onderwerpen. Dit topic is bedoeld om suggesties te doen.

Otto,
Lezen is wel heel moeilijk hè?
Gewijzigd door SjoerdT op 14-11-2011 18:53
Sjoerd Talsma
http://www.gozc.nl

Heb het liefst dat iedereen rechtsom cirkelt.
 
Otto Foelkel
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-11-2011 19:32
Lid

Berichten: 1414
Sinds: 09.11.09

SjoerdT schreef:
Jasper Grannetia schreef:
NB. Reageer in dit topic s.v.p niet inhoudelijk op de voorgestelde onderwerpen. Dit topic is bedoeld om suggesties te doen.

Otto,
Lezen is wel heel moeilijk hè?

Dit is slechts een verzoek en kan niet afgedwongen worden en sinds wanneer bepaal jij hoe ik op e.e.a. dien te reageren? Het betrof slechts een terloopse opmerking.
 
Bas
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-11-2011 10:26
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 161
Sinds: 02.09.08

Luchtruim en regelgeving zijn wat mij betreft gewoon fact of life en geen probleemveroorzakers.

Focus simpelweg op de HOE van onderstaande doelen uit het Afdelingsreglement; (zie punt 8 !!!)

De Afdeling stelt zich ten doel de zweefvliegsport in Nederland in de ruimste zin des woords te bevorderen. Dit kan worden bereikt door:

1. het verenigen van alle personen, al dan niet gegroepeerd in clubs, die in Nederland de zweefvliegsport beoefenen en /of bevorderen;

2. het in studie nemen van onderwerpen, die tot de zweefvliegsport behoren en het doen bevorderen van proefnemingen op dat gebied;

3. het doen opleiden van zweefvliegers.

4. het doen houden van cursussen, voordrachten, bijeenkomsten en besprekingen;

5. het geven van voorlichting en het maken van propaganda door middel van pers, radio en televisie en in het bijzonder door gebruikmaking van de publiciteitsmedia welke de Vereniging ten dienste staan;

6. ondersteuning van activiteiten leidende tot behoud van, dan wel verwerving van zweefvliegterreinen;

7. het organiseren dan wel bevorderen van centrale kaderopleidingen;

8. de bevordering van de instandhouding van een zweefvliegcentrum (als bedoeld in artikel 25 van de Statuten en artikel 22 van het Huishoudelijk Reglement van de Vereniging);

9. het geven van inlichtingen en adviezen;

10. het onderhouden van nauwe betrekkingen met overheidsinstanties en andere instellingen, voor zover vallende binnen de werkkring van de Afdeling

11. het organiseren van en doen deelnemen aan nationale en internationale zweefvliegwedstrijden;

12. het tot stand brengen en onderhouden van betrekkingen met buitenlandse en met internationale zweefvliegorganisaties;

13. alle andere haar ten dienste staande wettige middelen.
FAIAnnoy
 
www.unibrein.nl
jaspergrannetia
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-11-2011 17:36
Lid

Berichten: 243
Sinds: 17.12.08

Bas schreef:
Luchtruim en regelgeving zijn wat mij betreft gewoon fact of life en geen probleemveroorzakers.

Focus simpelweg op de HOE van onderstaande doelen uit het Afdelingsreglement; (zie punt 8 !!!)

De Afdeling stelt zich ten doel de zweefvliegsport in Nederland in de ruimste zin des woords te bevorderen. Dit kan worden bereikt door:

1. het verenigen van alle personen, al dan niet gegroepeerd in clubs, die in Nederland de zweefvliegsport beoefenen en /of bevorderen;

etc...


Hi Bas,

Kun je dit iets concreter maken?
Jasper Grannetia
Aero Club Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
Actief lid van zweefportaal.nl
Passief lezer van zweefvliegenonline.nl

Mountains Rock!
 
frans
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-11-2011 18:14
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 287
Sinds: 01.09.08

ff gechargeerd:
Waarom zijn zweefvliegers lid van de KNVvL afd. zweefvliegen?...
Ze zijn dan WA verzekerd en krijgen ook nog een mooi zweefvlieg magazine.
Dat zweefvliegmagazine wordt, zoals het zich laat aanzien, gemarginaliseerd......
Om het leden aantal van de KNVvL op papier hoog te houden (en dus recht van spreken te houden) worden allerlei clubjes die "iets" met lucht doen omarmd.
Dadelijk moet Pro-rail nog gaan onderhandelen met de Fleish-man treintjesclub, en de ANWB met de Dinky-Toys vereniging.
M.i. ben je pas met luchtsport bezig als je ZELF daadwerkelijk met je Ass in de lucht zit!
Om het even of je dit nu verticaal, horizontaal, of in een combinatie van beiden doet.
Er moet een hoop gebeuren. Kost dat een paar Euri; het zij zo.
FRans
 
Otto Foelkel
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-11-2011 18:17
Lid

Berichten: 1414
Sinds: 09.11.09

Als ik de lijst zo lees, vraag ik mij af, op welke wijze de Afdeling Zweefvliegen zich de laatste jaren voor al deze punten heeft ingezet.
Het afleggen van verantwoording lijkt mij in deze een allereerste voorwaarde om tot goed beleid te komen en dit zou als eerste punt op de agenda geplaatst dienen te worden.
Het schijnt mij toe, dat het ABZ zich de laatste tijd veel te statisch heeeft opgesteld.
Ja ik weet het: de beste stuurlui enz., maar toch heb ik op vitale punten te weinig van hun inbreng bespeurd
 
jaspergrannetia
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-11-2011 18:28
Lid

Berichten: 243
Sinds: 17.12.08

Otto Foelkel schreef

Otto, kom je ook naar de NZD? Smile

Verder liever niet inhoudelijk reageren in deze thread, dan houden we lijstje voor de NZD overzichtelijk.

http://nzd2011.nl...
Jasper Grannetia
Aero Club Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
Actief lid van zweefportaal.nl
Passief lezer van zweefvliegenonline.nl

Mountains Rock!
 
x-ray
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-11-2011 18:33
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 109
Sinds: 02.09.08

Ik zou van de KNVvL graag willen weten :
-op welke manier ze betrokken is (geweest) bij de besluitvorming rondom het instellen van luchtruimbeperkingen voor de kleine luchtvaart
-en hoe ze denkt daar in de toekomst zelf meer sturing aan te kunnen geven.

Want in tegenstelling tot hetgeen hierboven door Bas wordt beweerd over luchtruim en regelgeving, denk ik dat juist het accepteren als “a fact of life” op den duur het einde van zweefvliegen in Nederland betekent.

Eric Keetels
Gewijzigd door x-ray op 15-11-2011 19:11
 
Otto Foelkel
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-11-2011 19:28
Lid

Berichten: 1414
Sinds: 09.11.09

jaspergrannetia schreef:
Verder liever niet inhoudelijk reageren in deze thread, dan houden we lijstje voor de NZD overzichtelijk.

Jasper, je vroeg naar agendapunten en mijn reactie was dus:
Het afleggen van verantwoording lijkt mij in deze een allereerste voorwaarde om tot goed beleid te komen en dit zou als eerste punt op de agenda geplaatst dienen te worden.

Buiten wat losse opmerkingen om ben tot nu toe nog op geen enkel punt inhoudelijk ingegaan.
 
Jan de Hulster
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-11-2011 09:00
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Ik heb ook nog wel een vraagje voor de NZD. en dus aan het ABZ

waarom worden stichtingen die bij het zweefvliegen zijn betrokken, zoals o.a. : SNZT http://www.terlet.../1-welcome, en deze http://home.plane...andKvK.txt

niet gewoon verplicht om toch jaarcijfers en jaarverslagen te produceren?

Immers ze zijn gelieerd aan de KNVvl en daardoor dus in feite aan de KNVvL leden. (wij dus)

een een deel van onze contributie vloeit dus waarschijnlijk wel af richting 1 of meerdere stichtingen waarschijnlijk.....

En omdat men wil bezuinigen..... op de thermiek, Of de contributie vehogen? etc.

In het kader van transparantie zou daar nog wel wat te winnen zijn, zo lijkt mij.

Update webmaster: bericht onder juiste topic geplaatst
Gewijzigd door Jan de Hulster op 16-11-2011 14:56
 
Jan de Hulster
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-11-2011 10:53
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

..
Gewijzigd door Jan de Hulster op 16-11-2011 14:55
 
jaspergrannetia
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-11-2011 16:27
Lid

Berichten: 243
Sinds: 17.12.08

Ruud Holswilder stuurde de volgende vraag door:

Hoe kunnen we de integriteit van besturen en commissies van de KNVvL waarborgen en hoe zorgen we voor (meer) transparantie in deze besturen en commissies.
Jasper Grannetia
Aero Club Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
Actief lid van zweefportaal.nl
Passief lezer van zweefvliegenonline.nl

Mountains Rock!
 
jaspergrannetia
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-11-2011 16:29
Lid

Berichten: 243
Sinds: 17.12.08

Vanavond gaan we de lijst met onderwerpen voor de plenaire discussie vastleggen. Het ABZ kan zich zo de rest van de week voorbereiden op een interessante discussie. Zodra de lijst definitef is (ergens in de komende dagen), dan zullen wij deze hier en op de site van de NZD (nzd2011.nl) posten.

Wij hopen jullie allemaal zaterdag te zien tijdens de NZD en tijdens de discussie.

Jasper
Jasper Grannetia
Aero Club Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
Actief lid van zweefportaal.nl
Passief lezer van zweefvliegenonline.nl

Mountains Rock!
 
Jan de Hulster
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-11-2011 19:23
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Nog een praktisch vraagje:

Kunnen bij de afdeling zweefvliegen / KNVvL ALLEEN verenigingen worden aangesloten of ook Stichtingen?

(Op basis van huidige statuten van KNVvL, huishoudelijk reglement, etc.)

Dit natuurlijk met de SZT in gedachten en de nieuwe vereniging SSZ Midden Zeeland die er sinds kort ook is.
Zie Thermiek 2011-2 of 2011-3



De rest van de zweefvliegclubs -in de Thermiek 2011-3 benoemd en dus aangesloten bij de afdeling zweefvliegen-is toch een vereniging zover ik weet?

Nou ik lees het wel.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 21-11-2011 19:27
 
erfekkes
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-11-2011 20:16
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 28
Sinds: 11.09.08

Nog een vraagje dan: wat is de stand van zaken rond VLA slepen en gebruik van VLA (motor)zwevers op RBML velden?
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.21 seconden