| 18-06-2018 | 15:24
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Agenda Zweefvliegen
Klik HIER voor agenda
Gebruikers Online
· Gasten online: 4

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,156
· Nieuwste lid: veldhuizen
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
SZD 54-2 Perkoz krijgt EASA Type Certifikaat (TC)
webmaster
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-12-2011 15:15
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2335
Sinds: 21.08.08

De vleugels buigen aardig door tijdens het kunstvliegen . . . .

De Perkoz (SZD) is al een paar jaar in productie. Ik heb de Perkoz zelf nog niet gezien / gevlogen.

Is er iemand die al meer informatie (eigen ervaringen) over dit vliegtuig heeft ??



New Allstar PZL Glider two-seater flight at Unterw÷essen (Germany). Find out more about SZD-54-2 Perkoz at http://szd.com.pl...4-2-perkoz

film: Michał Ombach,
muzyka/music: Mateusz Mastalerz http://mateuszmastalerz.com

Gewijzigd door webmaster op 09-12-2013 13:11
 
www.zweefportaal.nl
roeles
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-12-2011 10:04
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 141
Sinds: 03.05.11

De heren van de Fox hebben volgens mij destijds wel gevlogen in de Perkoz, of een prototype ervan.
Bourgondische zweefvliegclub
 
hofste
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-12-2011 15:09
Lid

Berichten: 12
Sinds: 01.12.08

Lijkt op de PW-6
M. te Hofste
PH-620
 
Marco uit hangar 5
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-12-2011 01:34
Lid

Berichten: 176
Sinds: 02.09.08

mislukt cockpitkap ontwerp.. ik snap dat achterste stukkie glas niet, volkomen zinloos, maar nu wel een brede stijl die het zicht opzij belemmerd van de instructeur... vaag waarom ze dat zo hebben gemaakt.
Groetjes, Marco
www.zweef.nl (ZCNK website)
 
kloppertjes
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-12-2011 02:05
Lid

Berichten: 203
Sinds: 01.09.08

Als het ontwerp vergelijkbaar is met de Puchacz geeft dat kleine stukkie glas juist net dat beetje zicht opzij dat de instructeur anders niet heeft. (en mijn ervaring met de Puchacz is dat die stijl niet zo heel erg hinderlijk is, je kijkt er gemakkelijk omheen) De keuze voor een kap uit een stuk volgt (naar ik heb begrepen) uit het feit dat de kist is ontworpen om veel met (onervaren) leerlingen te vliegen. De instructeur hoeft nu niet expliciet te controleren of de voorste kap in de lock zit. Is de kap achter dicht dan is ie voor ook gesloten. Tevens zit er nu niet een beugel midden door de kap die het zicht van de instructeur schuin naar voren wegneemt. Ik vind persoonlijk de middenbeugel tussen de kappen in bijvoorbeeld de ASK-21 een stuk storender dan de beugel rond de achterste zitplaats in de Puchacz.

Het zou me echter ook niet verbazen als dat ruitje en de "kap-uit-een-stuk" gewoon een gevolg is van het feit dat de romp direct is afgeleid van de Puchacz en ze niet de moeite hebben genomen om een nieuw kap ontwerp uit te denken.
Gewijzigd door kloppertjes op 21-12-2011 02:07
Ivar Klop
 
Chester
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-12-2011 11:04
Lid

Berichten: 244
Sinds: 01.06.09

Dient de achterkapste stijl ook als overrolbeveiliging? Anders resulteert een groundloop en op de kop eindigen bijna een onthoofding...
 
webmaster
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-12-2013 13:13
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2335
Sinds: 21.08.08

SZD 54-2 Perkoz krijgt EASA Type Certifikaat (TC)

Lees: http://magazine.s...-type.html

We are pleased to announce that the latest Allstar PZL Glider product, a multi-purpose glider SZD-54-2 Perkoz, has received the Type Certificate (TC) issued by the European Aviation Safety Agency (EASA) under No. EASA.A.574.


2.bp.blogspot.com/-StaUoeFZVqc/UqCzOWva_HI/AAAAAAAABJc/cMRXGLRU8m4/s1600/IMG_3358.JPG
 
www.zweefportaal.nl
Peter Millenaar
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-12-2013 19:54
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 59
Sinds: 01.09.08

Tijdens de openingsceremonie van de WK Junioren in Leszno:

Met vriendelijke groet,
Peter Millenaar - ASG 29E - MX
MillenAir.nl Glider Supplies
LX Navigation Benelux
Like ons op Facebook voor het laatste nieuws en interessante aanbiedingen!
millenair.nl/signature-zweefportaal.png
 
http://www.millenair.nl
deZwever
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-03-2016 12:09
Lid

Berichten: 15
Sinds: 09.02.11

Het lijkt erop dat de ontwerpers de vrille-gevoeligheid van de Puchaz niet alle aandacht hebben gegeven die het wellicht verdient had:

https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=157349
 
arjanvd
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-03-2016 16:15
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 300
Sinds: 03.09.08

deZwever schreef:
Het lijkt erop dat de ontwerpers de vrille-gevoeligheid van de Puchaz niet alle aandacht hebben gegeven die het wellicht verdient had:

https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=157349


Er zijn natuurlijk wel grenzen aan wat een vliegtuig van zijn vlieger kan accepteren....

The aircraft, an Allstar PZL SZD-54-2 Perkoz 2-place glider. [At an altitude of 250-270ft AGL the PIC released the tow line from the glider. The pilot never accelerated the glider to maintain the flying speed. Having 2,000+ft of available runway for landing as an option, the PIC decide to make 360 degree turn. During the aggressive sharp turn, having its nose up the glider entered a spin. Which then impacted the terrain near the Jacumba Airport (L78), in California. The glider sustained unrepairable damage and the two occupants on board received fatal injuries.

Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.15 seconden