| 24-02-2018 | 09:10
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Toekomstvisie Terlet
webmaster
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-12-2011 17:26

Superbeheerder

Sinds: 21.08.08

Na het faillissement van één van de gebruikers van Terlet hebben zich meerdere partijen aangemeld om de vrijkomende plaats over te nemen. Alvorens met nieuwe partijen in zee te gaan heeft het bestuur van de Stichting “Nationaal zweefvliegcentrum Terlet” (SNZT) besloten om eerst een studie naar een mogelijke toekomstvisie voor Terlet uit te voeren. Aan een team van Terletgebruikers is daartoe gevraagd enkele scenario’s voor een dergelijke visie uit te werken en na te gaan op welke wijze nieuwe partijen daarin zouden kunnen participeren.

Deze studie heeft een rapport opgeleverd1 met drie alternatieve scenario’s welke zijn voorgelegd aan een commissie van advies waarin naast de op Terlet vliegende clubs ook de afdeling zweefvliegen en het hoofdbestuur van de KNVvL zitting hadden.

Op basis van het advies van deze commissie is gekozen voor een visie (scenario 3 uit het rapport) waarin samenwerking tussen de Terletclubs en flexibiliteit van het terreingebruik op doordeweekse dagen, voorop staan. Daartoe is naast de striphuur voor de weekenden voor de huidige gebruikers, het gebruiksrecht van Terlet geïntroduceerd voor de doordeweekse dagen en voor toekomstige nieuwe deelnemers.

Op korte termijn zal het contractoverleg worden gestart met de partijen die hebben aangegeven hun vleugels op Terlet te willen uitslaan. In de eerste fase zijn dit de verenigingen die zich richten op de zweefvliegsport. Op verzoek van het hoofdbestuur van de KNVvL zal in een latere fase en na evaluatie van het gekozen concept, worden nagegaan of andere luchtsporten (incidenteel) zijn in te passen in deze activiteiten.

De coördinatie van de doordeweekse activiteiten, de mogelijkheden van samenwerking en de zoektocht naar flexibiliteit zullen worden voorbereid door een operationeel platform Terlet (OPT).Dit platform rapporteert aan het SNZT bestuur. Voorstellen van het OPT voor veranderingen of voor nieuwe partijen welke consequenties kunnen hebben voor de andere partijen op Terlet, worden op bestuurlijk niveau besproken in het gebruikers platform Terlet (GPT). De Terletclubs zullen op korte termijn worden benaderd voor kandidaten om het operationele platform te bemensen.

Een belangrijk uitgangspunt is om naast het faciliteren van de activiteiten van de Terletclubs, Terlet ook weer aantrekkelijk te maken voor alle Nederlandse zweefvliegers. Dit geldt vooral voor de doordeweekse dagen. Initiatieven hiertoe zijn in voorbereiding en zullen in het begin van het nieuwe jaar aan de afdeling worden voorgelegd.

bijlagen:

- Toekomstvisie-Terlet-Eindrapportage-scenarios (met scenario 3)

- Structuurvoorstel.

bron: SNZT

www.zweefportaal.nl
Otto Foelkel
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-12-2011 22:18
Lid

Sinds: 09.11.09

Uit de conclusies:
Scenario 3 levert daarbij optimalisatie van het terreingebruik maar kent ook de grootste finaciële onzekerheid. Met een waarborgsysteem als vangnet is dit risico goed beheersbaar.

Op welke wijze denkt men dit risico te beheersen?

Sieb
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-12-2011 13:57
Lid

Sinds: 28.11.08

Otto Foelkel schreef:
Uit de conclusies:
Scenario 3 levert daarbij optimalisatie van het terreingebruik maar kent ook de grootste finaciële onzekerheid. Met een waarborgsysteem als vangnet is dit risico goed beheersbaar.

Op welke wijze denkt men dit risico te beheersen?

Met een waarborgsysteem als vangnet! Smile

www.acvz.nl
Otto Foelkel
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-12-2011 15:18
Lid

Sieb schreef:

Een heel sterk net mag ik hopen, voordat er weer een haai tussendoor glipt!Wink

Dinant
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-12-2011 16:49
Lid

Sinds: 07.03.09

Waar is er meer informatie over De Horizon te vinden? En moeten andere clubs in NL voor een kamp op Terlet contact met de SNZT of een van de gevestigde clubs (GeZC/CCT/GAE) opnemen?

Jan de Hulster
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-12-2011 16:54
Lid

Sinds: 03.09.08

Otto Foelkel schreef:
Sieb schreef:

Een heel sterk net mag ik hopen, voordat er weer een haai tussendoor glipt!Wink

Zou dit dat vangnet zijn?

Door de TMG club en de school is ingestemd met een mogelijk bijdrage van 1/3 van de striphuur (elke partij
ca. 6.000 euro). De rest (ca. 5.000 euro) dient te komen van bijdrage terletgebruik door zweefvliegend
Nederland
Grin

en verhuur voor kampen en evenementen. (o.a. NK en VHZ)

Nou ik lees het wel weer.

Nu gaan we aan het kerstdiner beginnen qua voorbereiding.

deZwever
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-12-2011 22:15
Lid

Sinds: 09.02.11

Al hoewel begrijpelijk vanuit het oogpunt van de zweefvlieger, wordt er maar summier aandacht besteed aan ontwikkeling van andere luchtsporten op Terlet. In de documenten wordt met geen woord gerept over de interesse die de afdeling zeilvliegen heeft getoond. Een gemiste kans daar deze vorm van luchtvaart zich uitstekend laat combineren met het zweefvliegen. Met name de sleepmogelijkheden met zeilvliegtuigen passen naadloos in een zweefvliegbedrijf.

Ik hoop dat de opstellers van de plannen bij nog te komen bijeenkomsten de wensen van andere luchtsporters opnieuw bereid zijn te overwegen.

Dirk Schaap
(zowel zweef als zeilvlieger)

Jan van Maarseveen
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-12-2011 23:53
Lid

Sinds: 02.09.08

5000 Euro op te brengen door de rest van zweefvliegend NL is toch peanuts? Een dagje doordeweek (ddw) vliegen van Terlet mag best 50 Euro kosten (wat het denk ik ook moet kosten als je het commercieel begroot). Tuurlijk kan er vanaf sommige andere velden ddw gevlogen worden. Maar toch zijn er altijd van die dagen dat je het op je eigen veld niet georganiseerd krijgt en dan is Terlet het mooiste alternatief wat bestaat. Slechts 100 vliegers die een dagje Terlet kiezen als ovl vertrekpunt en het budget is rond. Te denken valt nog aan 5 of 10 startskaart wat dan minder kost. Echter, voor de vlieger die maar 1-3 dagen/jaar vanaf Terlet vliegt (zoals ik zal doen) is 50 Euro redelijk (dan wel inclusief een extra onderuitbaal startje). Ik heb het echt gemist in 2011!!!!!

Jan de Hulster
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-12-2011 09:56
Lid

jan van maarseveen schreef:
5000 Euro op te brengen door de rest van zweefvliegend NL is toch peanuts? Een dagje doordeweek (ddw) vliegen van Terlet mag best 50 Euro kosten (wat het denk ik ook moet kosten als je het commercieel begroot). Tuurlijk kan er vanaf sommige andere velden ddw gevlogen worden. Maar toch zijn er altijd van die dagen dat je het op je eigen veld niet georganiseerd krijgt en dan is Terlet het mooiste alternatief wat bestaat. Slechts 100 vliegers die een dagje Terlet kiezen als ovl vertrekpunt en het budget is rond. Te denken valt nog aan 5 of 10 startskaart wat dan minder kost. Echter, voor de vlieger die maar 1-3 dagen/jaar vanaf Terlet vliegt (zoals ik zal doen) is 50 Euro redelijk (dan wel inclusief een extra onderuitbaal startje). Ik heb het echt gemist in 2011!!!!!

Het gaat m.i om het principe.

Als je als SNZT Terlet begroot, dan moet het nu in 2012 kostendekkend zijn voor en door de daadwerkelijke gebruikers van Terlet. Op Terlet zijn ruw geschat ca. 500-700 gebruikers. Die moeten met z'n allen Terlet financieel op de been houden. De andere 3100 zweefvliegers die zelden of nooit op Terlet komen hoeven daar niet aan bij te betalen. Inderdaad is 5000 Euro peanuts , dat is per zweeefvlieger ca. 1.31 Euro. Maar voor die 500-700 man in feite al 10-7.14 Euro. Maar in 2013 blijkt het misschien wel 10.000 Euro te zijn en in 2014 misschien wel 15.000 Euro?

En komen die andere 3100 zweefvlieger er wel dan moeten ze gewoon een vastgestelt los kabel/sleep tarief betalen. Bv. lier 45 Euro sleep 65 Euro om maar wat te noemen. Willen ze niet dat hoge losse start tarief, dan kunnen ze een Terlet abbonnement nemen toch?

Kortom om de tekorten op de begroting van Terlet op te lossen : Dat zullen de daadwerkelijke gebruikers van Terlet dienen op te hoesten.

En niet via een omweg via de KNVvL (zweef) contributie. (Of het nu 1 Euro is of 50 Euro)

Immers ter vergelijk, waarom Terlet wel financieel steunen en bv. Salland, Soesterberg en Malden, etc. dan niet.?

Jan van Maarseveen
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-12-2011 11:23
Lid

Sinds: 02.09.08

Jan, ik heb het (juist) niet over iedereen. Ik bedoel de zweefvliegers die vliegen bij een niet-Terlet club en die incidenteel Terlet als ddw ovl vertrekpunt kiezen.

Sieb
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-12-2011 13:00
Lid

Sinds: 28.11.08

Jan de H,

Lees nu eerst de stukken eens grondig door voor je begint te roepen. Er staat nergens dat de KNVvL of zweefvliegend NL de exploitatie van SNZT of de Terletclubs dient te subsidieren. Alle scenario's zjn gebaseerd op eigen broek ophouden......je hele verhaal snijdt dus geen hout.

Prima uitgedachte scenario's verder waar je zelfs als niet-Terlet vlieger toch nog faciliteiten door de week kan afnemen!

Dan nog even om misverstanden te voorkomen: Op Soesterberg kan onder voorwaarden door de weeks worden gevlogen maar, dit in tegenstelling tot Malden en Salland ,alleen door eigen leden (want anders wordt de druk op de natuur in de EHS waar we in liggen te hoog...).
Gewijzigd door Sieb op 26-12-2011 13:02

www.acvz.nl
Jan de Hulster
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-12-2011 13:08
Lid

Sieb schreef:
Jan de H,

Lees nu eerst de stukken eens grondig door voor je begint te roepen. Er staat nergens dat de KNVvL of zweefvliegend NL de exploitatie van SNZT of de Terletclubs dient te subsidieren. Alle scenario's zjn gebaseerd op eigen broek ophouden......je hele verhaal snijdt dus geen hout.

Prima uitgedachte scenario's verder waar je zelfs als niet-Terlet vlieger toch nog faciliteiten door de week kan afnemen!

Dan nog even om misverstanden te voorkomen: Op Soesterberg kan onder voorwaarden door de weeks worden gevlogen maar, dit in tegenstelling tot Malden en Salland ,alleen door eigen leden (want anders wordt de druk op de natuur in de EHS waar we in liggen te hoog...).

deze passage was wat vaag uit het stuk:

Door de TMG club en de school is ingestemd met een mogelijk bijdrage van 1/3 van de striphuur (elke partij ca. 6.000 euro). De rest (ca. 5.000 euro) dient te komen van bijdrage terletgebruik door zweefvliegend Nederland

Maar goed als Terlet letterlijk zijn eigen broek gaat ophouden van af NU, zoals jij stelt.
(Dus geen enkele subsidies vanuit de KNVvL (-dus gefinancieerd door KNVvL leden- ) richting Terlet, dan is het prima toch?

prettige feestdagen.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 27-12-2011 11:48

Bas Seijffert
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-12-2011 10:54
Lid

Sinds: 04.09.08

In de eindrapportage ” Toekomstvisie Terlet” zie ik in bijlage 10 dat scenario 1 meer plusjes telt dan scenario 3. Bovendien zie ik bij de randvoorwaarden voor scenario 3 een “-/+” staan bij de financiële onderbouwing.
Toch wordt er gekozen voor scenario 3. Hebben we dan niets geleerd in de afgelopen 10 jaar?
De min/plus (-/+) bij de financiële onderbouwing kan een ++ worden als duidelijk wordt wat “Een waarborgsysteem als vangnet” inhoudt.
Kan iemand mij meer vertellen over dit “waarborgsysteem”?
Als het een goed systeem is dan zie ook ik meer plusjes in scenario 3 dan in 1.
Grt. Bas

Bas Seijffert
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-12-2011 15:24
Lid

Kennelijk heeft niemand een gepast antwoord op mijn vraag. Dat verontrust mij.Stress

Alex v d Zouw
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-12-2011 15:56
Lid

Sinds: 15.12.10

quote- Met deze keuze is nu ook het vervolgtraject bepaald en kan met de kandidaten invulling gegeven worden aan de verdere voorbereidingen voor het komende operationele jaar, waarbij we er naar streven de contracten met deze clubs voor eind januari gereed te hebben. -end quote

Wachten tot eind januari dus. Dan is de complete invulling rond en zijn de afspraken duidelijk.
Alex v.d. Zouw

Jan de Hulster
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-12-2011 16:05
Lid

Bas Seijffert schreef:
Kennelijk heeft niemand een gepast antwoord op mijn vraag. Dat verontrust mij.Stress

Ik vrees - mijn voorzichtige interpretatie/inschatting- dat het waarborgsysteem er op neer komt dat de KNVvL in zijn geheel (Nu 15.000 leden) , of de afdeling zweefvliegen met ca. 3800 man weer gaan mee betalen.

Het feit dat alleen al er een link is (gebleven) tussen de KNVvL en SNZT geeft te denken.
Het lijkt een beetje een oplossing /vangnet a la de banken crisus en de Euro crisus.

Maar Bas, jij bent toch tot voor kort(?) secretaris van de SNZT geweest?

Vanwaar deze onverwachte critische opmerkingen?

Nou ik lees het wel weer.

Otto Foelkel
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-12-2011 16:38
Lid

Jan de Hulster schreef:

Bas loopt uit de pas en volgens Jan geeft dat geen pas.Wink

Jan de Hulster
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-12-2011 19:17
Lid

Otto Foelkel schreef:
Jan de Hulster schreef:

Bas loopt uit de pas en volgens Jan geeft dat geen pas.Wink

Nou Otto ik vind het niet erg dat Bas dit opmerkt.

Wat erger is, zo lijkt mij, is dat we anders over ca. 7-10 jaar deze financiele discussie over Terlet weer gaan voeren....

Maar misschien heb ik het mis.

jan.

lonneke
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-12-2011 19:44
Lid

Sinds: 23.09.09

dit is een andere Bas...

Bas Seijffert
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-12-2011 20:00
Lid

lonneke schreef:
dit is een andere Bas...

Ik ben de Bas die netjes zijn achternaam vermeld.
Geen secretaris van de SNZT geweest dus.
Grt. Bas.

Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.25 seconden