| 27-05-2018 | 16:03
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Agenda Zweefvliegen
Klik HIER voor agenda
Gebruikers Online
· Gasten online: 3

· Leden online: 2
NicoB, Stijnvdb

· Totaal aantal leden: 2,156
· Nieuwste lid: veldhuizen
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
ZC den Helder: Zweefvliegers in Slootdorp verhuizen voor windmolens
webmaster
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-03-2012 00:32

Superbeheerder

Sinds: 21.08.08

bron: http://www.wierin...egers.html

SLOOTDORP - Zweefvliegclub Den Helder in Slootdorp heeft een reuzenprobleem als er aan rand van de Wieringermeer, de westzijde, vanaf 2014 tientallen windmolens komen.

Als de vereniging een andere lokatie krijgt kan men er mee leven. Uiteraard wil men dit pas als men schadeloos gesteld zal worden en over dezelfde faciliteiten kan beschikken. Dit kan men nu nog niet toezeggen, het wordt moeilijk om een andere plek te vinden. Defensie zal dan toestemming moeten verlenen en die kans is klein.

Uitgegeven op 23-03-2012 om 17:50

Gewijzigd door webmaster op 29-10-2014 23:11

www.zweefportaal.nl
Chester
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-03-2012 01:07
Lid

Sinds: 01.06.09

Kan dit zomaar dan? Verbiedt de luchtvaarwet geen objecten binnen bepaalde "vlakken" van een vliegveld?

Confident
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-03-2012 11:07
Lid

Sinds: 02.09.08

webmaster schreef:
bron: http://www.wierin...egers.html

SLOOTDORP - Zweefvliegclub Den Helder in Slootdorp heeft een reuzenprobleem als er aan rand van de Wieringermeer, de westzijde, vanaf 2014 tientallen windmolens komen.

Als de vereniging een andere lokatie krijgt kan men er mee leven. Uiteraard wil men dit pas als men schadeloos gesteld zal worden en over dezelfde faciliteiten kan beschikken. Dit kan men nu nog niet toezeggen, het wordt moeilijk om een andere plek te vinden. Defensie zal dan toestemming moeten verlenen en die kans is klein.

Uitgegeven op 23-03-2012 om 17:50

Zie het probleem niet.

Volgens Bart Geurts is zweefvliegen slechts een HOBBY: niet zeuren als een ander je dat belet.
Of volg advies van Siebout Gooszen (verz.cie. KNVVL ABZ): "ga zeilen"

Bier
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-03-2012 11:21

Lid

Sinds: 01.09.08

Chester schreef:
Kan dit zomaar dan? Verbiedt de luchtvaarwet geen objecten binnen bepaalde "vlakken" van een vliegveld?
Zie het voorbeeld van Teuge vs gemeente Apeldoorn. Met de luchtvaartwet in de hand kun je inderdaad winnen maar je moet wel de juridische strijd aan en dan maar hopen dat de rechter de belangen van een zweefvliegclub zwaarder vindt wegen dan die van de electriciteitsboer. Teuge heeft wat dat betreft een stuk sterkere uitgangspositie.
-------------------------
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)

Schleigah!

www.aeroclubsalland.nl
Otto Foelkel
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-03-2012 17:52
Lid

Sinds: 09.11.09

Bier schreef:
en dan maar hopen dat de rechter de belangen van een zweefvliegclub zwaarder vindt wegen dan die van de electriciteitsboer.

Waar de een de "stroom" mee heeft vechten anderen tegen windmolens.
Don Quicot had misschien toch wel gelijk. Wink

BartGeurts
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-03-2012 18:53
Lid

Sinds: 07.09.08

@Jolanda Pronk/Deleted account 2:
In de basis is zweefvliegen een hobby dat is volgens mij een feit. In dit geval is naar mening het belang groter omdat het een hele vereniging betreft. Daar zou ik een nuance in hebben gemaakt.

Dat heet... ls ik zelf de behoefte had gehad om op dit thema te reageren. Dat heb ik niet, maar gezien ik hier word ge-quote vanuit een post op een ander forum over een ander onderwerp, voel ik me gedwongen om te reageren.

Als je dan al quote: maak het dan volledig:
Ik was ook van mening dat je via een forum niet kan bewerkstelligen om in een vereniging ge-rehabiliteerd te worden inclusief een schadevergoeding. Dr ging het in eerste instantie om.

Daarnaast heb ik ook gezegd om e.e.a. te relativeren: Zweefvliegen is een hobby; het is naar mijn mening overdreven te gaan doen alsof de wereld vergaat. Ook het vergelijken van het niet kunnen beoefenen van een hobbymet een misbruik-zaak vond ik een voorbeeld van "doen alsof de wereld vergaat. Of op zijn minst denk ik dat als je zo'n vergelijking maakt je naar mijn mening wereldvreemd bent.

Ik zie niet in wat de quote toevoegd anders dan een argument toevoegen aan mijn deze mening.
Gewijzigd door BartGeurts op 26-03-2012 18:57

webmaster
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-03-2012 19:00

Superbeheerder

Hoho, aub weer on topic!! en alle andere (persoonlijk gerichte) zaken via PB's.

www.zweefportaal.nl
Otto Foelkel
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-03-2012 20:25
Lid

Wordt weer een kort draadje, veroorzaakt door iemand met een kort lontje en ik heb het hier niet over de webmaster...

BartGeurts
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-03-2012 20:40
Lid

Sinds: 07.09.08

@Ben. Ik begrijp je bericht. Als je mijn naam uit het bericht van Jolanda verwijderd mag je mijn post ook verwijderen.

Het bericht staat tussen de posts vandaar mijn reactie tussen de posts.

Otto Foelkel
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-03-2012 20:47
Lid

Bier schreef:
Zie het voorbeeld van Teuge vs gemeente Apeldoorn. Met de luchtvaartwet in de hand kun je inderdaad winnen maar je moet wel de juridische strijd aan en dan maar hopen dat de rechter de belangen van een zweefvliegclub zwaarder vindt wegen dan die van de electriciteitsboer. Teuge heeft wat dat betreft een stuk sterkere uitgangspositie.

Op Teuge lag de zaak simpel. De wetgever heeft nauwkeurig omschreven wat de afstand tot het veld in relatie tot de hoogte van molens minimaal moet zijn.
In het onderhavige geval zullen die afstanden ook gelden, maar wordt een afweging van belangen gemaakt, hetgeen erop neer komt dat of de zweefvlieglocatie voor de molens moet wijken of de molens niet geplaatst kunnen worden, hetgeen betekent, dat dit niet als item voor een gerechtelijke procedure kan dienen, maar een politieke afweging betreft. Ik denk overigens, dat de schade die de club oploopt wel gecompenseerd zal moeten worden en vermoed dat er heus wel een passende regeling uit voort zal vloeien indien e.e.a. doorgang vindt.

Ik vrees, dat in de nabije toekomst zich meer van dit soort gevallen zullen gaan voordoen en vind dan ook dat de KNVvL zich hier nadrukkelijk mee dient te bemoeien.

Sieb
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-03-2012 21:35
Lid

Sinds: 28.11.08

Ik denk dat ZC den Helder een zeer goede kans heeft.

Met enerzijds het vastgestelde bestemmingplan in de hand waar hun veld op aangegeven staat en anderzijds de RVGLT en de door de provincie voor onbepaalde tijd afgegeven luchthavenregeling http://www.noord-...012-08.pdf staan ze sterk. Zowel de provincie als gemeente dienen zich te houden aan de hindernisbepalingen (obstakelvrije zones) in de RVGLT bij het afgeven van bouwvergunningen van de molens. Je moet dus als club meteen bezwaar aantekenen als hieraan, bij een bouwvergunningaanvraag (let op: de gemeente zal bij IL&T een nieuwe verklaring van veilig gebruik moeten aanvragen), niet wordt voldaan. Je (gemeente en provincie) kunt de wet op dit punt niet omzeilen! Als de gemeente het wel wil dan moet je in het kader van de Wet Ruimtelijke Ordening eerst een bestemmingsplanwijziging doorvoeren. Je kunt dan bezwaar aantekenen en desnoods naar de Raad van State gaan. Mocht ook daar een beroep niets opleveren dan kan je (sterker nog: heb je recht op) planschadevergoeding claimen. Dat kan men nooit afwijzen.

Dus voorlopig lijkt mij het verstandig dat ZC Den Helder met de gemeente en provincie contact opneemt om aan te geven dat men bij het plaatsen van molens zich moet houden aan de regels uit de luchtvaartwetgeving.
Gewijzigd door Sieb op 26-03-2012 21:41

www.acvz.nl
Otto Foelkel
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-03-2012 22:15
Lid

Sieb schreef:
Als de gemeente het wel wil dan moet je in het kader van de Wet Ruimtelijke Ordening eerst een bestemmingsplanwijziging doorvoeren. Je kunt dan bezwaar aantekenen en desnoods naar de Raad van State gaan. Mocht ook daar een beroep niets opleveren dan kan je (sterker nog: heb je recht op) planschadevergoeding claimen. Dat kan men nooit afwizen

Zo'n betemmingsplanwijziging lijkt mij niet zo moeilijk te realiseren.
Of een zweefvliegclub zoiets kan tegenhouden betwijfel ik ten zeerste.
Vergeet niet dat "schone energie" een hot item is en dat het hier "maar" de belangen van een sportclub betreft. Dat wij dat anders zien is logisch, maar of de maatschappij dat ook doet?

Dat de schade vergoed moet worden is duidelijk, maar ik blijf herhalen dat de KNVvL zich hiermee moet bemoeien, juist gezien het feit dat veel zweefvliegclubs zich letterlijk op open vlaktes bevinden, vaak ver gelegen van bebouwingen op plaatsen waar het stevig kan waaien.

Wim Jacobs
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-03-2012 10:57
Lid

Sinds: 27.03.12

Sieb schreef:
Ik denk dat ZC den Helder een zeer goede kans heeft.

Met enerzijds het vastgestelde bestemmingplan in de hand waar hun veld op aangegeven staat en anderzijds de RVGLT en de door de provincie voor onbepaalde tijd afgegeven luchthavenregeling http://www.noord-...012-08.pdf staan ze sterk. Zowel de provincie als gemeente dienen zich te houden aan de hindernisbepalingen (obstakelvrije zones) in de RVGLT bij het afgeven van bouwvergunningen van de molens. Je moet dus als club meteen bezwaar aantekenen als hieraan, bij een bouwvergunningaanvraag (let op: de gemeente zal bij IL&T een nieuwe verklaring van veilig gebruik moeten aanvragen), niet wordt voldaan. Je (gemeente en provincie) kunt de wet op dit punt niet omzeilen! Als de gemeente het wel wil dan moet je in het kader van de Wet Ruimtelijke Ordening eerst een bestemmingsplanwijziging doorvoeren. Je kunt dan bezwaar aantekenen en desnoods naar de Raad van State gaan. Mocht ook daar een beroep niets opleveren dan kan je (sterker nog: heb je recht op) planschadevergoeding claimen. Dat kan men nooit afwijzen.

Dus voorlopig lijkt mij het verstandig dat ZC Den Helder met de gemeente en provincie contact opneemt om aan te geven dat men bij het plaatsen van molens zich moet houden aan de regels uit de luchtvaartwetgeving.

Een nuttige reactie Sieb, precies de weg die we bewandelen. Volgens mij heb je meer met dit bijltje gehakt. Zou je contact kunnen opnemen via www.zweef.nl ik voel er weinig voor om e - mail adres en/of tel nummer hier op te schrijven.

dick kemp
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-03-2012 11:48
Lid

Sinds: 02.09.08

Het is tevens van belang dat je alert bent en blijft op alles wat al veel eerder vooraf gaat aan (plaatselijke) nieuwe bestemmingsplannen. Het begint bij het provinciaal beleid, vervolgens allerlei beleidsplannen/visies/structuurplannen waarin de kaders worden vastgelegd, welke de basis vormen waarop een nieuw bestemmingsplan wordt opgesteld. Daarnaast moet je goed de regels lezen in het voorontwerp, maar vooral de ontwerpplannen (juridisch verschil) en ook letten op de wijzigingsbevoegdheden van B en W. Hoe eerder je in het hele proces invloed uitoefent op de besluitvorming, hoe groter de kans op een goed eindresultaat.
Raadsleden zijn vaak slecht geinformeerd, maar nemen wel de eindbeslissing. Het is derhalve raadzaam de volledige raad uit te nodigen (eventueel rondvliegen) op je club.

PLanschade kan alleen geclaimd worden bij een bestemmingplanwijziging en niet voorzienbaar. Daarom worden vaak al structuurplannen gemaakt voor een periode van 30 jaar. De meeste zweefvliegclubs bestaan natuurlijk al veel langer.

Otto Foelkel
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-03-2012 13:21
Lid

dick kemp schreef:
PLanschade kan alleen geclaimd worden bij een bestemmingplanwijziging en niet voorzienbaar. Daarom worden vaak al structuurplannen gemaakt voor een periode van 30 jaar. De meeste zweefvliegclubs bestaan natuurlijk al veel langer.

Het betreft hier een z'r grootschalig project, waarin de verplaatsing van de ZC den Helder wordt meegenomen (zie blad 16 van het plan). Ik verwacht dat tegenstand van de plaatselijke bevolking heel wat meer effect sorteert dan de belangen van een zweefvliegclub, die in relatie tot de uitvoering van dit plan in het niet vallen.
http://www.energi...202011.pdf
Gewijzigd door Otto Foelkel op 27-03-2012 13:28

Alex Landman
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-03-2012 13:54

Lid

Sinds: 11.09.08

Gezien alle bezuinigingen de laatste tijd vraag ik mij af de kosten van de "verplaatsing" wel voor de volle 100% vergoed worden, of moet daar een dure juridische strijd voor gevoerd worden? En naar welke (gelijke) locatie moeten ze dan verhuizen? Of worden ze afgescheept met een zak geld en moeten ze het maar zelf uitzoeken?

Bier
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-03-2012 14:02

Lid

Sinds: 01.09.08

De belangen zijn best groot:
http://www.elsevi...molens.htm
Weer een voorbeeld van belastingbetalers die het leven zuur gemaakt wordt met behulp van belastinggeld Sad
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)

Schleigah!

www.aeroclubsalland.nl
Alex Landman
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-03-2012 14:21

Lid

Sinds: 11.09.08

Bekruipt mij een beetje de kreet: groene maffia.

webmaster
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-04-2012 08:19

Superbeheerder

Zweefvliegers op zoek naar ander vliegveld

Lees artikel in www.dichtbij.nl

14 april 2012 - SLOOTDORP - De leden van de zweefvliegclub Den Helder stegen deze maand voor het eerste dit seizoen weer op van het vliegveld aan de Ulkeweg.
Maar hoe lang kan dat nog? Een ding staat vast: als het windplan Wieringermeer in de huidige vorm ten uitvoer wordt gebracht, zullen de zweefvliegers op zoek moeten naar een andere locatie.
Hoe zit dat, vragen we aan voorzitter Wim Jacobs, heeft de zweefvliegclub al een nieuwe locatie gevonden? Of weigert ze te verhuizen, en zet ze de hakken in het zand?

static-webregio.nl/content/images/medium/zweefvliegersopzoeknaarandervliegveld_1slootdorp.jpg

www.zweefportaal.nl
Thermiek
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-04-2012 19:27
Lid

Sinds: 12.09.08

Geen groene maffia, Nuon & Co, windmolens zijn tegenwoordig big business. Maar misschien schiet Defensie te hulp, die hebben blijkbaar last van die dingen op hun radar.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/article/detail/3241353/2012/04/16/Windparken-zitten-radars-Defensie-in-de-weg.dhtml?utm_source=RSSReader&utm_medium=RSS

Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.25 seconden