| 21-01-2018 | 12:00
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Twente krijgt GEEN burgerluchthaven
webmaster
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 05-04-2012 01:05
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2326
Sinds: 21.08.08

Lees meer: http://www.nu.nl/...erbij.html

ENSCHEDE - De eerste vlucht vanaf Luchthaven Twente als burgerluchthaven is woensdagavond een stap dichterbij gekomen. Een meerderheid van Provinciale Staten van Overijssel stemde in met de voorwaarden voor de aanbesteding. Maandag zette de gemeenteraad van Enschede, partner van de provincie in de ontwikkeling van de luchthaven, die stap al. Voor de exploitatie zijn drie kandidaten in beeld. Provinciale Staten wil dat de aanbesteding eind 2014 is afgerond.


Update:
1) Onderwerp aangepast van "Luchthaven Twente stap dichterbij" -> "Intrekking militaire bestemming luchtvaartterrein Twente"
2) Onderwerp aangepast van "Intrekking militaire bestemming luchtvaartterrein Twente" -> "Twente krijgt geen burgerluchthaven"
Gewijzigd door webmaster op 12-06-2014 00:31
 
www.zweefportaal.nl
Bier
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 05-04-2012 10:49
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 627
Sinds: 01.09.08

Ze zijn er (gelukkig) nog lang niet:

ENSCHEDE - Voor de herstart van het voormalige vliegbasis Twente als burgerluchthaven moet eerst een uitgebreider milieuonderzoek naar veiligheid en geluid worden verricht. Die eis van het ministerie van Infrastructuur en Milieu maakte gebiedsontwikkelaar Area Development Twente (ADT) dinsdag bekend.

In de aanvulling op het milieuonderzoek moet onder meer in kaart worden gebracht welke bedrijven in de omgeving van het vliegveld met gevaarlijke stoffen werken.


Bron luchtvaartnieuws.nl

Als de aanbesteding eind 2014 pas is afgerond (of mislukt), hebben we in ieder geval nog 3 seizoenen voor de boeg.

-------------------------
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
-------------------------

Schleigah!
 
www.aeroclubsalland.nl
Otto Foelkel
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 05-04-2012 16:28
Lid

Berichten: 1414
Sinds: 09.11.09

Op de draad over Lelystad schreef Sieb het volgende:
Ben het niet met Otto en wel met Dick eens.

We gaan ons natuurlijk niet de kaas (of in dit geval luchtrruim) van het brood laten eten. De zweefvliegerij in het algemeen en de 4 hierboven genoemde clubs in het bijzonder, zijn gewoon belanghebbende partij. De Raad van State is hier ook in al haar uitspraken altijd helder in: het belang van juist de kleinere partij mag niet geschaadt worden door een belang van grotere partijen.

Wij zullen het in de toekomst in Nederland steeds vaker met droog brood moeten doen!

Ook hier komt weer een zweefvliegclub in de verdrukking en zal een heel eind moeten verhuizen, zo ze al een ander veld kan vinden. Ik wacht af, wat de toekomst ons brengen zal, maar geloof al lang niet meer, dat de zweefvliegerij ook maar de geringste invloed op dit soort ontwikkelingen kan uitoefenen!

Rechters wegen belangen af.

Uitgangspunt is daarbij, dat altijd het algemeen belang voorrang heeft boven de belangen van kleine partijen.

Zij zullen in dit soort gevallen pas tot een afwijzing besluiten als er alternatieven zijn om het beoogde doel te bereiken, om zo de schade voor derden te verkleinen.

Zijn die alternatieven niet voorhanden, dan zal geen rechter besluiten zo'n plan compleet af te wijzen.

Daarbij hoeven in dit soort gevallen geen onteigeningsprocedures te worden opgestart, omdat niemand het luchtruim in eigendom heeft.
Op Schiphol is jarenlang door actiegroepen tegen nieuw aan te leggen banen geprocedeerd, maar ook hier bleken de belangen te groot om e.e.a. tegen kunnen houden.

Ik geloof, dat een veel realistischer benadering is, om naar alternatieven in het buitenland te zoeken. Ik denk zelf, dat over twintig jaar de Nederlandse zweefvlieger in (vakantie)perioden zijn heil in met name Afrikaanse landen, AustraliŽ of mogelijk in het (voormalige) Oostblok zal vinden.

De ironie wil, dat wij ons dan door diegenen die het ons onmogelijk maken onze sport hier nog langer te beoefenen, laten vervoeren.
 
Jan van Maarseveen
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 05-04-2012 18:32
Lid

Berichten: 262
Sinds: 02.09.08

Dat zal op termijn wel meevallen Otto. De huidige afname van de file's wordt niet alleen door verbeteringen in de infrastructuur veroorzaakt. De hoge brandstofprijzen maken hiervan ook deel uit. Hoe lang zijn die volkomen belachelijk lage brandstofprijzen in de commerciele luchtvaart nog te handhaven? De luchtvaart is voor de wereldeconomie van cruciaal belang en dat alleen verklaart de vrijstelling van belasting. Olie zal langzaam maar zeker duurder worden door de stilletjes groter worden schaarste, daar is geen belastingmaatregel voor nodig. Men zal dan een heel stuk minder vliegen en dus wordt het in de lucht flink rustiger. We (uitgezonderd Azie) zijn denk ik al over de top heen ..... Lekker kamperen op de Veluwe, naast Terlet dus.
 
Otto Foelkel
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 05-04-2012 21:35
Lid

Berichten: 1414
Sinds: 09.11.09

Jan, dat verhaal hoor ik mijn halve leven al, maar steeds wordt die theorie door de praktijk achterhaald.
Als ik uitga van de voorspellingen van veertig jaar geleden, zou de olie al lang op moeten zijn.
Ook de commerciŽle luchtvaart gaat daar dus niet van uit, anders zouden dit soort plannen niet ontwikkeld worden.
 
Sieb
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 05-04-2012 23:04
Lid

Berichten: 490
Sinds: 28.11.08

Om velden als lelystad, eelde en twente winstgevend te krijgen zullen ze per veld minimaal 2.500.000 passagiers per jaar moeten vervoeren....... Dat wil zeggen 7.500.000 (7,5 miljoen) per jaar. Waar gaan ze die passagiers vandaan halen? Van Schiphol, van Rotterdam, van Eindhoven? De Schiphol Group kijkt wel beter uit want dan snijden ze zich in hun eigen economische vingers. van Weeze? Dusseldorf? Eelde? Er zjin simpelweg niet genoeg passagiers in de provincies om lokaal dit soort velden te kunnen exploiteren tegen de huidige ticketprijzen en dan wordt je ook nog eens uitgeperst door low cost carriers. De optimistische businesscases die worden gemaakt houden geen rekening met de overloop van het ene veld naar het andere.... Hoeveel passagiers die nu naar eindhoven gaan kiezen straks voor Twente of lelystad? Verlies voor Eindhoven.... Hoeveel kiezen er voor Twente en leystad die nu naar vanaf eelde of schiphol reizen? En dan is ook nog Charles de Gaulle zijn nieuwe hubpier bijna klaar.....naar voorbeeld van Schiphol. Overcapaciteit op Schiphol binnenkort.

De provincie Utrecht heeft het wel begrepen.......
 
www.acvz.nl
webmaster
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-04-2012 01:12
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2326
Sinds: 21.08.08

Luchthaven Twente in 2014 open ondanks onderzoek staatssteun

Lees meer: http://www.luchtv...taatssteun

In 2014 kunnen luchtreizigers vliegen vanaf Luchthaven Twente bij Enschede. De vertraging, die het onderzoek naar eventuele ongeoorloofde staatssteun met zich meebrengt, heeft daar geen invloed op. De Europese Commissie laat dit onderzoek doen. Dat zei een woordvoerster van gebiedsontwikkelaar ADT donderdag desgevraagd.
 
www.zweefportaal.nl
Bier
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-04-2012 08:14
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 627
Sinds: 01.09.08

ADT is de club die het onzalige plan moet uitvoeren, die zullen nooit toegeven dat iets een belemmering is. Wij van WC-eend...
-------------------------
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
-------------------------

Schleigah!
 
www.aeroclubsalland.nl
Otto Foelkel
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-04-2012 14:47
Lid

Berichten: 1414
Sinds: 09.11.09

Bier schreef: Wij van WC-eend...

In Twente hebben ze geen WC eenden; daar gebruiken ze gewoon nog een pleeborstel.

Maar je hebt gelijk; laten ze het hele plan maar doortrekken.
 
webmaster
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-11-2012 01:48
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2326
Sinds: 21.08.08

Rechter maakt einde aan Vliegveld Twente

Lees meer op rtvoost.nl: http://www.rtvoos...nid=153311

Vliegveld Twente is geen luchthaven meer. De rechter heeft er een streep door gezet in een rechtszaak die was aangespannen door de Vereniging van Omwonenden Luchthaven Twente, Volt-Twente. Dat kan grote gevolgen hebben voor de burgerluchthaven.
 
www.zweefportaal.nl
Otto Foelkel
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-11-2012 04:11
Lid

Berichten: 1414
Sinds: 09.11.09

webmaster schreef:
Rechter maakt einde aan Vliegveld Twente

De rechter heeft nu dus besloten, dat het miliaire vliegveld Twente gesloten moet worden.

Daarnaast zou de aanwijzing als militaire luchthaven plannen rondom het terrein tegenhouden, die uiteindelijk een burgerluchthaven in de weg zouden staan. De rechtbank vindt die redenen niet legitiem.

Ik lees hier niet uit, dat de rechter besloten heeft, dat een nieuwe burgerluchthaven nu van de baan is. Die andere plannen, waar men het over heeft, behoeven ook goedkeuring en ik vermoed dat die worden tegengehouden met het argument, dat het maatschappelijk belang van een burgerluchthaven ter plaatse prevaleert.
 
maaikgollef
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-11-2012 22:30
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 265
Sinds: 06.09.08

we kregen pasgeleden nog een kaartje in handen met alle geplande uit- en aanvliegroutes. Dus lijkt me idd sterk dat dit van de baan (lha-ha-ha) is.
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland
 
kloppertjes
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-11-2012 23:39
Lid

Berichten: 202
Sinds: 01.09.08

Deze passage lijkt me het grote probleem.
De luchthaven wordt nu gebruikt door de Twentse Zweefvliegcclub, de Nederlandse Academie voor verkeersvliegers, de Vliegclub Twente en de Twentse radio Modelvliegclub. De vier gebruikers krijgen een jaar tijd om een ander vliegveld te zoeken.


Of het nu een militair veld is of niet doet weinig af aan de eind bestemming lijkt me. Dat de nu aanwezig clubs schijnbaar "moet oprotten" voordat er Łberhaupt meer bekend is over de eindbestemming is wel een probleem.
Ivar Klop
 
webmaster
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-11-2012 07:58
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2326
Sinds: 21.08.08

Gebruikers luchthaven krijgen nog jaar respijt (www.tctubantia.nl)

http://www.tctuba...espijt.ece

De uitspraak van de rechter betekent dat het vliegveld feitelijk over een jaar niet meer als zodanig mag worden gebruikt. De intrekking van de militaire aanwijzing treedt pas over een jaar in werking om de huidige gebruikers van de luchthaven - een vliegschool en een zweefvliegclub - de gelegenheid te geven zich voor te bereiden op de nieuwe situatie.
 
www.zweefportaal.nl
dick kemp
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-11-2012 08:26
Lid

Berichten: 297
Sinds: 02.09.08

Aanbesteding luchthaven gaat gewoon door.

http://www.tctuba...status.ece

De rechter heeft alleen iets gezegd over het oneigenlijk gebruik van de militaire status. Niet dat er in de toekomst geen vliegveld zou mogen zijn/komen.
Gewijzigd door dick kemp op 14-11-2012 08:32
 
Sieb
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-11-2012 09:19
Lid

Berichten: 490
Sinds: 28.11.08

dick kemp schreef:
Aanbesteding luchthaven gaat gewoon door.

http://www.tctuba...status.ece

De rechter heeft alleen iets gezegd over het oneigenlijk gebruik van de militaire status. Niet dat er in de toekomst geen vliegveld zou mogen zijn/komen.


Helaas (of juist wel prettig) is het zo dat als de militaire luchthaven ophoudt te bestaan je een volledig nieuw proces moet doorlopen voor het verkijgen van een Luchthavenbesluit. En dat kan inclusief beroepsprocedures jaren gaan duren...... Ik denk dan Twente ophoudt te bestaan als commerieel veld. Dat het maar een mooie zweefvliegstrip mag worden!
 
www.acvz.nl
Bier
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-11-2012 13:02
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 627
Sinds: 01.09.08

Sieb schreef:
Helaas (of juist wel prettig) is het zo dat als de militaire luchthaven ophoudt te bestaan je een volledig nieuw proces moet doorlopen voor het verkijgen van een Luchthavenbesluit. En dat kan inclusief beroepsprocedures jaren gaan duren...... Ik denk dan Twente ophoudt te bestaan als commerieel veld. Dat het maar een mooie zweefvliegstrip mag worden!

De twentse NIMBY's hebben het slim aangepakt, door via een achterdeur het toekomstige luchthavenbesluit te torpederen. Het is natuurlijk bijzonder triest dat de recreatieve luchtvaart hier de dupe van dreigt te worden.
Het lijkt mij geen enkel probleem als een deel van de basis behouden blijft voor de vliegclubs. Hopelijk denkt de politiek hier ook zo over. Er zal nu wel grote paniek zijn omdat ze hun toekomstige statussymbool zien verdwijnen. Mischien komen ze later tot zinnen en ondersteunen ze het behoud van recreatieve luchtvaart op een schitterende locatie.
-------------------------
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
-------------------------

Schleigah!
 
www.aeroclubsalland.nl
maaikgollef
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-11-2012 20:19
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 265
Sinds: 06.09.08

Als Twente geen vliegveld wordt/blijft zijn ze uiteraard van harte uitgenodigd om bij de ACS lid te worden..
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland
 
webmaster
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-11-2012 13:09
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2326
Sinds: 21.08.08

Intrekking militaire bestemming luchtvaartterrein Twente (van de KNVvL website)

De rechtbank Almelo heeft op 11 november 2012 de militaire bestemming van het luchtvaartterrein Twente ingetrokken. Aangezien de geluidszone onlosmakelijk is verbonden met de aanwijzing, heeft de rechtbank tevens de beschikking op grond waarvan de geluidszone is ingesteld ingetrokken. Ten einde de burgermedegebruikers de mogelijkheid te bieden om zich voor te bereiden op de nieuwe situatie heeft de rechtbank een termijn gesteld voor de intrekking. Deze termijn is bepaald op ťťn jaar, ingaande op 7 november 2013. De rechtbank heeft daarbij in overweging genomen dat het wegvallen van de ontheffing grote consequenties kan hebben voor de continuatie van de recreatieve luchtvaart en de vliegschool op het luchtvaartterrein Twente.

Lees de volledige uitspraak van de Rechtbank Almelo, d.d. 07-11-2012:

http://www.knvvl....Twente.pdf
 
www.zweefportaal.nl
dick kemp
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-11-2012 15:09
Lid

Berichten: 297
Sinds: 02.09.08

Of het belang van de eisers legitiem of zwaarwegend zijn doet dus niet ter zake, omdat de reden van handhaving van de huidige aanwijzing onwettig is. Belangen die niet herleid kunnen
worden tot het doel van de gegeven bestuursbevoegdheid kunnen niet doorslaggevend zijn bij de
aanwending van de bevoegdheid
.
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.34 seconden