| 28-03-2024 | 22:51
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 3

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Dropzone EHTE
Bas
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-05-2012 09:10
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 161
Sinds: 02.09.08

Onderstaand bericht kwam binnen via www.terlet.nl

Geachte havenmeester,
Namens het Nationaal Paracentrum Teuge vraag ik uw aandacht voor het volgende. Het laatste jaar neemt het aantal zweefvliegtuigen wat door de dropzone (DZ) van Teuge vliegt flink in aantal toe. Na een aantal concrete voorbeelden, waarbij we de registratie vanuit de lucht hebben kunnen waarnemen, blijkt dat dit zweefvliegtuigen betreft die gestart zijn vanaf Terlet. Ook heb ik zelf recent telefonisch contact gehad met een zweefvlieger die door de dropzone vloog, een prima gesprek overigens, en dit betrof een instructeur die niet heeft doorgehad door de dropzone te vliegen.

Dit is ook de indruk die we hebben. Zweefvliegers vliegen niet expres door een actieve dropzone, maar vliegen tijdens een ruim lokaal vluchtje vanaf Terlet over de veluwe zonder het door te hebben door de dropzone van Teuge. Het mag duidelijk zijn dat dit tot gevaarlijke situaties kan leiden.

Nu het aantal clubs op Terlet toeneemt en daarmee wellicht ook veel nieuwe zweefvliegers zou ik u willen vragen of u een mogelijkheid ziet de (chef)instructeurs/zweefvliegers van de clubs op de hoogte te brengen dat de dropzone van Teuge zeer actief 7 dagen per week wordt gebruikt. De dropzone reikt verticaal tot een hoogte van FL130 en heeft horizontaal een straal van 5 NM rondom het vliegveld Teuge.

Alvast hartelijk dank voor de moeite.
FAIAnnoy
 
www.unibrein.nl
rutger kruk
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-05-2012 11:28
Lid

Berichten: 91
Sinds: 07.04.09

Zie ook het stukje ‘Mike Papa, 1 minuut, FL125’ van Jeroen Mentink op pagina 22/23 thermiek • VOORJAAR 2010.
http://www.thermi...%20DEF.pdf
 
Frits Urselmann
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-05-2012 12:25
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 568
Sinds: 04.09.08

Bas schreef:
Onderstaand bericht kwam binnen via www.terlet.nl

Geachte havenmeester,
Namens het Nationaal Paracentrum Teuge vraag ik uw aandacht voor het volgende. Het laatste jaar neemt het aantal zweefvliegtuigen wat door de dropzone (DZ) van Teuge vliegt flink in aantal toe. Na een aantal concrete voorbeelden, waarbij we de registratie vanuit de lucht hebben kunnen waarnemen, blijkt dat dit zweefvliegtuigen betreft die gestart zijn vanaf Terlet. Ook heb ik zelf recent telefonisch contact gehad met een zweefvlieger die door de dropzone vloog, een prima gesprek overigens, en dit betrof een instructeur die niet heeft doorgehad door de dropzone te vliegen.

Dit is ook de indruk die we hebben. Zweefvliegers vliegen niet expres door een actieve dropzone, maar vliegen tijdens een ruim lokaal vluchtje vanaf Terlet over de veluwe zonder het door te hebben door de dropzone van Teuge. Het mag duidelijk zijn dat dit tot gevaarlijke situaties kan leiden.

Nu het aantal clubs op Terlet toeneemt en daarmee wellicht ook veel nieuwe zweefvliegers zou ik u willen vragen of u een mogelijkheid ziet de (chef)instructeurs/zweefvliegers van de clubs op de hoogte te brengen dat de dropzone van Teuge zeer actief 7 dagen per week wordt gebruikt. De dropzone reikt verticaal tot een hoogte van FL130 en heeft horizontaal een straal van 5 NM rondom het vliegveld Teuge.

Alvast hartelijk dank voor de moeite.


hebben die parakisten ook flarm eigenlijk ?
https://www.lange-aviation.com/
 
vezc.aero
Bier
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-05-2012 12:43
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 654
Sinds: 01.09.08


De dropzone reikt verticaal tot een hoogte van FL130 en heeft horizontaal een straal van 5 NM rondom het vliegveld Teuge.


Of we even weg willen blijven uit een cirkel met een diameter van 18 km rondom Teuge. Erg realistisch verzoek Bye

hebben die parakisten ook flarm eigenlijk ?
Ik kan me niet herinneren ooit een parakist hoog boven mij op de Butterfly gezien te hebben. Omgekeerd zou het heel handig zijn als de parakist zweefvliegers onder zich zou kunnen zien. Vooral als men van boven de wolkentoppen dropt.
-------------------------
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
-------------------------

Schleigah!
 
www.aeroclubsalland.nl
Jan van Maarseveen
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-05-2012 13:15
Lid

Berichten: 317
Sinds: 02.09.08

Nee Bier, zo zwart op wit is het niet. Wat is het nou voor moeite ff af te stemen op 121.000 vlak voordat je Teuge wilt crossen om kort even elkaar intenties door te nemen? Delen van luchtruim betekent rekening houden met elkaar, geen punt toch? Daar komt bij dat thermisch gezien er vaak toch geen reden is om over Teuge te vliegen.
 
Jan de Hulster
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-05-2012 13:21
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Bier schreef:

De dropzone reikt verticaal tot een hoogte van FL130 en heeft horizontaal een straal van 5 NM rondom het vliegveld Teuge.


Of we even weg willen blijven uit een cirkel met een diameter van 18 km rondom Teuge. Erg realistisch verzoek Bye

hebben die parakisten ook flarm eigenlijk ?
Ik kan me niet herinneren ooit een parakist hoog boven mij op de Butterfly gezien te hebben. Omgekeerd zou het heel handig zijn als de parakist zweefvliegers onder zich zou kunnen zien. Vooral als men van boven de wolkentoppen dropt.


Ze zitten een beetje te liegen denk ik.
Of de AIP is verouderd.

Teuge
Circle, radius 2 NM, centre 52°14'41"N 006°02'48"E.

FL 130

INFO not AVBL

MON-FRI: 0700-1900 (0600-1800).
SAT, SUN, HOL: 0800-1900 (0700-1800).
Gewijzigd door Jan de Hulster op 22-05-2012 13:29
 
Otto Foelkel
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-05-2012 15:36
Lid

Berichten: 1414
Sinds: 09.11.09

Uiteraard schuilt het risico in de vrije val.
Deze wordt vanaf grote hoogte uitgevoerd en voor dat doel moeten de parakisten toestemming vragen aan Dutch Mill. Als je op zeker wilt gaan moet je Dutch Mill dus even contacten.
 
Francesco
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-05-2012 05:45
Lid

Berichten: 106
Sinds: 12.09.08

Hoe zit het precies?
Transponders aan ! zwevers zichtbaar voor Dutch Mill ! Para kist in contact met DM ! DM waarschuwt
par kist indien zwever in de weg ?

Althans, zo werkt het in OZ.
We hebben zeer recent met 2 CASA parakisten van de Australian army geopereerd( ongeveer 40 para'Wink.
Zij hebben dual VHF , op CTAF freq (veld freq) en Melbourne Center en voor ze droppen vragen ze aan MC of er iets in de weg zit. Dit gaat voortreffelijk.
Gelukkig hebben wij alleen maar kisten met transponder, dus ik denk dat dit safe is.

Of mis ik iets?
 
Bas
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-09-2012 15:44
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 161
Sinds: 02.09.08

Afgelopen zaterdag kwam er tijdens mijn DDI een telefoontje van Teuge dat er 4 zweefvliegers door de dropzone gevlogen zijn en niet op de frequentie zaten. Helaas hebben ze geen registraties gezien, alleen dat ze in de richting van terlet vlogen.............Shock
FAIAnnoy
 
www.unibrein.nl
vox
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-09-2012 18:37
Lid

Berichten: 112
Sinds: 15.09.08

Helemaal eens met Jan, afstemmen op frequentie kleine moeite grote mate van veiligheid. Ik kan me er niets bij voorstellen dat er mensen zijn die zomaar door een gebied vliegen met een verhoogd risico op ernstige ongelukken. En ik snap al helemaal niets van mensen die moeilijk doen over 1 of 5 NM meer of minder.
Gewoon wegblijven uit de buurt van zo'n sector. Gun die mensen ook dat kleine stukje luchtruim waar ze om vragen en doe niet zo moeilijk.
 
Chester
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-09-2012 19:03
Lid

Berichten: 244
Sinds: 01.06.09

vox schreef:
Helemaal eens met Jan, afstemmen op frequentie kleine moeite grote mate van veiligheid. Ik kan me er niets bij voorstellen dat er mensen zijn die zomaar door een gebied vliegen met een verhoogd risico op ernstige ongelukken. En ik snap al helemaal niets van mensen die moeilijk doen over 1 of 5 NM meer of minder.
Gewoon wegblijven uit de buurt van zo'n sector. Gun die mensen ook dat kleine stukje luchtruim waar ze om vragen en doe niet zo moeilijk.

5 NM lijkt mij geen kwestie van "moeilijk doen", maar van een flink deel van je luchtruim kwijt raken, dan kan je eigenlijk vanaf Terlet nog slechts met moeite naar het noorden toe...
Het is ook onlogisch, een vallende para vanaf FL130 zal nooit 5 NM kunnen overbruggen. Rekening houden met elkaar, prima, maar doe het dan correct en geef aan dat het 2 NM is.
 
Otto Foelkel
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-09-2012 01:24
Lid

Berichten: 1414
Sinds: 09.11.09

Op Teuge zit een zweefclub, die actief is op het weekend.
Ben vele jaren lid geweest van die club en al die jaren werd er vanaf grote hoogte gesprongen.
Statistisch is de kans betrokken te raken bij een aanvaring met een vallende para voor die club eindeloos veel groter dan voor een "passant"
Vergeet daarbij niet, dat een vallende para het beeld onder hem in de gaten houdt en direct zijn scherm trekt, wanneer hij een (zweef)vliegtuig ziet dat zijn baan dreigt te kruisen.
 
vox
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-09-2012 18:35
Lid

Berichten: 112
Sinds: 15.09.08

We kunnen wel allemaal smoesjes verzinnen maar je hoort er gewoon weg te blijven. En als je die discipline niet heb moet je gewoon stoppen met vliegen.
 
Jan Ritsma
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-09-2012 18:48
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08

vox schreef:
We kunnen wel allemaal smoesjes verzinnen maar je hoort er gewoon weg te blijven. En als je die discipline niet heb moet je gewoon stoppen met vliegen.


Waar staat dat dat "je daar hoort weg te blijven"?
Jan Ritsma

 
http://www.zweefvliegenonline.nl/kpn/
Peter Millenaar
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-09-2012 20:30
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 67
Sinds: 01.09.08

Jan Ritsma schreef:
Waar staat dat dat "je daar hoort weg te blijven"?


Zoiets heet airmanship, Jan...
Met vriendelijke groet,
Peter Millenaar
MillenAir.nl Glider Supplies - Avionics - Pilot Shop - Glider Rental
AeroFlash.nl - Sophisticated Visual-Awareness Light Systems
LX Navigation Benelux
Like ons op Facebook voor het laatste nieuws en interessante aanbiedingen!
www.millenair.nl/shop/image/data/merken/millenair-website-header300.png
 
http://www.millenair.nl
Jan van Maarseveen
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-09-2012 20:39
Lid

Berichten: 317
Sinds: 02.09.08

Inderdaad, zoals Peter laat doorschemeren, de lucht is van ons allemaal. Is het nu zo'n moeite even op te roepen en te vragen naar para-activiteiten? En zo ja, een ommetje te maken. Gewoon rekening met elkaar houden. Het hoort gewoon bij de vluchtvoorbereiding om even de frequenties van velden op de route er in te kloppen. Volgens mij is deze discussie al eerder geweest btw.
 
Otto Foelkel
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-09-2012 21:47
Lid

Berichten: 1414
Sinds: 09.11.09

vox schreef:
We kunnen wel allemaal smoesjes verzinnen maar je hoort er gewoon weg te blijven. En als je die discipline niet heb moet je gewoon stoppen met vliegen.

Flauwekul; zolang de zweefclub en al het andere verkeer daar gewoon doorheen vliegt tijdens springactiviteiten, is er geen enkele reden dit gebied te mijden. De enige beperking die daar geldt is het circuitgebied.

Zo'n waarschuwing is vergelijkbaar met het bekende bord, dat waarschuwt voor overstekende fietsers. Overheden hebben nu eenmaal de taak dit soort waarschuwingen uit te geven en ontlopen daarmee iedere aansprakelijkheid achteraf. Het betreft hier geen P of R gebied en dat zegt al genoeg.
Het staat iedereen vrij dit gebied te mijden, maar ik acht zelf de risico's minimaal. Degenen die de grootste risico's lopen zijn de para's zelf en die kijken verdomd goed uit, zowel voor het uitstappen als tijdens de vrije val.

Ambtenaren hebben we intussen wel genoeg.
 
Eddy
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-09-2012 08:14
Lid

Berichten: 6
Sinds: 02.07.09

Gelukkig als de EASA gegelgeving komt!
Gaan we bij profcheck's kijken naar AIRMANSHIP!Smile
 
Otto Foelkel
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-09-2012 14:19
Lid

Berichten: 1414
Sinds: 09.11.09

There are old pilots and there are bold pilots but there are no old bold pilots.
 
Otto Foelkel
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-09-2012 15:16
Lid

Berichten: 1414
Sinds: 09.11.09

Aanvaringen vinden altijd plaats in de buurt van (zweef)vliegvelden. De laatste WK waren daar een voorbeeld van.
Dit was voor mij altijd de reden om na de start zo snel mogelijk op pad te gaan.

Eenieder die in buurt van zijn veld zijn uurtjes volmaakt, loopt dit risico voortdurend en dit risico is bewijsbaar veel groter dan het risico dat je loopt, wanneer je door de dropzone van Teuge vliegt.

Ik stel dus voor de vijfuursvluchten maar af te schaffen en het vliegen langs alpenhellingen (in dit verband ook riskant) te verbieden.
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.18 seconden