| 29-03-2024 | 12:13
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Dropzone EHTE
webmaster
#21 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-09-2012 13:51
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2421
Sinds: 21.08.08

Over dit onderwerp is op 27 juli 2012 een nieuwsartikel verschenen op de website van de Deutscher Aero Club: Vertikal vor horizontal.

Er is ook een speciale airspace-file met de dropzones in Duitsland: http://dl.dropbox...-08-22.cub
www.daec.de/typo3temp/pics/f9984ced14.png
 
www.zweefportaal.nl
Otto Foelkel
#22 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-09-2012 14:44
Lid

Berichten: 1414
Sinds: 09.11.09

In einem Fall hätte der Absetzvorgang sogar abgebrochen werden müssen.

En dat ergert de heren, maar geeft gelijktijdig aan, dat ze ècht wel goed uitkijken.

Het is meer een politieke vraag wie voor wie moet wijken. Om zo'n plek als keerpunt voor een wedstrijd te kiezen is natuurlijk asociaal, maar om die bel boven Twello te laten liggen is gewoon dom. Je kunt zo'n veld natuurlijk ook voor al het horizontaal vliegend verkeer sluiten.

Ik heb op Teuge dertig kaar lang de kost verdiend en zweefgevlogen en het komt mij als absurd over, dat ik, wanneer ik toevallig een keertje op een andere locatie start, zo'n gebied ineens zou moeten mijden.
 
webmaster
#23 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-09-2012 15:19
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2421
Sinds: 21.08.08

webmaster schreef:
Over dit onderwerp is op 27 juli 2012 een nieuwsartikel verschenen op de website van de Deutscher Aero Club: Vertikal vor horizontal.

Zojuist zag ik in de laatse Nieuwsbrief van de KNVvL dat dit artikel (iets aangepast) is overgenomen:

Verticaal en horizontaal
Terwijl de meeste luchtsporters naar de lucht kijken voor lange afstanden in horizontale vlucht, gaat het bij parachutespringers juist om een verticale vlucht. Hierom zijn de symbolen voor parachutespringen - valschermspringgebieden - op de ICAO-kaart zo belangrijk. Parachutespringers in Duitsland vertelden de Duitse Aeroclub (DAeC) dat onlangs op twee paracentra het springen door de aanwezigheid van zweefvliegtuigen beïnvloed werd. In een geval moest het paradroppen zelfs onderbroken worden.

De permanente monitoring van het luchtruim in het horizontale vlak maakt vast deel uit van het opleidingsprogramma voor alle piloten van vaste vleugelvliegtuigen en helikopters. Het feit dat een parachutespringer in vrije val met 200 km per uur verticaal verplaatst is hen vreemd. Pas nadat de parachute geopend is, is een visuele waarneming mogelijk. De parachutespringer kan daarbij in de vrije val en onder de geopende parachute bijna onmogelijk een vliegtuig te ontwijken. Op de ICAO kaart wordt een springgebied aangeduid zonder dat duidelijk is of hier daadwerkelijk gesprongen wordt. Er moet echter van uit worden gegaan dat dit op elke plek wél het geval is. Er zijn in Nederland in totaal 25 springgebieden, die tevens genoemd staan in de Regeling Valschermspringen RVS, http://wetten.ove...11-07-2012. In de bijlage staan de coördinaten van deze gebieden genoemd. Twee van deze gebieden zijn militair. Binnen de drie clusters is er steeds maar één springgebied per cluster actief.

Daarbij vinden ook nog incidentele valschermsprongen plaats buiten de vaste springgebieden, zgn. demonstratiesprongen. Deze moeten incidentele sprongen worden gepubliceerd door middel van een NOTAM.

Een valschermspringgebied is een cilindrische koker met een straal van 3,7 km die zich uitstrekt vanaf de grond tot aan de in de RVS genoemde maximale hoogte. Of het springgebied actief is kan worden nagevraagd bij het paracentrum of afgelezen worden uit informatie van de FIS. Het uitvoeren van een vlucht zonder precieze informatie over activiteit van het springgebied is heel gevaarlijk voor álle betrokkenen en dus niet aanvaardbaar voor luchtvaarders! Alle springgebieden zijn derhalve gebieden waar ál het VFR luchtverkeer zich er terdege van dient te vergewissen of ze actief zijn en of er gesprongen wordt. Verder wordt aangeraden om goed uit te kijken voor parachutisten indien er in de buurt van een springgebied gevlogen word. Veilig vliegen willen we tenslotte allemaal.
 
www.zweefportaal.nl
Otto Foelkel
#24 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-09-2012 19:58
Lid

Berichten: 1414
Sinds: 09.11.09

Het taantal keren, dat ik mij plotseling middenin een formatie straaljagers bevond, zijn legio geweest.
Hoe goed je ook uitkijkt; je bent altijd te laat. Dit soort risico's worden door de overheid doodgezwegen, simpelweg omdat zij daar geen antwoord op hebben.
Toch is in de loop der jaren gebleken, dat het slechts in zéér uitzonderlijke gevallen echt fout gaat en hetzelfde geld voor dropzones.
Ik zou e.e.a. daarom niet als secundaire, maar hooguit als tertiaire risico's willen beschouwen.

Reden, waarom ik mij verzet tegen dit soort items is, dat zij de aandacht afleiden van de werkelijke risico's, waar zweefvliegers mee geconfronteerd worden.

Kijk alvorens te starten of je kist goed gemonteerd is; daar valt honderd maal meer winst mee te behalen, dan met het mijden van de dropzone Teuge.
Herhaal regelmatig in gedachten de springprocedure, zodat je die zonder na te denken automatisch in een noodgeval goed uitvoert. Vermijdt onnodige stress en maak steeds een afweging of het opzoeken van gebieden met verkeersconcentraties (dus (zweef)vliegvelden) je voordelen bieden, b.v. omdat de thermiek slecht is en een draaiende collega je daar uit de brand kan helpen. Dit soort gebieden eisen altijd extra concentratie en doen je vermoeidheid toenemen.
Met flarm aan boord nemen de risico's weleenswaar geleidelijk af, maar ook het vergelijken van de waarschuwing die de flarm afgeeft met het beeld buiten, is vermoeiend.
 
dick kemp
#25 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-09-2012 22:43
Lid

Berichten: 298
Sinds: 02.09.08

http://www.youtub...jKl6QIhvr0
Gewijzigd door dick kemp op 14-09-2012 22:44
 
lonneke
#26 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-09-2012 23:13
Lid

Berichten: 72
Sinds: 23.09.09

Goed laten zien dat het nogal een verschil maakt of je vanuit de zweefvlieger redeneert of vanuit de para...
 
Chester
#27 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-09-2012 01:29
Lid

Berichten: 244
Sinds: 01.06.09

lonneke schreef:
Goed laten zien dat het nogal een verschil maakt of je vanuit de zweefvlieger redeneert of vanuit de para...

Volgens mij laat het vooral zien dat tot het laatst mogelijke moment wachten om een botsing te voorkomen niet zo heel snugger is.


@ Otto, een goed functionerende informatievoorziening vanuit de overheid zou al een stuk schelen. Begrijpelijke notams bijvoorbeeld met dit soort informatie die je één op één in een moving map kan laden, zodat je vrij eenvoudig om een actieve dropzone heen kan sturen indien dit geen groot probleem is. Laten we wel wezen, hoeveel zweefvliegers lezen alle relevante Notams nog voor een overland...
 
Otto Foelkel
#28 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-09-2012 04:31
Lid

Berichten: 1414
Sinds: 09.11.09


Vermakelijk om de daaronder geplaatste 183 commentaren te lezen.
Het probleem wordt daarin vanuit totaal verschillende invalshoeken benaderd.
Enige humor ontbreekt niet en hier en daar worden philosofische opmerkingen geplaatst.

De bliksem, de Lieve Heer en parachutisten; zij komen allemaal van boven en kunnen ons tereffen.
Zolang de lucht waarin ik zit maar omhoog gaat, vind ik het allemaal best.Wink
 
dick kemp
#29 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-09-2012 19:36
Lid

Berichten: 298
Sinds: 02.09.08

Bas, jij begint dit draadje met een zone van 5 nm te noemen.
Jan de Hulster meldde al dat het volgens hem 2nm moet zijn. Ik weet/wist ook niet beter dat bij alle dropzones een zone van 2 nm wordt genoemd.
Ik vind het raar, Bas, dat je hier niet op reageert. Je vindt veiligheid belangrijk, maar zorgt tegelijkertijd voor verwarring. Graag nog een reactie van jou.
 
Jan de Hulster
#30 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-09-2012 20:17
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

dick kemp schreef:
Bas, jij begint dit draadje met een zone van 5 nm te noemen.
Jan de Hulster meldde al dat het volgens hem 2nm moet zijn. Ik weet/wist ook niet beter dat bij alle dropzones een zone van 2 nm wordt genoemd.
Ik vind het raar, Bas, dat je hier niet op reageert. Je vindt veiligheid belangrijk, maar zorgt tegelijkertijd voor verwarring. Graag nog een reactie van jou.


Het lijkt mij nog al duidelijk
Er is een AIP daarin staat 2 NM

Teuge
Circle, radius 2 NM, centre 52°14'41"N 006°02'48"E.

FL 130

INFO not AVBL

MON-FRI: 0700-1900 (0600-1800).
SAT, SUN, HOL: 0800-1900 (0700-1800).

Zie ENR 5.5.4
 
Ruud Holswilder
#31 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-09-2012 22:28
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

dick kemp schreef:
Bas, jij begint dit draadje met een zone van 5 nm te noemen..

Hallo Dick,
Bas heeft -als webmaster van de SNZT - een bericht ontvangen van de chef piloot van het Nationaal Paracentrum Teuge en dit zonder verder commentaar op dit forum geplaatst.
Oplettende zweefvliegers weten natuurlijk al lang dat de radius van de dropzone op Teuge (net als alle overige[video][/video] dropzones) geen 5 NM bedraagt maar slechts 2 NM, zoals ook al 2 keer is aangegeven door Jan de Hulster.
Je kan het natuurlijk ook zelf opzoeken in de AIP.
Oplettende zweefvliegers doen er goed aan om vrij te blijven van de dropzone of even contact op te nemen met Teuge Radio op 121,00 als je in de buurt dreigt te komen.
Dan hoeven we er verder niet meer over te discussieren, lijkt mij Wink
Gewijzigd door Ruud Holswilder op 18-09-2012 22:29
 
Bas
#32 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-09-2012 04:26
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 161
Sinds: 02.09.08

Thanks Ruud, het 1e bericht kwam idd via Terlet.nl binnen, mijn tweede bericht las ik op het GeZC-IC forum, groeten uit DFW!
FAIAnnoy
 
www.unibrein.nl
dick kemp
#33 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-09-2012 08:37
Lid

Berichten: 298
Sinds: 02.09.08

Ik had inderdaad niet zo gauw gezien dat het een doorgestuurd bericht was. En natuurlijk lees ik zelf ook wel de AIP maar het stoort mij dat het verhaal niet klopt. Als iemand in het één overdrijft tast dat immers de geloofwaardigheid in het ander aan.
 
Andrew01
#34 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-05-2013 13:10
Lid

Berichten: 185
Sinds: 23.04.10

http://www.dumper...em_34.html

Lekker is dat.....
 
www.airteam2000.nl
Bier
#35 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-05-2013 20:19
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 654
Sinds: 01.09.08

Andrew01 schreef:
http://www.dumper...em_34.html

Lekker is dat.....
Helaas niet alleen in Amerika, bij Stadtlohn heb ik ze ook wel eens uit een cumul zien donderen bij 7/8 bedekkingsgraad. En dan zijn ze ook nog eens te beroerd om Flarm te installeren in de kist die ze dropt. Lekker volk Sad
-------------------------
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
-------------------------

Schleigah!
 
www.aeroclubsalland.nl
bertbron
#36 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-05-2013 07:21
Lid

Berichten: 48
Sinds: 01.09.08

Bier schreef:
Helaas niet alleen in Amerika, bij Stadtlohn heb ik ze ook wel eens uit een cumul zien donderen bij 7/8 bedekkingsgraad.


Ook dichterbij huis vallen ze door de wolken.......
http://youtu.be/_...

En ik heb ze daar ook wel eens door 8/8 bewolking zien komen dus wees voorzichtig als je in de buurt van dropzones komt.
Gewijzigd door bertbron op 18-05-2013 07:31
*****
Bert Bron
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.13 seconden