| 29-03-2024 | 01:27
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Rasp voorspelling
davidh
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-05-2012 21:28
Lid

Berichten: 331
Sinds: 03.11.08

Hoi,

Het volgende kregen we binnen via de mail / forum van WRF en RASP:

Since May 22, 2012 (1200 UTC) real-time GFS GRIB2 data have changed. This is causing ungrib to extract incorrect data for surface fields. ... you will likely get incorrect surface fields.


Met andere woorden: ik weet niet hoe dit de voorspelling aantast. Voor nu is de fix, die is aangegeven, niet live.

Valideer de voorspelling dus evt. met andere weerbronnen. We proberen de fix zo snel mogelijk live te zetten en laten dat dan hier weten.

David (&Michel)
 
davidh
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-05-2012 23:01
Lid

Berichten: 331
Sinds: 03.11.08

Er is een fix neergezet. Als de voorspelling morgen in orde is dan laten we die staan.

Morgen meer...

David Hofstee &Michel Hagoort
 
davidh
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-05-2012 07:55
Lid

Berichten: 331
Sinds: 03.11.08

En helaas... Fix is teruggedraaid want er kwamen geen plaatjes uit (maar ook geen foutmelding).
 
juliettbravo
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-05-2012 08:01
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 388
Sinds: 02.09.08

PB gezien?
Bart vS
 
www.vanstratum.com
davidh
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-05-2012 20:33
Lid

Berichten: 331
Sinds: 03.11.08

Hoi JB,

Ik zat even in Zwitserland en kon niet reageren. Ik ben ook op de WRF lijst geabboneerd en heb de postings gelezen. Inmiddels staat de fix live (al het hele weekend). Ik was wat libraries vergeten van de RASP-fix...

David
Gewijzigd door davidh op 29-05-2012 20:33
 
juliettbravo
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-05-2012 08:52
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 388
Sinds: 02.09.08

Ah, ok.. Had het voor de zekerheid maar doorgestuurd. Maar Tup dat het weer draait!
Bart vS
 
www.vanstratum.com
Bart
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 23-05-2013 15:18
Lid

Berichten: 66
Sinds: 03.09.08

Is het iemand al opgevallen dat de voorspelling van RASP dezer dagen iets aan de optimistische kant is? Een blik naar buiten gecombineerd met andere weer programma's levert een totaal ander beeld op van het weer dan RASP ons voorschoteld. Iemand enig idee hoe dat komt?
 
Bier
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 23-05-2013 15:32
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 654
Sinds: 01.09.08

Bart schreef:
Is het iemand al opgevallen dat de voorspelling van RASP dezer dagen iets aan de optimistische kant is? Een blik naar buiten gecombineerd met andere weer programma's levert een totaal ander beeld op van het weer dan RASP ons voorschoteld. Iemand enig idee hoe dat komt?
Afgelopen zondag zaten ze er voor de noordelijke helft van het land ook al volkomen naast. Toen lag het aan hardnekkige stratus die binnen kwam drijven en blijkbaar niet verwacht was.

Deze dagen lijkt het er op dat de buien (die in details wel degelijk terug te zien zijn) geen of weinig invloed hebben op de potential flight distance. Voor RASP betekent een bui blijkbaar niets meer dan een korstondige en plaatselijke onderbreking van de thermiek. In de praktijk werkt dat heel anders en moet de thermiek na een bui weer van voor af aan beginnen.

Het blijft natuurlijk lastig want er zijn wel eens buiige dagen waarbij het in een deel van het gebied de hele dag droog blijft (morgen wellicht?).

Voor morgen wordt er overigens door wetter-jetzt.de ook een prima dag voorspeld.
-------------------------
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
-------------------------

Schleigah!
 
www.aeroclubsalland.nl
borisbroere
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 23-05-2013 15:55
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 148
Sinds: 02.09.08

Ik vind zelf dat bijna alle weerprogramma's wat moeite hebben om een goede afstand op te geven als het wat regenachtig is, en dus ook wetter-jetzt.

Bier schreef:.....
Voor morgen wordt er overigens door wetter-jetzt.de ook een prima dag voorspeld.


Als je het kaartje van de mogelijke vluchtafstand van morgen naast de thermiekkaartjes legt, dan zou je de meeste afstand af kunnen leggen in de regen die rond 12:00 begint.

fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/431060_10151406985606035_801859626_n.jpg

fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/580349_10151406985156035_1244087517_n.jpg
Gewijzigd door borisbroere op 23-05-2013 16:00
Eerste Zeeuws-vlaamse Aero Club (EZAC)
 
Bier
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 23-05-2013 16:10
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 654
Sinds: 01.09.08

Zou het iets met een occlusie front te maken kunnen hebben:
https://www.knmi....9318089064

Hmm
Gewijzigd door Bier op 23-05-2013 16:11
-------------------------
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
-------------------------

Schleigah!
 
www.aeroclubsalland.nl
Bart
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 23-05-2013 16:33
Lid

Berichten: 66
Sinds: 03.09.08

borisbroere schreef:
Ik vind zelf dat bijna alle weerprogramma's wat moeite hebben om een goede afstand op te geven als het wat regenachtig is, en dus ook wetter-jetzt.


Vorige week hadden ze daar helemaal geen moeite mee hoor ;-)
 
Michel Hagoort
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 23-05-2013 21:41
Lid

Berichten: 73
Sinds: 12.12.08

Op het rasp forum heb ik wel eens gelezen dat rasp voor Engeland moeite kan hebben met hardnekkige stratus vanaf de Noordzee. Misschien ook voor NL af en toe.

Optimistisch is rasp altijd. Je moet wel even de PFD parameter beschrijving lezen. Die verklaart misschien veel. Ook is de PFD simpel een optelsom van alle kilometers over de hele dag op een locatie. Een onderbreking van een paar uur totaal niet vliegbaar weer zie je daardoor niet altijd terug in de PFD.

Wat ik wel interessant ofwel vreemd vind voor de voorspelling voor morgen is het zeer stabiele, wat betreft locatie, 'gat' tussen Düsseldorf en Kassel, het Sauerland. Je ziet het oa terug in de PFD, thermieksterkte, de afwezigheid van cumuls en kijk eens naar de hoogte van de grenslaag amsl. Waarom blijft de temperatuur daar zo laag?
Gewijzigd door Michel Hagoort op 23-05-2013 21:56
 
Frank Hiemstra
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-05-2013 18:35
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 502
Sinds: 01.09.08

RASP, Rated As Super Positive...
 
Harry J
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-05-2013 20:11
Lid

Berichten: 88
Sinds: 16.09.09

Inderdaad, kijk alleen al eens bij morgen... het ene na het andere weerbericht zegt morgenmiddag regen vanuit het
noorden maar volgens RASP kunnen we 600 km. vliegen.
Gewijzigd door Harry J op 24-05-2013 20:11
 
Michel Hagoort
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-05-2013 21:44
Lid

Berichten: 73
Sinds: 12.12.08

Ondanks de buien vandaag zijn er zoals voorspeld en volgens de OLC toch grote vliegafstanden gevlogen.

In de voorspelling voor morgen bereikt de regen volgens RASP pas rond 16 uur het noordoosten van Nederland. Daarvoor en voordat de regen het midden van het land heeft bereikt zouden er veel kilometers gemaakt kunnen worden.

Let wel op, de hieronder genoemde mogelijke correcties op de PFD worden wel door Wetter-Jetzt toegepast en niet op de PFD vanuit RASP. Dit verklaart waarom RASP altijd positiever is.

Potentiele vliegafstand (Potential Flight Distance, pfdtot)
De potentiele vliegafstand over de berekende weersvoorspellingsperiode voor een Discus met 100 liter waterballast in kilometers. Hierbij is de "Thermieksterkte zonder eigen dalen" minus 1,15 m/s (bij benadering het eigen-dalen met water in de bocht) gebruikt als de thermieksterkte. Deze thermieksterkte en een Discus polaire (met 100 liter water) zijn gebruikt om met Reichmann's formules de gemiddelde overlandsnelheid, ofwel de vliegafstand, te berekenen per half uur. Vervolgens zijn deze opgeteld over de dag. Hierbij zijn geen weerscorrecties toegepast. Correcties die hadden kunnen worden toegepast zijn: het aftrekken van 0,4 m/s van de thermieksterkte om rekening te houden met tegenwind en of een bepaalde drempelwaarde, het halveren van de vliegafstand bij blauwe thermiek, het voor iedere achtse bewolking boven de 4/8 de vliegafstand met 25% te verminderen, als thermieksterkte 0 aanhouden bij een cumulus wolkenbasis onder de 700 meter en als thermieksterkte 0 aanhouden bij blauwe thermiek met een basis onder de 900 meter. Uit enkele OLC-vergelijkingen kan bij een doorsnee blauwe thermiekdag rond de 50% van de berekende "Potentiele vliegafstand" worden aangehouden en bij een doorsnee dag met cumuluswolken rond de 75%. Samengevat geeft de "Potentiele vliegafstand" een eerste indruk van de vliegcondities in verschillende gebieden over de gehele dag en wordt empirische evaluatie van deze indicator geadviseerd.
Gewijzigd door Michel Hagoort op 24-05-2013 21:54
 
juliettbravo
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-05-2013 01:00
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 388
Sinds: 02.09.08

Voorspelling vandaag (inmiddels: gisteren):

i41.tinypic.com/v98jd.png

Ik had toch minimaal een paar 300km's op het OLC verwacht Wink
Ik ben het eens met het commentaar dat RASP te optimistisch is, en meer 'tunen' (en daarbij horend: validatie voorspelling!) lijkt me zeer welkom en nodig.
Bart vS
 
www.vanstratum.com
Harry J
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-05-2013 07:59
Lid

Berichten: 88
Sinds: 16.09.09

Je kan beter na een vliegdag zeggen van zo, ik heb er toch maar een mooi stuk meer uitgehaald dan voorspeld.De euforie daarvan is i.m.o. groter dan de teleurstelling van de grote vlucht waar je op hoopt die dan weer niet er in zit.Van mij mag je die parameters dus downgraden...
 
Bier
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-05-2013 10:19
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 654
Sinds: 01.09.08

Michel Hagoort schreef:

Potentiele vliegafstand (Potential Flight Distance, pfdtot)
De potentiele vliegafstand over de berekende weersvoorspellingsperiode voor een Discus met 100 liter waterballast in kilometers.
Ik denk dat deze periode niet overeenkomt met wat praktisch haalbaar is. In de 3 maanden rond 21 juni begint de thermiek soms om 8 uur 's ochtends en stopt pas na 8 uur 's avonds. Zelfs bij matige thermiek en een lage basis resulteert dit toch in een hoge pfd, 12 X 70 is immers nog steeds 840 km. Voor 10 uur starten gebeurt echter zelden en op de meeste clubs mag je blij zijn als je om 11 uur start dus daar verlies al 200 km. Je zou kunnen zeggen dat dit in de correctie meegenomen zou moeten worden maar het is zuiverder als je dit zelf in je planning meeneemt.
Gewijzigd door Bier op 27-05-2013 10:19
-------------------------
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
-------------------------

Schleigah!
 
www.aeroclubsalland.nl
Jan van Maarseveen
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 03-06-2013 19:06
Lid

Berichten: 317
Sinds: 02.09.08

Haakser dan nu kunnen RASP en TopTask niet op elkaar staan! Daar waar de Duitsers morgen (dinsdag 4 juni) aanraden de kist in de hangar te laten staan voorspelt RASP enorme te vliegen afstanden. Wie-O-wie heeft (krijgt) gelijk ..... ?
 
webmaster
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 03-06-2013 20:42
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2421
Sinds: 21.08.08

jan van maarseveen schreef:
Haakser dan nu kunnen RASP en TopTask niet op elkaar staan! Daar waar de Duitsers morgen (dinsdag 4 juni) aanraden de kist in de hangar te laten staan voorspelt RASP enorme te vliegen afstanden. Wie-O-wie heeft (krijgt) gelijk ..... ?


WetterJetzt is ook positief. En uit de verwachting voor morgen:

VOORUITZICHTEN VOOR MORGEN: EEN NOORDOOSTELIJKE STROMING VOERT POLAIRE LUCHT AAN WAARIN DE CONDITIES GOED ZIJN. TOT ALVERWEGE DE OCHTEND KAN ER VOORAL IN HET ZUIDEN ECHTER NOG ST OF LAGE SC VOORKOMEN.


fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/226734_532222906813998_1421474648_n.png
 
www.zweefportaal.nl
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.19 seconden