| 29-03-2024 | 06:33
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Vluchtvoorbereiding Euroglide 2012
Ruud Holswilder
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-06-2012 13:11
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Inmiddels zijn alle deelnemers hiermee bezig, zeker nadat de wedstrijdleiding de officiële publicaties in de verschillende AIP's met diverse internet links onlangs via een email heeft toegestuurd.
Het is natuurlijk bijzonder handig om kennis te nemen van al deze informatie, maar het is nog handiger om te vernemen hoe men daarmee in de dagelijkse praktijk omgaat.

Om maar eens een voorbeeld te noemen:
Rondom Brno ligt een enorme cluster van aaneengesloten klasse D tma's en ervoor kom je nog een aantal LK-TRA's en TSA's tegen
In dit geval zou het handig zijn om te vernemen hoe je daar het beste je route kan plannen.
Krijg je bijvoorbeeld gemakkelijk een clearance van de verkeersleiding voor zo'n gebied?

Voor een overzicht zie: http://twitpic.com/9j5meo/full

Kortom: lokale informatie van lokale zweefvliegers of zweefvliegers die daar gevlogen hebben zou zeer handig zijn.
Gewijzigd door Ruud Holswilder op 06-06-2012 21:34
 
rensvanbro
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-06-2012 16:31
Lid

Berichten: 81
Sinds: 23.09.08

Ik heb een mailtje gestuurd naar de wedstrijdleider van de Pribinacup, Vladimir Foltin. Als ik iets van hem hoor post ik het hier.

Gr Rens
 
Ruud Holswilder
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-06-2012 21:33
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Bedankt, Rens
 
Ruud Holswilder
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-06-2012 22:40
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Je kan een redelijk goed overzicht krijgen van de puzzel als je de GoogleEarth airspace bestanden van DE, CZ en PL download via http://www.lloydbailey.net/airspace.html.
Dan krijg je ongeveer dit te zien http://twitpic.com/9tinfq/full.
De rode lijn is de koerslijn

Een beetje lokale kennis lijkt mij niet alleen handig, maar is misschien wel noodzakelijk...
 
Frits Urselmann
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-06-2012 23:13
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 568
Sinds: 04.09.08

Ruud Holswilder schreef:
Je kan een redelijk goed overzicht krijgen van de puzzel als je de GoogleEarth airspace bestanden van DE, CZ en PL download via http://www.lloydbailey.net/airspace.html.
Dan krijg je ongeveer dit te zien http://twitpic.com/9tinfq/full.
De rode lijn is de koerslijn

Een beetje lokale kennis lijkt mij niet alleen handig, maar is misschien wel noodzakelijk...


ik heb vanavond samen met Robert ( LT ) ook dit stuk van de EG bekeken,en idd tis behoorlijk complex!! tis een leuke uitdaging om dit allemaal uittezoeken hoe je hier doorheen moet vliegen, echter de charme van het eurogliden gaat hier wel een beetje teniet, vlieg je een 2-zitter dan heb je hier toch echt heel veel voordeel doordat eentje kan vliegen en de andere navigeren.!

Ik hoop dan ook dat hier op dit Forum veel tips zullen volgen!


greeetzzz Frits LB
Gewijzigd door Frits Urselmann op 06-06-2012 23:14
https://www.lange-aviation.com/
 
vezc.aero
TonS
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-06-2012 23:49
Lid

Berichten: 566
Sinds: 08.10.08

Eigenlijk lijkt het me heel simpel: als je geen clearance krijgt voor die CTR's/TMA's van Namest en Brno dan loop je gewoon vast. En dan onderweg ook overal de status opvragen van die LKR's en hopen dat je daar gewoon doorheen laten.
Twee jaar geleden merkte ik wel het voordeel van de transponder aan boord toen we bij Basel en Zürich keurig werden doorgelaten.

Dit haal ik uit SeeYou:
Namest APPR 118.15, Namest TWR 126.5, Brno RADAR 120.55, Brno TWR 119.6, Kunovice TWR 120.1, Zilina TWR 124.15

Voor die LKR's lijkt me Praag Teren (geen idee wat dat is) 124.45 een geschikte vraagbaak.

Kan iemand die frequenties via een andere bron bevestigen?

Ik heb er u al weer zin in Smile
Gewijzigd door TonS op 06-06-2012 23:50
 
Ruud Holswilder
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-06-2012 23:55
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Frits Urselmann schreef:
Ik hoop dan ook dat hier op dit Forum veel tips zullen volgen!

Zou dit ook niet een beetje de taak zijn van de wedstrijdleiding?
 
Ruud Holswilder
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-06-2012 00:14
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

TonS schreef:
als je geen clearance krijgt voor die CTR's/TMA's van Namest en Brno dan loop je gewoon vast. En dan onderweg ook overal de status opvragen van die LKR's en hopen dat je daar gewoon doorheen laten.

Juist!
En daarom is het handig als de deelnemers een airspace briefing ontvangen van iemand met lokale ervaring.
 
Frits Urselmann
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-06-2012 07:09
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 568
Sinds: 04.09.08

[quote]TonS schreef:
Eigenlijk lijkt het me heel simpel: als je geen clearance krijgt voor die CTR's/TMA's van Namest en Brno dan loop je gewoon vast. En dan onderweg ook overal de status opvragen van die LKR's en hopen dat je daar gewoon doorheen laten.
=========================================================================
Het verkrijgen van toestemming door een CTR is vaak een willekeur en hangt van veel factoren af !! het kan dus goed zijn dat de ene euroglider toestemming krijgt en de andere niet !!

dit alles kan dus grote invloed hebben op de wedstrijd lijkt me!



frits LB
Gewijzigd door Frits Urselmann op 07-06-2012 07:10
https://www.lange-aviation.com/
 
vezc.aero
Frits Urselmann
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-06-2012 07:15
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 568
Sinds: 04.09.08

Ruud Holswilder schreef:
Frits Urselmann schreef:
Ik hoop dan ook dat hier op dit Forum veel tips zullen volgen!

Zou dit ook niet een beetje de taak zijn van de wedstrijdleiding?



zou wel een mooie service zijn, ik zie het niet als taak , iedereen blijft n.m zelf verantwoordelijk voor zijn vlucht lijkt me !

frits LB
https://www.lange-aviation.com/
 
vezc.aero
jpb
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-06-2012 07:27
Lid

Berichten: 39
Sinds: 09.09.08

Ruud Holswilder schreef:
Frits Urselmann schreef:
Ik hoop dan ook dat hier op dit Forum veel tips zullen volgen!

Zou dit ook niet een beetje de taak zijn van de wedstrijdleiding?



Hahahahahaha, welkom op de Euroglide, alles wat je er van verwacht wordt anders. In de positieve zin dan....
 
wsgeldhof
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-06-2012 09:48
Lid

Berichten: 13
Sinds: 12.09.08

Maar goed dat we maar 20m spanwijdte hebben :-)
 
Jan de Hulster
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-06-2012 10:19
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Ruud Holswilder schreef:
Frits Urselmann schreef:
Ik hoop dan ook dat hier op dit Forum veel tips zullen volgen!

Zou dit ook niet een beetje de taak zijn van de wedstrijdleiding?


nee lijkt mij van niet.
 
Arjan
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-06-2012 13:37
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 98
Sinds: 02.10.08

Nuttige info: dank!
Ik krijg overigens de volgende melding op de site van Lloyd Bailey. Heeft iemand de data van Slowakije in een eerder stadium toevallig al gedownload?

The requested URL /google_earth/downloads/sua/slovakia.kmz was not found on this server.
 
Ruud Holswilder
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-06-2012 17:37
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Arjan schreef:
Ik krijg overigens de volgende melding op de site van Lloyd Bailey. Heeft iemand de data van Slowakije in een eerder stadium toevallig al gedownload?
The requested URL /google_earth/downloads/sua/slovakia.kmz was not found on this server.

Voor Slowakije is er inderdaad geen SUA bestand.
Als je DAFIF selecteert, dan kan je een bestand uit 2007 downloaden.

Ik zat ook al te kijken om zuid langs te gaan maar hier krijg je te maken met o.a Malacky MTMA (klasse D).
Het grote gordijn van Klasse D luchtruim van de Poolse tot de Hongaarse grens behoeft uiteraard geen probleem te zijn als ze er net zo soepel mee omgaan als in Duitsland, maar je bent wel overgeleverd aan de goodwill van ATC.
 
Ruud Holswilder
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-06-2012 20:56
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Voor het overzicht nog even twee kaarten aan elkaar geplakt op http://twitpic.com/9tu9vk/full
 
Ruud Holswilder
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-06-2012 08:00
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Nieuw overzicht van de gehele route in GoogleEarth.
Nu met luchtruim Slowakije
 
Arjan
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-06-2012 11:18
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 98
Sinds: 02.10.08

Bedankt voor het knip- en plakwerk Ruud! Het luchtruim van Slowakije dat je hebt toegevoegd is actueel/uit 2007 gezien je eerdere constatering?

Ruud schreef:
Voor Slowakije is er inderdaad geen SUA bestand.
Als je DAFIF selecteert, dan kan je een bestand uit 2007 downloaden.

Ik zat ook al te kijken om zuid langs te gaan maar hier krijg je te maken met o.a Malacky MTMA (klasse D).
Het grote gordijn van Klasse D luchtruim van de Poolse tot de Hongaarse grens behoeft uiteraard geen probleem te zijn als ze er net zo soepel mee omgaan als in Duitsland, maar je bent wel overgeleverd aan de goodwill van ATC.

Gewijzigd door Arjan op 08-06-2012 11:19
 
Ruud Holswilder
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-06-2012 16:38
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Arjan schreef:
Bedankt voor het knip- en plakwerk Ruud! Het luchtruim van Slowakije dat je hebt toegevoegd is actueel/uit 2007 gezien je eerdere constatering?

Voor dit knip en plakwerk heb ik beide kaarten uit de AIP gebruikt. Dat is dus de actuele situatie.
Het GoogleEarth plaatje bevat het DAFIF bestand uit 2007 van Slowakije

Het loont ook de moeite om op de OLC TS/SK te kijken
Gewijzigd door Ruud Holswilder op 08-06-2012 17:02
 
frans
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-06-2012 17:57
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 287
Sinds: 01.09.08

Heb redelijk veel in Slowakije gevlogen:
Luchtruim open / dicht verschilt per dag, evenals de toegestane te vliegen hoogte.
Verkeersleiders zijn meestal welwillend, spreken soms matig Engels.
Over het algemeen erg vriendelijke benadering...
FRans
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.17 seconden