| 28-03-2024 | 20:08
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Aantal vluchten op Schiphol en in NL neemt sterk af
Michel Hagoort
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-02-2009 08:34
Lid

Berichten: 73
Sinds: 12.12.08

122 Teletekst vr 20 feb
***************************************
Kort nieuws binnenland

***************************************
` De luchtverkeersleiding op Schiphol
schrapt volgend jaar honderd banen.Dat
is 10 procent van het personeel.Omdat
het aantal vluchten op Schiphol en in
het Nederlandse luchtruim sterk afneemt
moet het bedrijf bezuinigen.Gedwongen
ontslagen worden niet uitgesloten.
 
Jan van Maarseveen
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-02-2009 10:35
Lid

Berichten: 317
Sinds: 02.09.08

Ik wilde bijna een suggestie doen over de persoon daar die het rondwegmodel op 1200 meter hoogte verzonnen heeft maar doe het toch maar beter niet.
 
marco haakmeester
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-02-2009 12:14
Lid

Berichten: 51
Sinds: 02.09.08

Had het berichtje ook gezien. Triest voor betrokkenen. Echter iets is me niet helemaal duidelijk. Op de laatste NZD vertelde de LVNL spreker dat het belangrijk was meer luchtruim te reserveren voor de commerciele luchtvaart omdat ze de afwikkeling van vliegtuigen dan eenvoudiger (dus met minder mensen) kunnen uitvoeren. Ze kunnen erg lastig aan mensen komen en voorzien een personeelstekort. En dan nu mensen ontslaan? Ik snap het zeker niet helemaal.
 
robertdemuynck
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-02-2009 12:20
Lid

Berichten: 98
Sinds: 01.09.08

Ik neem aan dat er geen verkeersleiders ontslagen worden, want daar is nog steeds een drastisch tekort aan. Personeelsreducties zullen waarschijnlijk in de ondersteunende diensten gaan vallen.
Dit verklaart ook het opheffen van de VFR gids....
Gewijzigd door robertdemuynck op 20-02-2009 12:33
 
www.aeroclubsalland.nl
FrankB
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-02-2009 11:42
Lid

Berichten: 24
Sinds: 25.11.08

De 100 FTE's die verdwijnen bij de LVNL zijn geen verkeersleiders. Zoals iemand al eerder zei, de LVNL is nog druk opzoek naar nieuwe verkeersleiders. Aangezien de kosten voor de opleiding dusdanig hoog zijn zou het niet de meest logische keuze zijn om allround verkeersleiders te ontslaan en vervolgens weer nieuwe mensen op te leiden. Gelukkig is daar dan ook geen sprake van. Waar de 100 FTE's dan wel verdwijnen is, helaas voor die mensen, op de ondersteunende afdelingen. En zoals iemand ook al eerder suggereerde oa bij de afdeling die het VFG maakte.

Dat het luchtruim rond Schiphol complex is is een feit. Gezien het aantal zweefvliegvelden om Schiphol heen is dit niet zomaar aan te passen. Als zweefvlieger en verkeersleider is het af en toe moeilijk te bepalen welk belang voor mij zwaarder weegt. Ben ik aan het werk dan ben ik snel geneigd om te zeggen dat bijvoorbeeld de Valkenburg zweefvliegers in de weg vliegen. Maar als ik zelf aan het vliegen ben dan wil ik dat het liefst overal kunnen doen en ik neig vooral naar veel ruimte voor recreatieve luchtvaart. Helaas Nederland is geen luchtvaartnatie en zal dit ook nooit worden en dus moeten mensen met een hobby plaatsmaken voor de grotere machten, in dit geval Schiphol.

Door de LVNL wordt al snel gezegd dat het aan het opleiden ligt en hierdoor bepaalde dingen aan banden moeten worden gelegd, bijvoorbeeld zweefvliegen boven Hilversum en parachutespringen boven Lelystad. Ik kan uit ervaring vertellen dat de opleiding voor verkeersleiders van een dusdanig niveau is dat als de aspirant-verkeersleider de praktijk in gaat (OJT) dat hij met alle beperkingen goed uit de voeten kan. Dus zweefvliegen boven Valkenburg, parachutespringen boven Lelystad.
Om deze dingen te beperken komt veelal voort uit plannen die jaren geleden zijn gemaakt en waarvan mensen nu nog vinden dat ze moeten worden uitgevoerd, en wat is makkelijker om te zeggen dat vooral de jonge verkeersleider het niet aankunnen. Wie gaat daarover met ze in discussie?
Gewijzigd door FrankB op 24-02-2009 11:45
 
FrankB
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-02-2009 14:31
Lid

Berichten: 24
Sinds: 25.11.08

Helaas bepalen de hoge heren bij de LVNL hoe het allemaal gaat lopen, niet jan de verkeersleider. Als verkeersleider probeer ik altijd, samen met al mijn collega's het voor iedereen zo makkelijk mogelijk te maken. Maar zoals in ieder bedrijf zijn er verschillen van mening. Ik ben dan toevallig iemand die ook zweefvliegt, helaas zijn het aantal zweefvliegers binnen de LVNL op 1 hand te tellen. En dit geldt niet alleen voor de LVNL. Helaas is de luchtvaart voor de meeste mensen een noodzakelijk kwaad. Echt een vuist maken kun je niet. We zullen zien wat de toekomst brengt.
 
Sieb
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-03-2009 00:31
Lid

Berichten: 641
Sinds: 28.11.08

FrankB schreef:
Door de LVNL wordt al snel gezegd dat het aan het opleiden ligt en hierdoor bepaalde dingen aan banden moeten worden gelegd, bijvoorbeeld zweefvliegen boven Hilversum en parachutespringen boven Lelystad. Ik kan uit ervaring vertellen dat de opleiding voor verkeersleiders van een dusdanig niveau is dat als de aspirant-verkeersleider de praktijk in gaat (OJT) dat hij met alle beperkingen goed uit de voeten kan. Dus zweefvliegen boven Valkenburg, parachutespringen boven Lelystad.
Om deze dingen te beperken komt veelal voort uit plannen die jaren geleden zijn gemaakt en waarvan mensen nu nog vinden dat ze moeten worden uitgevoerd, en wat is makkelijker om te zeggen dat vooral de jonge verkeersleider het niet aankunnen. Wie gaat daarover met ze in discussie?


Dat is een interessante quote! en die over de "hoge heren" ook.

Enerzijds klinkt het namelijk alsof er wordt gekozen voor een makkelijke weg (maak alles luchtruim klasse A en je hebt het lekker makkelijk). Dus gemak gaat voor nut en noodzaak om tot een andere luchtruimindeling over te gaan. Anderzijds vraag ik mij af wie de hoge heren zijn. Ik heb begrepen dat de "macht van de supervisor" erg ver strekt en zelfs het management daarvoor siddert (als "mijn mensen" niet meer luchtruim krijgen "gaat de zaak plat"Wink. Mag toch ook niet mogen lijkt me.
 
www.acvz.nl
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.07 seconden