| 29-03-2024 | 15:04
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 7

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
BGA: Veilige Lierstart
webmaster
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-03-2013 11:55
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2421
Sinds: 21.08.08

Op de BGA website is de "Safe Winch Launching" pagina aangevuld met aantal interessante video's en presentaties over de uitvoering van een veilige lierstart.

Lees / zie: www.gliding.co.uk/bgainfo/safety/safewinchlaunching.htm

The resources on this page have been put together as part of the BGA Safe Winch Launching Initiative. We hope that all glider pilots will make use of this to increase their knowledge of winch launching - and of what can go wrong. By doing this, everybody can contribute to our efforts to maintain the improvement in safety seen in the first three years of this BGA initiative.


www.gliding.co.uk/bgainfo/safety/images/SafeWinchDiscV2thumb.jpg
 
www.zweefportaal.nl
Alex Landman
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-03-2013 20:21
Lid

Berichten: 152
Sinds: 11.09.08

Interessant!
 
davidh
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-03-2013 23:39
Lid

Berichten: 331
Sinds: 03.11.08

In reactie op 'pulling the bung':

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of iemand weet wat er gebeurt als je een lage breukstukbreuk hebt en je blijft gas geven ipv te stoppen? Zorg je er dan ook niet voor dat de chute uit de buurt van de kist blijft?

Je moet de kist toch voor kunnen blijven totdat de kabel voldoende is gezakt?
 
Chester
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-03-2013 00:28
Lid

Berichten: 244
Sinds: 01.06.09

Hebben niet veel lieren een maximale kabelsnelheid die maar net boven de 100 km/h ligt?

Plus uiteraard het uitzicht van een geopende chute net voor de neus van de piloot..
 
Alex Landman
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-03-2013 18:23
Lid

Berichten: 152
Sinds: 11.09.08

Levensgevaarlijk om door te lieren! Er is in mijn optiek maar 1 actie: trommel/koppeling uitschakelen en rem er op!
Gewijzigd door Alex Landman op 08-03-2013 18:24
 
kloppertjes
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-03-2013 19:04
Lid

Berichten: 223
Sinds: 01.09.08

Chester schreef:
Hebben niet veel lieren een maximale kabelsnelheid die maar net boven de 100 km/h ligt?

Plus uiteraard het uitzicht van een geopende chute net voor de neus van de piloot..


Denk dat het opengaan van de chute het grootste probleem is. Daarnaast lijkt het me dat een gesloten chute met lierkabel een veel slechtere glijhoek heeft als het gemiddelde zweefvliegtuig. Het gas dichtgooien zou dus genoeg moeten zijn om de chute veel sneller op de grond te krijgen dan het vliegtuig daar aankomt. De kist voorblijven is dan ook niet nodig. De chute valt onder de kist weg en blijft verder uit de buurt.
Ivar Klop
 
Otto Foelkel
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-03-2013 19:24
Lid

Berichten: 1414
Sinds: 09.11.09

Toen ik 15 was lierde ik volop. Merkwaardigerwijs heb ik nooit instructies gekegen, hoe te handelen in dit soort gevallen. Anderzijds heb ik ook nooit kritische situaties beleefd. Ik stel voor, dat uitgezocht wordt wat de veiligste oplossing is in zulke gevallen en lieristen hierop te briefen.
 
Chester
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-03-2013 20:43
Lid

Berichten: 244
Sinds: 01.06.09

Kloppertjes schreef:
Denk dat het opengaan van de chute het grootste probleem is.

Een chute blijft keurig net boven de grond vliegen met hoge inliersnelheden, dus zolang je kabelsnelheid hoog genoeg kan zijn is er volgens mij in theorie geen probleem. Los van de schrikreactie van de vlieger, te lage liersnelheden, zijwind en een spectaculaire slijtage van je chute Frown
Het gas dichtgooien zou dus genoeg moeten zijn om de chute veel sneller op de grond te krijgen dan het vliegtuig daar aankomt. De kist voorblijven is dan ook niet nodig. De chute valt onder de kist weg en blijft verder uit de buurt.

Gas dicht is veruit de beste optie, daarom is dat ook wat we doen. Ik kan ook geen nadelen ten opzichte van volgas inlieren bedenken?
 
kloppertjes
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-03-2013 00:31
Lid

Berichten: 223
Sinds: 01.09.08

Otto Foelkel schreef:
Toen ik 15 was lierde ik volop. Merkwaardigerwijs heb ik nooit instructies gekegen, hoe te handelen in dit soort gevallen. Anderzijds heb ik ook nooit kritische situaties beleefd. Ik stel voor, dat uitgezocht wordt wat de veiligste oplossing is in zulke gevallen en lieristen hierop te briefen.


Kabelbreuk op lage hoogte: Gas dicht, koppeling uit en rustig remmen. Dat is de instructie die ik heb gekregen toen ik begon met lieren in ieder geval Cool
Ivar Klop
 
Otto Foelkel
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-03-2013 14:33
Lid

Berichten: 1414
Sinds: 09.11.09

Dat hout van vroeger was niet vooruit te branden en ik vermoed, dat het probleem toen niet echt speelde. Gas dicht en remmen, OK, maar weet iedere lierist dat?
 
ericmunk
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-03-2013 20:07
Lid

Berichten: 360
Sinds: 17.09.08

Kloppertjes schreef:
Otto Foelkel schreef:
Toen ik 15 was lierde ik volop. Merkwaardigerwijs heb ik nooit instructies gekegen, hoe te handelen in dit soort gevallen. Anderzijds heb ik ook nooit kritische situaties beleefd. Ik stel voor, dat uitgezocht wordt wat de veiligste oplossing is in zulke gevallen en lieristen hierop te briefen.


Kabelbreuk op lage hoogte: Gas dicht, koppeling uit en rustig remmen. Dat is de instructie die ik heb gekregen toen ik begon met lieren in ieder geval Cool


En terecht. De club waar je vliegt, heeft al een keer na een lage kabelbreuk de chute weten in te halen met een tweezitter. De chute zat om het stabilo. Gelukkig realiseerde de lierist zich dat net op tijd, en gooide die alsnog het gas dicht, voor het stabilo eraf gerukt werd.
 
ericmunk
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-03-2013 20:08
Lid

Berichten: 360
Sinds: 17.09.08

davidh schreef:
In reactie op 'pulling the bung':

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of iemand weet wat er gebeurt als je een lage breukstukbreuk hebt en je blijft gas geven ipv te stoppen? Zorg je er dan ook niet voor dat de chute uit de buurt van de kist blijft?

Je moet de kist toch voor kunnen blijven totdat de kabel voldoende is gezakt?


In theorie ja. In de praktijk: nee. Ik heb de foto's nog wel ergens. Gelukkig zonder brokken afgelopen.
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.11 seconden