| 23-04-2018 | 21:30
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Agenda Zweefvliegen
Klik HIER voor agenda
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
maximale vlieghoogte NL zonder klaring
Jochem van Koppen
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 03-05-2013 16:08
Lid

Berichten: 27
Sinds: 20.03.11

Ik heb onderstaande gestuurd naar leden van mijn zweefvliegclub maar wellicht zijn er hier ook mensen die er hun voordeel mee kunnen doen:

Alle luchtruim in Nederland is inmiddels klasse D of strikter boven FL065. Dit is omgerekend 1981 meter, maar alleen als je je hoogtemeter hebt ingesteld op 1013 mbar! Bij een QNH onder 1013 mbar bereik je FL065 al eerder.

Voor elke vlucht in Nederland boven 1981 meter met hoogtemeter op 1013 mbar heb je dus een klaring nodig van de verkeersleiding. Iets om rekening mee te houden op goede thermische dagen.

De verkeersleiding heeft toegezegd om verzoeken voor het binnenvliegen van klasse B, C en D luchtruim met zweefvliegtuigen zoveel mogelijk te honoreren. Hoe dit in de praktijk uitpakt moet natuurlijk nog blijken. Hoewel strikt genomen het vooraf indienen van een vluchtplan verplicht is voor vluchten in gecontroleerd luchtruim wordt uit praktische overwegingen het binnenvliegen door zweefvliegtuigen zonder vluchtplan (maar met klaring!) gedoogd. In klasse A luchtruim wordt zweefvliegen in principe niet toegestaan.

Enige uitzondering op bovenstaande zijn NW Milligen TMA's C en E. Hier is tussen vrijdagmiddag 17:00u en zondagavond 24:00u en op officiŽle feestdagen luchtruimklasse E van toepassing t/m FL095 (2895 meter bij 1013 mbar). NW Milligen TMA C ligt grofweg bij Hoogeveen en Twenthe. NW Milligen TMA E ligt grofweg boven en oost van Terlet en Teuge.

Verder wil ik hierbij voor de volledigheid wijzen op de Maastricht TMA, deze is klasse D vanaf 1500' (457 meter) en ligt relatief dicht bij de Peel, hier is in de zweefvliegpraktijk dus op elke hoogte een klaring nodig (Beek TWR 119.475 MHz). Zonder RT brevet kun je hierin dus niet overland.

Zie ook de kaart:
http://www.ais-ne...index.html
-> Integrated Aeronautical Information Package
-> "Select effective date" linksboven
-> Part 2 EN ROUTE (ENR) 6-2.1 Airspace structure and ATS airspace classification

ps. officiŽle feestdagen zie AIP General (GEN) 2.1.5
 
davidh
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-05-2013 16:40
Lid

Berichten: 285
Sinds: 03.11.08

Boven de 3500 voet wordt voor VFR altijd met flightlevels gewerkt (eq. 1013 mbar op de hoogtemeter).

Altimeter setting procedures in use, generally conform to those contained in ICAO Doc 8168-OPS/611.
1.1 Transition altitude/transition level

The transition altitude is 3000 ft for IFR flights and 3500 ft for VFR flights in the entire Amsterdam FIR1).
 
Fuchur
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-05-2013 22:56
Superbeheerder

Berichten: 321
Sinds: 26.08.12

Of je kijkt voor je Flightlevel op je Transponder.
CU under the Cu
-------------------------
Frank Schellenberg
GLC Illustrious
-------------------------

Zweefportaal gebruikersvoorwaarden

 
frank.schellenberg.nl
davidh
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-05-2013 00:08
Lid

Berichten: 285
Sinds: 03.11.08

Mijn punt was een andere...

Officieel moet je je hoogtemeter dus omstellen naar flightlevels als je de 3500 voet passeert. De meeste zwevers zullen dat niet doen...

Officieel geeft je hoogtemeter dus altijd 1981 meter aan bij FL065.
 
davidh
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-05-2013 21:21
Lid

Berichten: 285
Sinds: 03.11.08

Maar het topic ging dan ook over NL.
 
Frits Urselmann
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-05-2013 06:58
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 512
Sinds: 04.09.08

davidh schreef:
Mijn punt was een andere...

Officieel moet je je hoogtemeter dus omstellen naar flightlevels als je de 3500 voet passeert. De meeste zwevers zullen dat niet doen...

Officieel geeft je hoogtemeter dus altijd 1981 meter aan bij FL065.



moet wel de hoogtemeter geschikt zijn ! of dat bij zweefvliegtuigen altijd is daar heb ik zo mijn twijfelsCool
enjoy the ultimate elektroshock ......fly Antares
Life before 50 is only a warming up
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub

geen Facebook meer!!! bellen en sms-en mag altijd

http://www.lange-...


vezc.aero
 
http://www.lange-aviation.com/
zendesigner
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-05-2013 17:00
Lid

Berichten: 342
Sinds: 02.09.08

Maken jullie het nu niet een beetje moeilijk tegenwoordig ??? Wink
 
Jochem van Koppen
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-07-2015 08:49
Lid

Berichten: 27
Sinds: 20.03.11

Gezien het erg goede weer van gisteren en de diverse airspace infringements daardoor wil ik iedereen vragen nog eens de eerste post van dit topic door te lezen.

Hoofdconclusie is dat je vrijwel nergens in Nederland hoger mag vliegen dan FL065 (1981 meter bij QNH van 1013). Bepalen op welk Flight Level je vliegt kan makkelijk via het scherm van je transponder.
 
NicoB
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-07-2015 11:21
Lid

Berichten: 347
Sinds: 28.03.13

Jochem van Koppen schreef:
Gezien het erg goede weer van gisteren en de diverse airspace infringements daardoor wil ik iedereen vragen nog eens de eerste post van dit topic door te lezen.

Hoofdconclusie is dat je vrijwel nergens in Nederland hoger mag vliegen dan FL065 (1981 meter bij QNH van 1013). Bepalen op welk Flight Level je vliegt kan makkelijk via het scherm van je transponder.


Je maakt me toch wel heel erg nieuwsgierig met de opmerking:
"Gezien het erg goede weer van gisteren en de diverse airspace infringements".
Je doet het voorkomen alsof gisteren, 11-07-2015, veel (zweef-)vliegers de fout in zijn gegaan.
 
Andrew01
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-07-2015 11:41
Lid

Berichten: 185
Sinds: 23.04.10

Het was gisteren toch een zaterdag? Dan geldt er mijns inziens FL095. Wel lekker hoog geweest. Was het thermiek of restantje golf?
 
www.airteam2000.nl
NicoB
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-07-2015 12:07
Lid

Berichten: 347
Sinds: 28.03.13

Plus dat de gemiddelde luchtdruk boven Nederland 1013 hPa of hoger was.
QFE/QNH > QNE = max. toegestane hoogte (FL's) ligt hoger met QFE/QNH instelling
QFE/QNH < QNE = oppassen, max. toegestane hoogte (FL's) ligt lager met QFE/QNH instelling
Let op: voor VFR vluchten boven 3500ft amsl is QNE voorgeschreven

Gewijzigd door NicoB op 12-07-2015 12:16
 
robertdemuynck
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-07-2015 12:11
Lid

Berichten: 92
Sinds: 01.09.08

Andrew01 schreef:
Het was gisteren toch een zaterdag? Dan geldt er mijns inziens FL095.

Dat is wel erg kort door de bocht. Er zijn de laatste jaren behoorlijk wat veranderingen geweest.
Voor FL095 in het weekend zie:
http://www.ais-ne...-1-A2m.pdf
Ondanks FL095 blijft het oppassen waar je boven de FL065 komt.
Robert de Muynck
ACS, CLR
 
www.aeroclubsalland.nl
Dortu
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-07-2015 16:56
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 171
Sinds: 01.09.08

Enige uitzondering op bovenstaande zijn NW Milligen TMA's C en E. Hier is tussen vrijdagmiddag 17:00u en zondagavond 24:00u en op officiŽle feestdagen luchtruimklasse E van toepassing t/m FL095 (2895 meter bij 1013 mbar).

NW Milligen TMA A hoort ook bij de uitzonderingen.

Officieel moet je je hoogtemeter dus omstellen naar flightlevels als je de 3500 voet passeert.

Let op: voor VFR vluchten boven 3500ft amsl is QNE voorgeschreven

Zie ENR 1.7 hieronder...de hoogtemeter hoeft niet ingesteld te worden op 1013.2hPa...alleen "shall be expressed in terms of...". Kortom: aflezen van FL op een transponder display of vluchtcomputer kan ook...of met wat hoofdrekenen: 8m per hPa verschil tussen QNH en 1013.2hPa. Elk van deze opties heeft z'n voor- en nadelen.

AIP ENR 1.7 ALTIMETER SETTING PROCEDURES
1.1 Transition altitude/transition level
The transition altitude is 3000 ft for IFR flights and 3500 ft for VFR flights in the entire Amsterdam FIR.
The transition level for the entire Amsterdam FIR is positioned at or above 4000 ft AMSL and is determined hourly.

2 PROCEDURES

2.1 Take-off and climb
a. The aerodrome QNH is given to aircraft in start-up clearances prior to take-off.
b. Vertical position of aircraft during climb shall be expressed in terms of altitude until reaching the transition altitude above which the vertical position shall be expressed in terms of flight level (1013.2 hPa).

2.2 Approach and landing
a. The aerodrome QNH and the transition level are given in approach clearances and in clearances to enter the traffic circuit.
b. The vertical position of aircraft during approach shall be expressed in terms of flight level until reaching the transition level below which the vertical position shall be expressed in terms of altitude.

Het was gisteren toch een zaterdag? Dan geldt er mijns inziens FL095.

Klasse E tot FL095 (op vrijdagavond, weekenddagen en officieŽle feestdagen) geldt alleen in NW Milligen TMA's A, C en E!

En tot slot in deze: gťťn temperatuurcorrecties!
Maurits Dortu
Glider Pilot Shop
 
www.GliderPilotShop.nl
NicoB
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-07-2015 17:13
Lid

Berichten: 347
Sinds: 28.03.13

Dortu schreef:
Officieel moet je je hoogtemeter dus omstellen naar flightlevels als je de 3500 voet passeert.

Let op: voor VFR vluchten boven 3500ft amsl is QNE voorgeschreven

Zie ENR 1.7 hieronder...de hoogtemeter hoeft niet ingesteld te worden op 1013.2hPa...alleen "shall be expressed in terms of...". Kortom: aflezen van FL op een transponder display of vluchtcomputer kan ook...of met wat hoofdrekenen: 8m per hPa verschil tussen QNH en 1013.2hPa. Elk van deze opties heeft z'n voor- en nadelen.


Hetzelfde ENR 1.7 kent ook nog de volgende paragraaf en die is erg duidelijk over de te gebruiken hoogtemeterinstelling boven 3500ft amsl:

3.5 Gliders

Gliders are usually equipped with altimeters calibrated in metres.

The glider circuits in the Netherlands are based there-on and the terrain heights, given in metres, will be of great help when making a landing after a cross country flight.

Glider pilots will practically never fly horizontally, however, for safety reasons it is very important that above 3500 ft (1065 m) AMSL the procedure mentioned in paragraph 3.2 will be adhered to, such in connection with the determination of the height with respect to the lower limit of areas in which VFR flights are prohibited or for reporting by radio.

In order to avoid the areas in which VFR flights are prohibited, glider pilots are advised to use the table below to convert their altimeter reading from metres into flight level.

Above 1065 m (3500 ft) AMSL the altimeter subscale should be set on 1013.2 hPa The relation between indicated reading in metres and flight level above this altitude is:


www.mijnalbum.nl/Grotefoto-QCB8KYEN.jpg
(klik op de afbeelding voor een vergroting)

Gewijzigd door NicoB op 25-07-2015 15:17
 
Dortu
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-07-2015 17:27
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 171
Sinds: 01.09.08

Above 1065 m (3500 ft) AMSL the altimeter subscale should be set on 1013.2 hPa.


"should"...niet "shall"
Maurits Dortu
Glider Pilot Shop
 
www.GliderPilotShop.nl
arjanvd
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-07-2015 17:55
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 297
Sinds: 03.09.08

CAP 493 http://www.skybra..._ATSMn.pdf
2 Interpretation of Words
To avoid any misunderstanding within the Manual of Air Traffic Services, certain words are to be interpreted as having specific meanings when they are the operative words in an instruction.

3 Collective Words
To prevent excessive repetition in instructions, certain collective words have been adopted.

'shall', 'is to', 'are to' and 'must' mean that the instruction is mandatory.
'will' is only used for informative or descriptive writing, e.g. 'pilots will file . . . . . ' is not an instruction to the controller.

'may' means that the instruction is permissive, optional or alternative, e.g. 'a controller may seek assistance . . . . . ' but would not if he did not need it.
Rule refers to one of the Rules of the Air Regulations 1996 as amended.

Order the Air Navigation Order.
'should' means that it is strongly advisable that an instruction is carried out; it is recommended or discretionary. It is applied where the more positive 'shall' is unreasonable but nevertheless a controller would have to have a good reason for not doing so.

Niet verplicht dus, voor zweefvliegers ook een goede reden om af te wijken en FL op een alternatieve manier te bewaken.
Gewijzigd door arjanvd op 12-07-2015 18:11
Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub
 
Jochem van Koppen
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-09-2017 16:54
Lid

Berichten: 27
Sinds: 20.03.11

Ik merk dat er nog steeds zweefvliegers zijn die er van uitgaan dat in de weekenden overal zonder klaring tot FL095 gevlogen kan worden.

Dortu schreef:
Klasse E tot FL095 (op vrijdagavond, weekenddagen en officieŽle feestdagen) geldt alleen in NW Milligen TMA's A, C en E!


Genoemde TMA's betreffen maar een klein deel van het Nederlandse luchtruim. Boven bijv. Brabant en Limburg geldt de FL065->FL095 regel niet! Houd je transponderhoogte dus goed in de gaten.
 
Sieb
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-09-2017 16:57
Lid

Berichten: 503
Sinds: 28.11.08

Ik hoop toch wel dat iedereen weet dat je niet zonder klaring in klasse D, C, B, en A mag vliegen....
 
www.acvz.nl
Dortu
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-09-2017 18:26
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 171
Sinds: 01.09.08

Sieb schreef:
Ik hoop toch wel dat iedereen weet dat je niet zonder klaring in klasse D, C, B, en A mag vliegen....


Dat hoop ik ook, maar lastiger is waar en wanneer de bovengrens van klasse E van FL065 naar FL095 gaat en vice versa...
Maurits Dortu
Glider Pilot Shop
 
www.GliderPilotShop.nl
Jan de Hulster
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-09-2017 18:41
Lid

Berichten: 1484
Sinds: 03.09.08

Dortu schreef:
Sieb schreef:
Ik hoop toch wel dat iedereen weet dat je niet zonder klaring in klasse D, C, B, en A mag vliegen....


Dat hoop ik ook, maar lastiger is waar en wanneer de bovengrens van klasse E van FL065 naar FL095 gaat en vice versa...


dat staat op je ICAO kaart.
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.25 seconden