| 29-03-2024 | 07:05
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 1
markv

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
PNL: Fact sheets Luchtruim
webmaster
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-09-2013 18:05
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2421
Sinds: 21.08.08

Factsheet 1 >> Eén Europees luchtruim: http://www.platfo...htruim.pdf (juni 2013)

De Europese Unie wil één Europees luchtruim ontwikkelen, ook wel Single European Sky genoemd. Lidstaten van de Europese Unie hebben echter de deadline van 4 december 2012 gemist om de luchtruimblokken te implementeren. Eurocommissaris voor Vervoer Siim Kallas heeft daarom onlangs een aantal voorstellen gedaan om sneller tot één Europees luchtruim te komen.
Ondanks dat het lastig lijkt om tot één Europees luchtruim te komen, biedt het voordelen. Zo kunnen vluchttijden korter worden en brandstofkosten en CO2 worden bespaard.
In de fact sheet Eén Europees luchtruim geeft PNL weer wat er bedoeld wordt met één Europees luchtruim en waarom er naartoe wordt gewerkt. Daarnaast behandelt PNL de Luchtruimvisie en waarom deze visie is opgesteld. Als laatste gaat de fact sheet in op de toekomst van het Europese luchtruim en wordt er een tijdlijn weergegeven.


Factsheet 2 >> Luchtruimclassificatie en -indeling: http://www.platfo...deling.pdf (sept. 2013)

Het Nederlandse luchtruim is klein, maar druk. Het luchtruim gaat daarom op een andere manier ingericht worden. De Europese Unie wil bovendien één Europees luchtruim ontwikkelen, ook wel Single European Sky genoemd (zie ook PNL fact sheet Eén Europees luchtruim). Totdat de Single European Sky werkelijkheid is, wordt de huidige classificatie en indeling van het Nederlandse luchtruim aangehouden. Maar hoe zit de huidige classificatie en indeling van het Nederlandse luchtruim op dit moment in elkaar? In de fact sheet Luchtruimclassificatie en -indeling geeft PNL een overzicht van de verschillende luchtruimklasses. Daarnaast gaat PNL in op de verschillende lagen in het luchtruim waarbij het lage luchtruim het eerst aan bod komt om vervolgens omhoog te werken. Wat zijn de kenmerken van een CTR, TMA, CTA en een UTA? De antwoorden op deze vragen staan centraal in deze fact sheet.


www.platformluchtvaart.nl/uploads/thema/image/51bf05d9fd8978394c00000f/thema_SES_5.jpg
 
www.zweefportaal.nl
ronald
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-09-2013 18:40
Lid

Berichten: 7
Sinds: 17.06.10

Leuk beknopt overzicht!

Zoals ik het begrijp zal de SES vooral veel veranderen in de bovenste luchtlagen. Voor het zweefvliegen in de onderste lagen in NL zal er niets veranderen met de invoering van SES.

Of mis ik nu iets?
 
NicoB
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-09-2013 18:54
Lid

Berichten: 551
Sinds: 28.03.13

Heb je het bijbehorende promotiefilmpje ook gezien:
http://www.youtub...7uZXnh4qrI

"Daarnaast wil het kabinet gericht ruimte bieden aan de GA (= General Aviation)"

"Door flexibel en dynamisch gebruik van het luchtruim is er ruimte voor militaire oefeningen en GA"


Dit zijn een paar kreten die je in het filmpje hoort.............
Maar wat is straks de ondergrens van de TMA Holland Regional en wordt deze ook toegankelijk voor (ongecontroleerd) VFR-verkeer, lees: zweefvliegers?!
Ik denk dat dit eerst duidelijk moet worden voordat er verder gesproken kan worden!
Gewijzigd door NicoB op 16-09-2013 20:35
 
Sieb
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-09-2013 20:19
Lid

Berichten: 641
Sinds: 28.11.08

II van der Bijl schreef:

Maar wat is straks de ondergrens van de TMA Holland Regional en wordt deze ook toegankelijk voor (ongecontroleerd) VFR-verkeer, lees: zweefvliegers?!
Ik denk dat dit eerst duidelijk moet worden voordat er verder gesproken kan worden!


Uit de luchtvaartvisie blijkt van wel maar toch eerst zien hoe die upside down cake eruit komt te zien.

Zweefvliegen
In principe leidt de ontwikkeling van een TMA Holland Regional niet tot wijzigingen voor de zweefvliegers. Ten aanzien van zweefvliegen over land blijft ruimte aanwezig door de vereenvoudiging van de civiele en militaire TMA's. De toepassing van de laagst mogelijke classificatie schept de mogelijkheid om zweefvliegen over land breed in Nederland toe te passen buiten de TMA's van grote lucht-havens. De toepassing van HX-classificatie zal borgen dat ook de mogeljikheden voor het zweefvliegen op grotere hoogte kan worden geborgd, zoals dat op dit moment gebeurd in de militaire TMA's buiten militaire openstellings-tijden. Wanneer op termijn de dimensies van de TMA Schiphol aangepast worden richting een upside-down wedding cake kan extra ruimte ontstaan voor zweefvliegactiviteiten onder de gestaffelde ondergrens van de TMA Schiphol. De exacte ruimte is afhankelijk van het definitieve ontwerp van de upside-down wedding cake.
 
www.acvz.nl
Jan de Hulster
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-09-2013 20:37
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

II van der Bijl schreef:
Heb je het bijbehorende promotiefilmpje ook gezien:
http://www.youtub...7uZXnh4qrI

"Daarnaast wil het kabinet gericht ruimte bieden aan de GA (= General Aviation)"

"Door flexibel en dynamisch gebruik van het luchtruim is er ruimte voor militaire oefeningen en GA"


Dit zijn een paar kreten die je in het filmpje hoort.............
Maar wat is straks de ondergrens van de TMA Holland Regional en wordt deze ook toegankelijk voor (ongecontroleerd) VFR-verkeer, lees: zweefvliegers?!
Ik denk dat dit eerst duidelijk moet worden voordat er verder gesproken kan worden!


Grappig,
In dat filmpje worden zelfs Egypte, Tunesie, Westelijke Sahara ??, en Israel enigzins betrokken bij het Europese luchtruim op langere termijn.
 
NicoB
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-09-2013 20:41
Lid

Berichten: 551
Sinds: 28.03.13

@Sieb
Klinkt geruststellend maar ben erg benieuwd naar het uiteindelijke plaatje. Hmm
Gewijzigd door NicoB op 16-09-2013 20:43
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.06 seconden