Toekomst vliegveld Eelde
|
webmaster |
Geplaatst op 05-11-2013 12:48
|
Superbeheerder
Berichten: 2421
Sinds: 21.08.08
|
Lees: http://nos.nl/art...omber.html
En zie website met de actuele aankomst-/vertrektijden op Eelde: http://www.gronin...t-actueel/
> Unieke situatie dat bij zo weinig vliegbewegingen (vooral weekenden) zo veel luchtruim is gereserveerd. (TMZ)
Het vliegveld Eelde (Groningen Airport Eelde) kan waarschijnlijk nooit op eigen benen staan en kan niet overleven zonder blijvende overheidssteun. Dat concludeert de Noordelijke Rekenkamer na een onderzoek
|
|
|
|
Kees Visser |
Geplaatst op 05-11-2013 16:52
|
Lid
Berichten: 78
Sinds: 02.09.08
|
webmaster schreef:
Lees: http://nos.nl/art...omber.html
En zie website met de actuele aankomst-/vertrektijden op Eelde: http://www.gronin...t-actueel/
> Unieke situatie dat bij zo weinig vliegbewegingen (vooral weekenden) zo veel luchtruim is gereserveerd. ( TMZ)
Het vliegveld Eelde (Groningen Airport Eelde) kan waarschijnlijk nooit op eigen benen staan en kan niet overleven zonder blijvende overheidssteun. Dat concludeert de Noordelijke Rekenkamer na een onderzoek
Ik zou zeggen, maak Eelde de overloop van Schiphol, Eelde meer werk en Lelystad kan zo blijven als het is, kost geen geld en scheelt een hoop ellende
maar die oplossing zal wel weer te simpel zijn...
PH-1404 LAK 17 AT |
|
|
|
maaikgollef |
Geplaatst op 05-11-2013 19:54
|
Lid
Berichten: 318
Sinds: 06.09.08
|
Kees Visser schreef:
webmaster schreef:
Lees: http://nos.nl/art...omber.html
En zie website met de actuele aankomst-/vertrektijden op Eelde: http://www.gronin...t-actueel/
> Unieke situatie dat bij zo weinig vliegbewegingen (vooral weekenden) zo veel luchtruim is gereserveerd. ( TMZ)
Het vliegveld Eelde (Groningen Airport Eelde) kan waarschijnlijk nooit op eigen benen staan en kan niet overleven zonder blijvende overheidssteun. Dat concludeert de Noordelijke Rekenkamer na een onderzoek
Ik zou zeggen, maak Eelde de overloop van Schiphol, Eelde meer werk en Lelystad kan zo blijven als het is, kost geen geld en scheelt een hoop ellende
maar die oplossing zal wel weer te simpel zijn...
ik heb liever dat Eelde wordt opgedoekt. de westroute blijft toch wel dicht voor ons, of Lelystad er nou wordt uitgebreid, blijft als t is of helemaal wordt opgeheven. Ook die aanpassing van vluchtroutes komt er wel. Eelde opheffen levert dan meer op lijkt me. Kun je een hele CTR opdoeken
Nou maar hopen dat Twente meeleest...
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland |
|
|
|
Bart |
Geplaatst op 06-11-2013 07:08
|
Lid
Berichten: 66
Sinds: 03.09.08
|
Overal is de overheid van mening dat je de economie haar vrije beloop moet laten hebben, behalve in de luchtvaart. De sector zelf geeft al jaren aan geen heil te zien in Eelde en Twente. Toch draaft men door en bouwt schitterende vliegvelden die vervolgens totaal nutteloos zijn, de perfecte planeconomie nastrevend. Daar zit mi de kern van het probleem.
Vwb Lelystad, ik ben bang dat dat er op termijn echt wel gaat komen, alleen niet zo snel als overheden en eigenaar van het vliegveld misschien nu denken. De sector ziet daar namelijk op termijn wel de voordelen van in. Maar de eerst komende 10 jaar zit er nog wel voldoende ruimte op Eindhoven.
Gewijzigd door Bart op 06-11-2013 07:08 |
|
|
|
Bier |
Geplaatst op 06-11-2013 09:19
|
Lid
Berichten: 654
Sinds: 01.09.08
|
Bart schreef:
Overal is de overheid van mening dat je de economie haar vrije beloop moet laten hebben, behalve in de luchtvaart. De sector zelf geeft al jaren aan geen heil te zien in Eelde en Twente. Toch draaft men door en bouwt schitterende vliegvelden die vervolgens totaal nutteloos zijn, de perfecte planeconomie nastrevend.
Om vervolgens op nationaal niveau een vliegtax in te voeren die juist bij de low cost carriers hard aankomt. Zie wat er gebeurt op Weeze en Munster-Osnabruck.
Ben het overigens niet eens met je eerste stelling, vergeleken met sommige landen in Azie en de Amerika's begint de EU aardig op een communistische heilstaat te lijken, maar dat is een andere discussie.
-------------------------
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
-------------------------
Schleigah! |
|
|
|
Bart |
Geplaatst op 06-11-2013 10:32
|
Lid
Berichten: 66
Sinds: 03.09.08
|
http://www.luchtv..._overnemen
I rest my case.... |
|
|
|
webmaster |
Geplaatst op 09-11-2013 12:16
|
Superbeheerder
Berichten: 2421
Sinds: 21.08.08
|
Merkwaardig dat Rekenkamerrapport pas na de baanverlenging Groningen Airport Eelde komt
Lees: http://www.harene...eelde-komt
Maandag presenteerde de Noordelijk Rekenkamer haar rapport over de provinciale betrokkenheid bij Groningen Airport Eelde. Volgens de rekenkamer wordt vliegveld Eelde niet of pas in de verre toekomst rendabel, ondanks de recente baanverlenging.
Waarom heeft de Rekenkamer de boel niet eerder onderzocht? Dat vraagt Hans Jordens zich af. Dat had de belastingbetaler veel geld gescheeld.
|
|
|
|
webmaster |
Geplaatst op 20-11-2013 23:37
|
Superbeheerder
Berichten: 2421
Sinds: 21.08.08
|
Maak groen vliegveld van Vliegveld Eelde
Lees: http://www.rtvdre...veld-eelde
De Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) denkt dat Groningen Airport Eelde het beste af is door de commerciële luchtvaart helemaal te schrappen. Dat schrijft ze in een open brief aan de aandeelhouders van de luchthaven.
|
|
|
|
Tha |
Geplaatst op 21-11-2013 00:07
|
Lid
Berichten: 25
Sinds: 05.01.09
|
Aan de andere kant, de Eemshaven was ook zo'n stukje infrastructuur dat decennia niets heeft betekend. Maar is nu wel de motor achter de ontwikkeling van de gehele provincie Groningen. Er zijn ook talloze ruimtelijke reserveringen voor van alles wat we ooit nog misschien zouden willen en waarmee we rekening houden bij de planning van overige zaken om ons in de toekomst geen blokkades op te leggen.
Van een bedrijf kan ik begrijpen dat de aandeelhouderswaarde gebaat is bij een horizon van drie maanden. Voor een overheid is maximaal dertig jaar een betere termijn.
Eelde sluiten, het kan wel, maar dan moeten een hoop vluchten zoals lesvluchten naar het buitenland of een ander regionaal veld.
Spoorwegen zijn ook niet rendabel, daarmee vergeleken is de luchtvaart een bloeiende sector. Maar om nu alle stations op te heffen zou ook vreemd zijn na de miljarden die we er net ingepompt hebben om de rails weer een beetje op orde te krijgen.
Er ligt nu een nieuwe baan, die er eigenlijk al 30 jaar had moeten liggen. Gewoon op deze voet rustig eerst 15 jaar doorgaan en elke 5 jaar herijken, of zo daar aanleiding voor is, eerder. Die paar miljoen die dat kost is niet meer dan een paar muntjes wisselgeld vergeleken met andere projecten die volstrekt kansloos zijn, en miljarden kosten alleen om de realiteit niet onder ogen hoeven te zien, denk aan bijvoorbeeld windmolens. |
|
|
|
maaikgollef |
Geplaatst op 22-11-2013 10:20
|
Lid
Berichten: 318
Sinds: 06.09.08
|
Tha schreef:
Aan de andere kant, de Eemshaven was ook zo'n stukje infrastructuur dat decennia niets heeft betekend.
Nee, maar t kostte ook niks. Eelde openhouden kost wel een paar stuivers
Eelde sluiten, het kan wel, maar dan moeten een hoop vluchten zoals lesvluchten naar het buitenland of een ander regionaal veld.
Die lesvluchten zou je daar juist mooi kunnen houden cq concentreren. Of er een soort Teuge van maken
Spoorwegen zijn ook niet rendabel, daarmee vergeleken is de luchtvaart een bloeiende sector. Maar om nu alle stations op te heffen zou ook vreemd zijn na de miljarden die we er net ingepompt hebben om de rails weer een beetje op orde te krijgen.
om nou luchtvaart te gaan meten met spoorwegen....iets met appels en peren. Zullen we ook even accijns en BTW op kerosine gaan heffen om het eerlijk te maken? Zie wat onze vervoersminister nu doet met treinendiesel
Er ligt nu een nieuwe baan, die er eigenlijk al 30 jaar had moeten liggen. Gewoon op deze voet rustig eerst 15 jaar doorgaan en elke 5 jaar herijken, of zo daar aanleiding voor is, eerder. Die paar miljoen die dat kost is niet meer dan een paar muntjes wisselgeld vergeleken met andere projecten die volstrekt kansloos zijn, en miljarden kosten alleen om de realiteit niet onder ogen hoeven te zien, denk aan bijvoorbeeld windmolens.
En dan te denken dat windmolens iets zijn van de laatste tien jaar, en nu al meerwaarde opleveren.
Er is gewoon geen markt voor in noord nederland. Eerst de economie, dan een commercieel vliegveld, niet omgekeerd. Daarnaast zijn er alternatieven zat (ik ben als veelvliegende noorderling in 2 uur op Schiphol en in 90 minuten in Lelystad), en zitten er nog meer megalomane natte ondernemersdromen in de pijplijn (Twenthe)
15 jaar doormodderen met een veld dat nooit rendabel is geweest is trekken aan een dood paard, waarbij de belastingbetaler, bij voorkeur de noordelijke, ervoor opdraait. Nee bedankt. doemaarniet.
De baanverlenging was ook zo'n hallelujaverhaal waar alle grote carriers bovenop zouden springen. De praktijk viel ietsiepietsie tegen tot dusver.
Zet maar zo'n windmolen in mn achtertuin als ik gratis energie heb. Meteen profijt.
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland |
|
|
|
Bier |
Geplaatst op 16-12-2013 20:53
|
Lid
Berichten: 654
Sinds: 01.09.08
|
Maastricht-Aachen zit in de hoek waar de klappen vallen:
http://www.luchtv...en_Airport
MAASTRICHT - Ryanair sluit haar basis op Maastricht Aachen. Dat betekent zo goed als zeker dat een aantal routes zal worden gestaakt, maar de precieze gevolgen zijn nog niet door Ryanair bevestigd. Ryanair heeft één toestel in Maastricht gestationeerd. Zeker is wel dat de luchtvaartmaatschappij in 2014 vanaf de Limburgse luchthaven blijft vliegen.
Luchthavendirecteur Sander Heijmans bevestigt het nieuws aan Luchtvaartnieuws.nl. “Ryanair blijft ook volgend jaar gewoon op MAA vliegen, maar ik kan bevestigen dat zij dit - in ieder geval tijdelijk - niet doen op basis van vast een gestationeerde Boeing 737-800. De base-crew van Ryanair is daar inmiddels ook over geïnformeerd.” Naar verwachting zal de crew op andere luchthavens worden gestationeerd.
Een aantal bestemmingen is voor komend zomerseizoen niet meer te boeken via de website van Ryanair. Daarbij gaat het om onder meer Dublin, Londen Stansted, Milaan-Bergamo, Malaga, Pisa en Venetië-Treviso. Bestemmingen waarvoor ook in het zomerseizoen van 2014 nog Ryanair-tickets zijn te boeken zijn Alicante, Bari, Faro, Porto, Girona, Palma, Tenerife en Trapani. De frequenties op een aantal van die routes worden mogelijk gereduceerd.
Je zou zeggen dat een CTR en een kleine TMZ voldoende zou moeten zijn voor dit vliegveldje. Voor de belastingbetaler is sluiten de beste optie.
-------------------------
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
-------------------------
Schleigah! |
|
|
|
webmaster |
Geplaatst op 16-12-2013 21:10
|
Superbeheerder
Berichten: 2421
Sinds: 21.08.08
|
Ook op Eelde houdt Ryanair het steeds meer voor gezien:
Lees op luchtvaartnieuws: http://www.luchtv...gen-Milaan
Ryanair hervat in 2014 niet de route van Groningen Airport Eelde naar Milaan-Bergamo. De budgetmaatschappij staakte met ingang van het huidige winterseizoen de vluchtuitvoering op de route. Tegen de verwachting van de luchthaven in is de route niet opgenomen in de Ryanair-zomerdienstregeling, meldt RTV Noord. |
|
|
|
webmaster |
Geplaatst op 17-12-2013 11:13
|
Superbeheerder
Berichten: 2421
Sinds: 21.08.08
|
En ook Transavia verdwijnt op Eelde: http://www.rtvnoo...p?p=128128
Wat zo'n baanverlenging niet teweeg kan brengen . . . . .
Transavia schrapt met ingang van het zomerseizoen de vluchten op Málaga en het Turkse Dalaman vanaf Groningen Airport Eelde. Eerder op maandag werd al bekend dat Ryanair niet terugkomt met vluchten op Milaan-Bergamo.
Juist het vertrek van Transavia is opvallend, volgens verslaggever Goos de Boer. "Het is altijd een belangrijke, betrouwbare partner geweest." Dat Transavia zich nu terugtrekt zou met het failissement van reisorganisatie OAD te maken hebben.
|
|
|
|
Frits Urselmann |
Geplaatst op 17-12-2013 12:09
|
Lid
Berichten: 568
Sinds: 04.09.08
|
webmaster schreef:
En ook Transavia verdwijnt op Eelde: http://www.rtvnoo...p?p=128128
Wat zo'n baanverlenging niet teweeg kan brengen . . . . .
Transavia schrapt met ingang van het zomerseizoen de vluchten op Málaga en het Turkse Dalaman vanaf Groningen Airport Eelde. Eerder op maandag werd al bekend dat Ryanair niet terugkomt met vluchten op Milaan-Bergamo.
Juist het vertrek van Transavia is opvallend, volgens verslaggever Goos de Boer. "Het is altijd een belangrijke, betrouwbare partner geweest." Dat Transavia zich nu terugtrekt zou met het failissement van reisorganisatie OAD te maken hebben.
niet alleen hier in Nederland zijn er problemen op dit gebied zie :
http://nos.nl/art...-koop.html
Gewijzigd door Frits Urselmann op 17-12-2013 12:11
https://www.lange-aviation.com/ |
|
|
|
NicoB |
Geplaatst op 17-12-2013 15:33
|
Lid
Berichten: 551
Sinds: 28.03.13
|
En dan willen ze Twenthe ook nog eens opnieuw openen als burgerluchthaven..............
Gewijzigd door NicoB op 17-12-2013 15:34 |
|
|
|
TonS |
Geplaatst op 17-12-2013 16:17
|
Lid
Berichten: 566
Sinds: 08.10.08
|
Een aantal jaren geleden landde een van onze clubleden eens op het vliegveld Garray Soria. Ook een spookvliegveld met twee banen en een compleet terminalgebouw in de middle of nowhere. We hebben bedacht dat het best geschikt zou zijn om een keer een zomerkamp te organiseren. :-)
https://maps.goog...4506534945
Gewijzigd door TonS op 17-12-2013 16:23 |
|
|
|
Kees Visser |
Geplaatst op 18-12-2013 18:38
|
Lid
Berichten: 78
Sinds: 02.09.08
|
II van der Bijl schreef:
En dan willen ze Twenthe ook nog eens opnieuw openen als burgerluchthaven..............
http://www.nu.nl/...rport.html
wat moeten we ook met al die vliegvelden???
PH-1404 LAK 17 AT |
|
|
|
Frits Urselmann |
Geplaatst op 18-12-2013 18:47
|
Lid
Berichten: 568
Sinds: 04.09.08
|
Kees Visser schreef:
II van der Bijl schreef:
En dan willen ze Twenthe ook nog eens opnieuw openen als burgerluchthaven..............
http://www.nu.nl/...rport.html
wat moeten we ook met al die vliegvelden???
ach Kees,.......... onze belastingcentjes moeten toch ergens verdwijnen
https://www.lange-aviation.com/ |
|
|
|
Kees Visser |
Geplaatst op 18-12-2013 19:46
|
Lid
Berichten: 78
Sinds: 02.09.08
|
Frits Urselmann schreef:
Kees Visser schreef:
II van der Bijl schreef:
En dan willen ze Twenthe ook nog eens opnieuw openen als burgerluchthaven..............
http://www.nu.nl/...rport.html
wat moeten we ook met al die vliegvelden???
ach Kees,.......... onze belastingcentjes moeten toch ergens verdwijnen
Nou, die put vind ik anders als groot en diep genoeg hoor
PH-1404 LAK 17 AT |
|
|
|
Jan de Hulster |
Geplaatst op 18-12-2013 20:43
|
Lid
Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08
|
Lees ik elders dat vliegveld Seppe een nieuwe naam krijgt:
http://www.omroep...rport.aspx
Breda International Airport. |
|
|