| 20-01-2018 | 17:56
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 1
Peter Millenaar

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Toekomst vliegveld Eelde
webmaster
#21 Bericht afdrukken
Geplaatst op 05-02-2014 21:39
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2326
Sinds: 21.08.08

Nog meer onderzoek naar toekomst luchthaven Eelde

Lees: http://www.rtvdre...aven-eelde

Een besluit over financiële steun voor luchthaven Eelde door de provincie is voorlopig uitgesteld. De aandeelhouders, de provincies Drenthe en Groningen en de gemeenten Tynaarlo, Assen en Groningen, willen extra onderzoek. Bovendien moet er een maatschappelijke kosten-batenanalyse worden gemaakt.
 
www.zweefportaal.nl
webmaster
#22 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-11-2014 19:25
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2326
Sinds: 21.08.08

Verschillende invalshoeken m.b.t. Vliegveld Airport Eelde

Lees: http://www.gronin...ort-eelde/

Wat betreft het verschil tussen een economische visie hebben en te maken hebben met politieke werkelijkheid, daar weet directeur Marco van de Kreeke alles van. Afgelopen woensdag stond het onderwerp Vliegveld Eelde weer op de agenda bij de gemeenteraad en weer werd de discussie fel gevoerd of het nu wel zo’n goed idee is om het vliegveld financieel te blijven steunen.
 
www.zweefportaal.nl
webmaster
#23 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-12-2014 21:28
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2326
Sinds: 21.08.08

Investeer als Noorden in vliegveld

Lees: http://www.dvhn.n...00783.html

Het hele Noorden moet investeren in Groningen Airport Eelde, zegt interim-burgemeester Piet Adema van Tynaarlo: Ook voor Friesland is het van levensbelang.

Adema, zelf Fries, is van mening dat een vliegveld tot de basisinfrastructuur hoort, net als openbaar vervoer: ,,Ongeveer de helft van de exploitatie van het ov komt voor rekening van rijk, provincie en gemeenten. In de drie noordelijke provincies is dat volgens mij al zo'n 150 miljoen euro. Je kunt kijken naar het rendement, je kunt ook zeggen: we vinden het belangrijk als voorziening, dus gaan we investeren. Noem het dan Airport Noord-Nederland of zoiets.
 
www.zweefportaal.nl
Sieb
#24 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-12-2014 23:23
Lid

Berichten: 490
Sinds: 28.11.08

Stoppen met die politieke onzin, en dat geldt ook voor Lelystad! Als de de businessmodellen gewoon niet haalbaar zijn moet je je daarbij neerleggen. Vraag de positief en enthousiaste politici maar eens hoeveel van hun eigen geld ze erin willen steken omdat ze in het succes geloven... ( zal heel erg tegenvallen) maar met gemeenschapsgeld is het geen probleem natuurlijk.
Gewijzigd door Sieb op 13-12-2014 22:10
 
www.acvz.nl
Kilo Hotel
#25 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-12-2014 13:31
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 414
Sinds: 01.09.08

En voor Lelystad geldt:

Van Tongeren verbaast zich erover dat er volgens de plannen pas in 2040 geld wordt verdiend aan de luchthaven. "Let wel, de winst moet worden gehaald uit parkeergelden, zo blijkt uit de plannen. Toch te gek voor woorden dat je een luchthaven rendabel moet maken uit parkeergelden".
Kees Hordijk
Peetair/TMG-vliegschool EHHV
Aeroclub EHHV
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
Kees Aero Nautical Services
 
www.aviationservices.eu
webmaster
#26 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-02-2015 11:48
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2326
Sinds: 21.08.08

Luchtverkeersleiding Nederland raakt haar monopolie kwijt, Groningen Airport Eelde verder in problemen

Lees: http://www.gronin...problemen/

Het inhuren van goedkopere luchtverkeersleiders kan verlichting geven maar voor Eelde zal toch altijd nog een jaarlijks tekort van 1 mln overblijven. Met de huidige omzet van Eelde van 5 mln en een verlies van 0,5 mln in de laatste jaren zal dit het verlies opdrijven tot een hoogte van 1,5 mln. De toekomst van de luchthaven hangt dan geheel af van de bereidheid van de politiek om deze verliezen structureel te dragen.


www.groningerkrant.nl/wp-content/uploads/2015/02/vliegveld_Eelde.jpg
 
www.zweefportaal.nl
Tha
#27 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-02-2015 12:04
Lid

Berichten: 19
Sinds: 05.01.09

Kilo Hotel schreef:
...
"Let wel, de winst moet worden gehaald uit parkeergelden, zo blijkt uit de plannen. Toch te gek voor woorden dat je een luchthaven rendabel moet maken uit parkeergelden".


Schiphol maakt ook geen winst. Of eigenlijk ze maken veel winst, maar alleen op de verhuur van winkelruimte, en inderdaad, parkeergelden.

Overigens verkopen ook veel benzinepompstations hun brandstof zonder winstopslag. Ook tabakverkoop levert hun niets op. Maar beide zaken leveren wel veel klanten aan voor de drop en chocoladeverkoop. En daar zit wel een ruime marge op.
 
Jan van Maarseveen
#28 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-02-2015 15:41
Lid

Berichten: 262
Sinds: 02.09.08

En de low cost maatschappijen, halen die hun winst uit het primaire proces? Denk het niet, ook daar moet het komen van de nevenzaken. Rare wereld die commerciele vliegwereld ....
Jan van Maarseveen (ACvZ, VHZ, CVVMC)
 
TonS
#29 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-02-2015 16:17
Lid

Berichten: 457
Sinds: 08.10.08

Er is ooit wel eens becijferd dat de luchtvaart als losse bedrijfstak nog nooit winstgevend is geweest. Cool

Bijna alle vliegtuigbouwers hebben een militaire en/of ruimtevaart poot (gehad) waarin met behulp van veel overheidsgeld technologie is ontwikkeld die onmisbaar is voor civiele luchtvaart. Dat is een continue bron van strijd tussen Airbus en Boeing.
http://en.wikiped...troversies

Ook in Nederland bestond er speciaal voor Fokker een revolving fund waarmee de overheid de Nederlandse vliegtuigbouwer financierde.
http://www.ad.nl/...leeg.dhtml

En wat te denken van allerhande belastinggeld dat er in regionale vliegvelden wordt gepompt omdat dit goed is voor de economische ontwikkeling van de betreffende regio. Denk aan de Spaanse spookvliegvelden die voor een aanzienlijk deel betaald zijn via Europese structuurfondsen.

Maar goed, we profiteren nu wel allemaal van het feit dat we in een paar uur aan de andere kant van de wereld kunnen staan tegen een betaalbaar tarief. En de wereldeconomie zou er heel anders uitzien als we die vliegtuigen niet hadden. Wink
 
Otto Foelkel
#30 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-02-2015 21:52
Lid

Berichten: 1414
Sinds: 09.11.09

Jan van Maarseveen schreef:
En de low cost maatschappijen, halen die hun winst uit het primaire proces? Denk het niet, ook daar moet het komen van de nevenzaken. Rare wereld die commerciele vliegwereld ....

Niet de lucht, maar de Dollar draagt de vlucht.
 
Jan van Maarseveen
#31 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-02-2015 22:25
Lid

Berichten: 262
Sinds: 02.09.08

Alweer een Delfts blauwen tegeltje ... Prachtig Otto, prachtig!
Jan van Maarseveen (ACvZ, VHZ, CVVMC)
 
Tha
#32 Bericht afdrukken
Geplaatst op 02-03-2015 11:29
Lid

Berichten: 19
Sinds: 05.01.09

TonS schreef:
Er is ooit wel eens becijferd dat de luchtvaart als losse bedrijfstak nog nooit winstgevend is geweest. Cool


“Indeed, if a farsighted capitalist had been present at Kitty Hawk, he would have done his successors a huge favor by shooting Orville down,” Warren Buffet joked. “The airline industry’s demand for capital ever since that first flight has been insatiable. Investors have poured money into a bottomless pit.”
 
webmaster
#33 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-03-2015 23:38
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2326
Sinds: 21.08.08

Vliegveld Eelde gaat de strijd aan tegen 'onzalig plan' staatssecretaris

Lees / kijk: http://www.rtvdre...secretaris

EELDE - Groningen Airport Eelde trekt samen met Maastricht Aken Airport en provincies ten strijde tegen het kabinet. De organisaties vrezen voor hun voortbestaan als staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu haar zin krijgt.

Het kabinet wil dat Groningen Airport Eelde de kosten voor de luchtverkeersleiding zelf gaat betalen. Nu wordt dit nog betaald uit één landelijke pot.
 
www.zweefportaal.nl
webmaster
#34 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-03-2015 17:02
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2326
Sinds: 21.08.08

Vliegveld Eelde: nooit rendabel, telkens weer gered

Lees / kijk: http://nos.nl/nie...gered.html (reportage Nieuwsuur)

Hoeveel belastinggeld mag een luchthaven kosten? Die vraag speelt in het noorden en zuiden van het land nu voor de luchthavens in Eelde (Drenthe) en Maastricht (Limburg) een forse financiële tegenvaller dreigt.


www.nos.nl/data/image/2015/03/08/138955/6.jpg
 
www.zweefportaal.nl
webmaster
#35 Bericht afdrukken
Geplaatst op 03-04-2015 16:58
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2326
Sinds: 21.08.08

'Groei Lelystad Airport doodsteek voor vliegveld Eelde'

Lees: http://www.rtvdre...veld-eelde

EELDE - De ontwikkeling van Lelystad Airport is de doodsteek voor het vliegveld in Eelde. Dat verwacht directeur Hans van der Velde van ArkeFly, meldt RTV Noord.

Volgens Van der Velde is dat slecht nieuws voor Eelde, omdat de Drentse luchthaven ook grotendeels van vakantievluchten afhankelijk is. "Lelystad en Eelde bedienen dezelfde markt. Als je vanaf Lelystad vliegt, zal je dat als luchtvaartmaatschappij niet snel meer vanaf Eelde doen," zegt hij. Van der Velde verwacht dat Eelde uiteindelijk het onderspit delft in de concurrentiestrijd met Lelystad.
 
www.zweefportaal.nl
Sieb
#36 Bericht afdrukken
Geplaatst op 03-04-2015 20:30
Lid

Berichten: 490
Sinds: 28.11.08

Ach, we krijgen wel meer sportvliegvelden met hele lange landingsbanen...... Ieder nadeel heb zijn voordeel.
 
www.acvz.nl
webmaster
#37 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-01-2016 18:14
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2326
Sinds: 21.08.08

'Groningen Airport Eelde stevent af op financieel zwaar weer'

Lees: http://www.rtvnoo...zwaar-weer en http://www.rtvnoo...an-de-orde

Groningen Airport Eelde komt mogelijk in financieel zwaar weer terecht. Door allerhande negatieve ontwikkelingen komt eind volgend jaar de bodem van de kas in zicht.
Dat wordt geconcludeerd in het 'Procesplan Strategische Verkenning Toekomst Groningen Airport Eelde'. Dat is gemaakt door ambtenaren van de provincies Groningen, Drenthe en de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo.

Geen verbetering
Er wordt een somber beeld geschetst van de toekomst van de regionale luchthaven. Daarbij gaat het met name om de tegenvallende inkomsten van het vliegveld. 'Ondanks de toename in passagiers tot boven de 200.000, zien we geen sterke verbetering op korte termijn in het exploitatieresultaat,' zo wordt geconcludeerd.

De verwachting was dat het vliegveld dit jaar uit de rode cijfers zou komen. De kans daarop wordt klein geacht.
 
www.zweefportaal.nl
webmaster
#38 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-02-2016 23:25
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2326
Sinds: 21.08.08

Het zwartepieten om luchthaven Eelde is begonnen

Lees het volledige opinie artikel in het Dagblad van het Noorden: https://t.co/xcJ1...

De directie van luchthaven Eelde geeft toe: Het einde is in zicht. Reden voor de Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) om nog eens flink van zich af te bijten.

Directeur Marco van de Kreeke van Groningen Airport Eelde (GAE) geeft toe in het Dagblad van het Noorden van afgelopen zaterdag: ,,Er is een moment dat het niet meer goed komt. Het einde is in zicht.'' Hij noemt dat een ‘kantelmoment'. Het is kennelijk een kanteling in slow motion, want diverse onafhankelijke luchtvaarteconomen voorspellen al twintig jaar lang dat ‘Eelde' geen toekomst heeft.
 
www.zweefportaal.nl
Alex v d Zouw
#39 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-02-2016 08:29
Lid

Berichten: 106
Sinds: 15.12.10

De theorie van het dode paard is ook hier weer van toepassing. D.w.z. de theorie die de overheid hanteert.

image-store.slidesharecdn.com/7283f813-1966-4120-80ab-a8cc877a24a7-large.jpeg
Alex v.d. Zouw
 
Sieb
#40 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-02-2016 21:04
Lid

Berichten: 490
Sinds: 28.11.08

Ik zou zeggen copy & paste Lelystad.
 
www.acvz.nl
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.27 seconden