| 29-03-2024 | 13:29
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 5

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
overland en "nieuwe" gpl
Jan de Hulster
#41 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-02-2014 16:37
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Het is natuurlijk raar om een geldig KNVvL GPL niet te gaan verlengen / over te zetten naar een nieuw EASA brevet.

Immers het GPL is gehaald op basis van eisen die in feite via een convenant tussen KNVvL en de overheid zijn behaald.
Het behalen van je GPL (wettelijk of niet wettelijk) geeft je gewoon de bevoegdheid om overland te vliegen.

En voormalige ZVB en RPL (G) houder hadden tot oktober 2004 in ieder geval een wettelijk brevet.
Daarna werd dit brevet onwettelijk maar wel verbonden met de overheid via dat convenant.

Des te vreemder is dit omdat EASA bij verlenging geen enkele eis doet in richting van "herhalings"overlands.
Dat deed het ZVB, RPL(G) overigens ook niet ten tijde van de overheid.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 14-02-2014 16:38
 
Otto Foelkel
#42 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-02-2014 00:38
Lid

Berichten: 1414
Sinds: 09.11.09

arjanvd schreef:
Dat is in dit geval een beetje lastig: Overlandvliegen uitsluiten totdat je je verplichte overland gemaakt hebt...

Hoezo?
Die verplichte overland dient met toestemming van- en na een briefing door een instructeur te worden uitgevoerd.
 
orange800
#43 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-02-2014 11:59
Lid

Berichten: 13
Sinds: 30.07.10

Misschien een beetje off topic,

Voor alle GPL houders zonder 1 overland:

- Men lene een ASK-23
- Vliegt gezellig mee in een zomerkamp in Duitsland of bijvoorbeeld Frankrijk

- Je pakt welgeteld 1 bel tot 2000 meter
- Vliegt danwel op advies van je instructeur of andere ervaren ZVB houder met de wind mee of op zijn/haar advies tegen de wind in.
- Orgineel heeft een ASK-23 een glijhoek van 1:34 laat er 1:30 van over zijn
- Men vliegt direct op een vliegveld wat +/- 50Km van je huidige veld ligt

- Ik weet voor mensen die nog nooit overland zijn geweest er is een drempel maar daar kan je gemakkelijk overheen stappen, in 45~60 minuten vanuit je eerste bel (remember 2000m) ben je boven de bestemming.
- Mocht je tijdens het steken wederom een bel tegen komen neem die dan even mee de vorige ging ook tot 2000 meter.

- Met de juiste instructeur en/of ervaren ZVB houder en de juiste briefing is dit klusje zo opgelost.

- Lijkt mij geen breekpunt, om geen omzetting voor elkaar te krijgen.

Met vriendelijke groet,
Gewijzigd door orange800 op 17-02-2014 12:04
 
Jan de Hulster
#44 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-02-2014 13:05
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

orange800 schreef:
Misschien een beetje off topic,

Voor alle GPL houders zonder 1 overland:

- Men lene een ASK-23
- Vliegt gezellig mee in een zomerkamp in Duitsland of bijvoorbeeld Frankrijk

- Je pakt welgeteld 1 bel tot 2000 meter
- Vliegt danwel op advies van je instructeur of andere ervaren ZVB houder met de wind mee of op zijn/haar advies tegen de wind in.
- Orgineel heeft een ASK-23 een glijhoek van 1:34 laat er 1:30 van over zijn
- Men vliegt direct op een vliegveld wat +/- 50Km van je huidige veld ligt

- Ik weet voor mensen die nog nooit overland zijn geweest er is een drempel maar daar kan je gemakkelijk overheen stappen, in 45~60 minuten vanuit je eerste bel (remember 2000m) ben je boven de bestemming.
- Mocht je tijdens het steken wederom een bel tegen komen neem die dan even mee de vorige ging ook tot 2000 meter.

- Met de juiste instructeur en/of ervaren ZVB houder en de juiste briefing is dit klusje zo opgelost.

- Lijkt mij geen breekpunt, om geen omzetting voor elkaar te krijgen.

Met vriendelijke groet,


Met een prestatie kist (LS 6, LS 7,LS 8, ASG 29) is het nog makkelijker en vermoedelijk nog veiliger om een ander veld op 50 km te bereiken voor je eerste overland met die uitgangs hoogtes.

Grin
 
Frits Urselmann
#45 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-02-2014 13:17
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 568
Sinds: 04.09.08

ja.... zo zie je maar wat het zilver C nog voorstelt tegenwoordig Grin
https://www.lange-aviation.com/
 
vezc.aero
tonmp
#46 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-02-2014 13:31
Lid

Berichten: 31
Sinds: 08.12.08

en door die overland worden we ineens heel veel veiligere vliegers?

Ik zie die overland echt als enorme waardevolle toevoeging aan het GPL, ik snap niet dat we al die jaren mensen die gewoon lokaal zelfstandig om het vliegveld wilden laten vliegen, niet die overland opgedrongen hebben.

Keep it simple, maar dat is niet besteed aan onze Europees/Nederlandse opperbollen die de wetgeving initieren en vastleggen.

De meest eenvoudige manier van vliegen vraagt straks een omgeving waarin ik ook een AOC kan blijven houden.

In plaats echt eens bezig te zijn op welke manier innovaties met behoud van lage kosten minder airspace infringements tot gevolg hebben en opbouwend bezig te zijn, gaat het de andere kant op..

jammer, er is op teveel plaatsen kennelijk geen wil.....of misschien wel, maar die lijkt niet in het voordeel uit te vallen van onze mooie en veilige sport. Als je elk risico wilt uitsluiten, blijf op de grond in een bunker, vooral als het waait.....
 
arjanvd
#47 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-02-2014 16:14
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 369
Sinds: 03.09.08

Jan de Hulster schreef:
orange800 schreef:
Misschien een beetje off topic,

Voor alle GPL houders zonder 1 overland:

- Men lene een ASK-23
- Vliegt gezellig mee in een zomerkamp in Duitsland of bijvoorbeeld Frankrijk

- Je pakt welgeteld 1 bel tot 2000 meter
- Vliegt danwel op advies van je instructeur of andere ervaren ZVB houder met de wind mee of op zijn/haar advies tegen de wind in.
- Orgineel heeft een ASK-23 een glijhoek van 1:34 laat er 1:30 van over zijn
- Men vliegt direct op een vliegveld wat +/- 50Km van je huidige veld ligt

- Ik weet voor mensen die nog nooit overland zijn geweest er is een drempel maar daar kan je gemakkelijk overheen stappen, in 45~60 minuten vanuit je eerste bel (remember 2000m) ben je boven de bestemming.
- Mocht je tijdens het steken wederom een bel tegen komen neem die dan even mee de vorige ging ook tot 2000 meter.

- Met de juiste instructeur en/of ervaren ZVB houder en de juiste briefing is dit klusje zo opgelost.

- Lijkt mij geen breekpunt, om geen omzetting voor elkaar te krijgen.

Met vriendelijke groet,


Met een prestatie kist (LS 6, LS 7,LS 8, ASG 29) is het nog makkelijker en vermoedelijk nog veiliger om een ander veld op 50 km te bereiken voor je eerste overland met die uitgangs hoogtes.

Grin


Helaas heeft deze vlucht voor de afstand van het Zilveren C (D-brevet) geen waarde:

•Voor een zilveren afstand korter dan 100 km mag het hoogteverschil maar 1% van de afgelegde afstand zijn. Dus voor een 50 km afstand is dat 500 meter. Een afstandspenalty mag niet worden toegepast.

Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub
 
Frits Urselmann
#48 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-02-2014 17:20
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 568
Sinds: 04.09.08

na hoeveel km vliegen ben je wettelijk gezien eigenlijk overland ? was dat niet 5 km vanaf de startplaats of zo iets ?Hmm of is dit weer veranderd in de loop der jaren Smile
https://www.lange-aviation.com/
 
vezc.aero
Dinant
#49 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-02-2014 17:59
Lid

Berichten: 189
Sinds: 07.03.09

Helaas heeft deze vlucht voor de afstand van het Zilveren C (D-brevet) geen waarde:

•Voor een zilveren afstand korter dan 100 km mag het hoogteverschil maar 1% van de afgelegde afstand zijn. Dus voor een 50 km afstand is dat 500 meter. Een afstandspenalty mag niet worden toegepast.


Wat mij doet afvragen: als ik vanaf de lier op 500m ontkoppel, en dat als begin van de vlucht zie, dan zit ik toch altijd goed? Of ik eerst 5km wegsteek en dan op 350m een bel tot 2000m pak of dat ik meteen boven de lier naar 2000m klim maakt dan toch niet uit?

Of geldt niet het hoogteverschil tussen start en eind opdracht maar het totale hoogte verschil in de vlucht?
Gewijzigd door Dinant op 17-02-2014 18:01
 
Chester
#50 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-02-2014 18:26
Lid

Berichten: 244
Sinds: 01.06.09

Beetje rugwind en je plakt er zo nog een duizend km achteraan...

https://share.delorme.com/GordonBoettger
 
Bart
#51 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-02-2014 19:39
Lid

Berichten: 66
Sinds: 03.09.08

Toch wel Arjan, zolang je het klimmen maar op eigen kracht doet. De 50km telt vanaf het moment waarop je van de lier komt cq ontkoppelt van de sleep.


Helaas heeft deze vlucht voor de afstand van het Zilveren C (D-brevet) geen waarde:

•Voor een zilveren afstand korter dan 100 km mag het hoogteverschil maar 1% van de afgelegde afstand zijn. Dus voor een 50 km afstand is dat 500 meter. Een afstandspenalty mag niet worden toegepast.
 
Jan de Hulster
#52 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-02-2014 19:47
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Frits Urselmann schreef:
na hoeveel km vliegen ben je wettelijk gezien eigenlijk overland ? was dat niet 5 km vanaf de startplaats of zo iets ?Hmm of is dit weer veranderd in de loop der jaren Smile


Je bent na 5 km overland, die eis is overgenomen in het huidige convenant tussen KNVvL en IL&T (vroeger IVW) .

EASA wil graag dat je > 50 km gaat doen
of
> 100 km in 2 zitter of TMG mag ook geloof ik.

Maar met rug wind kun je inderdaad ook ver komen.
Dus dat is een goede oplossing...

https://share.del...onBoettger
 
Frits Urselmann
#53 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-02-2014 19:52
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 568
Sinds: 04.09.08

dan zou je dus eigenlijk 55 km moeten vliegen want de eerste 5 zijn als lokale vlucht te beschouwen Smile Cool
https://www.lange-aviation.com/
 
vezc.aero
arjanvd
#54 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-02-2014 20:10
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 369
Sinds: 03.09.08

Bart schreef:
Toch wel Arjan, zolang je het klimmen maar op eigen kracht doet. De 50km telt vanaf het moment waarop je van de lier komt cq ontkoppelt van de sleep.


Helaas heeft deze vlucht voor de afstand van het Zilveren C (D-brevet) geen waarde:

•Voor een zilveren afstand korter dan 100 km mag het hoogteverschil maar 1% van de afgelegde afstand zijn. Dus voor een 50 km afstand is dat 500 meter. Een afstandspenalty mag niet worden toegepast.


Hmmm, Klopt ! Was nog niet helemaal wakker denk ik.
Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub
 
orange800
#55 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-02-2014 07:15
Lid

Berichten: 13
Sinds: 30.07.10

LS,

Zie hieronder het gewraakte artikel uit de FCL regeling:

FCL.110.S LAPL(S) Experience requirements and crediting
(a) Applicants for an LAPL(S) shall have completed
at least 15 hours of flight instruction in sailplanes, or powered sailplanes, including at least:
(1) 10 hours of dual flight instruction;
(2) 2 hours of supervised solo flight time;
(3) 45 launches and landings;
(4) 1 solo cross-country flight of at least 50 km(27 NM) or 1 dual cross-country flight of at least 100 km (55 NM).
(b) Of the 15 hours required in (a), a maximum of 7 hours may be completed in a TMG.
(c) Crediting. Applicants with prior experience as PIC may be credited towards the requirements in (a).
The amount of credit shall be decided by the ATO where the pilot undergoes the training course, on the
basis of a pre-entry flight test, but shall in anycase:
(1) not exceed the total flight time as PIC;
(2) not exceed 50 % of the hours required in (a);
(3) not include the requirements in (a)(2) to (a)(4).


Hoe vervelend dan ook van de eis van de 50 KM overland kan een ATO niet afwijken, het voldoen aan de zilveren C eis van 50 Km overland wordt niet genoemd noch wordt daaraan gerefereerd.

Vervolgens komt er dit advies los van de KNVVL afdeling zweefvliegen in combinatie met het CIV gedateerd 21 januari 2014.

Indien u een GPL heeft, maar nog geen overland heeft gemaakt, dan adviseren wij u vanuit de Afdeling Zweefvliegen en de CIV dat u dit komende seizoen dat wel doet opdat u het GPL kunt converteren naar een LAPL(S) of SPL.

De realiteit is dat veel zweefvliegclubs leden hebben die in het bezit zijn van een GPL maar geen overland, dat is ook helemaal geen schande want het was geen eis, de oorzaken kunnen divers zijn o.a. op wat oudere leeftijd begonnen met zweefvliegen etc. Hoe groot deze groep is zal men moeten schatten. Nu zullen deze mensen om hun brevet om te zetten wel aan deze eis moeten voldoen.

Nou is het laatste wat je wil als collega zweefvlieger dat iemand geforceerd in een vliegtuig gaat stappen omdat hij/zij een overland moet maken, dat is niet de oplossing. Mensen keken al tegen een drempel op en die wordt op deze manier alleen maar hoger. Bovendien de datum van 8 april 2015 ligt ook al vast, voor deze datum moeten deze mensen dus aan deze eis voldoen.

(LS6, LS7, LS8 en ASG-29) misschien een aardig bedoelde suggestie in de praktijk is deze groep helemaal niet geinterresseerd in dat soort vliegtuigen, bovendien bij de meeste clubs worden juist eisen gesteld in overlands voordat je er uberhaupt op mag vliegen of moet je diverse overlands in je bezit hebben om er overland op te gaan, niet zo gek gezien de aanschafprijs en verzekering.

Op basis van de regelgeving die min of meer al vaststaat is dus de beste oplossing mocht je jezelf in deze catagorie bevinden meegaan op zomerkamp, goed humeur meenemen. Bovendien is de juiste atmosfeer meestal wel te vinden tijdens een zomerkamp met goede thermiek. Met de juiste mensen om je heen is dit klusje zo opgelost in een ASK-23 of iets vergelijkbaars. Wat we daarmee winnen zijn goede leden die gewoon kisten kunnen blijven inspecteren en aftekenen en niet ineens gedegradeerd worden tot solist.

Het kan toch niet zo zijn dat iemand die nu een GPL bezit, straks geen LAPL krijgt?


Tja dat kan dus wel.

Verder tijdens die eerste overland, geniet van het uitzicht het navigeren en het overland vliegen op weg naar een ander vliegveld.
Gewijzigd door orange800 op 18-02-2014 07:40
 
allebei
#56 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-02-2014 10:27
Lid

Berichten: 233
Sinds: 07.10.08

Interessant

1) we hadden vroeger dus een situatie waarbij de overheid van mening was dat je pas overland mocht nadat je een ZVB had gehaald.

2) daarna hadden we de situatie dat de overheid het helemaal niet nodig vond dat je een bewijs van bevoegdheid had. Die situatie geldt nu feitelijk voor Nederland nog steeds. (Het KNVvL-papiertje is een gekunstelde oplossing voor vluchten in het buitenland).

3) In de nieuwe EASA-situatie is de overheid blijkbaar van mening dat het alleen maar "veilig" kan zijn als iedere houder van een BvB een overland maakt (of heeft gemaakt).

Moet een eitje zijn voor de CIV/KNVvL om ILenT te overtuigen van de onzin en ook onveiligheid om van de huidige GPL-houders een overland te gaan eisen, desnoods met wat professionele juridische druk.

In verenigingen zijn er vaak leden die helemaal niet zo nodig overland hoeven (ik denk zelfs dat dit voor het merendeel geldt). Een rondje om de kerk vinden ze prima. Zeer sporadisch landt zo iemand buiten omdat hij/zij het veld niet meer kon halen. Dat zal blijven.
De FAA kent volgens mij een 'endorsement' waarbij de instructeur iedere zoveel maanden 'solisten' kan toestaan om zelfstandig te vliegen (dus zonder aanwezigheid/toezicht van een instructeur).
Weet iemand of de nieuwe regelgeving deze mogelijkheid ook biedt?
Ik vrees anders dat wanneer ieder nieuw lid om later zelfstandig te mogen vliegen een overland moet maken het verloop in de clubs drastisch toeneemt.

Ronald Rooij
Gewijzigd door allebei op 18-02-2014 10:27
 
Fuchur
#57 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-02-2014 11:21
Superbeheerder

Berichten: 413
Sinds: 26.08.12

100 km in een TMG met instructeur?
Uurtje vliegen. Kosten 100 euro?

Zullen best wat TMG instructeurs geïnteresseerd zijn wat GPLers rond te vliegen...

Of denk ik nu te praktisch?
CU under the Cu
-------------------------
Frank Schellenberg
GLC Illustrious
-------------------------

Zweefportaal gebruikersvoorwaarden

 
frank.schellenberg.nl
orange800
#58 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-02-2014 11:51
Lid

Berichten: 13
Sinds: 30.07.10

Fuchur schreef:
100 km in een TMG met instructeur?
Uurtje vliegen. Kosten 100 euro?

Zullen best wat TMG instructeurs geïnteresseerd zijn wat GPLers rond te vliegen...

Of denk ik nu te praktisch?


Nee ik denk dat je helemaal niet te praktisch denkt.

Er staat nergens dat de geeiste overland in een zweefvliegtuig zonder motor gemaakt moet worden. Zoals die eis er wel is voor de zilveren C.

Ik denk dat de gedachte achter de eis is dat de aspirant brevethouder de instructeur laat zien dat hij/zij kan navigeren.

Zojuist gevonden op de site van easa overgang:

Wanneer u HIER de link “Part FCL for glider pilots’ aan klikt, dan ziet u bij het punt FCL.110.S LAPL(S) de ervaringseis die gesteld wordt voordat men het LAPL(S) examen kan doen. Hier staat ook dat een overland gemaakt moet worden. De ILenT wil dat GPL’ers moeten kunnen aantonen dat zij bij aanvraag van een LAPL(S)/SPL zo’n overland hebben gedaan. Die overland kan ook met een dual gedaan, en het mag dan zelfs met de TMG.

De eis voor 5 doellandingen is als ervaringseis vervallen in het nieuwe EU regime.

Gewijzigd door orange800 op 18-02-2014 14:33
 
Jan de Hulster
#59 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-02-2014 12:12
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Je kunt je ook afvragen wat het nut is van een verplichte overland om van KEI GPL naar EASA LAPL te gaan, als je daarna in principe nooit meer overland hoeft te gaan.
De verlengingeisen voor LAPL vragen immers geen herhalings overland.


Verder blijft het raar om bij een overgangs situatie aanvullende eisen te stellen.
Immers men heeft ooit zijn GPL/ZVB/ RPL(G) behaald en mocht van dat moment in principe overland.


Destijds in 2004 gingen TMG houders ook van RPL naar PPL om maar wat te noemen.
 
frankelfert
#60 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-02-2014 12:53
Lid

Berichten: 4
Sinds: 18.01.10

orange800 schreef:
Fuchur schreef:
100 km in een TMG met instructeur?
Uurtje vliegen. Kosten 100 euro?

Zullen best wat TMG instructeurs geïnteresseerd zijn wat GPLers rond te vliegen...

Of denk ik nu te praktisch?


Nee ik denk dat je helemaal niet te praktisch denkt.

Er staat nergens dat de geeiste overland in een zweefvliegtuig zonder motor gemaakt moet worden. Zoals die eis er wel is voor de zilveren C.

Ik denk dat de gedachte achter de eis is dat de aspirant brevethouder de instructeur laat zien dat hij/zij kan navigeren.


Ik zie dit wel als een serieus alternatief, maar volgens mij kan dit aan de ene kant ook weer niet de bedoeling van deze regel zijn, toch?

Toch lijkt mij dit voor mensen die tegen een "overland drempel" aanhikken wel beter dan gestresst proberen er 50 km uit te pushen of 100 km als eerste overland in een 2e persoons kist te doen. Volgens mij kan het ook net zo leerzaam zijn.
Gewijzigd door frankelfert op 18-02-2014 12:55
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.17 seconden