| 20-04-2024 | 02:19
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,396
· Nieuwste lid: Karel Gerritse
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
LAPL versus KNVvL keuring
webmaster
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-02-2014 17:54
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2422
Sinds: 21.08.08

De KNVvL heeft heeft besloten dat dit LAPL medical ook een geldig medical is voor een KNVvL brevet voor zweefvliegen (GPL) tot aan de conversie van deze brevetten naar een LAPL(S) op 8 april 2015.

Lees deze berichten:

1) http://www.knvvl....vl-keuring

2) https://www.zweef...admore=751


lh3.googleusercontent.com/-stRAGKoNjzk/UvoDWhu2RzI/AAAAAAAACQE/6uakf_cc0iE/s275/medischekeuring.jpg
 
www.zweefportaal.nl
NicoB
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-02-2014 20:23
Lid

Berichten: 551
Sinds: 28.03.13

Ik heb op een aantal AME-websites de tarieven bekeken, de goedkoopste voor een initiële keuring is Lelystad € 229,00. Bij de overige keuringscentra gaat de prijs al snel naar € 250,00 of meer.
Al met al toch minimaal 3x de prijs van een sportmedische keuring.
De leeftijdsgrens voor 5 of 2 jaar geldigheid, is dat 40 of 41 jaar en ouder?

Zou de KNVvL hier niet een verenigingskorting kunnen afspreken?
Deze keuringscentra krijgen er binnenkort heel wat klanten bij, dus lijkt mij een korting (minimaal 10%) wel op z'n plaats.
Gewijzigd door NicoB op 27-02-2014 21:52
 
maaikgollef
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-02-2014 20:52
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 318
Sinds: 06.09.08

pffff....ben net weer op zoek naar een SMA. wordt een dure grap met die LAPL nu ik de 50 gepasseerd ben, mijn verzekeraar wil niet meedokken.
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland
 
tonmp
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-02-2014 23:49
Lid

Berichten: 31
Sinds: 08.12.08

Ik denk, ik weet bijna zeker dat de kosten nog niet het grootste issue gaan worden......

De initiele class 2 keuring wel.

Daar gaan veel mensen op uitvallen. Vooral omdat iedereen door de initiele keuring moet die hogere eisen stelt.

Veel succes...
 
NicoB
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-02-2014 09:25
Lid

Berichten: 551
Sinds: 28.03.13

tonmp schreef:
Ik denk, ik weet bijna zeker dat de kosten nog niet het grootste issue gaan worden......
De initiele class 2 keuring wel.
Daar gaan veel mensen op uitvallen. Vooral omdat iedereen door de initiele keuring moet die hogere eisen stelt.
Veel succes...

Dit lijkt mij inderdaad niet onwaarschijnlijk, ook al schrijft de KNVvL:

De medische keuring voor een LAPL is vergelijkbaar met de huidige KNVvL zweefvliegkeuringen.

Mijn SMA keuring kostte vorige week € 75,00 en ik stond na 10 minuten weer buiten de deur. In die tijd waren alleen: aanvraagformulier, bloeddruk, evenwichtsorganen, ogen en urine gecontroleerd.
De LAPL klasse 2 keuring zal zeker een stuk uitgebreider zijn (dat moet ook wel gezien de prijs).
Gewijzigd door NicoB op 28-02-2014 09:51
 
Floris Meinster
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-02-2014 10:00
Lid

Berichten: 47
Sinds: 02.04.09

II van der Bijl schreef:
Ik heb op een aantal AME-websites de tarieven bekeken, de goedkoopste voor een initiële keuring is Lelystad € 229,00. Bij de overige keuringscentra gaat de prijs al snel naar € 250,00 of meer.
Al met al toch minimaal 3x de prijs van een sportmedische keuring.


Dat is een reguliere klasse 2 keuring, de LAPL-keuring is zoals ik in het bericht van de KNVvL lees een heel andere keuring, met lagere eisen en dus kosten...
https://www.faceb...fvliegclub
 
https://www.facebook.com/Kennemerzweefvliegclub
Bier
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-02-2014 10:14
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 654
Sinds: 01.09.08

maaikgollef schreef:
pffff....ben net weer op zoek naar een SMA. wordt een dure grap met die LAPL nu ik de 50 gepasseerd ben, mijn verzekeraar wil niet meedokken.
Je moet natuurlijk wel even op de linkjes klikken.

Geldigheidsduur
De geldigheidsduur van een LAPL medical verschilt van het KNVvL medical:
Leeftijd LAPL KNVvL
Tot 30 jaar 60 maanden 60 maanden
30-40 jaar 60 maanden 24 maanden
40-50 jaar 24 maanden 24 maanden
> 50 jaar 24 maanden 12 maanden


50 plussers gaan er dus een soort van op voorruit Hmm
-------------------------
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
-------------------------

Schleigah!
 
www.aeroclubsalland.nl
NicoB
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-02-2014 10:58
Lid

Berichten: 551
Sinds: 28.03.13

Floris Meinster schreef:
II van der Bijl schreef:
Ik heb op een aantal AME-websites de tarieven bekeken, de goedkoopste voor een initiële keuring is Lelystad € 229,00. Bij de overige keuringscentra gaat de prijs al snel naar € 250,00 of meer.
Al met al toch minimaal 3x de prijs van een sportmedische keuring.


Dat is een reguliere klasse 2 keuring, de LAPL-keuring is zoals ik in het bericht van de KNVvL lees een heel andere keuring, met lagere eisen en dus kosten...


Zo las ik het bericht in eerste instantie ook maar ietsje verder staat:

KNVvL medische verklaringen
De huidige KNVvL medische verklaringen die vóór 8 april 2015 zijn afgegeven blijven uiterlijk geldig tot 8 april 2017. Vanaf deze datum moet iedereen over een EU medische verklaring beschikken (LAPL, kl. 1 of kl. 2). Dit betekent dat een LAPL in deze overgangsperiode samen met een KNVvL medical gebruikt KAN worden.


TIP: zorg dat je volgend jaar voor 8 april 2015 nog een (laatste) SMA keuring krijgt!
 
Jan de Hulster
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-02-2014 11:54
Lid

Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08

Ik kreeg vorig jaar bij mijn Class 2 keuring al een LAPL er bij kado.

De Class 2 keuring is 1 jaar geldig de LAPL 2 jaar

(keurings leeftijd> 60 jaar)


Ik wijs er toch nog maar eens op dat in Engeland (ook EASA) het mogelijk is dat voor LAPL(S)
je in principe door de GP (=huisarts) gekeurd kan worden.

Je hoeft pas naar een AME als je echt afwijkingen hebt.

Dat (via GP= General Practioner) ) zal ongetwijfels goedkoper zijn dan een Nederlandse SMA/ AME keuring.

Ik blijf het vreemd vinden dat de "Engelse huisarts constructie" niet in Nederland wordt ingevoerd/kan worden ingevoerd.

Het zijn immers allebei EASA landen tenslotte.

Ik heb de indruk dat IL&T het gewoon niet wil. En dat de Medische Commissie zweefvliegen er ook niet echt achteraan zit voor die "Engelse" constructie een lans te breken.

NB: Voor een class 2 keuring tbv SPL kun je niet bij een GP terecht.

Zie ook: de laatste Thermiek het verhaal waarom het in Nederland niet kan (= dat men het gewoon niet wil???) die huisarts keuring tbv LAPL(S) .
https://dl.dropbo...2013-2.pdf

Zie de ppt over de GP keuring voor LAPL(S) van de BGA : http://www.glidin...ersion.pdf
Gewijzigd door Jan de Hulster op 01-03-2014 13:55
 
Floris Meinster
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-02-2014 12:00
Lid

Berichten: 47
Sinds: 02.04.09

II van der Bijl schreef:

Zo las ik het bericht in eerste instantie ook maar ietsje verder staat:

TIP: zorg dat je volgend jaar voor 8 april 2015 nog een (laatste) SMA keuring krijgt!


Omdat ik het zeker wilde weten heb ik de Europese regulations er even bij gepakt (zware kost)

http://eur-lex.eu...193:EN:PDF

Hierin staat (pagina 175 en verder) ->
MED.A.040 Issue, revalidation and renewal of medical certificates
(a) A medical certificate shall only be issued, revalidated or renewed once the required medical examinations and/or assessments have been completed and a fit assessment is made.
(b) Initial issue:
(1) Class 1 medical certificates shall be issued by an AeMC.
(2) Class 2 medical certificates shall be issued by an AeMC or an AME.
(3) LAPL medical certificates shall be issued by an AeMC, an AME or, if permitted under the national law of the Member State where the licence is issued, by a GMP.
(c) Revalidation and renewal:
(1) Class 1 and Class 2 medical certificates shall be revalidated or renewed by an AeMC or an AME.
(2) LAPL medical certificates shall be revalidated or renewed by an AeMC, an AME or, if permitted under the national law of the Member State where the licence is issued, by a GMP.


Het zijn dus aparte medicals de klasse 1/2 en de LAPL medical.

Gr.
Floris
https://www.faceb...fvliegclub
 
https://www.facebook.com/Kennemerzweefvliegclub
Jan de Hulster
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-02-2014 12:08
Lid

Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08

Floris Meinster schreef:
II van der Bijl schreef:

Zo las ik het bericht in eerste instantie ook maar ietsje verder staat:

TIP: zorg dat je volgend jaar voor 8 april 2015 nog een (laatste) SMA keuring krijgt!


Omdat ik het zeker wilde weten heb ik de Europese regulations er even bij gepakt (zware kost)

[url]http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:311:0001:0193:ENPfftDF[/url]

Hierin staat (pagina 175 en verder) ->
MED.A.040 Issue, revalidation and renewal of medical certificates
(a) A medical certificate shall only be issued, revalidated or renewed once the required medical examinations and/or assessments have been completed and a fit assessment is made.
(Cool Initial issue:
(1) Class 1 medical certificates shall be issued by an AeMC.
(2) Class 2 medical certificates shall be issued by an AeMC or an AME.
(3) LAPL medical certificates shall be issued by an AeMC, an AME or, if permitted under the national law of the Member State where the licence is issued, by a GMP.

(c) Revalidation and renewal:
(1) Class 1 and Class 2 medical certificates shall be revalidated or renewed by an AeMC or an AME.
(2) LAPL medical certificates shall be revalidated or renewed by an AeMC, an AME or, if permitted under the national law of the Member State where the licence is issued, by a GMP.


Het zijn dus aparte medicals de klasse 1/2 en de LAPL medical.

Gr.
Floris


Hier zie je vet die regelgeving over de Engelse GP keuring.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 28-02-2014 13:15
 
tonmp
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-02-2014 12:43
Lid

Berichten: 31
Sinds: 08.12.08

Jan,

ik begrijp het toch goed dat je met je GPL alleen buiten europa mag vliegen op een non-europees geregistreerd zweefvliegtuig als je Class 2 medical hebt???

Dus naar Zuid Afrika of Australie gaan en daar vliegen op een non eu vliegtuig zou dan alleen met een Class 2 of 1 kunnen. Beetje zot lijkt me.
Gewijzigd door tonmp op 28-02-2014 12:44
 
Jan de Hulster
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-02-2014 13:01
Lid

Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08

tonmp schreef:
Jan,

ik begrijp het toch goed dat je met je GPL alleen buiten europa mag vliegen op een non-europees geregistreerd zweefvliegtuig als je Class 2 medical hebt???

Dus naar Zuid Afrika of Australie gaan en daar vliegen op een non eu vliegtuig zou dan alleen met een Class 2 of 1 kunnen. Beetje zot lijkt me.



Zover ik het begrijp die regelgeving: Ja inderdaad.

zie evt ook : http://www.knvvl....vl-keuring
De keurings soort bepaald of je een LAPL(S) hebt of een SPL

Mocht iemand een andere mening/visie hebben dan lezen we dat ongetwijffeld
Gewijzigd door Jan de Hulster op 28-02-2014 13:19
 
Eddy
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-02-2014 15:13
Lid

Berichten: 6
Sinds: 02.07.09

Jan je draait het nu om, maar de keuring die je moet hebben is afhankelijk van het brevet dat je hebt.
 
Jan de Hulster
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-02-2014 15:21
Lid

Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08

Eddy schreef:
Jan je draait het nu om, maar de keuring die je moet hebben is afhankelijk van het brevet dat je hebt.


Het huidige KNVvL GPL is mondiaal.

Ik neem aan dat iedereen dat graag wil hebben/behouden/verkrijgen.

Als je het huidige brevet KNVvL GPL wilt behouden en om wilt zetten naar een mondiaal brevet dan) heb je toch een SPL nodig?
Dat SPL zit vast aan een Class 2 keuring toch?

Als je alleen in EASA Europa wilt vliegen, dan kun je terecht om het huidige GPL brevet om te zetten in een EASA LAPL(S)
Daar zit een AME keuring aan vast (Class 1 of 2 mag natuurlijk ook)


De Engelsen kunnen LAPL(S) dat (mits geen al te grote medische ellende) af met een keuring bij de GP.

Bij ons schijnt dat niet te kunnen of men (IL&T en of Medische commissie) wil het gewoon niet......


Als het anders is dan lees ik dat en anderen graag.
 
NicoB
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-02-2014 15:39
Lid

Berichten: 551
Sinds: 28.03.13

Floris Meinster schreef:

Het zijn dus aparte medicals de klasse 1/2 en de LAPL medical.

Gr
Floris


OK, duidelijk. Heb dit dus helemaal verkeerd begrepen.
Heb op AME-websites nog geen tarief gezien voor een LAPL medical.
Hopelijk vallen de kosten mee zoals je al eerder zei.

Bedankt.
 
maaikgollef
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-02-2014 22:15
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 318
Sinds: 06.09.08

Bier schreef:
50 plussers gaan er dus een soort van op voorruit Hmm


250 / 2 = 125 voor een keuring waar ik voor moet reizen, en die een stuk zwaarder is . Nu betaal ik 80 per jaar voor tien minuutjes op 1 been staan, een oog dichtknijpen, mn neus aanwijzen en tegelijkertijd een liedje zingen.

Misschien zie ik t niet goed door de voorruit , maar waar zit die vooruitgang?
Gewijzigd door maaikgollef op 28-02-2014 22:15
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland
 
Zweefduiker
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-02-2014 22:33
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 41
Sinds: 01.09.08

Misschien een idee om evt in Duitsland te shoppen voor een medical. Wat ik zo hoor is dat de kosten voor een klasse 2 lager liggen, maar bevestigen kan ik dit (nog) niet.

Want de LAPL/SPL zijn Europese brevetten toch?

Een lijst met Fliegerärzte vind je hier: http://www.flugzeugfliegen.com/gelbeseiten/fliegeraerzte
Gewijzigd door Zweefduiker op 28-02-2014 22:51
_________________
Philip van de Donk
LSV Rodenkirchen

I must go back to the sky again, To the world of air smooth and soft. And all I ask is a sleek ship and a thermal to take her aloft.
 
kloppertjes
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-03-2014 20:44
Lid

Berichten: 223
Sinds: 01.09.08

Kan iemand mij vertellen wat de eisen zijn wat betreft oog afwijkingen voor het LAPL medical? En dan vooral wat betreft Astigmatisme (Cilinder afwijking).

Als ik het goed heb gevonden geld iig:
Class II medical: +/- 3.00 diopter
Class I medical: +/- 2.00 diopter
Ivar Klop
 
Toet
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 02-03-2014 11:28
Lid

Berichten: 78
Sinds: 30.04.09

kloppertjes schreef:
Kan iemand mij vertellen wat de eisen zijn wat betreft oog afwijkingen voor het LAPL medical? En dan vooral wat betreft Astigmatisme (Cilinder afwijking).

Als ik het goed heb gevonden geld iig:
Class II medical: +/- 3.00 diopter
Class I medical: +/- 2.00 diopter


Ik keur alle vliegers oogheelkundig. De eisen zijn in principe sferisch van +5.00 tot -6.00, en cylindrisch tot cyl. 3.00. (class1) In principe zeg ik, want wij zijn er niet om mensen af te keuren. Wij beoordelen per geval aan de hand van verschillende criteria of hiervan afgeweken kan worden. In dat geval krijg je een aparte aantekening in je medical en kan je met hogere waarden gewoon vliegen. Belangrijk is dat je visus binoculair minimaal 20/20 (100%) moet zijn, waarbij het slechtste oog niet onder de 70% zit. In geval dat dit zelfs twijfelachtig is, kunnen we in overleg met de AME een aanvullende vliegtest doen, waarin we kijken of je fit to fly bent met deze afwijking. Ik heb verkeersvliegers met hoge cylinders (cyl 5.00) gehad die gewoon goedgekeurd werden. Stuur mij even een PM met je gegevens, en ik kijk er even naar.

Peter
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.19 seconden