| 19-06-2018 | 03:02
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Agenda Zweefvliegen
Klik HIER voor agenda
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,156
· Nieuwste lid: veldhuizen
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
LAPL of SPL
TonS
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-03-2014 15:09
Lid

Sinds: 08.10.08

Ik begrijp dus nu dat het LAPL(S) een Europees brevet is waarmee je niet commercieel of betaald mag vliegen, terwijl het SPL ook buiten Europa geldig is en waarmee je dus wel commercieel mag vliegen. Je kunt straks je huidige GPL omzetten naar een van beide, met als enige verschil dat je voor het LAPL(S) een specifieke LAPL-keuring nodig hebt (vergelijkbaar met de huidige KNVvL-keuring) en voor het SPL een klasse-2 keuring.

Enkele zaken vind ik nu eigenaardig.
In Amerika heb je bijvoorbeeld voor het zweefvliegen helemaal geen medische keuring nodig en in sommige landen alleen maar een eigen verklaring. dan is het wel heel vreemd dat je om daar te mogen vliegen eerst hier een zwaardere keuring moet ondergaan om daarmee een SPL aan te vragen om daar te vliegen. Of kan ik straks met mijn LAPL naar de FAA ga en op basis daarvan een Amerikaans GPL aanvragen. Zo ging dat in ieder geval 20 jaar geleden; toen kreeg ik in Amerika gewoon een Amerikaans brevet op basis van mijn Nederlandse ZVB.

Een tweede punt is dat ik ergens heb gelezen: "Generally, a pilot may fly an aircraft registered in their home country with their home country's license or certificate, in any other country, subject to international conventions." Dus zo zou het bijvoorbeeld kunnen dat ik met een LAPL in een Nederlands vliegtuig in NamibiŽ, AustraliŽ of Zuid-Afrika mag vliegen? En hoe zit het dan als je met een Duits geregistreerd vliegtuig in NamibiŽ wil vliegen? Daar mag in met een LAPL in ieder geval wel in Europa mee vliegen.

Jan de Hulster
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-03-2014 16:03
Lid

Sinds: 03.09.08

TonS schreef:
Ik begrijp dus nu dat het LAPL(S) een Europees brevet is waarmee je niet commercieel of betaald mag vliegen, terwijl het SPL ook buiten Europa geldig is en waarmee je dus wel commercieel mag vliegen. Je kunt straks je huidige GPL omzetten naar een van beide, met als enige verschil dat je voor het LAPL(S) een specifieke LAPL-keuring nodig hebt (vergelijkbaar met de huidige KNVvL-keuring) en voor het SPL een klasse-2 keuring.

Enkele zaken vind ik nu eigenaardig.
In Amerika heb je bijvoorbeeld voor het zweefvliegen helemaal geen medische keuring nodig en in sommige landen alleen maar een eigen verklaring.
dan is het wel heel vreemd dat je om daar te mogen vliegen eerst hier een zwaardere keuring moet ondergaan om daarmee een SPL aan te vragen om daar te vliegen. Of kan ik straks met mijn LAPL naar de FAA ga en op basis daarvan een Amerikaans GPL aanvragen. Zo ging dat in ieder geval 20 jaar geleden; toen kreeg ik in Amerika gewoon een Amerikaans brevet op basis van mijn Nederlandse ZVB.

Een tweede punt is dat ik ergens heb gelezen: "Generally, a pilot may fly an aircraft registered in their home country with their home country's license or certificate, in any other country, subject to international conventions." Dus zo zou het bijvoorbeeld kunnen dat ik met een LAPL in een Nederlands vliegtuig in NamibiŽ, AustraliŽ of Zuid-Afrika mag vliegen? En hoe zit het dan als je met een Duits geregistreerd vliegtuig in NamibiŽ wil vliegen? Daar mag in met een LAPL in ieder geval wel in Europa mee vliegen.

En waarom mag je in ENGELAND WEL door de huisarts worden gekeurd en in NEDERLAND NIET? (Voor LAPL dus)
Beide landen vallen onder EASA
EASA staat het in principe toe, dat het in een land kan, die huisarts keuring. (Voor LAPL dus, NIET voor SPL)
Gewijzigd door Jan de Hulster op 11-03-2014 16:04

x-ray
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-03-2014 00:31

Lid

Sinds: 02.09.08

Jan de Hulster schreef:

En waarom mag je in ENGELAND WEL door de huisarts worden gekeurd en in NEDERLAND NIET? (Voor LAPL dus)
Beide landen vallen onder EASA
EASA staat het in principe toe, dat het in een land kan, die huisarts keuring. (Voor LAPL dus, NIET voor SPL)

We weten dat dit jouw stokpaardje is Jan, maar tegenover de euro's die de zweefvlieger hiermee kan besparen staan ook de nadelen verbonden aan het keuren door de huisarts.
Ik ben wel met je eens dat EASA-wijs, alle europese landen op een lijn zouden moeten zitten.

JuliettBravo
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-03-2014 00:53

Lid

x-ray schreef:
... staan ook de nadelen verbonden aan het keuren door de huisarts..

Ik wil geen oude discussies ophalen, maar wat zijn precies de nadelen? Bij mijn laastste keuring moest ik geloof ik ergens in een bekertje pissen, een simpele oogtest doen en mijn knieen drie keer buigen; ik zie niet in waarom een huisarts zo'n test niet zou kunnen afnemen? Heeft dat met administratie te maken? Specifieke kennis van de keuringsarts over luchtvaarteisen?
Bart vS

www.vanstratum.com
x-ray
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-03-2014 03:21

Lid

Ik denk dat er een spanningsveld bestaat tussen enerzijds de (objectieve) keuring, en anderzijds de vertrouwensband die je hebt met je huisarts. Als de keuring door een andere dan je eigen huisarts kan worden gedaan ligt dit natuurlijk anders.

Jan de Hulster
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-03-2014 07:19
Lid

x-ray schreef:
Ik denk dat er een spanningsveld bestaat tussen enerzijds de (objectieve) keuring, en anderzijds de vertrouwensband die je hebt met je huisarts. Als de keuring door een andere dan je eigen huisarts kan worden gedaan ligt dit natuurlijk anders.

Als het in Engeland mag en kan onder EASA regelgeving dan is het raar dat dat dan niet in Nederland kan.

Het artikel hierover in de laatste Thermiek (13-2) voert m.i. allerlei non argumenten aan.

Frits Urselmann
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-03-2014 08:11

Lid

Sinds: 04.09.08

Jan de Hulster schreef:
x-ray schreef:

Als het in Engeland mag en kan onder EASA regelgeving dan is het raar dat dat dan niet in Nederland kan.

Het artikel hierover in de laatste Thermiek (13-2) voert m.i. allerlei non argumenten aan.

ik vraag me wel eens af of er ooit een ongeval is gebeurd wat vůůrkomen had kunnen worden door een medische keuring, of anders : is er ooit iemand op z'n bek gegaan omdat ie geen keuring had ? het blijft zoals we allemaal heel goed weten (ook de artsen) een momentopnamen en zegt eigenlijk niet veel over je gezondheid. maar dat terzijde !
ik weet heel zeker dat elke huisarts heel goed kan beoordelen of je fit bent voor te vliegen of niet !
Gewijzigd door Frits Urselmann op 12-03-2014 08:12
enjoy the ultimate elektroshock ......fly Antares
Life before 50 is only a warming up
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub

http://www.lange-...

vezc.aero

http://www.lange-aviation.com/
ericmunk
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-03-2014 10:16
Lid

Sinds: 17.09.08

Frits Urselmann schreef:
ik vraag me wel eens af of er ooit een ongeval is gebeurd wat vůůrkomen had kunnen worden door een medische keuring, of anders : is er ooit iemand op z'n bek gegaan omdat ie geen keuring had

Appels, peren, vergelijken, enzo.

Het niet hebben van een medische keuring is an sich geen oorzaak van een ongeval. Medische ongeschiktheid kan wel een factor zijn in ongevallen, een factor die je deels kunt wegnemen door keuringen te houden door iemand die een betere kijk op medische factoren heeft dan de gemiddelde zweefvlieger.

Het lijkt me bijzonder lastig aantoonbaar om niet-gebeurde (want voorkůmen) ongevallen aan een medische keuring toe te schrijven...

TonS
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-03-2014 10:19
Lid

Fijn dat er meteen een discussie ontstaat waarom in Nederland een huisarts niet mag keuren, maar dat is volgens mij al uitgebreid aan de orde gekomen, maar daar had ik dit draadje niet voor gestart.

Niemand antwoord op mijn originele vragen?
Kan ik straks met een LAP(S) gewoon naar de FAA stappen en op basis daarvan een Amerikaans papiertje krijgen waar ik mee kan vliegen? En hoe zit dat in andere landen; AustraliŽ, Zuid-Afrika, NamibiŽ? Of hoef ik dar helemaal geen lokaal papiertje zolang als je op Nederlands (of Europees?) geregistreerde kisten zijn?

Lijken mij heel relevante vragen voor "overwinteraars".

Dinant
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-03-2014 10:36
Lid

Sinds: 07.03.09

Ach, als je het geld hebt om een paar maanden naar NamibiŽ of AustraliŽ te gaan kun je je die 100 euro extra voor een SPL/class II medical ook wel veroorloven ;-)

Trouwens, een groot deel van de overwinteraars zijn beroepspiloten en die hebben sowieso al een geldig medical lijkt me.

Maar meer praktisch gezien, ik ben al aan het informeren waar ik een LAPL medical kan doen. Goedkoopste tot nu toe is 110 ex BTW, dus doe maar even ruim 130 aftikken. Toch flink wat meer dan de 80 euro die ik vorige keer kwijt was voor de KNVvL medical :-(

De eerste keuring voor SPL kost daar 250 euro (ex btw), maar herkeuringen dan maar 120 (ex). Het is dus vooral de eerste keer even de portemonnee trekken.

Jan de Hulster
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-03-2014 10:40
Lid

TonS schreef:
Fijn dat er meteen een discussie ontstaat waarom in Nederland een huisarts niet mag keuren, maar dat is volgens mij al uitgebreid aan de orde gekomen, maar daar had ik dit draadje niet voor gestart.

Niemand antwoord op mijn originele vragen?
Kan ik straks met een LAP(S) gewoon naar de FAA stappen en op basis daarvan een Amerikaans papiertje krijgen waar ik mee kan vliegen? En hoe zit dat in andere landen; AustraliŽ, Zuid-Afrika, NamibiŽ? Of hoef ik dar helemaal geen lokaal papiertje zolang als je op Nederlands (of Europees?) geregistreerde kisten zijn?

Lijken mij heel relevante vragen voor "overwinteraars".

Sorry,
Maar je haalde zelf het keurings beleid uit Amerika erbij in je oorspronkelijke posting.
Ik durf na 32 jaar class 2 keuring wel te stellen dat keuringen een moment opname zijn en helemaal nu raar in elkaar zitten:
NL;
class 2 keuring geeft voor SEP 1 jaar geldigheid....
En voor LAPL 2 jaar geldigheid........
voor leeftijd > 60 jaar

Leg die logica eens uit???

webmaster
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-03-2014 11:39

Superbeheerder

Sinds: 21.08.08

@Jan: Wellicht handiger om de discussie over medische keuringen hier verder te voeren: https://www.zweef...rowstart=0

www.zweefportaal.nl
TonS
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-03-2014 11:50
Lid

webmaster schreef:
@Jan: Wellicht handiger om de discussie over medische keuringen hier verder te voeren: https://www.zweef...rowstart=0

Dankjewel, Ben.
Onderwerp was niet de medische keuring maar geldigheid van LAPL(S) en SPL in het buitenland.

Jan de Hulster
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-03-2014 12:25
Lid

TonS schreef:
webmaster schreef:

Dankjewel, Ben.
Onderwerp was niet de medische keuring maar geldigheid van LAPL(S) en SPL in het buitenland.

@ Ben ik vind het prima.
@ Ton: Je zult dan toch je oorspronkelijke posting preciezer moeten definieren m.i.
want je hebt het over een eerste en tweede punt tenslotte. Wink

En het SPL hangt-zover ik de regelgeving kan volgen- altijd aan een class 2 keuring vast
Het LAPL(S) is voor EASA /Europa en kan met een andere keuring worden afgedekt.
Conclusie: een LAP(S) is niet mondiaal geldig.
En of je LAPL (S) automatisch een SPL wordt als je later alsnog een class 2 keuring doet is mij ook niet geheel duidelijk

Als het anders is lezen we het wel neem ik aan.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 12-03-2014 13:05

TonS
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-03-2014 15:21
Lid

Jan de Hulster schreef:
TonS schreef:
webmaster schreef:

Dankjewel, Ben.

@ Ben ik vind het prima.
@ Ton: Je zult dan toch je oorspronkelijke posting preciezer moeten definieren m.i.
want je hebt het over een eerste en tweede punt tenslotte. Wink

En het SPL hangt-zover ik de regelgeving kan volgen- altijd aan een class 2 keuring vast
Het LAPL(S) is voor EASA /Europa en kan met een andere keuring worden afgedekt.
Conclusie: een LAP(S) is niet mondiaal geldig.
En of je LAPL (S) automatisch een SPL wordt als je later alsnog een class 2 keuring doet is mij ook niet geheel duidelijk

Als het anders is lezen we het wel neem ik aan.

Zucht Frown

Speciaal op verzoek van Jan een herformulering zonder referentie aan medische keuringen. Kiss

In het verleden kon je met je ZVB gewoon naar de FAA en kreeg je daar een brevet waarmee je daar kon vliegen. Nu bedenkt de EASA een ander papiertje met "zwaardere eisen". Kan ik het "lichtere papiertje" nog steeds gebruiken om in Amerika een papiertje te krijgen om te vliegen?

Volgens "internationale conventies" mag je met je nationale brevet in veel andere landen vliegen op kisten die geregistreerd zijn in je thuisland. Dus ik mag met een LAPL(S) buiten Europa vliegen op een PH-kist?
En zo ja, het LAPL(S) is een Europees papiertje, mag ik dan straks ook met een Europese kist (b.v. Duits) ook vliegen buiten Europa?

Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.19 seconden