| 27-05-2018 | 15:54
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Agenda Zweefvliegen
Klik HIER voor agenda
Gebruikers Online
· Gasten online: 3

· Leden online: 1
NicoB

· Totaal aantal leden: 2,156
· Nieuwste lid: veldhuizen
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Notams
jaspergrannetia
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-03-2014 13:01
Lid

Sinds: 17.12.08

Hi,

I.s.m. de CLR heb ik een site ontwikkeld waar je iedere dag de actieve notams kunt inzien voor Nederland en een stuk van Duitsland. De URL is:

http://notam.zwee...

Informatie de bron, de werking van de site en een roadmap voor de doorontwikkeling vind je op de site op de pagina 'About'.

Ik hoor heel graag of het zo goed werkt en hoe ik het kan verbeteren.

CU :-)

Jasper
Jasper Grannetia
Aero Club Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
Actief lid van zweefportaal.nl
Passief lezer van zweefvliegenonline.nl

Mountains Rock!

Fuchur
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-03-2014 14:37
Superbeheerder

Sinds: 26.08.12

Held! Tup
CU under the Cu
-------------------------
Frank Schellenberg
GLC Illustrious

Zweefportaal gebruikersvoorwaarden

frank.schellenberg.nl
arjanvd
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-03-2014 17:08

Lid

Sinds: 03.09.08

Super initiatief, ziet er goed uit! Clap

Ik mis alleen de info over de NSS?
Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub

BartBerendsen
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-03-2014 17:14
Lid

Sinds: 02.09.08

Mooi werk Jasper!

Wat me zo opvalt is dat de Vliehors (EHR4) nog als 'rood' wordt weergegeven terwijl deze inactief is.

jaspergrannetia
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-03-2014 18:00
Lid

Bart, ik speelde al met het idee om leuke notams groen te maken en vervelende rood. Dat zal ik verder uitwerken.

Arjan, er zijn geen losse notams over de NSS, maar wel een trigger notam die verwijst naar het supplement op de AIP dat daarvoor is uitgebracht. Daarom is het inderdaad verdacht rustig aan de kust. In het echt trouwens ook. Ik hoor de hele dag alleen heli's en verder niks. Geen F-16 gezien... :-)
Jasper Grannetia
Aero Club Salland

Mountains Rock!

NicoB
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-03-2014 18:00
Lid

Sinds: 28.03.13

Super!!!!!

Misschien één verbeterpuntje: in plaats van diverse ronde gebieden gewoon een symbool gebruiken (vliegtuigje of uitroepteken).

Ik neem aan dat je bekend bent met de site van de DFS waar je de voorgenomen route in een (ICAO) kaart kunt plotten en gelijk de NOTAMS kunt zien. Misschien een idee voor een volgend project?

Eigenlijk zou er nu al een applicatie beschikbaar moeten zijn waarin NOTAMS grafisch worden weergegeven en ook kunt downloaden in bijv. een navigatiecomputer. Het huidige systeem van NOTAMS als tekst is niet meer van deze tijd.

Huub
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-03-2014 19:01
Lid

Sinds: 04.12.08

Had al een voorproefje gezien!! goed werk!!

Zelf zou ik graag willen zien dat de div. gebieden in Duitsland (bijv. ED-R37 of 34) op deze kaart zouden staan

Of deze actief zijn of niet is te vinden op https://www.milais.org/aup/getaup.inc.php?c2lkPTQ3NjQ1 en worden dagelijks vernieuwd.

Dit zal misschien niet eens kunnen maar als het kan dan hoeven we niet elke keer deze lijst door!
Bedankt voor de nu al gedane moeite!!
Gewijzigd door Huub op 25-03-2014 20:16

jaspergrannetia
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-03-2014 20:29
Lid

Huub, de data op die Duitse site is in PDF, dat is niet zo gemakkelijk lezen, maar ik wil het wel een keer proberen. Zou inderdaad wel mooi zijn om op te nemen. Ik wil sowieso airspace erbij gaan tekenen, al was het alleen maar als referentie bij de kaart of bij SeeYou.

Bart, ik heb de kleuren aangepast. Groen voor dingen waar wij blij van worden, rood voor de rest.
Jasper Grannetia
Aero Club Salland

Mountains Rock!

jaspergrannetia
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-03-2014 20:53
Lid

Nico (toch? :-D),

Ik twijfel een beetje over het vervangen van de cirkels door symbolen. Vaak kan dat, want lang niet altijd is die cirkel relevant. Maar soms ook weer wel, dus hoe maak je het onderscheid?

Vorig jaar was er een notam bij Soesterberg waar je in een straal van 5nm niet mocht komen. Toen was die cirkel wel heel relevant (it wasn't me! :-)).

Ik denk dat ik het nu effe zo laat, maar misschien is het wel een idee om eens over te denken.

Jasper
Jasper Grannetia
Aero Club Salland

Mountains Rock!

Zweefduiker
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-03-2014 08:46

Lid

Sinds: 01.09.08

Ziet er puik uit! Kun je de notams nog wat meer uitfilteren? Ik zie nog steeds heel wat notams die alleen militaire vliegtuigen aangaan.

I must go back to the sky again, To the world of air smooth and soft. And all I ask is a sleek ship and a thermal to take her aloft.

jaspergrannetia
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-03-2014 11:00
Lid

Hi Philip,

Er zit inderdaad een hele serie van die 'MILITARY... DUE TO OSTRICH FARM'-NOTAMS tussen. Punt is een beetje dat die strikt genomen niet specifiek voor militair verkeer zijn. Op basis van het onderwerp () kun je ze eigenlijk niet uitfilteren. Stel dat er nou net een notam uitkomt met dat onderwerp die wel voor civiel verkeer geldt... We zouden ze wel per stuk kunnen uitfilteren. Dat zal ik wel eens gaan regelen.

* Doe-het-zelf? :-)
Ik speel overigens ook met de gedachte om dat aan jou als vlieger zelf over te laten. Dan zou je op de een of andere manier wel moeten inloggen, zodat ik jou voorkeuren kan meenemen. Een gebruikersnaam met wachtwoord is zo geregeld, maar dat is dan weer een login die je vergeet. Misschien is inloggen via Facebook wel een goed idee? Scheelt weer een login die je vergeet en zeker op mobiel devices ben je vaak toch al ingelogd.

* Niet interpreteren
Overigens heb ik als uitgangspunt genomen dat ik zo min mogelijk wil interpreteren, zodat ik ook geen opmerkingen (van niet-zweefvliegers) kan krijgen dat ik dingen heb verborgen. Standaard bepaalde onderwerpen (bijv. over NDB's, welke zweefvlieger gebruikt dat nou?) uitfilteren is ok, want je kunt ze wel kunnen opvragen. Dat wil je niet, maar het kan. In beginsel is iedere notam uit de PIB dus ook (ergens) zichtbaar. De minst interessante (toch weer een interpretatie. :-D) staan op de pagina 'Other'.

Jasper
Jasper Grannetia
Aero Club Salland

Mountains Rock!

Chester
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-03-2014 11:47
Lid

Sinds: 01.06.09

Een te prijzen initiatief!

Is uitfilteren met een aantal opties een idee? Checkboxen voor "military", NDB's, PPR voor velden etc?

Peter Millenaar
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-03-2014 13:10

Lid

Sinds: 01.09.08

Goed bezig Jasper!
Een aandachtspuntje. De cirkels kunnen verkeerd opgevat worden. Lang niet altijd is de NOTAM een cirkel, zoals bijvoorbeeld op dit moment te zien is bij de waddeneilanden (EA SURVIVAL TRAINING/SAR EXERCISE WILL TAKE PLACE AT NORTH SEA. AREA: AT POSITION 5328N00500E - 5337N00602E - 5328N00602E - 5323N00500E BACK TO 5328N00500E BETWEEN SFC/1500FT AMSL. REQUIRED TO AVOID AREA).
Op de kaart wordt dit weergegeven als een cirkel, terwijl dat het niet is. Vergelijk het eens met deze site: http://www.lakeso...m-plotter/ (even EHAA aanvinken natuurlijk). Daar worden de dimensies wel duidelijker getoond. Wellicht kun je hier nog eens naar kijken.

Nogmaals, goed bezig!
Met vriendelijke groet,
Peter Millenaar - ASG 29E - MX
MillenAir.nl Glider Supplies
LX Navigation Benelux
Like ons op Facebook voor het laatste nieuws en interessante aanbiedingen!
millenair.nl/signature-zweefportaal.png

http://www.millenair.nl
jaspergrannetia
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-03-2014 17:39
Lid

Hi Peter,

Je hebt helemaal gelijk. Ik ben op nog bezig met een update die dat soort gebieden goed gaat tekenen. Het vervelende is dat de coördinaten van die gebieden wel duidelijk in de NOTAM staan, maar niet zo duidelijk dat ik ze volledig handmatig kan overnemen uit het oorspronkelijke bericht.

Dat wordt een deels geautomatiseerd procesje waarin iemand (ik, denk ik :-)) iedere ochtend ff de NOTAMS die een afwijkend gebied beschrijven tekenen. Het lijkt erop dat het minimaal werk gaat zijn, dus kleine moeite. Ik maak het overigens ook zo dat anderen het eventueel ook kunnen doen, dus ook als ik op vakantie ben, dan kan iemand anders ff inspringen. Genoeg mensen die dat willen doen.

Thnx voor je feedback, trouwens, ik hoor graag hoe het beter kan. Ik kende de site die je noemt trouwens niet. Toen ik hoorde dat ik de data van DutchMil kon krijgen, ben ik (als de nerd die ik ben) onmiddelijk zelf aan het werk gegaan... :-)

Jasper
Jasper Grannetia
Aero Club Salland

Mountains Rock!

NicoB
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-03-2014 18:55
Lid

Sinds: 28.03.13

jaspergrannetia schreef:
Toen ik hoorde dat ik de data van DutchMil kon krijgen, ben ik (als de nerd die ik ben) onmiddelijk zelf aan het werk gegaan... :-)

Over nerds gesproken..............
Dezelfde data die je van het AIS van AOCS Nw Milligen krijgt, kun je ook van de EAD website (Eurocontrol) halen. Hier haalt de KLu het volgens mij ook vandaan.
Je moet dan wel Firefox gebruiken met een oudere java plug-in. Wanneer je bij de registratie voor de advanced versie kiest, dan krijg je een "notam-browser" met meer mogelijkheden.
Dagen, weken vooruit kijken, xml, html, txt of pdf lay-out, enz.

Nico

jaspergrannetia
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-03-2014 23:28
Lid

BTW, Peter: tekenen van de gebieden in de NOTAMs gaat nu goed (op mijn pc, nog niet live). Dat maak ik binnenkort af.
Jasper Grannetia
Aero Club Salland

Mountains Rock!

Fuchur
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-03-2014 15:46
Superbeheerder

Sinds: 26.08.12

jaspergrannetia schreef:
...Ik wil sowieso airspace erbij gaan tekenen, al was het alleen maar als referentie bij de kaart of bij SeeYou...

www.skylines-proj... en http://www.prosoa... hebben het luchtruim er al instaan... Dus moet te doen zijn :-D
Gewijzigd door Fuchur op 27-03-2014 15:56
CU under the Cu
Frank Schellenberg
GLC Illustrious

Zweefportaal gebruikersvoorwaarden

frank.schellenberg.nl
jaspergrannetia
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-03-2014 16:34
Lid

Roel Baardman heeft me al in contact gebracht met SkyLines. :-) Dat ziet er inderdaad mooi uit. Ik heb gisteravond al even gekeken hoe ik dat in Google Maps zou moeten plakken en het leek (!) verrassend eenvoudig te zijn. Ik ga er binnenkort in meer detail naar kijken.

Jasper
Jasper Grannetia
Aero Club Salland

Mountains Rock!

delta zulu
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-03-2014 22:01
Lid

Sinds: 29.12.09