| 24-02-2018 | 10:55
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Notams
Arjan
#21 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-03-2014 09:03

Lid

Sinds: 02.10.08

Mogelijk kan er via dit forum een praktische oplossing bedacht worden voor het volgende:

Wat mij vandaag opvalt is dat er in Oost BelgiŽ een groot aantal NOTAMs uitstaat. Hierdoor liggen er dermate veel rode cirkels over elkaar heen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Het is in dergelijke gevallen wat lastig om individuele NOTAMs te selecteren, en het risico bestaat dat je er een of meer mist.
Gewijzigd door Arjan op 31-03-2014 09:04

Fuchur
#22 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-03-2014 09:13
Superbeheerder

Sinds: 26.08.12

Arjan schreef:
Mogelijk kan er via dit forum een praktische oplossing bedacht worden voor het volgende:

Wat mij vandaag opvalt is dat er in Oost BelgiŽ een groot aantal NOTAMs uitstaat. Hierdoor liggen er dermate veel rode cirkels over elkaar heen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Het is in dergelijke gevallen wat lastig om individuele NOTAMs te selecteren, en het risico bestaat dat je er een of meer mist.

Een List view van alle notams? Wellicht met dezelfde filter mogelijkheden.
CU under the Cu
-------------------------
Frank Schellenberg
GLC Illustrious
-------------------------

Zweefportaal gebruikersvoorwaarden

frank.schellenberg.nl
jaspergrannetia
#23 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-03-2014 11:18
Lid

Sinds: 17.12.08

Hi,

Ja Belgie is een mooi zootje vandaag. Op de kaart heb ik ervoor gezorgd dat kleine cirkels altijd boven grotere cirkels liggen, zodat je ze tenminste kunt selecteren. Dat is in Belgie vandaag nog een uitdaging, want er liggen er wel heel veel over elkaar.

Een lijstje zou kunnen werken, maar dan kom je weer een beetje terug op de reden waarom we ze op de kaart hebben gezet. Maar het kan.

Een andere optie waaraan ik werk (in ieder geval in mijn hoofd :-D) is dat je zelf (nadat je inlogt) zelf NOTAMs kunt wegtoveren. Die NOTAMs in Belgie klinken niet allemaal heel relevant, dus daarmee kun je wel wat ruimte scheppen.

Jasper
Jasper Grannetia
Aero Club Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
Actief lid van zweefportaal.nl
Passief lezer van zweefvliegenonline.nl

Mountains Rock!

jaspergrannetia
#24 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-03-2014 11:25
Lid

* Frisian Flag

En dan Frisian Flag. Ik las vorige week al in het berichtje van Ben dat de KLu een paar mooie gebieden heeft bedacht.

Ik heb al iets uitgewerkt waarmee ik een simpele polygoon die wordt beschreven in een notam kan tekenen, maar nu komt de KLu opeens ook met arcs die tussen-dat-punt-en-dat-punt lopen, vergelijkbaar met de Open Airspace specificatie. Is ook te doen, maar dat wordt wel wat meer werk.

Ik ben bang dat Frisian Flag dus deze week als een rode waas boven de Wadden blijft hangen. Als je in die regio moet zijn, neem dan de officiele bekendmakingen goed door.

* Brussel FIR
De Brussel FIR is nu opgenomen in de data die wij krijg (ja, die rode waas aan de zuidkant van het gebied :-D).

* Morgen en overmorgen
Het lijkt erop dat we binnenkort ook de notams die pas morgen en overmorgen geldig worden kunnen gaan tonen. Die zullen in grijs getekend worden, maar verder gewoon inzichtelijk zijn zoals de andere notams.
Om dit mogelijk te maken moest de software voor de website aangepast worden, dus dat duurde even.

* Airspace
I.s.m. Roel Baardman hebben we nu airspace data die over de kaart getekend kan worden. Een nadeeltje voor nu is dat dit nog niet de laatste airspace is, dus tot dat het geval is, laten we deze laag nog even niet zien. En voor Anne zit er straks een knopje bij om hem uit te zetten. :-)

CU :-)

Jasper

Jasper
Jasper Grannetia
Aero Club Salland

Mountains Rock!

dingetje
#25 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-03-2014 12:01

Lid

Sinds: 01.09.08

Goed bezig Jasper!

Nu je toch bezig bent Wink, misschien ook een optie om bijv. de zweefvlieg- en parapente sites e.d. weer te geven?

Ik weet dat dat geen officiŽle velden zijn en dus vrijwel nooit in een NOTAM vermeld worden, maar het helpt wel als "onze" velden ook zichtbaar zijn op de kaart.

Antoine Megens
Aero Club Salland Tup
Mijn Zweefvliegfoto's
coppermine.dingetje.hopto.org/albums/userpics/10001/thumb_P1010297.JPG

https://1drv.ms/a/s!AmfTTXFrrxcVhKsdJiGyxODHxotKEQ
jaspergrannetia
#26 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-03-2014 12:27
Lid

dingetje schreef:
Nu je toch bezig bent Wink, misschien ook een optie om bijv. de zweefvlieg- en parapente sites e.d. weer te geven?

Ik denk dat Salland wel genoeg is toch, Toine? :-)

Ik regel het wel ff. Wordt wel een drukke kaart, zeker als de airspace erbij komt.

Jasper
Jasper Grannetia
Aero Club Salland

Mountains Rock!

NicoB
#27 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-03-2014 17:05
Lid

Sinds: 28.03.13

Wat dacht je van een door de gebruiker in te stellen hoogtefilter?
Mogelijkheid voor het selecteren van een onder- en bovengrens waarbinnen je info wilt zien.

jaspergrannetia
#28 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-03-2014 22:37
Lid

II van der Bijl schreef:
Mogelijkheid voor het selecteren van een onder- en bovengrens waarbinnen je info wilt zien.

LOL. Dat had ik eerder al gemaakt, maar ik vond het zelf bij nader inzien niets toevoegen. Ik zal effe kijken of de code nog werkt. :-)
Jasper Grannetia
Aero Club Salland

Mountains Rock!

NicoB
#29 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-03-2014 23:20
Lid

jaspergrannetia schreef:
II van der Bijl schreef:

LOL. Dat had ik eerder al gemaakt, maar ik vond het zelf bij nader inzien niets toevoegen. Ik zal effe kijken of de code nog werkt. :-)

Ik kan me voorstellen dat niet iedereen belangstelling heeft voor al dat lage UAV/UAS spul (max. 600 ft). Daarom pas ik bij de NOTAM-Box een hoogte filter toe van: ondergrens lager dan FL100 en bovengrens 1000 ft of hoger (dus alles wat door de 1000 ft heen prikt wordt meegenomen).

Nog een vraagje: ik zag vanavond dat er na de update nog oude notams in de kaart stonden, ik neem aan dat die normaal gesproken toch verwijderd worden?

Update 01/04
Notam M0531/14 hanggliding bij Beltrum, klopt deze vermelding? Ik kom 'm namelijk nergens anders tegen (ook niet in de XML versie).
Gewijzigd door NicoB op 01-04-2014 09:59

rutger kruk
#30 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-04-2014 00:06
Lid

Sinds: 07.04.09

dingetje schreef:

Ik weet dat dat geen officiŽle velden zijn en dus vrijwel nooit in een NOTAM vermeld worden, maar het helpt wel als "onze" velden ook zichtbaar zijn op de kaart.

TUG-velden en velden met een Luchthavenregeling vallen onder de definitie Ďluchthavensí.
Ingeval van voorgenomen gebruik van een TUG-veld dient vooraf melding gedaan te worden bij I&M, de provincie en de burgemeester. De tijdsduur van de vooruitmelding en de in te lichten instanties verschillen per provincie.

Dat de verschillende (soorten) actieve velden binnen 1 database te raadplegen zijn is zeer verstandig en aanbevelingswaardig.
Zo vloog in 2011 een leerling tijdens zín allereerste lesvlucht met een gemotoriseerd schermvliegtuig rond 19:30 uur op 1200 ft koers ZW boven een actief TUG-veld naast de AVR-Afvalverwerking locatie Duiven. Een thuisbrenger full speed vliegend vanuit Duitsland richting Terlet kruiste dermate op dezelfde hoogte dat er vanaf de grond door de instructeur ingegrepen moest worden.
Vorig jaar werd boven een TUG-veld ten oosten van Flevonice een gemotoriseerd schermvliegtuig door een van links komend sleepvliegtuig van koers gedreven.
In beide gevallen werd door de aanwezige paramotorvliegers niet herkend dat het van rechtskomend verkeer was waargenomen.

Voor wat het waard is.

Martin
#31 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-04-2014 09:44
Lid

Sinds: 21.09.08

Dag Jasper,

Zeer geinteresseerd in jouw "project". Een zeer goede zaak, kan ook gebruikt worden in de opleiding om zweefvliegers meer vertrouwd te laten raken met de Notams. I.pv. abacadarbra nu visueel laten zien wat e.e.a. in houdt. Ik heb op dit moment een probleem. Tot vorige week kon ik de gegevens raadplegen, maar nu werkt het niet meer. Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Ik weet niet of anderen dit nu ook ervaren.

Met vr. groet,

Martin.

jaspergrannetia
#32 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-04-2014 12:13
Lid

II van der Bijl schreef:
Ik kan me voorstellen dat niet iedereen belangstelling heeft voor al dat lage UAV/UAS spul (max. 600 ft). Daarom pas ik bij de NOTAM-Box een hoogte filter toe van: ondergrens lager dan FL100 en bovengrens 1000 ft of hoger (dus alles wat door de 1000 ft heen prikt wordt meegenomen).

Ik ga het zo maken dat je zelf kunt inloggen en dan individuele notams kunt wegtoveren (nadat je ze hebt gezien). Standaard notams wegfilteren gaat denk ik tot moeilijke vragen leiden.

II van der Bijl schreef:
Nog een vraagje: ik zag vanavond dat er na de update nog oude notams in de kaart stonden, ik neem aan dat die normaal gesproken toch verwijderd worden?

Update 01/04
Notam M0531/14 hanggliding bij Beltrum, klopt deze vermelding? Ik kom 'm namelijk nergens anders tegen (ook niet in de XML versie).

Dat zoek ik uit. Zou niet moeten, natuurlijk, maar misschien heb ik een foutje gemaakt in de selectie.
Jasper Grannetia
Aero Club Salland

Mountains Rock!

jaspergrannetia
#33 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-04-2014 12:14
Lid

Martin schreef:
Dag Jasper,

Zeer geinteresseerd in jouw "project". Een zeer goede zaak, kan ook gebruikt worden in de opleiding om zweefvliegers meer vertrouwd te laten raken met de Notams. I.pv. abacadarbra nu visueel laten zien wat e.e.a. in houdt. Ik heb op dit moment een probleem. Tot vorige week kon ik de gegevens raadplegen, maar nu werkt het niet meer. Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Ik weet niet of anderen dit nu ook ervaren.

Met vr. groet,

Martin.

Hi Martin,

Wat doet het niet meer? Kun je de site niet bereiken? Of krijg je een foutmelding? Ik heb van anderen nog niet gehoord over een storing en bij doet hij het ook goed.

Welke browser gebruik je? En als je Internet Explorer gebruikt, welke versie gebruik je?
Jasper Grannetia
Aero Club Salland

Mountains Rock!

jaspergrannetia
#34 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-04-2014 12:17
Lid

rutger kruk schreef:
dingetje schreef:

TUG-velden en velden met een Luchthavenregeling vallen onder de definitie Ďluchthavensí.
Ingeval van voorgenomen gebruik van een TUG-veld dient vooraf melding gedaan te worden bij I&M, de provincie en de burgemeester. De tijdsduur van de vooruitmelding en de in te lichten instanties verschillen per provincie.

Dat de verschillende (soorten) actieve velden binnen 1 database te raadplegen zijn is zeer verstandig en aanbevelingswaardig.
Zo vloog in 2011 een leerling tijdens zín allereerste lesvlucht met een gemotoriseerd schermvliegtuig rond 19:30 uur op 1200 ft koers ZW boven een actief TUG-veld naast de AVR-Afvalverwerking locatie Duiven. Een thuisbrenger full speed vliegend vanuit Duitsland richting Terlet kruiste dermate op dezelfde hoogte dat er vanaf de grond door de instructeur ingegrepen moest worden.
Vorig jaar werd boven een TUG-veld ten oosten van Flevonice een gemotoriseerd schermvliegtuig door een van links komend sleepvliegtuig van koers gedreven.
In beide gevallen werd door de aanwezige paramotorvliegers niet herkend dat het van rechtskomend verkeer was waargenomen.

Voor wat het waard is.

Ik zal de velden toevoegen. Ik ben beter bekend met de zweefvliegvelden dan met parapentevelden, dus als iemand mij een lijstje met deze velden (met naam en coordinaten) kan sturen, dan graag.

Realiseer je wel dat dit overzicht weliswaar handig kan zijn, maar dat iedereen uiteindelijk gewoon de kaart voor zijn neus moet houden.
Jasper Grannetia
Aero Club Salland

Mountains Rock!

jaspergrannetia
#35 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-04-2014 12:18
Lid

jaspergrannetia schreef:
II van der Bijl schreef:

De code werkt, maar ik maak hem nog even niet publiek, omdat ik dan eerst moet zorgen dat de verschillende manieren van filteren goed samenwerken. Op zich goed te doen, maar ik geef even voorrang aan andere dingen.
Jasper Grannetia
Aero Club Salland

Mountains Rock!

NicoB
#36 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-04-2014 14:09
Lid

jaspergrannetia schreef:

Ik zal de velden toevoegen. Ik ben beter bekend met de zweefvliegvelden dan met parapentevelden, dus als iemand mij een lijstje met deze velden (met naam en coordinaten) kan sturen, dan graag.

Realiseer je wel dat dit overzicht weliswaar handig kan zijn, maar dat iedereen uiteindelijk gewoon de kaart voor zijn neus moet houden.

Parajumping en hang- & paragliding locaties:
- Overzicht AIP: http://www.zweefp...ad_id=2930
- Weekoverzicht NOTAM-Box: http://www.zweefp...ad_id=3148

't Wordt denk ik wel erg druk in de kaart als er ook nog NOTAMS bijkomen...........
Voorbeeld in SeeYou: https://www.dropb...s%20nl.jpg
Gewijzigd door NicoB op 01-04-2014 16:36

jaspergrannetia
#37 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-04-2014 17:46
Lid

Vol wordt het we. Ik heb op mijn ontwikkelomgeving inmiddels de airspacelaag eroverheen liggen. Dat gaat nog wel, als je deze laag een beetje doorzichtig maakt. Zie maar:

www.dropbox.com/s/w8g8dbsgv2fob5s/Screenshot%202014-04-01%2017.44.21.png

Alle andere wetenswaardigheden erbij tonen kan wel eens onduidelijk worden, maar daar maak ik wel knoppen voor dan.

Jasper
Jasper Grannetia
Aero Club Salland

Mountains Rock!

NicoB
#38 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-04-2014 19:11
Lid

Petje af hoor!!!
Je bent aardig opgeschoten, een heel verschil met wat je aan het begin van de week liet zien.

Heb je hangglide notam bij Beltrum gevonden, ze hebben het nummer gewijzigd in M0548/14
Gewijzigd door NicoB op 01-04-2014 20:22

Martin
#39 Bericht afdrukken
Geplaatst op 02-04-2014 10:31
Lid

Sinds: 21.09.08

Martin schreef:
Dag Jasper,

Met vr. groet,

Martin.

Hi Martin,

Wat doet het niet meer? Kun je de site niet bereiken? Of krijg je een foutmelding? Ik heb van anderen nog niet gehoord over een storing en bij doet hij het ook goed.

Welke browser gebruik je? En als je Internet Explorer gebruikt, welke versie gebruik je?

Hoi Jasper,

Ik gebruik IE 9. Ik krijg de kaart gewoon te zien. Wel zie ik boven middenin een balkje met een geel/oranje kleur. De vier knoppen linksonder werken gedeeltelijk. De groene brengt mij naar de tekst en de OK knop, maar verder gebeurt er niets, ook als ik de OK knop gebruik. De blauwe knop geeft geen soelaas, alsmede da andere twee. De rechtse knoppen werken wel. Nogmaals Jasper, het werkte bij mij vorige week wel en ik heb de computerconfiguratie niet veranderd, tenzij dat door mijn virusscanner(Bitdefender) is gebeurd. Wanneer ik de scanner uitschakel werkt de site ook niet goed. Zoals het er nu naar uit ziet , ik ben kennelijk de enige die dat probleem heeft, moet ik het in mijn computer gaan zoeken.

borisbroere
#40 Bericht afdrukken
Geplaatst op 02-04-2014 12:34

Lid

Sinds: 02.09.08

Martin,

Je bent niet de enige. Ik heb zojuist de site even geprobeerd, en heb echt exact dezelfde symptonen terwijl met dezelfde computer de 1.0 versie wel goed werkte. Ook ik gebruik overigens IE9, maar zal het thuis ook eens proberen...

Groetjes,

Boris
Gewijzigd door borisbroere op 02-04-2014 12:35
Eerste Zeeuws-vlaamse Aero Club (EZAC)

Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.33 seconden