| 20-04-2018 | 01:23
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Agenda Zweefvliegen
Klik HIER voor agenda
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Buitenlandingen in de media
webmaster
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-04-2014 19:59
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2331
Sinds: 21.08.08

In de afgelopen dagen was er weer aandacht in de regionale media voor enkele buitenlandingen:

http://m.nhd.nl/n...t=27045303

http://www.rtvoos...nid=187497

http://www.ginopr...-de-grond/
 
www.zweefportaal.nl
Robin Smit
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-04-2014 21:53
Lid

Berichten: 15
Sinds: 21.03.10

niet echt het soort reclame waar je op zit te wachten Grin
maar hoort er helaas wel bij...
Gliding = Fun.
 
Istria
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-04-2014 00:30
Lid

Berichten: 16
Sinds: 06.11.11

Grin
dl.dropboxusercontent.com/u/63392345/wind.PNG
 
Otto Foelkel
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-04-2014 11:58
Lid

Berichten: 1414
Sinds: 09.11.09

Istria schreef:
Grin
dl.dropboxusercontent.com/u/63392345/wind.PNG

Een zweefvlieger kent zes windrichtingen en houdt zo goed mogelijk de wind eronder.Wink
 
webmaster
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-04-2014 20:05
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2331
Sinds: 21.08.08



 
www.zweefportaal.nl
webmaster
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-04-2014 18:42
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2331
Sinds: 21.08.08



 
www.zweefportaal.nl
webmaster
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-05-2014 07:22
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2331
Sinds: 21.08.08

Noodlanding zweefvliegtuig Noordwelle

Lees: http://www.omroep...noordwelle

Bij Noordwelle heeft vrijdagmiddag rond 15.00 uur een zweefvliegtuig een noodlanding gemaakt. Dat gebeurde in een akker naast de N57 ter hoogte van de kruising met de Stoofweg. De piloot is niet gewond en ook de schade valt mee.


static3.omroepzeeland.nl/sites/default/files/imagecache/fullwidth/zweefvliegtuig_E759899009B66371C1257CE800500A9D_5.jpg
 
www.zweefportaal.nl
webmaster
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-06-2014 10:40
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2331
Sinds: 21.08.08

Zweefvlieger moet landen in maïsveld

Lees: http://www.nieuws...id=3988084

Visser, sinds acht jaar piloot, zat samen met zijn vader in de cockpit en was allerminst overstuur. ‘Zoiets gebeurt wel vaker’ reageerde de man. ‘Een geslaagde buiklanding heet zoiets. Jammer, maar er is geen been gebroken.


1.nieuwsbladcdn.be/Assets/Images_Upload/2014/06/09/43e67f6e-ef54-11e3-b063-ba96d5a3ee6b_original.jpg.h600.jpg
 
www.zweefportaal.nl
Fuchur
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-06-2014 21:10
Superbeheerder

Berichten: 321
Sinds: 26.08.12

Lees: http://www.nieuws...id=3988084

Visser, sinds acht jaar piloot, zat samen met zijn vader in de cockpit en was allerminst overstuur. ‘Zoiets gebeurt wel vaker’ reageerde de man. ‘Een geslaagde buiklanding heet zoiets. Jammer, maar er is geen been gebroken.


Mailtje naar redactie doet wonderen (soms)
CU under the Cu
-------------------------
Frank Schellenberg
GLC Illustrious
-------------------------

Zweefportaal gebruikersvoorwaarden

 
frank.schellenberg.nl
webmaster
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-07-2014 19:08
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2331
Sinds: 21.08.08

Zweefvlieger landt bij A2 Bruchem

Lees: http://www.bd.nl/...-1.4448949

www.bd.nl/polopoly_fs/1.4448963.1405353046!/image/image.jpg_gen/derivatives/landscape_800_600/image-4448963.jpg
 
www.zweefportaal.nl
webmaster
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-07-2014 23:54
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2331
Sinds: 21.08.08

Hulpdiensten rukken uit voor landing zweefvliegtuig



Gepubliceerd op 14 jul. 2014 - Elshout -- Brandweer en politie zijn maandagavond massaal uitgerukt voor een zweefvliegtuigje dat was geland in een weiland aan de Mariendoekstraat in Elshout. De piloot van het toestel deed mee aan een wedstrijd en was in Malden opgestegen en had moeten landen in Kaatsheuvel. Maar omdat hij de thermiek kwijtraakte moest hij een landingsplaats in de buurt zoeken en dat was dus het weiland in Elshout. De hulpdiensten hoefden dan ook niet in actie te komen.
 
www.zweefportaal.nl
webmaster
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-07-2014 21:36
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2331
Sinds: 21.08.08

Zweefvliegtuig haalt vliegveld niet

Lees: http://www.omroep...d-niet.htm

LOENEN - Een zweefvliegtuigje heeft een voorzorgslanding gemaakt in een weiland vlak naast de A50 bij Loenen. Het toestel was vertrokken vanaf het vliegveld Terlet.

De hulpdiensten sloegen alarm maar al snel werd duidelijk dat er geen gewonden waren gevallen en halverwege keerde de brandweer daarom terug.

'Het was een fantastische dag, we hadden vier uur gevlogen,' zegt vliegenier Sjaak Keijzer die het vliegtuigje bestuurde. 'Maar we zaten te laag om op Terlet te kunnen landen, dus klapten we de hulpmotor uit.'

Sommige zweefvliegtuigen hebben een hulpmotor om op te stijgen of terug te vliegen naar het vliegveld. 'Tot onze verrassing wilde de motor niet starten, maar ook niet meer inklappen. Door de extra weerstand verloren we veel sneller hoogte. We hadden geen andere keuze dan in het weiland te landen.'

Hulpdiensten spoedden zich naar de locatie van de 'crash', terwijl vliegenier Sjaak Keijzer en passagier Ruud Kamphuis uit het toestel klauterden. Ze inspecteerden de kist in het metershoge begroeiing. 'Er was eigenlijk geen schade aan het toestel, we hebben alleen een rare zwieper gemaakt door de hoge gewassen.'

De vliegeniers benadrukken dat het niet om een noodlanding ging, maar om een 'buitenlanding', een landing buiten het vliegveld. 'Toen duidelijk werd dat we in het veld moesten landen was ik niet bezorgd. We trainen hier voor. Op zo'n moment ben je maar met één ding bezig; die kist veilig op de grond krijgen. Dat is gelukt,' aldus Keijzer.

Brandweermensen keerden terug toen ze hoorden dat er geen gewonden waren gevallen. Medewerkers van Natuurmonumenten zorgden dat vrijwilligers van Terlet het vliegtuig op een aanhanger konden laden.

Het toestel is door de zweefvliegers zelf terug gesleept naar de luchthaven. Na een kleine reparatie en inspectie kan het vliegtuig weer vliegen.


www.omroepgelderland.nl/upload_mm/0/7/a/2065397_fliegen_528x296.jpg
 
www.zweefportaal.nl
arjanvd
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-07-2014 22:16
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 297
Sinds: 03.09.08

De vliegeniers benadrukken dat het niet om een noodlanding ging, maar om een 'buitenlanding', een landing buiten het vliegveld. 'Toen duidelijk werd dat we in het veld moesten landen was ik niet bezorgd. We trainen hier voor. Op zo'n moment ben je maar met één ding bezig; die kist veilig op de grond krijgen. Dat is gelukt,' aldus Keijzer.


Een normale buitenlanding kun je dit toch eigenlijk niet noemen: Eerst een motorstoring en daarna nog een motor die niet inklapt. Uiteraard train je hiervoor, maar het leidt uiteindelijk toch wel in een noodsituatie.

Uit het hoge gewas blijkt ook wel dat de veldkeuze beperkt was. Zonder motor waren waarschijnlijk betere opties voorhanden geweest om een "normale" buitenlanding te plannen en maken.
Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub
 
Andrew01
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-07-2014 22:32
Lid

Berichten: 185
Sinds: 23.04.10

Glijhoek van een Discus is ongeveer 1:42, met motor uit ongeveer 1:19. Heb ooit eens met motor uit geland en moest nagenoeg binnen de omheining van het vliegveld blijven, om het veld te halen. Met een hartslag van 200 stond ik veilig op het vliegveld. Leermomentje....
 
www.airteam2000.nl
webmaster
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 02-08-2014 14:35
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2331
Sinds: 21.08.08

 
www.zweefportaal.nl
webmaster
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-08-2014 12:32
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2331
Sinds: 21.08.08



 
www.zweefportaal.nl
JuliettBravo
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-08-2014 12:45
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 387
Sinds: 02.09.08

Weet iemand het verhaal hierachter? Waarom dat korenveld als alle omliggende velden (zo lijkt het..) stukken beter zijn?
Bart vS
 
www.vanstratum.com
jpb
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-08-2014 14:43
Lid

Berichten: 39
Sinds: 09.09.08

Bart,

in dat andere veld reed een Combine die aan het maaien was. :-)
 
dick kemp
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-08-2014 20:20
Lid

Berichten: 297
Sinds: 02.09.08

Andrew01 schreef:
Glijhoek van een Discus is ongeveer 1:42, met motor uit ongeveer 1:19. Heb ooit eens met motor uit geland en moest nagenoeg binnen de omheining van het vliegveld blijven, om het veld te halen. Met een hartslag van 200 stond ik veilig op het vliegveld. Leermomentje....


Jouw verhaal verbaast mij een beetje.
Als het goed is ben je altijd voorbereid dat de motor kan weigeren. Natuurlijk zak je wat harder, maar dat gebeurt soms ook bij een normaal circuit, ook bij veel tegenwind op dwarsbeen of final. Eigenlijk kun je het vergelijken met vliegen op "oud hout", dat geeft toch ook geen problemen. Ik zou alleen iets sneller vliegen op final om doorzakken bij het afronden te voorkomen.
En natuurlijk niet proberen om de motor naar binnen te halen, want dat leidt gevaarlijk af en er is te weinig tijd voor.
 
Kilo Hotel
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-08-2014 00:38
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 417
Sinds: 01.09.08

dick kemp schreef:
Andrew01 schreef:
Glijhoek van een Discus is ongeveer 1:42, met motor uit ongeveer 1:19. Heb ooit eens met motor uit geland en moest nagenoeg binnen de omheining van het vliegveld blijven, om het veld te halen. Met een hartslag van 200 stond ik veilig op het vliegveld. Leermomentje....


Jouw verhaal verbaast mij een beetje.
Als het goed is ben je altijd voorbereid dat de motor kan weigeren. Natuurlijk zak je wat harder, maar dat gebeurt soms ook bij een normaal circuit, ook bij veel tegenwind op dwarsbeen of final. Eigenlijk kun je het vergelijken met vliegen op "oud hout", dat geeft toch ook geen problemen. Ik zou alleen iets sneller vliegen op final om doorzakken bij het afronden te voorkomen.
En natuurlijk niet proberen om de motor naar binnen te halen, want dat leidt gevaarlijk af en er is te weinig tijd voor.


Om onduidelijkheden te voorkomen: Bij (veel) tegenwind zak je niet harder, maar je doet er langer over. Je komt minder ver. Dat je hartslag wat "extra toeren maakt" kan ik me voorstellen als je niet gewend bent met zo'n ongunstige glijhoek of op "oud hout" te vliegen. 't Is maar waar je op getraind bent/voelt.
Kees Hordijk
Peetair/TMG-vliegschool EHHV
Aeroclub EHHV
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
Kees Aero Nautical Services
 
www.aviationservices.eu
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.26 seconden