| 19-06-2018 | 02:55
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Agenda Zweefvliegen
Klik HIER voor agenda
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,156
· Nieuwste lid: veldhuizen
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Springen of niet springen . . . . .
webmaster
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-05-2014 21:17

Superbeheerder

Sinds: 21.08.08

Zojuist verschenen op de BGA website. Ben jij ook fysiek / mentaal voorbereid voor de (hopelijk nooit te nemen) sprong ???

Parachuting After a Mid-Air Collision

Most glider pilots wear a parachute. A recent collision between two gliders resulted in one pilot successfully using a parachute and another landing safely with a damaged tail-plane. There are a number of points that all glider pilots may want to consider.

1. The decision to get out
• If the glider is uncontrollable, it is likely the decision will have been made for you!
• If the glider has been hit in the tail, you may decide to get out even if the glider remains controllable in the immediate aftermath of the collision; the aerodynamic loads may cause a damaged tail to detach
• Wing main spars are very strong; if your wing is damaged and the glider remains controllable you may decide to stay with the glider and land

2. Getting out
• Not easy from a stationary glider on the ground. It will be much more difficult if the broken glider is generating increased G.
• Do you know how to get out in this particular glider? Where is the canopy jettison control? Which way does it move? Should you operate the normal canopy release at the same time as the emergency release, or in a particular sequence?
• Are you mentally prepared for taking the correct actions after a collision, on every flight?
• Have you ever practised getting out in an emergency, on the ground? If not, please practice. You need helpers to look after the canopy, and a mattress alongside the cockpit. How long did it take? Have one of your helpers time you with a stopwatch. Practice again, and do it faster. Note that in a real situation, you may need to push the canopy clear.
• Why might practice save your life? Statistics demonstrate that a similar number of pilots are killed in glider mid-air collisions as survive through use of a parachute. Preparation is likely to increase your chance of survival.

3. Parachuting
• Guidance for glider pilots has been published online, for example at http://www.dg-flu...tet-e.html
BGA Safety Committee
May 2014

www.zweefportaal.nl
Otto Foelkel
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-05-2014 22:27
Lid

Sinds: 09.11.09

If the glider has been hit in the tail, you may decide to get out even if the glider remains controllable in the immediate aftermath of the collision; the aerodynamic loads may cause a damaged tail to detach

Indien de hoogte dit toelaat valt e.e.a. te controleren door de snelheid duidelijk te verhogen om daarna met flinke roeruitslagen te zien of de besturing goed blijft functioneren. Daarna doorvliegen met lage snelheid zodat je zeker weet, dat de krachten die bij die "proef" optraden niet meer overschreden kunnen worden. Wel vooraf even de gehele springprocedure doornemen, zodat je het toestel, indien dat noodzakelijk blijkt, binnen seconden kunt verlaten..

Andrew01
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-05-2014 09:29
Lid

Sinds: 23.04.10

Ik kan me nog een filmpje herrinneren van een Duitse vliegclub op deze portal, waar iedereen aan het begin van het jaar moest oefenen van een bail-out. Enkele leden hielden de kap vast en de persoon rolde dan uit de kist op een matras op de grond. Heeft iemand die link nog?

Ik heb ooit eens een sprong gemaakt bij de para's ter introductie. Toen was ik nog jong en onbezonnen, maar was wel heel leerzaam. Wellicht een idee?

www.airteam2000.nl
Sieb
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-05-2014 14:31
Lid

Sinds: 28.11.08

http://youtu.be/z...

www.acvz.nl
Andrew01
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-05-2014 14:41
Lid

Bedankt Sieb, dat was hem inderdaad.

www.airteam2000.nl
Andrew01
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-07-2014 19:21
Lid

www.cambridge-news.co.uk/imagelibrary/Client%20Images/Client00004/01413000/01413414.jpg

Toch maar springen

www.airteam2000.nl
antondekan
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-07-2014 20:56
Lid

Sinds: 08.01.13

gelukkig goed afgelopen op die foto Andrew. Ik heb in 2006 een springcursus gedaan en 14 sprongen gemaakt om aan het idee te wennen. Ik hoop het verder nooit nodig te hebben maar weet wel dat ik er in geval van nood bekender mee ben en hopelijk beter/sneller zal reageren.

Andrew01
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-07-2014 22:28
Lid

Wat me nu trouwens pas opvalt, is dat de kap nog aan de romp vast zit. De vlieger heeft waarschijnlijk aan de kapontgrendeling gezeten i.p.v. de kap in zijn geheel af te werpen. Ikzelf zit af en toe in de kist en dubbelcheck welke hendel ik moet trekken om de kap af te werpen. Wellicht een idee om dit ook zelf af en toe eens te doen, zeker als je meerdere kisten door elkaar heen vliegt.

www.airteam2000.nl
dutchliar
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-07-2014 23:14
Lid

Sinds: 13.09.08

Als je "meerdere kisten door elkaar heen vliegt", heb je die parachute waarschijnlijk wel nodig ja.Smile

Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.13 seconden