| 24-05-2018 | 11:56
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Agenda Zweefvliegen
Klik HIER voor agenda
Gebruikers Online
· Gasten online: 6

· Leden online: 2
jeroen, arjanvd

· Totaal aantal leden: 2,156
· Nieuwste lid: veldhuizen
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
ZC Ameland: Zonnepark bij / op vliegveld Ameland
webmaster
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-09-2014 01:21

Superbeheerder

Sinds: 21.08.08

Lees: http://groenecour...vliegveld/

Het geplande zonnepark op Ameland is niet gevaarlijk voor het naastgelegen vliegveld.
Dit blijkt uit onderzoek van luchtvaartadviesbureau NLR Air Transport Safety Institute, waar de Leeuwarder Courant over bericht.

Gewijzigd door webmaster op 19-11-2014 23:18

www.zweefportaal.nl
Andrew01
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-09-2014 09:43
Lid

Sinds: 23.04.10

"Het bedrijf adviseert daarom de parachutisten te leren het zonnepark te ontwijken bij landingen."

Ik denk dat ik ook maar een Air Transport Safety Institute ga beginnen. Uurtje-factuurtje....

www.airteam2000.nl
Dr P
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-09-2014 09:53
Lid

Sinds: 13.01.13

Tja, dat rapport van de NLR....

Even een kleine update over de situatie op vliegveld Ameland waarvan ik aanneem dat de meeste zweefvliegers in NL niet op de hoogte zijn. Een paar jaar geleden werd het plan gelanceerd om de Wadden in 2020 energie neutraal te maken, d.w.z. dat de benodigde energie op het eiland zelf moet worden opgewekt. In dit kader werd gezocht naar alternatieven door een consortium waarin de Gemeente Ameland, de Amelander Energie Cooperatie en Eneco zitting hebben. Vanaf dag 1 was duidelijk dat de voorkeur uitging voor plaatsing van zonnepanelen op vliegveld Ameland hetgeen eigendom is van de Gemeente Ameland. De zonnepanelen zullen voorzien in 20 % van de energie behoefte van het eiland met zo'n 3500 inwoners. Er werd subsidie aangevraagd en gekregen. Vervolgens werden procedures gestart om het project mogelijk te maken. De ontwerp omgevingsvergunning werd aangenomen door de Gemeenteraad Ameland en een verklaring van geen bedenkingen werd, na het bestuderen van de ingediende zienswijzen, op 25 augustus j.l. afgegeven. Hiermee is de weg vrij voor de aanleg van de Zonneweide. De kosten van het project worden geraamd op een kleine 7 miljoen Euro, de Gemeenteraad moet nog akkoord gaan met de financiering en zal hierover in november besluiten.

Uiteraard volgt de ZC Ameland de ontwikkelingen op de voet. Er wordt geregeld overlegd met ambtenaren van de gemeente, immers ook al zijn onze belangen niet altijd gelijk, het is ons inziens beter om met elkaar in gesprek te zijn en mogelijke problemen te bespreken. Voor juridisch advies wordt de ZC Ameland bijgestaan door een jurist van de KNVvL. Ook wij hebben een zienswijze ingediend en deze op 18 augustus j.l. mondeling toegelicht aan de Gemeenteraad. Belangrijk onderdeel van onze zienswijze is de inhoud van de veiligheidsanalyse van het NLR. In onze visie gaat dit rapport uit van aannames in plaats van onderzoeken. Wie de moeite neemt het rapport te lezen kan het vinden op: http://www.amelan...23788.html

Gelukkig heeft onze zienswijze er voor gezorgd dat de Zonneweide naar het zuiden wordt verplaatst zodat voldaan wordt aan de separatie eisen voor de lierbaan. Ook zal ons net aangelegde verharde lierpad naar het noorden worden verplaatst. Er zijn echter nog wel een aantal zaken die aandacht verdienen.

Wie zich wil verdiepen in de procedures kan kijken op de site van de gemeente Ameland.

Wordt vervolgd...

Grtz Pieter Groenendijk, voorzitter ZC Ameland

webmaster
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-09-2014 12:50

Superbeheerder

Ook bij vliegveld Teuge is onderzoek gaande naar haalbaarheid van een "zonnepark".

Lees: http://solarmagaz...veld-teuge

www.zweefportaal.nl
Jan de Hulster
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-09-2014 13:22
Lid

Sinds: 03.09.08

Op Ameland lijkt mij gezien de ruimte voor het zweefvliegen tussen de motorbaan en het zonnenpaneel park ingeval met crosswind voor vallende (brekende?) , kunststof (?) kabels een zorg.
Afhankelijk van de crosswind vallen ze dan op het zonnenpaneel park of de motorbaan.

Of lijkt dat wel mee te kunnen gaan vallen.??

webmaster
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-11-2014 23:17

Superbeheerder

SDE+ subsidie voor zonnepark Ameland

Zonnepark Ameland "giet oan".

Lees: http://www.nieuwe...k-ameland/

Het zonnepark zal worden aangelegd aan de westkant van het vliegveld in Ballum en beslaat ongeveer 12 hectare. Ameland zal 20% van haar totaal jaarlijkse stroomverbruik zelf opwekken met het zonnepark met een opgesteld vermogen van 6 Megawatt. Dit zou het grootste zonnepark van Nederland zijn.

Gewijzigd door webmaster op 19-11-2014 23:19

www.zweefportaal.nl
webmaster
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-10-2015 15:56

Superbeheerder

Link: https://www.youtu...OsybcLidi0

Gepubliceerd op 2 okt. 2015 >> Op het vliegveld in Ballum op Ameland zijn de werkzaamheden voor de aanleg van het zonnepark begonnen. 10 hectare aan zonnepanelen moet in 20 procent van de energiebehoefte van het eiland voorzien.

www.zweefportaal.nl
Peter226
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-10-2015 21:09
Lid

Sinds: 06.09.08

Jan de Hulster schreef:
Op Ameland lijkt mij gezien de ruimte voor het zweefvliegen tussen de motorbaan en het zonnenpaneel park ingeval met crosswind voor vallende (brekende?) , kunststof (?) kabels een zorg.
Afhankelijk van de crosswind vallen ze dan op het zonnenpaneel park of de motorbaan.

Of lijkt dat wel mee te kunnen gaan vallen.??

Helaas is het niet meegevallen. Tot op heden is bij het lieren met een Noordelijke component in de wind de kabel al 3 maal (2 x kabelbreuk, 1 x niet opsturen) in de zonnepaneelweide terecht gekomen. Gelukkig stonden er op dat moment nog geen panelen. Dit betekent dat we bij een sterke Noordelijke wind niet meer kunnen lieren.

Ook de para's zijn zwaar gedupeerd. Deze kunnen nu niet meer met leerlingen springen. Met dank aan de gemeente Ameland.
Gewijzigd door Peter226 op 06-10-2015 12:39
Groet, Peter Prins
ZC Ameland

www.zweefvliegenopameland.nl
Sieb
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 05-10-2015 22:58
Lid

Sinds: 28.11.08

"Het geplande zonnepark op Ameland is niet gevaarlijk voor het naastgelegen vliegveld.

Dit blijkt uit onderzoek van luchtvaartadviesbureau NLR Air Transport Safety Institute, waar de Leeuwarder Courant over bericht."

Dat klopt!

"Het naastgelegen vliegveld is wel gevaarlijk voor het zonnepark op Ameland"

Het moet niet gekker worden

www.acvz.nl
Jan Ritsma
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-10-2015 09:15

Lid

Sinds: 09.09.08

Peter226 schreef:
Helaas is het niet meegevallen. Tot op heden is bij het lieren met een Noordelijke component in de wind de kabel al 3 maal (2 x kabelbreuk, 1 x niet opsturen) in de zonnepaneelweide terecht gekomen. Gelukkig stonden er op dat moment nog geen panelen. Dit betekend dat we bij een sterke Noordelijke wind niet meer kunnen lieren.

Ook de para's zijn zwaar gedupeerd. Deze kunnen nu niet meer met leerlingen springen. Met dank aan de gemeente Ameland.

Sieb schreef:
Het moet niet gekker worden

In alle redelijkheid en strikt genomen, kan je als zweefvliegclub natuurlijk niet je zelf een gedeelte van de aanpalende terrreinen toeeigenen voor het laten landen van vallende kabels. Als dat risico echt zo groot is, dan zouden die gedeeltenin overleg met de eigenaren op die momenten gesloten dienen te worden voor het publiek en had dat ook in het verleden al moeten gebeuren...

Ik herinner me dat als bij mijn club vroeger de kabel buiten het veld terecht kwam, dit in alle stilte en geheimzinnigheid werd opgelost, want als ook maar ťťn omwonende daar over zou klagen, dat ook direct het einde van het lieren zou hebben betekend.

Het lijkt me beter om:
1) Er voor te zorgen dat hoe dan ook er geen kabels buiten het veld landen
Of
2) Met het schaamrood op de kaken en in alle nederigheid met de gemeente om de tafel te gaan zitten en gezamenlijk tot een oplossing te geraken waar iedereen zich in kan vinden
Jan Ritsma

http://home.planet.nl/~ritsm076/
BartBerendsen
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-10-2015 13:03
Lid

Sinds: 02.09.08

Jan, ik ken de situatie niet op Ameland, maar ik lees overal dat de panelen OP HET VLIEGVELD staan, en dus niet ernaast zoals jij insinueert. Dat maakt wezenlijk uit voor jou bijdrage in dit onderwerp
Gewijzigd door BartBerendsen op 06-10-2015 13:04

Jan Ritsma
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-10-2015 13:43

Lid

Sinds: 09.09.08

BartBerendsen schreef:
Jan, ik ken de situatie niet op Ameland, maar ik lees overal dat de panelen OP HET VLIEGVELD staan, en dus niet ernaast zoals jij insinueert. Dat maakt wezenlijk uit voor jou bijdrage in dit onderwerp

Als dat een insinuatie is, dan is die i.i.g. niet van mij. Ik lees in het eerste bericht van deze draad:
Het geplande zonnepark op Ameland is niet gevaarlijk voor het naastgelegen vliegveld

Als het vliegveld naast het zonnepark ligt, ligt het er niet op.
Maar, als jouw bevinding juist is en dat park inderdaad op het vliegveld ligt dan is de zaak natuurlijk , zoals je terecht stelt, heel anders. Zaken die de luchtvaart of de beoefening van luchtsporten hinderen horen ten ene male niet op een vliegveld thuis. Zo simpel is dat.

NB. Heb dit nog even opgezocht en het ziet er inderdaad naar uit dat dat park op het vliegveld komt. In dat geval zou ik als ZC waarschuwen voor mogelijke schade aan de panelen en proberen op voorhand voor elkaar te krijgen dat eventuele schade voor rekening van het park komt. Lijkt me niet onredelijk.
Gewijzigd door Jan Ritsma op 06-10-2015 13:57
Jan Ritsma

http://home.planet.nl/~ritsm076/
Otto Foelkel
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-10-2015 14:22
Lid

Sinds: 09.11.09

Er zijn allerhande beperkende bepalingen in de wet opgenomen t.a.v. de activiteiten die je op belendende percelen mag ontwikkelen. Denk aan geluidsoverlast, stankoverlast of het situeren van een windmolen in het baanverlengde.

Heeft het vliegveld zich bij de zweefvliegclub wel voldoende geÔnformeerd over de mogelijke consequenties en daar bij de overheid voldoende stelling tegen genomen?

Ik vermoed, dat alle cellen seriegeschakeld zijn, hetgeen bij beschadiging door een lierkabel tot extreem hoge spanningen kan leiden. Het gebruik van kunststofkabel lijkt mij hier een noodzakelijke optie.

dingetje
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-10-2015 17:09

Lid

Sinds: 01.09.08

Uit het NLR onderzoeksrapport

3.5 ZWEEFVLIEGOPERATIES
Hazard (M7):
De aanwezigheid en het gebruik van het zonnepanelenveld beÔnvloeden de veiligheid
van de zweefvliegoperaties.
In de Regeling Veilig Gebruik etc. is vastgelegd wat de minimale maten van een
zweefvlieg-ďluchtvaartterreinĒ moeten zijn om de algemene veiligheid te kunnen
waarborgen. Zoals gesteld in paragraaf 3.2 overlapt het zonnepanelenveld de
gewenste ruimte. Het effect is al geÔdentificeerd als hazard (M2) en heeft geleid tot
een enigszins gewijzigde locatie van het zonnepanelenveld.
Wat overblijft zijn de algemeen geldende omgevingsveiligheidsissues. De panelen en
de apparatuur op het zonnepanelenveld dienen deugdelijk afgeschermd te zijn, en
toegang tot het veld moet beperkt worden met een afscheiding.
Het gevaar van elektrische geleiding door een in het zonnepanelenveld
terechtgekomen lierkabel wordt als niet significant beschouwd. De kans op in het
veld terechtkomen is met de vrije ruimte voor de zweefvliegoperaties en de
gebruikelijke techniek van inlieren na loskoppelen van het toestel klein, net als de
kans op contact met de spanningvoerende delen van de overwegend laagspanningsinstallatie.
Hazard (M7), (beÔnvloeden basiszweefvliegveiligheid) wordt hiermee beschouwd als
no significant safety effect.

Het NLR claimt een onafhankelijke non-profit organisatie te zijn, maar ik zet toch vraagtekens bij deze conclusie, zeker gezien de praktijk ervaringen zoals Peter eerder in dit draadje schreef. Wie was ook al weer de opdrachtgever voor dit onderzoek? Oh ja...

Antoine Megens
Aero Club Salland Tup
Mijn Zweefvliegfoto's
coppermine.dingetje.hopto.org/albums/userpics/10001/thumb_P1010297.JPG

https://1drv.ms/a/s!AmfTTXFrrxcVhKsdJiGyxODHxotKEQ
Peter226
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-10-2015 17:34
Lid

Sinds: 06.09.08

Natuurlijk hebben wij met de ambtenaren en gemeenteraad gesproken. Meerdere malen hebben we voorstellen gedaan, echter het belang van de belofte om in 2020 als eiland energie neutraal te zijn heeft meer prioriteit dan de activiteiten van de Zweefvliegclub en de parachutisten. Ook de bewoners hebben alternatieven aangedragen, maar vanwege het financiŽle plaatje zijn ook die voorstellen van tafel verdwenen.

Het gebruik van kunststof kabels lost het probleem van de chutes met harpen en een stalen breukstuk niet op. Deze veroorzaken de grootste schade.

De nieuw geprojecteerde lier baan voldoet nu aan de (door ILenT getoetste) eisen. Meer dan 75 meter van de zonnepanelen en meer dan 122, 5 meter van het hart van de motorbaan.
Groet, Peter Prins
ZC Ameland

www.zweefvliegenopameland.nl
Alex Landman
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-10-2015 19:00

Lid

Sinds: 11.09.08

Peter226 schreef:
Natuurlijk hebben wij met de ambtenaren en gemeenteraad gesproken. Meerdere malen hebben we voorstellen gedaan, echter het belang van de belofte om in 2020 als eiland energie neutraal te zijn heeft meer prioriteit dan de activiteiten van de Zweefvliegclub en de parachutisten. Ook de bewoners hebben alternatieven aangedragen, maar vanwege het financiŽle plaatje zijn ook die voorstellen van tafel verdwenen.

Het gebruik van kunststof kabels lost het probleem van de chutes met harpen en een stalen breukstuk niet op. Deze veroorzaken de grootste schade.

De nieuw geprojecteerde lier baan voldoet nu aan de (door ILenT getoetste) eisen. Meer dan 75 meter van de zonnepanelen en meer dan 122, 5 meter van het hart van de motorbaan.

Een groot gedeelte van het ijzerwerk kan je bij kunststof kabels vervangen door soft shackles, blijven alleen nog de breukstukken over. Daar zijn tegenwoordig kunststof houders voor. Geen 100% garantie, maar beter dan al het ijzerwerk.

Sieb
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-10-2015 00:19
Lid

Sinds: 28.11.08

De afstand tussen lierbaan en zonnepanelenveld is maar 75 meter. Dit is een absurd korte afstand. NLR heeft ook een waardeloos rapport geleverd. Door zich alleen te richten op de RVGLT minimale eisen wordt voorbijgegaan aan de daadwerkelijke situatie ter plekke. Er is geen rekening gehouden met kabelbreuk in combinatie met dwarswind waarbij de kabel en chute buiten de 75 kunnen vallen. Opstuurfouten bij xwind kunnen ook tot problemen leiden.
Ik vrees dat in de meeste situaties de lier in het westen staat opgesteld en dan heb je bij noordelijke windrichtingen in combinatie met het bovenstaande de poppen aan het dansen.

Het wordt gekenmerkt als verwaarloosbaar risico door NLR als er een kabel op een paneel valt. Ik neem aan dat de exploitant van het panelenveld dan ook in voorkomende gevallen zelf voor de schade opdraait omdat hij het risico heeft genomen op dit soort afstanden (en het had minimaal 150 meter moeten zijn!) dure paneeltjes plaatst. Het veld moet minstens nog eens 75 meter opschuiven naar het zuiden.

Wij vliegen op Soesterberg veel met x wind met op 175 meter afstand de grens van het museumterrein. Als die grens 100 meter dichterbij ons veld had gelegen (RVGLT minimale norm!) dan was het kabelleed niet te overzien geweest (en hadden wij inmiddels de tent kunnen sluiten).

Fijn die theoretici achter hun tekentafel.

www.acvz.nl
Otto Foelkel
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-10-2015 04:45
Lid

Sinds: 09.11.09

Als bij zijwind door een lierkabel schade aan het zonnepark wordt toegebracht, zal een rechter altijd oordelen, dat onder die omstandigheden niet gestart had mogen worden en de club de schuld toewijzen.

Dit principe ligt verankerd in ons rechtssysteem en dwingt ons onder alle omstandigheden redelijk te handelen, om zo het risico van schade aan derden zoveel mogelijk te voorkomen.
De wegenverkeerswet is een duidelijk voorbeeld. Ook al heb je tien keer voorrang; als bewezen kan worden, dat je een aanrijding had kunnen voorkomen, ben je strafbaar..

Heeft weliswaar niets te maken met de krankzinnige plaatsing van zonnecollectoren vlak naast een startbaan, maar brengt ZC Ameland wel in een lastig parket.

Terzijde merk ik op, dat als je de kabel niet tijdig binnen kunt halen, het beter is de trommel stil te zetten, om zo voor duizenden euro's schade te voorkomen. Dat leerde ik al 50 jaar geleden te doen, als een wandelaar of fietser onvoorzien de lierbaan kruiste.

borisbroere
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-10-2015 08:55

Lid

Sinds: 02.09.08

Een groot gedeelte van het ijzerwerk kan je bij kunststof kabels vervangen door soft shackles, blijven alleen nog de breukstukken over. Daar zijn tegenwoordig kunststof houders voor. Geen 100% garantie, maar beter dan al het ijzerwerk.

Alex, jij hebt het over shoft shackles en deze zijn nieuw voor mij. Omdat er een golfbaan vlak naast onze baan is gekomen hebben wij veel opties ter vervanging van de zware sluitingen bekeken, maar deze ken ik dus nog niet. Weet jij (of iemand anders) of er zweefvliegclubs zijn die deze Shoft Shackles al gebruiken?

Groeten,

Boris
Gewijzigd door borisbroere op 08-10-2015 09:04
Eerste Zeeuws-vlaamse Aero Club (EZAC)

davidh
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-10-2015 09:59
Lid

Sinds: 03.11.08

http://www.softsh.../Home.html
blipmaps.nl | prosoar.de | lk8000.it | www.zweefvlieg.ne... | http://www.soarin...viewer.php

Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.28 seconden