| 23-02-2018 | 21:11
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 1
webmaster

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
ZC Ameland: Zonnepark bij / op vliegveld Ameland
EdWesterhof
#21 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-10-2015 10:42
Lid

Sinds: 02.09.08

ZCFlevo gebruikt de zogenaamde soft shackles, bevallen uitstekend. Het enige metaal in de chain is het breukstukje + houder en ringen.

Sieb
#22 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-10-2015 11:37
Lid

Sinds: 28.11.08

Wellicht een domme opmerking maar als je de motorbaan omwisselt met de lierbaan is het probleem opgelost....( zal alleen de camping ten oosten wel gaan klagen....)

www.acvz.nl
Alex Landman
#23 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-10-2015 15:47

Lid

Sinds: 11.09.08

borisbroere schreef:

Een groot gedeelte van het ijzerwerk kan je bij kunststof kabels vervangen door soft shackles, blijven alleen nog de breukstukken over. Daar zijn tegenwoordig kunststof houders voor. Geen 100% garantie, maar beter dan al het ijzerwerk.

Alex, jij hebt het over shoft shackles en deze zijn nieuw voor mij. Omdat er een golfbaan vlak naast onze baan is gekomen hebben wij veel opties ter vervanging van de zware sluitingen bekeken, maar deze ken ik dus nog niet. Weet jij (of iemand anders) of er zweefvliegclubs zijn die deze Shoft Shackles al gebruiken?

Groeten,

Boris

Deze soft shackles maak ik zelf van Dynema lierkabel, 6 of 8 mm. Je kan ze ook op internet kopen maar dan betaal je de hoofdprijs. Op Youtube staan instructiefilmpjes hoe je deze zelf kan maken.

kloppertjes
#24 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-10-2015 23:52
Lid

Sinds: 01.09.08

Ik heb recent ook voor mijn club gekeken naar het gebruik van soft shackles. Zelf vond ik vooral deze pagina erg handig: http://www.animatedknots.com/softshackleedwards/index.php?Categ=boating&LogoImage=LogoGrog.jpg&Website=www.animatedknots.com

Met de Drienerlose zijn we wel eens te gast bij de Fluggemeinschaft Rennefeld. Deze vliegen met een Electrostartwinde met Dyneema kabels waarin ze een soort van Soft-shackle gebruiken. Deze is echter niet zoals de hierboven gelinkte soft shackle maar simpelweg een oog gesplitst in een stuk dyneema met een stopper knoop op het uiteinde. De stopper knoop past net door het oog. Zodra er ook maar een beetje spanning op de lijn staat komt ook deze niet meer los. Heb nog nooit losgeraakte koppelingen meegemaakt daar. De voorloopstukken en het einde van de kabel zijn voorzien van kunststof oogkousen, de breukstukjes van korte zo klein mogelijke D sluitingen. De breukstukhouders zijn 2 stukjes plexiglas die los geklemd om het breukstuk heen zit. Voordeel is ook gelijk dat de verf op de breukstukken blijft zitten. Al met al is het een heel mooi systeem dat wij vermoedelijk ook bij ons toe gaan passen zodra onze huidige voorraad voorloopstukken op is.

Daarnaast zou ik persoonlijk ook proberen om de bij Animated Knots gebruikte Diamond (lanyard) knoop te vervangen voor een Estar Stopper die beter geschikt is voor dyneema lijn. De diamond knot moet met geweld worden aangetrokken (met griptang in de bankschroef!) omdat dyneema zo glad is. De Estar schijnt hier iets minder last van te hebben.
Gewijzigd door kloppertjes op 11-10-2015 00:01
Ivar Klop

Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.07 seconden