| 29-03-2024 | 08:17
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 3

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
XCSoar
Arjan
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-05-2009 23:24
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 98
Sinds: 02.10.08

(Misschien heb ik een eerder item over het hoofd gezien.) Heeft iemand ervaring met www.xcsoar.org software, liefst ook vergeleken met seeyou?
 
Michel Hagoort
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-06-2009 18:19
Lid

Berichten: 73
Sinds: 12.12.08

XCSoar 5.3.2Fb8 is uit voor PDA en PNA inclusief LX8000 look: http://www.bware....
 
aad
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-06-2009 11:15
Lid

Berichten: 24
Sinds: 03.09.08

Arjan schreef:
(Misschien heb ik een eerder item over het hoofd gezien.) Heeft iemand ervaring met www.xcsoar.org software, liefst ook vergeleken met seeyou?


Nog niet, maar ben nu bezig XCSoar op een andere iPAQ 3870 te zetten en daarna te proberen. Misschien kan ik je over paar weken wat vertellen over mijn ervaringen....
ACvZ
 
annehoekstra
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-06-2009 11:17
Lid

Berichten: 29
Sinds: 15.12.08

Michel Hagoort schreef:
XCSoar 5.3.2Fb8 is uit voor PDA en PNA inclusief LX8000 look: http://www.bware....


XCSoar 5.3.2Fb8 is een onvoltooide beta versie. Het is niet aan te raden met deze versie te gaan vliegen.

XCSoar 5.2.2 is de laatste stabiele versie.

Ik heb XCSoar op een IPAQ 314 draaien. Werkt uitstekend! Het werkt ook op standaard IPAQ's en Navigon PNA's (en bijna elke andere PNA die onderhuids op Windows CE draait). Inmiddels heb ik voor een 5 tal clubleden XCSoar op hun PNA of PDA geinstalleerd. De eerste reacties zijn positef, zeer nuttig voor navigatie. De eerste hogere tactische overland ervaringen moeten nog binnenkomen.

XCSoar vs SeeYou is een lastig verhaal. SeeYou (mobile) is wijdverspreid, 'iedereen' gebruikt het. Je treft eerder iemand die je eea kan uitleggen. Informatie en keerpunten/luchtruim bestanden zijn makkelijk aan te komen. Het is commercieel dus je kan ergens op terugvallen, de keerzijde is wel een belachelijk hoge prijs. Inmiddels worden IGC files uit XCSoar ook gevalideerd (OLC classic), dat was het grote bezwaar op XCSoar. De thermiekhulp in SeeYou is op het eerste gezicht wel een stuk beter!! verder heb ik eigenlijk nog niets gevonden wat SeeYou wel kan en XCSoar niet... (dit kan beter beoordeeld worden door iemand die met beide paketten veel ervaring heeft).

Wat bij XCSoar direct opvalt is de compleet andere menu structuur dan SeeYou. Om XCSoar goed te kunnen beoordelen/testen moet je daarom zeker de handleiding lezen om sommige keuze-opties te begrijpen. Dit geld met name voor alle mogelijke infoboxes die kunt kiezen.

XCSoar wordt in de vrije tijd gemaakt door een aantal collega zweefvliegers uit diverse landen. Men is eigenlijk alleen bezig met het programma, niet met informatie verschaffing. Er is daardoor geen vaste plek op internet is waar alle info te vinden is. De site/wiki xcsoar.org bevat verouderde informatie en dan nog lang niet compleet. De laatste handleiding is van versie 5.1.9 en wijkt op sommige dingen toch sterk af met de nieuwste software. Als je XCSoar gebruikt kan ik je daarom ten sterkste aanraden je bij de XCSoar User mailing list aan te melden. Via dat kanaal worden al je vragen vrijwel direct beantwoord en blijf je op de hoogte van de ontwikkelingen.

Het is de insteek dat je steeds repeterende handelingen die vervelend worden meld. Er wordt dan gekeken of ze voor een volgende versie dat kunnen automatiseren. Als gevolg daarvan doet het programma nu al veel automatisch. (auto logger, auto MC, auto zoom, auto vlucht mode (steken, thermieken, final glide), etc).

Op dit moment wordt er gewerkt aan een interface die sterk lijkt op de LX8000. Een aantal functionaliteiten (windcalculering ook in rechte vlucht en niet alleen bij thermieken, 100% bedienbaar met de vingers op t touchscreen) komen erbij maar het is vooral een grafische schil die anders wordt. Voorproefje:

www.bware.it/xcsoar/index_file/image004.jpg

Kortom: XCSoar is zeer uitgebreid en is een stabiel stukje software wat de moeite waard is om te proberen. Het doet alles wat je er van verwacht. Gratis en voor niets.
Gewijzigd door annehoekstra op 24-06-2009 11:24
 
annehoekstra
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-06-2009 19:42
Lid

Berichten: 29
Sinds: 15.12.08

http://picasaweb....0543662978

XCSoar wordt ook in grote wedstrijden gebruikt. Hier op Altairhardware @ het junioren WK wat nu aan de gang is.
Gewijzigd door annehoekstra op 26-06-2009 19:42
 
unen
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-06-2009 20:41
Lid

Berichten: 65
Sinds: 03.09.08

Vandaag maar eens de moeite genomen om mijn boot script voor mijn "Navman S90i" aan te passen.
Zodat deze nu ook de XcSoar op kan starten vanaf het SD-card slot.

Ik moet eerlijk toegeven dat het er geweldig uiziet voor een stuk gratis software.
met name de versie 5.3.2Vb8 is een stuk gebruikers vriendelijker.
Ik heb wel de terrain map uitgezet omdat de donkere achtergrond de zichtbaarheid verminderd.
Maar met de Airspace i.c.m. de Topografie ziet het er gelikt uit.
Tevens vind ik de optie om zelf je mappen via de Terrain generator zelf je kaarten samen te stellen wel een pluspunt.

Mijn eerste indruk van XcSoar is ++
Gebruiks vriendelijkheid interface ++
Afleesbaarheid van het display ++
Vluchtplannen -

img65.imageshack.us/img65/2103/display2.png

kortom, best de moeite waard.
 
Zoef
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-06-2009 08:55
Lid

Berichten: 133
Sinds: 02.09.08

Da'moekoek en!!
 
MartinNL
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 02-07-2009 12:46
Lid

Berichten: 18
Sinds: 07.09.08

Zoef schreef:
Da'moekoek en!!


Klinkt Zeeuws, maar is het niet.

a jie 't eh mok 't ok eh zeggen ze in Yerseke bij de mosselboeren met veul geld, of kortweg mok ok eh.
Smile
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.09 seconden