| 20-02-2018 | 10:43
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 5

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
SERA, RMZ, TGB en andere wijzigingen.........
NicoB
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-10-2014 19:44
Lid

Berichten: 337
Sinds: 28.03.13

Op 11 december a.s. worden, in navolging van Duitsland, ook in Nederland een viertal RMZ's van kracht:

- RMZ Budel
- RMZ Lelystad
- RMZ North Sea Area Amsterdam (NSAA), tevens nieuwe TMZ!
- RMZ Teuge
+
- Nieuwe EHR-58 Regte Heide
- VFR-area Lelystad wordt EHR-100
+
- SRZ/BVG vervallen, wordt "temporary restricted area/tijdelijk gebied met beperkingen (TGB)"
- ATZ niet langer verboden maar aanbevolen wordt om deze te vermijden
- Zweefvliegtuigen mogen elkaar nu ook "links inhalen"
- NSAA is nu TMZ en RMZ met vliegplanverplichting, "even boven de Noordzee kijken" op een thermische dag is er dus niet meer bij

Lees alle bijzonderheden en de gevolgen(!) in:
- AIP Netherlands
aanvullende informatie:
- EH-eAIC-2014-07-A
- SERA rules of the air EU 26 sept 2012
Gewijzigd door NicoB op 29-12-2014 12:01
 
Andrew01
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-10-2014 13:14
Lid

Berichten: 185
Sinds: 23.04.10

Apart, ik checkte even de Notam's voor Hilversum en daar stond tot voor kort altijd in dat 2-way communication mandatory was (in verband met de nabijheid van Schiphol), maar die Notam is verdwenen. Raar dat ze dan van Hilversum ook geen RMZ maken.
 
www.airteam2000.nl
NicoB
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-10-2014 14:00
Lid

Berichten: 337
Sinds: 28.03.13

Andrew01 schreef:
Apart, ik checkte even de Notam's voor Hilversum en daar stond tot voor kort altijd in dat 2-way communication mandatory was (in verband met de nabijheid van Schiphol), maar die Notam is verdwenen. Raar dat ze dan van Hilversum ook geen RMZ maken.


E.e.a. heeft te maken met de IFR vluchten die binnen deze gebieden (kunnen) plaatsvinden. De RMZ biedt een "hogere mate van bescherming" aangezien iedereen, vůůr het binnenvliegen van het gebied, melding moet maken van de voorgenomen intenties en ook nog eens moet uitluisteren op de aangegeven frequentie. Binnen een RMZ vliegt dus alleen "bekend verkeer" en kunnen mogelijke conflictsituaties worden vermeden door "Listen and Avoid" i.c.m. "See and Avoid". Het gaat hier om de "situational awareness" van de vlieger binnen dit luchtruim (klasse G).

Voor VFR vluchten binnen een RMZ is een RT-aantekening en minimaal een beperkte vergunning benodigd. De recreatieve vergunning voor alleen de zweefvliegfrequenties is niet toereikend.

Er zijn voor Hilversum geen gepubliceerde IFR naderings- en vertrekprocedures en dus bestaat er ook geen noodzaak voor een RMZ.
Gewijzigd door NicoB op 19-04-2015 13:59
 
robertdemuynck
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-10-2014 14:40
Lid

Berichten: 92
Sinds: 01.09.08

Wat ik nog niet uit de AIP kan halen, is wanneer de RMZ geldig is. Er wordt verwezen naar de ATZ. De ATZ van Teuge en Lelystad zijn beide geldig buiten UDP.
Gewijzigd door robertdemuynck op 31-10-2014 14:41
Robert de Muynck
ACS, CLR
 
www.aeroclubsalland.nl
NicoB
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-10-2014 15:02
Lid

Berichten: 337
Sinds: 28.03.13

robertdemuynck schreef:
Wat ik nog niet uit de AIP kan halen, is wanneer de RMZ geldig is. Er wordt verwezen naar de ATZ. De ATZ van Teuge en Lelystad zijn beide geldig buiten UDP.


Volgens mij is alleen de ATZ van Teuge aktief buiten UDP. In het AIP lees ik dat er voor Budel en Lelystad een ATZ tijdens UDP en een AFIZ buiten UDP van kracht is. V.w.b. de RMZ staat er alleen dat de afmetingen gelijk zijn aan de ATZ en AFIZ. Het lijkt mij echter logisch dat wanneer een ATZ of een AFIZ aktief is, dit dan ook voor de RMZ geldt. Ik ben het met je eens dat dit niet echt duidelijk is aangegeven.
Gewijzigd door NicoB op 01-11-2014 09:35
 
Miranda
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-11-2014 11:18
Lid

Berichten: 14
Sinds: 22.02.09

Het probleem is bekend bij AIS. Per AIRAC 05 FEB wordt de RMZ-tabel uitgebreid met de tijden:

RMZ Lelystad: H24
RMZ Budel: outside UDP
RMZ Teuge: outside UDP
RMZ NSAA: H24
 
Andrew01
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-02-2015 13:11
Lid

Berichten: 185
Sinds: 23.04.10

Weet iemand wanneer de nieuwe databases kunnen verwachten voor o.a de LX-en? De laatste versie is van december 2014 en het zou fijn zijn als voor het begin van het zweefvliegseizoen de kaarten helemaal up to date zijn. Zekere gezien de invoering van SERA.

Is dit verwerken allemaal vrijwilligerswerk (o.a. door Maurits Dortu) of krijgen bedrijven als LX dit aangeleverd via de betreffende AIS-en?
 
www.airteam2000.nl
Dortu
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-02-2015 15:46
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 167
Sinds: 01.09.08

...voor het eind van de maand hoop ik de bestanden weer gereed te hebben...
Maurits Dortu
Glider Pilot Shop
 
www.GliderPilotShop.nl
Andrew01
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-02-2015 16:16
Lid

Berichten: 185
Sinds: 23.04.10

Vrijwilligerswerk dus. Maurits, je bent top!!
Gewijzigd door Andrew01 op 21-02-2015 17:15
 
www.airteam2000.nl
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.14 seconden