| 29-03-2024 | 09:45
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
overhaul ventiel hydraulische krik ?
Ruud Holswilder
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-05-2009 22:49
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

De krik van mijn Cobra aanhanger begint onderhand wat kuren te vertonen.
Met een strak dichtgedraaid ventiel zakt de romp toch langzaam maar zeker.
Ik heb de krik en het ventiel gedemonteerd.
E.e.a. is van onvervalst Taiwanese kwaliteit. De schroef die het staafje met het kogeltje bedient is licht krom maar lijkt goed te werken.
Nu kwam ik op een Amerikaans autosleutelaarsforum deze posting tegen.
Ik heb zelf niet de kennis en de gereedschappen in huis om zoiets te fabriceren.
Weet iemand misschien een andere oplossing?
Gewijzigd door Ruud Holswilder op 24-05-2009 22:51
 
Tweekilo
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-05-2009 23:56
Lid

Berichten: 36
Sinds: 01.09.08

Ruud_Holswilder schreef:
De krik van mijn Cobra aanhanger begint onderhand wat kuren te vertonen.

Weet iemand misschien een andere oplossing?


Gewoon 'wegschmeissen'. Ik ben in tien jaar al aan de derde krik toe die langzaam onder druk begon te zakken. Je kunt je die ergernis en ook de smeerboel van olie bijvullen besparen:
Vandaag online besteld bij 'dear old' Alfred Spindelberger (http://www.cobratrailer.com/html/zubehor1.html)
en je hebt een nieuwe krik voor een paar tientjes binnen een dag of twee in huis.
Karel Bruggeman
https://www.youtu...gd7G75GUbc
 
Ruud Holswilder
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-05-2009 15:29
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Hallo Karel,
Gewoon een nieuwe kopen is uiteraard ook een optie.
Maar dan zit je nog steeds opgescheept met die Taiwanese krikken van onvervalst PBstaal die vroeger of later weer kuren beginnen te vertonen.
Ik zou best wat meer geld willen betalen voor betere kwaliteit en een langere levensduur.

M.v.g.
 
Tweekilo
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-05-2009 00:03
Lid

Berichten: 36
Sinds: 01.09.08

Ruud_Holswilder schreef:


Maar dan zit je nog steeds opgescheept


Ik vrees van wel, Ruud, want ik vermoed dat Cobra heel slim die cylinder specifiek heeft laten bouwen voor z'n aanhangers. Ik heb eerder al veel sites bezocht om te kijken of er een vergelijkbaar is. Geen enkele komt qua afmetingen en die unieke voetpedaalconstructie in de buurt.

ivroeger of later weer kuren beginnen te vertonen.


Alle dingen gaan kapot, Ruud, zeker onder steeds wisselende druk van een zware tweezitterromp.Stress
Zo zijn bijv. die Cobra gasveren van de kap, de voorklep en het vleugeltipwiel ook geen lang leven beschoren. Gaan gauw kapot vanwege veel gebruik in de kou, vertelt Alfred S. graag desgevraagd.
Die gasveren in die maten en N/druk kan je alleen maar bij Cobra kopen.

Ik zou best wat meer geld willen betalen voor betere kwaliteit en een langere levensduur.


De cylinder die ik nu sinds febr.08 heb oogt beter dan z'n voorganger en geeft tot vandaag gelukkig geen 'krimp' of lek. Overigens geeft Alfred S. een ruime garantie op die cylinders, is mijn ervaring.
Mark van B van G/E.nl berekent evenveel voor de cylinder als Alfred S. Je bespaart zo ook nog kosten voor shipping.

Als je betere kwaliteit tegenkomt moet je dat maar even melden hier.
Karel Bruggeman
https://www.youtu...gd7G75GUbc
 
allebei
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-05-2009 08:46
Lid

Berichten: 233
Sinds: 07.10.08

Krikken
Cobra levert compleet nieuwe 2-zitter krikken (incl allerlei brackets/boutjes) voor 30E + verzendkosten.
Ik heb zelf geen andere bron voor deze maat krikken gevonden.

De krik voor de 1-zitters is een iets kortere en deze vindt je ook in de 2tons krikjes die je bij de bouwmarkt voor 18E kunt kopen.

De krikjes zijn van matige kwaliteit. Af en toe ontluchten en bijvullen. Sealing intern lijkt ook niet van een super kwaliteit. Om de zoveel jaar vervangen is denk ik het simpelste.


Gasveren kun je vrij simpel op maat laten maken. Google op gasveer en je vindt legio bedrijven die aal soorten en maten kunnen aanmaken. Originele specs kun je meestal nog op de oude veer lezen.


Banden
Cobra levert onder de aanhangers een band van het merk Matador. Ziet er best leuk uit en slijten doet het meestal niet.
MAAR...
Ik werd opmerkzaam gemaakt op het feit dat de banden scheuren aan de binnenzijde.
Na een korte inspectie bleek dat bij onze aanhanger ook het geval te zijn. De banden zijn van wk44 2004 (4-cijferige code op de zijkant 4404) en vertonen vrij lange en diepe scheuren aan de binnenzijde ongeveer 1cm vanaf de velgrand. Geen idee of het echt kwaad kan, maar dat risico nemen we maar niet. Ivm de tempo100 sticker moeten de banden toch eens in de 6 jaar vervangen worden, dus dat gaan we deze week maar vast doen.

Verder zijn de banden die Cobra levert zo'n beetje op de limiet van het draagvermogen 84T, (500kg/band). Ook dat is wat marginaal, dus we kiezen een band met een hoger draagvermogen.

Ronald Rooij
 
Ruud Holswilder
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-05-2009 09:42
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Overigens vond ik op rec.aviation.soaring nog deze posting:

My 3 year old Cobra trailer has a hydraulic jack. It started leaking after
just one season. Disassembly found the oil gray in color, contaminated with
metal particulate. Internal machining was crude and course. I drained,
flushed and refilled the jack, putting it back in service. The leaking has
stopped for now.

Being in a "jack servicing mood" I inspected a 30+ year old, US made
Craftsman bottle jack my wife bought me as a gift. The oil was clean, honey
colored, and the cylinder walls were smooth and shiney. This jack has not
leaked so much as a drop of oil. Despite use and abuse, it's original build
quality shows.


De olie in mijn krik is ook nogal grijs/zwart. Ik kan mij voorstellen dat vervuilde olie ervoor kan zorgen dat een ventiel niet geheel afsluit.
Drainen, spoelen en opnieuw vullen met krik-olie zou wellicht een oplossing kunnen bieden.
 
Ruud Holswilder
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-05-2009 09:55
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

allebei schreef:

Banden
Cobra levert onder de aanhangers een band van het merk Matador. Ziet er best leuk uit en slijten doet het meestal niet.
MAAR...
Ik werd opmerkzaam gemaakt op het feit dat de banden scheuren aan de binnenzijde.
Na een korte inspectie bleek dat bij onze aanhanger ook het geval te zijn. De banden zijn van wk44 2004 (4-cijferige code op de zijkant 4404) en vertonen vrij lange en diepe scheuren aan de binnenzijde ongeveer 1cm vanaf de velgrand. Geen idee of het echt kwaad kan, maar dat risico nemen we maar niet. Ivm de tempo100 sticker moeten de banden toch eens in de 6 jaar vervangen worden, dus dat gaan we deze week maar vast doen.

Verder zijn de banden die Cobra levert zo'n beetje op de limiet van het draagvermogen 84T, (500kg/band). Ook dat is wat marginaal, dus we kiezen een band met een hoger draagvermogen.


Op de tweezitter aanhangers worden GT Maxmillers geleverd. Op zich ook geen slechte band,
MAAR...
Ook tegen de limiet, ze kunnen slecht tegen het nemen van een stoeprandje met de zijkant en als ze lek gaan tijdens het rijden, dan ben je meestal je spatbord en eventueel fietsenvanger kwijt.
Bij een caravan wordt nog wel een een heel keukenblok weggeslagen als zo'n Maxmiller klapt.

Een uitstekende band voor aanhangers is de Michelin Agillis. Zie ook deze posting
 
Tweekilo
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-05-2009 10:47
Lid

Berichten: 36
Sinds: 01.09.08

Ruud_Holswilder schreef:


De olie in mijn krik is ook nogal grijs/zwart. Ik kan mij voorstellen dat vervuilde olie ervoor kan zorgen dat een ventiel niet geheel afsluit.
Drainen, spoelen en opnieuw vullen met krik-olie zou wellicht een oplossing kunnen bieden.


Heb ik ook al uitgeprobeerd. Afgezien van de kliederboel bij het bijvullen van nogal prijzige olie en het lastige ontluchten, werd het toch geen sukses. Het was daarna heel onaangenaam om tijdens het monteren weer steeds maar op die pedaal te moeten trappen om de romp op hoogte te houden.
Ik kocht daarom bij Cobra voor € 68 een nieuwe + € 20 shipping. Een verademing, dat wel.
Een cylinder bij de bouwmarkt voor € 18 lijkt mij een miskoop, als ie al past en functioneert met die pedaal (levert Cobra er nieuw bij, heel compleet allemaal).

Gasveren kun je vrij simpel op maat laten maken. Google op gasveer en je vindt legio bedrijven die aal soorten en maten kunnen aanmaken. Originele specs kun je meestal nog op de oude veer lezen.


Ook daar veel sites bezocht en zelfs tekeningetjes met maten gestuurd. Nergens te krijgen.
Op maat laten maken is geen optie vanwege de kosten: drie maal zo duur. Te veel voor een simpel gasveertje voor je (Cobra) tipwiel of draaibaar IP. Waar het ook op aankomt is de Newton/druk, die moet wel gelijk zijn. Laat je niet wijsmaken dat een andere druk ook goed is.
Bij Cobra: vandaag besteld, twee dagen later in huis.
Ik heb een paar jaar geleden nieuwe gasveren van de aanhangerkap bij Cobra zelf laten monteren voor een schappelijk prijsje en kreeg er van Alfred S. gratis een cylinder bij.
"Garantie", zei tie, maar die was allang voorbij.Clap
Karel Bruggeman
https://www.youtu...gd7G75GUbc
 
Ruud Holswilder
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-05-2009 23:53
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Ik had uiteraard Herr A. Spindelberger ook ingelicht.
Inmiddels is er een nieuwe krik (van betere kwaliteit volgens A.S.) onderweg.
Wordt geleverd onder garantie Clap
 
allebei
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-05-2009 11:23
Lid

Berichten: 233
Sinds: 07.10.08

Even als tip:

Alle defecten e.d. bij Spindelberger-aanhangers claimen als garantie (tenzij het aannemelijk is agv normale slijtage).

De huidige krik die Spindelberger levert is exact dezelfde als voorheen. Ze hebben alleen iets aan het kraan-hendeltje gewijzigd. De 'bouwmarkt' krik heeft exact dezelfde cilinder. Al die goedkope troep komt uit dezelfde chinese fabriek. Op zich kwaliteit voor wat het kost (en dat is beide niet veel).
Ik heb zelf geen betere krikken kunnen vinden die 1 op 1 uitwisselbaar zijn.

De banden van het merk Matador op de de eenzitter aanhangers scheuren aan de binnenzijde (geconstateerd bij 2 aanhangers van bouwjaar 2004).

De zijknipperlichten van in ieder geval een aantal aanhangers uit produktiejaar 2004 verbleken. Deze kunnen onder garantie worden ingeruild bij Spindelberger.

gr
Ronald

De folie op de Strobl zonnepanelen kan loslaten. Strobl levert onder garantie evt een nieuwe folie.
 
djvandenberg
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-05-2009 12:57
Lid

Berichten: 12
Sinds: 01.09.08

Matador banden hebben met name in de caravanbranche een zeer slechte reputatie. Even zoeken op het forum van www.caravantrekker.nl onder het trefwoord "Matador" levert een schat aan informatie op.

Onze Cobra aanhanger voor een tweezitter van eind 2005 was ook voorzien van Matador banden. Vorig jaar hebben wij de banden vervangen omdat het duidelijk was dat er inwendige breuken waren ontstaan. Op een gegeven moment liet van een van de banden zelfs een stuk loopvlak los.

Voor mij dus geen Matador banden meer.
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.11 seconden