| 27-05-2018 | 21:37
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Agenda Zweefvliegen
Klik HIER voor agenda
Gebruikers Online
· Gasten online: 3

· Leden online: 1
mgrim

· Totaal aantal leden: 2,156
· Nieuwste lid: veldhuizen
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Luchtruimbestanden 2015 (NL & D)
Dortu
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-03-2015 15:19
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 171
Sinds: 01.09.08

Per heden zijn de luchtruimbestanden voor het seizoen 2015 (versie 15,3) beschikbaar. Voor gebruik graag de disclaimer goed doorlezen:

Disclaimer15_3

Changes to version 14.5:
-Implementation of SERA (standardised European rules of
the air):
1) Special Rules Zones (SRZ/BVG) replaced by Restricted
Areas. Permanent Restricted Areas are used to allow VFR
flights in Class A airspace. Glider flying activities
in Class A airspace will be regulated in temporary
Restricted Areas as arranged between ATC and local club.
For other purposes, as indicated by NOTAM, temporary
Restricted Areas will be used.
2) Radio Mandatory Zones are introduced. RMZ North Sea
is not included (119.175 and 136.650).
-Added frequencies/channels according published
transition plan. Next step will be on 22-may-2015.
-Added FIR EHAA (class E, MSL up to FL095)
-Notes edited.
-Removed AT lines

Luchtruimbestanden 2015

home.planet.nl/~dortu001/databases/EHED.png
Gewijzigd door Dortu op 06-03-2015 15:21
Maurits Dortu
Glider Pilot Shop
 
www.GliderPilotShop.nl
arjanvd
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-03-2015 16:01
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 300
Sinds: 03.09.08

Bedankt Maurits !

voor de Combined NL & D werkt de link bij mij niet: http://home.plane...Dv15_3.cub


De pagina is niet gevonden

" De URL http://home.planet.nl/dortu001/Databases/EHEDv15_3.cub is niet gevonden op de webserver.
Controleer of het pad in de URL juist is.




Zoek je een URL die lijkt op ...
http://home.planet.nl/~gebruikersnaam/
of http://home.kpnplanet.nl/~gebruikersnaam@kpnplanet.nl/
of http://home.hetnet.nl/~gebruikersnaam/

Gebruik dan nu ...
http://home.kpn.nl/gebruikersnaam/

Let op het verschil, er is geen tilde "~" meer en de @kpnplanet.nl extensie valt weg.
NB: Het is helaas niet meer mogelijk om een homepage te bereiken via de email alias variant. "

Gewijzigd door arjanvd op 06-03-2015 16:02
Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub
 
Bier
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-03-2015 16:22
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 629
Sinds: 01.09.08

Super Maurits, bedankt Tup Clap

Alle .cub bestanden geven bovenstaand resultaat. Ik denk dat het beter werkt met een dropbox of onedrive public link. Txt bestanden is geen enkel probleem.
-------------------------
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
-------------------------

Schleigah!
 
www.aeroclubsalland.nl
Jan-Willem
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-03-2015 16:26
Lid

Berichten: 16
Sinds: 27.09.09

Click or right click and "Save as..." Wink
 
NicoB
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-03-2015 16:29
Lid

Berichten: 353
Sinds: 28.03.13

Bedankt voor de bestanden!

Ik heb toch nog een paar opmerkingen (EHv15_3.txt):
1. Noord-zuid scheiding Amsterdam Radar frequenties (niet echt noodzakelijk)
2. ATZ/RMZ Teuge alleen buiten UDP aktief (niet echt noodzakelijk)
3. ATZ Twenthe nog steeds aktief (zie AIP supplement)
4. RMZ Budel alleen buiten UDP aktief (niet echt noodzakelijk)
Gewijzigd door NicoB op 19-04-2015 11:20
 
Dortu
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-03-2015 16:40
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 171
Sinds: 01.09.08

...hmmm...de links naar de txt-bestanden liepen ok, maar de cub-bestanden was een probleem...ik heb de databases nu overgezet naar een Dropbox-map en nu loopt het weer zoals het hoort volgens mij...
Gewijzigd door Dortu op 06-03-2015 16:50
Maurits Dortu
Glider Pilot Shop
 
www.GliderPilotShop.nl
Dortu
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-03-2015 16:47
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 171
Sinds: 01.09.08

II van der Bijl schreef:
Bedankt voor de bestanden!

Ik heb toch nog een paar opmerkingen (EHv15_3.txt):
1. er loopt een oost-westlijn midden door Nederland, kan die niet echt plaatsen (foutje?)
2. ATZ/RMZ Teuge alleen buiten UDP aktief (niet echt noodzakelijk)
3. ATZ Twenthe nog steeds aktief (zie AIP supplement)
4. RMZ Budel alleen buiten UDP aktief (niet echt noodzakelijk)


1. dat is een begrenzing tussen twee verschillende ATC-stations/frekwenties
2. heb getwijfeld...maar je kan RMZ ook gewoon uitzetten in jouw software
3. ATZ's ter bescherming van lokaal (zweef-)vliegverkeer zijn niet opgenomen na enkelen buitenlandingen net buiten een ATZ omdat de vliegers de ATZ niet in durfden...
4. zie 2.
Gewijzigd door Dortu op 06-03-2015 16:47
Maurits Dortu
Glider Pilot Shop
 
www.GliderPilotShop.nl
NicoB
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-03-2015 16:54
Lid

Berichten: 353
Sinds: 28.03.13

Ok, punt 2,3 en 4 zijn keuzes die je maakt.
Maar de lijn in punt 1 geeft de noord-zuid scheiding aan tussen frequenties van Amsterdam Radar. Daar doe je nooit zaken mee, toch?
Hmm
 
Jan de Hulster
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-03-2015 17:24
Lid

Berichten: 1494
Sinds: 03.09.08

II van der Bijl schreef:
Ok, punt 2,3 en 4 zijn keuzes die je maakt.
Maar de lijn in punt 1 geeft de noord-zuid scheiding aan tussen frequenties van Amsterdam Radar. Daar doe je nooit zaken mee, toch?
Hmm



Hoe kijken jullie tegen dit zinnetje aan uit de AIP? (VET)

5 AERODROME TRAFFIC ZONE (ATZ)

Definition: an airspace of defined dimensions established around an aerodrome for the protection of aerodrome traffic.


5.1 Civil ATZ

An ATZ has been established around the following civil aerodromes. The activities conducted at these aerodromes make it undesirable for other aircraft, not engaged in these activities, to penetrate or otherwise disturb the traffic pattern. In this case, the ATZ is primarily reserved for use by aircraft participating in the activities of the aerodrome. Overflying aircraft are strongly recommended to stay clear of the ATZ.
 
NicoB
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-03-2015 17:51
Lid

Berichten: 353
Sinds: 28.03.13

Jan de Hulster schreef:

Hoe kijken jullie tegen dit zinnetje aan uit de AIP? (VET)

Overflying aircraft are strongly recommended to stay clear of the ATZ.


Als je er niets te zoeken hebt: vrijblijven

Als zweefvlieger vlieg je voornamelijk in luchtruim waar ongecontroleerde VFR vluchten mogelijk zijn. Luchtruim waarbinnen restricties zijn opgelegd dien je te respecteren of toestemming voor te vragen. De ATZ van Twenthe zou ik er dus wel in hebben gezet maar die van Teuge niet.
Gewijzigd door NicoB op 06-03-2015 17:54
 
Dortu
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-03-2015 21:31
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 171
Sinds: 01.09.08

Met betrekking tot ATZ's geldt aldaar alleen een aanbeveling voor niet-lokaal verkeer deze te mijden. De bovenstaande tekst van van der Bijl (17:51) onderschrijf ik dus niet. Omdat echter regelmatig door Dutch Mil wordt opgedragen de ATZ te vermijden bij het kruisen van een CTR buiten de openingstijden van de Tower zijn alle ATZ's nu aan het bestand toegevoegd. Deze zijn opgenomen als Dangerous Area:

Per heden zijn de luchtruimbestanden voor het seizoen 2015 (versie 15,3a) beschikbaar. Voor gebruik graag de disclaimer goed doorlezen:

Disclaimer15_3a

Changes to version 14.5:
-Implementation of SERA (standardised European rules of
the air):
1) Special Rules Zones (SRZ/BVG) replaced by Restricted
Areas. Permanent Restricted Areas are used to allow VFR
flights in Class A airspace. Glider flying activities
in Class A airspace will be regulated in temporary
Restricted Areas as arranged between ATC and local club.
For other purposes, as indicated by NOTAM, temporary
Restricted Areas will be used.
2) Radio Mandatory Zones are introduced. RMZ North Sea
is not included (119.175 and 136.650).
-Added frequencies/channels according published
transition plan. Next step will be on 22-may-2015.
-Added FIR EHAA (class E, MSL up to FL095)
-Notes edited.
-Removed AT lines

Changes to version 15.3:
-Added civil and military Aerodrome Traffic Zones (ATZ)
as dangerous areas. In general ATZ are established to
protect local air traffic. Overflying aircraft are
strongly recommended to stay clear of the ATZ.

Luchtruimbestanden 2015
Maurits Dortu
Glider Pilot Shop
 
www.GliderPilotShop.nl
QS
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-03-2015 10:24
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 10
Sinds: 14.07.09

II van der Bijl, wederom bedankt voor aangeven van de knelpunten. Nu weet ik waar ik nog even moet opletten eer ik het bestand inlaad Shop. Voor de rest. Het is een service van Maurits. Bedankt Maurits (...en II van der Bijl)!
 
www.zweefvliegen.nu
Wiebe Bosman
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-03-2015 16:20
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 39
Sinds: 03.10.08

Maurits bedankt!
 
Dortu
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-03-2015 16:52
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 171
Sinds: 01.09.08

versies EHv15_3c, EDv15_3b en EHEDv15_3c nu online
Gewijzigd door Dortu op 15-03-2015 16:52
Maurits Dortu
Glider Pilot Shop
 
www.GliderPilotShop.nl
Bier
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-03-2015 19:45
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 629
Sinds: 01.09.08

Voor de francofielen, het franse airspace bestand:
http://fichier-ea...
-------------------------
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
-------------------------

Schleigah!
 
www.aeroclubsalland.nl
fixalot
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-04-2015 08:29
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 222
Sinds: 11.03.09

ik krijg een hoop parse errors als ik de .txt versies wil laden in LK8000 ?? zowel bij EHv15_3c, EDv15_3b en EHEDv15_3c

 
www.zvcvolkel.nl
NicoB
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-04-2015 11:25
Lid

Berichten: 353
Sinds: 28.03.13

fixalot schreef:
ik krijg een hoop parse errors als ik de .txt versies wil laden in LK8000 ?? zowel bij EHv15_3c, EDv15_3b en EHEDv15_3c


Er worden blijkbaar nieuwe codes gebruikt die wel door SeeYou worden ondersteund maar (nog?) niet door het OpenAir format/LK8000.
Lees: https://www.zweef...ad_id=3598

Snel en eenvoudig tekst aanpassen:
- Open het bestand in een tekst-editor (kladblok) en gebruik de functie "Vervangen" (CTRL H)
- Zoeken naar: "AG " (AG+spatie)
- Vervangen door: "*AG " (*AG+spatie)
- Begin bovenaan in het bestand en pas alle "AG-regels" aan
- Sla het bestand daarna op, bij voorkeur onder een andere naam
Gewijzigd door NicoB op 21-04-2015 10:24
 
fixalot
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 23-04-2015 15:59
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 222
Sinds: 11.03.09

thx! BL ga het vanavond even proberen!
 
www.zvcvolkel.nl
NicoB
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 23-04-2015 16:40
Lid

Berichten: 353
Sinds: 28.03.13

fixalot schreef:
thx! BL ga het vanavond even proberen!

Let erop dat je alleen de regels die beginnen met AG aanpast en geen andere AG letter combinaties.

Even voor de goede orde, ik heb alleen in de bestanden EHv15_3a t/m c.txt 81 parse-errors gevonden in de AG-regel. Bij het EDv15_3b.txt heb ik geen errors gezien (zojuist nog gecontroleerd). Bij het NL-D gecombineerde bestand zit de fout dus waarschijnlijk in het Nederlandse deel.

P.S.
De Gliderpilotshop.nl heeft geen NL-D OpenAir bestand, ik neem aan dat je dit bestand zelf hebt gecombineerd.
Gewijzigd door NicoB op 23-04-2015 20:26
 
Christ
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-08-2015 21:27
Lid

Berichten: 32
Sinds: 07.08.15

Hallo Maurits,

ik gebruik jouw EHv15_3c.txt
daarin is de TMA 1 van Eindhoven nog steeds ondergrens van 3000ft dat moet echter 1500 ft zijn
ik heb het over het gedeelte dat in de volkel ctr ligt
bv boven Veghel mag je maar 1500ft en niet 3000 zoals het bestand aangeeft
vanaf Nistelrode ligt die tma1 van eindhoven ongeer 3km van ons veld af
met oostenwind waaien we er zo in als we niet opletten
misschien dat je het een keer kan aanpassen

mvg
Christ van der Weide
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.26 seconden