| 29-03-2024 | 02:38
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 3

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Nederlands Kampioenschappen en ambitie
Teppie Thermiek
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-03-2015 21:46
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 35
Sinds: 29.09.08

Beste CW&S

Als bevlogen nieuwkomer in het wedstrijdvliegen heb ik mn zinnen gezet op het vliegen van een EK of WK. Volgens mij heeft een gemiddelde wedstrijd vlieger hoge doelen nodig om goed uit de verf te komen. Zonder een mooi doel vind je jezelf al snel terug in het zoveelste vluchtje rond de kerk. Niet minder leuk maar toch..

Met dit streven in mijn achterhoofd landen er al snel een aantal vragen.  Ik loop al een tijdje mee in het wedstrijd gebeuren en heb zelf ook het één en ander gevlogen dus ik denk dat het tijd word om deze vragen hier in open vorm te plaatsen. En o ja, ik ben een cluklasse vlieger dus ik doe het ook nog voor de gezelligheid!

Als ik het goed begrijp moet je jezelf op de nationale ladder zien op te klimmen tot de top 15 ongeveer om in aanmerking te kunnen komen voor de kernploeg. Dit doe je door middel van een immens ondoorzichtig en omslachtig punten systeem. Een systeem welke een lijst produceert waarin ik noch een oprecht ervaren wedstrijdvlieger snapt waarom iemand op een bepaald plekje staat. In het systeem maakt het eigenlijk niet uit welke wedstrijd je vliegt als er maar mensen aan mee doen die een hoge notering hebben op de FAI lijst. Als je je hebt ingeschreven voor een wedstrijd waar hoog geplaatste FAI vliegers aan mee doen maakt het eigenlijk ook totaal niet uit wat je presteert. Meedoen aan het NK is in deze een heel slecht idee omdat in de clubklasse de kans aanzienlijk is dat je wint of een heel hoog percentage haalt. Winnen zou al helemaal dom zijn want dan krijg je amper FAI bonus.

Dan nu de vragen:

Klopt het verhaaltje hier boven een beetje?

Waarom hebben we in Nederland honderden wedstrijdvliegers maar is er elk jaar weer een belronde nodig om de clubklasse op het NK te vullen?

Waarom kost het NK een godsvermogen? (En dan niet een begroting uitleg verhaal gebaseerd op het verleden, want we mogen inmiddels aannemen dat het verleden niet representatief is tav de mogelijkheden.)

Waarom is het systeem zo dat je minimaal punten krijgt voor het NK? Waarom krijg je daarentegen voor het winnen van het NK niet gewoon automatisch een optie op de kernploeg?

Het winnen van de NK is op papier als Nederlandse vlieger toch het hoogst haalbare? Of niet?

Is het zo dat er van je verwacht word als je in de kernploeg wil dat je het NK vliegt?

Als dat zo is MOET je dus een grote buitenlandse wedstrijd én het NK vliegen + 1 extra buitenlandse wedstrijd om het jaar om kans te maken?

Het viel me op in de nationale ladder dat als je het NK en het OMK (2x) achter elkaar wint, je daarmee amper op de helft bent. Hoe kan dat dan?

Waarom moet je je überhaupt kwalificeren voor het NK? Waarom niet selecteren vanaf het moment dat de wedstrijd vol is?

Als ik het goed heb is in het buitenland de clubklasse traditioneel de best gevulde klasse bij nationale wedstrijden. Waarom kunnen ze het daar wel? Wat is het verschil?

Is het in dit systeem zo dat als je je tent haringen in het buitenland de grond in rost het eigenlijk niets meer uit maakt hoe je presteert?

Ik denk dat ik zo nog een paar vragen kan oprakelen maar dat misschien later. Na een korte berekening kwam ik op een persoonlijke bescheiden begroting van €1800 voor deelname aan het NK2015. In jullie stuk lees ik "van GPL naar NK". Ik ben één van de gelukkige gekwalificeerden maar een klein maand salaris naar België brengen in een periode waarin het eigenlijk bijna nooit goed weer is? " van GPL naar NK " is dat inkluis baan- en topinkomen garantie? Ik denk dat ik niet de enige ben die daar graag voor past. En ik ben van mening dat het NK (zeker voor de clubklasse) en daarmee het hele nationale ladder systeem als een nationale zweefvliegfarce gezien kan worden. Alle noeste arbeid van alle betrokkenen ten spijt.

Ik zeg niet dat er geen goeie vliegers in de kernploeg zitten. Helemaal niet zelfs! Ik hoop alleen dat ik op den duur weer mensen tegen kom die graag het NK willen vliegen omdat ze deze een keer willen winnen. Winnen voor het spel, de gezelligheid en de punten op de nationale ladder.

Mvg

Sander Terpstra

Nummer 107 Wink
Sander Terpstra FAC
 
Lars
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-03-2015 18:56
Lid

Berichten: 27
Sinds: 01.09.08

Ik sluit me grotendeels aan bij de vragen van Sander. Ook ik verbaas me over de wijze waarop het bijna ontmoedigt wordt om het NK te vliegen. Zowel qua ranking als qua kosten. Volgens mij hebben we genoeg enthousiaste clubklasse vliegers, maar doen die of aan kleinere/goedkopere wedstrijden mee of aan buitenlandse wedstrijden waar kennelijk veel meer punten te behalen zijn.
Lars Berendes
 
Jan de Hulster
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-03-2015 13:15
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Op deze website staat ook nog een visie/ zienswijze van iemand die ook -zo nu en dan- wat aan wedstrijd en record vliegen doet.

http://www.zweefv...aabe#p6672
 
Lars
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-03-2015 17:48
Lid

Berichten: 27
Sinds: 01.09.08

Als ik zijn forum wil lezen, kan ik dat prima zelf doen Jan. Laten we het even op dit forum houden. Ik hoop overigens wel op wat meer respons op de vragen van Sander.
Lars Berendes
 
Jan Ritsma
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-03-2015 07:45
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08

Lars schreef:
Als ik zijn forum wil lezen, kan ik dat prima zelf doen Jan.


Een beetje agressief.. Niemand zegt je dat je dat forum voor jouw door een ander moet laten lezen. Je beweert dat zelf te kunnen en dat kunnen we hopelijk aannemen.
Jan de Hulster geeft slechts aan dat daar meer informatie te lezen is. Als je die informatie niet wil lezen dan is er niemand die je dwingt.

Lars schreef:
Laten we het even op dit forum houden. Ik hoop overigens wel op wat meer respons op de vragen van Sander.


Berste Lars,
Het schijnt voor jouw haast nog belangrijker te zijn waar deze discussie gehouden wordt, dan wat de inhoud is.
Ik zal je op je wenken bedienen.

Waarom zo weinig respons? De gemiddelde wedstrijdvlieger kijkt wel uit.
Ooit liet de secretaris van de CW&S mij weten dat hij in zijn eentje in staat was om mijn toegang tot de kernploeg, ongeacht mijn prestaties, te kunnen blokkeren. Toen ik daarop antwoordde dat in de CW&S enkele corrupte lieden zaten, werd dit beantwoord met: " zolang jij er zo over denkt, kom jij niet in de kernploeg".
Daarmee was mijn stelling dus bevestigd.

Waarom schrijf ik hierover op zweefvliegenonline.nl en niet hier? Alweer een simpel antwoord. Hier wordt op een gegeven moment de draad op slot gedraaid en/of de posting verwijderd. Op zweefvliegenonline.nl heeft iedereen het recht om zijn mening te geven en die toe te lichten.
Gewijzigd door Jan Ritsma op 22-03-2015 09:09
Jan Ritsma

 
http://www.zweefvliegenonline.nl/kpn/
Jan-Willem
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-03-2015 11:14
Lid

Berichten: 16
Sinds: 27.09.09

Hi Sander.

Quoten lijkt niet vanaf m'n Tele Dion dus zul je mijn antwoorden bij je vragen moeten zoekenWink

Ik denk dat het punten systeem bedacht uit het oogpunt van de mensen die al hoog staan. Als je het verhaal namelijk omdraait is het ook gek als je 5e wordt op een WK/EK en iemand anders winnaar omk dat die ander dan hoger dan jouw staat op de ladder. Het blijft natuurlijk onmogelijk een 100% eerlijke ladder te maken aangezien niet iedereen tegen elkaar vliegt..


Volgens mij wordt het NK niet onredelijk laag gewaardeerd maar zit er een waarde oordeel in punten totaal van de winnaar. Dior een aantal nk's met slecht weer wordt die waardering dan idd laag

Je moet idd NK vliegen voor de kernploeg maar er is eea veranderd dat je eens in zoveel jaar een NK mag missen.

Meedoen in een tweezitter Sander! -> kosten/2 Grin (ongeveer)

Jan-Willem
 
Sieb
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-03-2015 11:59
Lid

Berichten: 641
Sinds: 28.11.08

Om een NK, EK of WK te kunnen/mogen vliegen moet je m.i topsporter zijn om te beginnen. Hoeveel ben jij bereid opzij te zetten in tijd en alleen met wedstrijdvliegen en trainen bezig te zijn? Vergeet je school, studie, vriendin. Verder moet je ook nog talent hebben oftewel je moet echt boven de anderen uitsteken! Niet alleen in NL maar ook ook in het internationale veld. Je vliegt immers niet alleen boven dit kikkerlandje. Dus je moet je bewijzen bij representatieve wedstrijden over de grens. En dan nog het belangrijkste: poen!
Alle kampioenen van NK,EK,WK hebben eigen kist. De subsidies zijn minimaal dus de combinatie van poen en talent is ideaal. Geen talent maar de beste kist levert niets op, veel talent en oud barrel ook niets. Helaas gaat er veel talent verloren omdat de sponsoren niet in de rij staan voor deze sport en dat geldt ook voor de subsidieverstrekkers. Echter dat is de werkelijkheid. Maar wat is op tegen om gewoon lekker aan gezellige clubwedstrijden mee te doen of mooie buitenlandse wedstrijden? Of je gaat lekker records vliegen ( wie vliegt er het hardst, verst en hoog vanaf NL grondgebied gestart).

Waarom geen clubcompeties in NL? Iedere club moet dan minstens 1 exact dezelfde clubkist hebben, de beste junior/vrouw/senior van de club vliegt dan tegen 30 anderen in dezelfde kisten ( helaas is het PW verhaal indertijd nooit van de grond gekomen) zoals in de GP2. Geen handicap gedoe maar strijden op basis van gelijkwaardigheid.

Misschien wordt het wel een tijd om de zaak eens grondig tegen het licht te houden en een vernieuwingsslag te maken.
 
www.acvz.nl
Jan Ritsma
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-03-2015 12:20
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08

Jan-Willem schreef:
Het blijft natuurlijk onmogelijk een 100% eerlijke ladder te maken aangezien niet iedereen tegen elkaar vliegt..

Jan-Willem


Dat valt wel mee. 100% eerlijk gaat best, zolang iedereen gelijk behandeld wordt en iedereen voor de zelfde wedstrijd het zelfde aantal punten krijgt. De keuze van de wedstrijd is voor iedereen vrij

Enige tijd geleden ontdekte ik dat er drie mensen aan een buitenlandse wedstrijd hadden meegedaan en ongeveer de zelfde puntenaantallen hadden verkregen. twee kregen de zelfde waardering op de ladder, maar de ander een veel hogere. Navraag bij de CW&S leerde dat die vlieger die wedstrijd door de CW&S als verplichte wedsrtijd had toegewezen gekregen en dat leverde hem 5% extra op. Voor de wedstrijd analfabeten: 5% is verschrikkelijk veel in een veld waar de prestaties soms niet meer dat een tiende procent uit elkaar liggen.

Ik wierp tegen dat dit een belachelijke regel was, omdat je op die manier nooit de beste vlieger op de hoogste plaats krijgt. De andere twee vliegers werd natuurlijk onrecht aangedaan.

Wat denk je dat het antwoord was? De CW&S deelde mee, dat die andere twee vliegers "het niet erg vonden".
Sterk argument. Je fabriceert een ladder die nergens op slaat, maar gelukkig vindt niemand dat erg. Hilarious

Zolang dit soort willekeur aan de orde van de dag is, is het nauwelijks zinvol om over een laddersysteen te praten. Nog afgezien van het feit dat die ladder later gewoon genegeerd wordt en vriendjes van de diverse CW&S leden en coaches naar de WK gaan.
Jan Ritsma

 
http://www.zweefvliegenonline.nl/kpn/
Jan de Hulster
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-03-2015 13:24
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Het is best een inzichtelijk draadje aan het worden!Grin
 
juliettbravo
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-03-2015 22:23
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 388
Sinds: 02.09.08

Als je het mij vraagt is het kunnen functioneren binnen een team ook neit geheel onbelangrijk bij de selectie voor kernploeg/EK/WK's? Ik heb zelf nooit EK/WK's gevlogen (wel meegeweest als ophaler), maar zoiets werkt m.i. beter met een team dan met X individuele vliegers. Teamvliegen wordt steeds belangrijker, en het is de afgelopen jaren ook verschillende keren voorgekomen dat een minder geklasseerde vlieger zijn/haar klassement verder opoffert voor een beter geklasseerde vlieger. Dan heb je teamspelers nodig, geen einzelgängers.

Als iemand dik eerste op de ladder staat en uit de kernploeg wordt geweerd zou dat vreemd zijn, maar ik vind het niet gek dat er onderin wat wordt geschoven... Dat kan je vriendjespolitiek noemen, ik zie dat meer als een gezonde (en nodige...) vorm van managment.
Bart vS
 
www.vanstratum.com
Nick
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 23-03-2015 19:32
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 36
Sinds: 13.01.11

Hoi Sander,

Het is erg jammer dat de clubklasse aankomend jaar geen grote klasse zal worden. Een clubklasse zoals het NK2013 is een mooi voorbeeld zoals je een clubklasse minimaal zou willen zien; hoog niveau en het aantal deelnemers. In andere jaren lijkt dit een lastige opgave. Het probleem zit hem in dat Nederland een relatief klein zweefvliegland is. Het aantal mensen wat wedstrijd ambities heeft is absoluut kleiner en als je deze ambities hebt word je, zoals ik je verhaal lees, beperkt door de kosten en het lage aantal deelnemers.
Ik deel deze mening en ik vlieg daarom ook liever een wedstrijd in het buitenland dit jaar. De kosten zijn dan ongeveer hetzelfde, soms zelfs goedkoper, maar er doen meer- en doorgaans sterkere deelnemers mee. Hierdoor wordt het een stuk uitdagender en kan ik er simpelweg meer van leren.
Maar kan het ook anders? Dat denk ik wel. De clubklasse kan potentieel de grootste klasse worden in Nederland. Er zijn genoeg mensen mensen met een clubklasse vliegtuig en bijna elke vereniging heeft wel een LS4 o.i.d staan, dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Het aspect kosten blijft dan aan de orde. Lieren zou de kosten al aardig kunnen drukken, maar een sleep en lier bedrijf tegelijk zag men niet meer zitten vanwege de organisatie. Een optie zou een puur NK clubklasse kunnen zijn waarbij je gaat lieren. Bijvoorbeeld op Malden waar ik veel positieve ervaringen mee heb. Een mooi veld, gastvrij en hebben laten zien dat ze de capaciteit aan kunnen. Een ander vliegveld kan natuurlijk ook.

Het o.a. tot stand komen van de procedure van de ladder is te vinden in Bijlage F van het Top Sport Beleids Plan. Over welke selectie procedure dan ook valt altijd te discussiëren. Wel ben ik van mening dat de vereiste van een buitenlandse wedstrijd voor kernploeg deelname een goede toevoeging is juist omdat we doorgaans een klein deelnemersveld bij een NK hebben. Door het kleine deelnemers veld kan je je afvragen of de winnaar zich ook zou kunnen standhouden in het international geweld. Soms wel (2013), maar soms ook niet. Daarom is een grote buitenlandse wedstrijd nog zo'n slecht idee niet. Er doen in ieder geval meer deelnemers mee waar je je aan kan meten om zo je niveau te kunnen bepalen.

Teamvliegen is inderdaad een belangrijk aspect (geworden) of dat nou alleen het uitwisselen van informatie op een eerlijke- en open manier is of het echte tip aan tip vliegen, op grote wedstrijden ga je niet meer individueel winnen.

Groeten,
Nick
 
Jan Ritsma
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-03-2015 09:40
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08

Nick schreef:

Teamvliegen is inderdaad een belangrijk aspect (geworden) of dat nou alleen het uitwisselen van informatie op een eerlijke- en open manier is of het echte tip aan tip vliegen, op grote wedstrijden ga je niet meer individueel winnen.

Groeten,
Nick


Zoveel ervaring als jij heb ik natuurlijk niet, maar ik durf toch te stellen, in alle bescheidenheid, dat je onzin vertelt.
Al dat kletsen over teams is larie. Steven Raimond werd Europees kampioen door mee te vliegen met de concurent (de Duitsers). die deed zoveel moeite om hem af te schudden dat er fouten werden gemaakt en Steven won.

Team vliegen is iets waar je samen ontzettend hard voor moet trainen, anders werkt het eerder negatief dan positief.
Zo liep Ronald Termaat een keer de titel mis, nadat hij van Hadriaan van Nes verkeerde info had gekregen en laag aankwam bij die prachtige bel die er niet was...

Natuurlijk help je elkaar zoveel je kan en dat zal iedereen doen.

De Duitsers doen het in het internationale veld prima en daar gaat gewoon de eerste op de ladder naar de WK/EK.
Zonder politiek correcte smoesjes van allerlei figuren die hun vriendjes er tussen willen wringen onder het mom van dat iemand die daar niet bijhoort, geen "team player" zou zijn..

Mijn toegang tot de kernploeg werd destijds meerdere keren geblokkeerd door Baer Selen, die vond dat ik tijdens de pilot voting eens "verkeerd" gestemd had. Ik was tegen die pilot voting omdat je nu eenmaal mensen die concurenten zijn van elkaar, niet kan laten beslissen wie er naar de EK/WK gaat. (Die pilot voting is nu ook afgeschaft of heeft minimaal op de aanbevelingslijst gestaan om afgeschaft te worden).
Als je dan toch MOET stemmen, dan stem ik zoals IK dat wil en niet zoals Baer Selen het wil. Baer Selen dreigde toen op te stappen als coach als ik in de kernploeg zou komen en de CW&S fraudeerde mij er toen maar uit.
Dit soort onsportiviteit trof niet alleen mij maar ook andere vliegers.

Zolang er geen objective selectie plaats vindt en er achteraf gesjoemeld en gemanipuleerd wordt om toch maar vooral mensen van je eigen kringetje een gratis buitenlandse wedstrijd toe te schuiven, is de ladder alleen maar een vlag die de onwelriekende lading moet dekken.
Jan Ritsma

 
http://www.zweefvliegenonline.nl/kpn/
Jan-Willem
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-03-2015 11:11
Lid

Berichten: 16
Sinds: 27.09.09

Zoveel ervaring als jij heb ik natuurlijk niet, maar ik durf toch te stellen, in alle bescheidenheid, dat je onzin vertelt.
Al dat kletsen over teams is larie.


Hi Jan, Ik heb ook niet zo veel ervaring maar deel toch echt wel de mening Nick. De Polen doen al jaren niet anders. Ik begreep dat in Argentinië de ploeggenoten van Sebatiaan Kawa zijn terug gevlogen om een bel aan te wijzen voor Kawa in zeer zware omstandigheden.. Door ruzie in het Duitse kamp heeft Tim Kuipers op de laatste dag voorbij kunnen steken, typische gevalletje omgekeerd teamvliegenWink En volgens mij heb ik ook wel een aandeel gehad in de wereld titel van Peter..

Als je het mij vraagt is het kunnen functioneren binnen een team ook neit geheel onbelangrijk bij de selectie voor kernploeg/EK/WK's?

Ben ik helemaal met je eens Bart. Je zit 3 weken op een camping op elkaars lip dus als je dan geen team player bent dan is de kans groot dat dat geen succes wordt.. Ook dienstbaar zijn wanneer je eigen klassement toch om zeep is door bijv een stomme buitenlanding is denk ik belangrijk (denkt terug aan dag 2 jwgc2013..Bye). Uiteindelijk ga je , vind ik, toch als team the Netherlands die kant op met NOC-NSF geld waarbij het resultaat van het team boven persoonlijk succes staat.
 
Bier
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-03-2015 12:16
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 654
Sinds: 01.09.08

Jan Ritsma schreef:
Steven Raimond werd Europees kampioen door mee te vliegen met de concurent (de Duitsers). die deed zoveel moeite om hem af te schudden dat er fouten werden gemaakt en Steven won.
Wat vriendelijk Jan, iemand wint een EK maar jij vindt het nodig om te suggereren dat Steven dat niet op eigen kracht heeft gedaan.
Jan Ritsma schreef:
Zo liep Ronald Termaat een keer de titel mis, nadat hij van Hadriaan van Nes verkeerde info had gekregen en laag aankwam bij die prachtige bel die er niet was...
Goed zo Jan, waarom maar een persoon besmeuren als je ook twee personen de grond in kan trappen.

Ik kan me goed voorstellen dat niemand van de kernploeg jou er bij wil hebben Clap
-------------------------
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
-------------------------

Schleigah!
 
www.aeroclubsalland.nl
Jan Ritsma
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-03-2015 13:20
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08

Jan-Willem schreef:
Zoveel ervaring als jij heb ik natuurlijk niet, maar ik durf toch te stellen, in alle bescheidenheid, dat je onzin vertelt.
Al dat kletsen over teams is larie.


Uiteindelijk ga je , vind ik, toch als team the Netherlands die kant op met NOC-NSF geld waarbij het resultaat van het team boven persoonlijk succes staat.


Politiek correcte prietpraat. Je gaat niet als team, want zweefvliegen is geen teamsport.
Teamsporten zijn voetballen handbal en korfbal.

Het is natuurlijk wel een goede smoes om vriendjes in de kernploeg te krijgen.
De secretaris van de CW&S kwam destijds ook aanzetten met dat o zo belangrijke team resultaat.
Toen ik hem vroeg wat dat resultaat de laatste WK dan wel niet was geweest, moest hij het antwoord schuldig blijven, maar hij kon het wel opzoeken.Hilarious

Dat team resultaat wat feitelijk niets anders is dan een optelling van de prestaties van de individuele vliegers, interesseert niemand iets en is ook niemand bekend. De beste manier om dat teamresultaat te vermoorden is wel door met twee vliegers tijdens een wedstrijd terug te vliegen om het resultaat van 1 enkele vlieger te verbeteren.
Het gaat er feitelijk dus om, om 1 individuele vlieger zo dicht mogelijk bij de eerste plaats te krijgen. en het team resultaat blijkt daar aan ondergeschikt en niet andersom.
Jan Ritsma

 
http://www.zweefvliegenonline.nl/kpn/
Jan Ritsma
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-03-2015 15:28
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08

Bier schreef:
Jan Ritsma schreef:
Steven Raimond werd Europees kampioen door mee te vliegen met de concurent (de Duitsers). die deed zoveel moeite om hem af te schudden dat er fouten werden gemaakt en Steven won.
Wat vriendelijk Jan, iemand wint een EK maar jij vindt het nodig om te suggereren dat Steven dat niet op eigen kracht heeft gedaan.


Beste Martin, in je ijver om mij zo diep mogelijk de grond in te trappen schijn je in je onnozelheid niet op te merken dat ik juist laat zien dat Steven zonder teamhulp helemaal alleen door handig gebruik te maken van de concurentie won. Niet door hulp van teamvlieggeneuzel dus, maar volledig op eigen kracht.

Bier schreef:
Jan Ritsma schreef:
Zo liep Ronald Termaat een keer de titel mis, nadat hij van Hadriaan van Nes verkeerde info had gekregen en laag aankwam bij die prachtige bel die er niet was...
Goed zo Jan, waarom maar een persoon besmeuren als je ook twee personen de grond in kan trappen.

Ik kan me goed voorstellen dat niemand van de kernploeg jou er bij wil hebben Clap


Ik noemde slechts een feitelijke gebeurtenis. Als jij het nodig vindt om naar aanleiding van die feiten een negatief standpunt ten aanzien van de daar in genoemde personen in te moeten nemen, dan is dat volledig jouw opinie en niet de mijne.
Ik probeer slechts aan te geven dat teamvliegen alles behalve zaligmakend is, nog afgezien van het feit dat ik aan dat teamvliegen best mee zou willen doen als anderen daar baat bij denken te hebben.
Gewijzigd door Jan Ritsma op 25-03-2015 15:29
Jan Ritsma

 
http://www.zweefvliegenonline.nl/kpn/
juliettbravo
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-03-2015 17:39
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 388
Sinds: 02.09.08

Jan Ritsma schreef:
Politiek correcte prietpraat. Je gaat niet als team, want zweefvliegen is geen teamsport.


Gezien de hoeveelheid voorbereiding die de kernploeg er gezamelijk als team instopt, de samenwerking tijdens de EK/WK's, het team vliegen, het feit dat sommige vliegers zijn/haar eigen klassement opoffert om een teamgenoot te helpen, etc. etc. vind ik het toch verdacht veel op een teamsport lijken. Natuurlijk is het anders dan traditionele teamsporten omdat je als individueel niet direct/noodzakelijk kansloos bent, maar het lijkt mij tegenwoordig voor de grote wedstrijden toch niet geheel onbelangrijk.

Jan Ritsma schreef:
Dat team resultaat wat feitelijk niets anders is dan een optelling van de prestaties van de individuele vliegers, interesseert niemand iets en is ook niemand bekend. De beste manier om dat teamresultaat te vermoorden is wel door met twee vliegers tijdens een wedstrijd terug te vliegen om het resultaat van 1 enkele vlieger te verbeteren. Het gaat er feitelijk dus om, om 1 individuele vlieger zo dicht mogelijk bij de eerste plaats te krijgen. en het team resultaat blijkt daar aan ondergeschikt en niet andersom.


Dat teamklassement (optelling individuele prestaties) is één manier om de prestaties van een team te beoordelen. Om jouw voorbeeld te volgen: als twee vliegers, ongetwijfeld al op een uitzichtloze plek in het klassement, terugvliegen om een teamgenoot te helpen die mede daardoor bijv. wereldkampioen wordt, zou ik dat eerder als verbetering van het teamresultaat zien, niet het vermoorden van het resultaat.
Bart vS
 
www.vanstratum.com
Jan Ritsma
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-03-2015 10:50
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08

JuliettBravo schreef:

Dat teamklassement (optelling individuele prestaties) is één manier om de prestaties van een team te beoordelen. Om jouw voorbeeld te volgen: als twee vliegers, ongetwijfeld al op een uitzichtloze plek in het klassement, terugvliegen om een teamgenoot te helpen die mede daardoor bijv. wereldkampioen wordt, zou ik dat eerder als verbetering van het teamresultaat zien, niet het vermoorden van het resultaat.


Het lijkt je zo, je ziet het zo,.....
Allemaal niet erg onderbouwd. Dat teamresultaat wordt door de wedstrijdleiding/IGC bberekend en de secretaris van de CW&S liet me weten dat daar zelfs de ioc/nsf subsidie op gebaseerd werd. Er bestaat dus een team resultaat en voor die berekening is een vaste formule. Het interesseert mij echter te weinig om ook maar moeite te doen om er achter te komen welke. Nogmaals, NIEMAND is geinteresseerd op misschien de penningmeester na....

Voor zover ik weet wordt er bij de selectie nergens "het kunnen teamvliegen" als criterium gemoemd, laat staan dat er op geselecteerd werd. Mij is ook nooit verteld dat dat bij mij een probleem zou zijn en mij is nooit gezegd dat onder die vlag mijn toegang tot de kernploeg geblokkeerd werd. Mij is wel gezegd dat Baer Selen dreigde op te stappen als de CW&S mij in de kernploeg op zou nemen, en mij is wel gezegd dat ik bij de pilotvoting verkeerd gestemd zou hebben.

De selectie procedure slaat dus nergens op en mensen die jaren trainen en daar ook veel geld voor uitgeven, worden op een grof schandalige manier door middel van fraude en gerommel benadeeld. Kijk dan ook niet vreemd op als er steeds minder animo voor het wedstrijdvliegen blijkt te bestaan en veel belovende piloten gewoon afhaken onder het mom van: "ze bekijken het maar".
Jan Ritsma

 
http://www.zweefvliegenonline.nl/kpn/
BartBerendsen
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-03-2015 13:17
Lid

Berichten: 67
Sinds: 02.09.08

Jan Ritsma schreef:
JuliettBravo schreef:

Dat teamklassement (optelling individuele prestaties) is één manier om de prestaties van een team te beoordelen. Om jouw voorbeeld te volgen: als twee vliegers, ongetwijfeld al op een uitzichtloze plek in het klassement, terugvliegen om een teamgenoot te helpen die mede daardoor bijv. wereldkampioen wordt, zou ik dat eerder als verbetering van het teamresultaat zien, niet het vermoorden van het resultaat.


Het lijkt je zo, je ziet het zo,.....
Allemaal niet erg onderbouwd. Dat teamresultaat wordt door de wedstrijdleiding/IGC bberekend en de secretaris van de CW&S liet me weten dat daar zelfs de ioc/nsf subsidie op gebaseerd werd. Er bestaat dus een team resultaat en voor die berekening is een vaste formule. Het interesseert mij echter te weinig om ook maar moeite te doen om er achter te komen welke. Nogmaals, NIEMAND is geinteresseerd op misschien de penningmeester na....

Voor zover ik weet wordt er bij de selectie nergens "het kunnen teamvliegen" als criterium gemoemd, laat staan dat er op geselecteerd werd. Mij is ook nooit verteld dat dat bij mij een probleem zou zijn en mij is nooit gezegd dat onder die vlag mijn toegang tot de kernploeg geblokkeerd werd. Mij is wel gezegd dat Baer Selen dreigde op te stappen als de CW&S mij in de kernploeg op zou nemen, en mij is wel gezegd dat ik bij de pilotvoting verkeerd gestemd zou hebben.

De selectie procedure slaat dus nergens op en mensen die jaren trainen en daar ook veel geld voor uitgeven, worden op een grof schandalige manier door middel van fraude en gerommel benadeeld. Kijk dan ook niet vreemd op als er steeds minder animo voor het wedstrijdvliegen blijkt te bestaan en veel belovende piloten gewoon afhaken onder het mom van: "ze bekijken het maar".


Jan,
zonder een positie in te nemen op het inhoudelijke van de door jou genoemde en betroffen casus, zou ik je wel willen vragen om inhoudelijk op de stelling van Sander te reageren.
Mvg,
Bart
 
Jan Ritsma
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-03-2015 09:20
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08

BartBerendsen schreef:

Jan,
zonder een positie in te nemen op het inhoudelijke van de door jou genoemde en betroffen casus, zou ik je wel willen vragen om inhoudelijk op de stelling van Sander te reageren.
Mvg,
Bart


Daar gaan we weer Smile Het gaat over het Nederlandse selectiesysteem en hoewel ik het over niets anders heb in deze draad, is het volgens Bart al te veel off topic.

@Bart, waar was je toen deze draad door allerei figuren OPZETTELIJK door middel van off topic geleuter verziekt werd? Waarom voel je je hier geroepen om als moderator op te treden en niet daar?
Toch een beetje selective verontwaardiging?

Hoewel de open vragen van TS aan de CW&S gericht zijn wil ik daar best heel gericht op reageren.

1) Het is logisch dat je voor een plaats in de kernploeg een NK moet vliegen. Per slot van rekening is het de bedoeling dat de beste Nederlandse zweefvliegers daar in terecht komen en dat kan je het beste selecteren door die Nederlandse zweefvliegers tegen elkaar te laten vliegen. Tot zover is er niets mis.

2) Dat het duur is, is relatief. Vliegen in Australie en ZuidAfrika is veel duurder. Het geblaat van de meeste zweefvliegclubs dat zweefvliegen niets duurder is als bla, bla ,bla is misleidend. Zweefvliegen is erg duur en dat moet je niet achter allerlei rookgordijnen verbergen. Ik ben het dan ook helemaal met Sieb eens die in deze draad zegt, dat als je topsport wil bedrijven in de zweefvliegerij je een eigen kist nodig hebt die anderhalve ton kost. Verder heb je geld nodig om op verschillende locaties op de wereld te trainen. Tijdens de EK/WK heb je nu eenmaal niets aan je kennis van de Nederlandse waterpoel, waarvan je weet dat die laatste bel van 1/4 m/s meestal nog wel achter de papierfabriek te vinden is.

De vraag is, wat is zweefvliegen? Is dat zaterdag middag drie lierstartjes maken bij de plaatselijke zweefvliegclub, of is dat met je eigen kist smorgens vroeg starten en 's avonds, als de club al lang naar huis is,binnen komen?

Het moet in Nederland altijd goedkoop en een enorme miskleun is, dat de Nede rlandse kampioenschappen in Nederland moeten worden gehouden. Als je mee wilt komen in het internationale veld, dan moet je eigenlijk de NK houden op de locatie waar volgend jaar de EK of WK gehouden wordt, of minimaal op een plek met ongeveer de zelfde weersomstandigheden.
Je hebt echt niets aan de kunde en kennis die je in NL nodig hebt om een NK te winnen
De vliegers moeten minimaal 400 uur per jaar vliegen. (niet mijn uitspraak, maar die van Ingo Renner die mij dit persoonlijk zei).

Nu komen er bosjes mensen die allemaal over mij heen vallen en stellen dat dit onhaalbaar is (in Nederland). Je kan echter wel proberen om die ideale situatie te benaderen. We denken in NL als kruideniers. Daar moeten we van af!

Ik sluit af met een voorbeeld uit het verleden.
Gerrit Kurstjens stond derde op de lijst om mee te doen met de WK. Er was echter net voldoende geld om slechts 1 vlieger mee te sturen. Gerrit liet de CW&S weten dat hij zijn eventuele deelname volledig zelf wilde betalen. De CW&S vergaderde en liet Gerrit weten dat de nummer twee het te duur vond en daarom afhaakte. Gerrit mocht op eigen kosten naar de WK. Er was wel een voorwaarde. Hij moest alle kosten voor de nummer twee ook voor zijn rekening nemen.
Gelukkig was Gerrit niet zo gek om voor sociale dienst te spelen en bedankte voor de eer. Smile
Gewijzigd door Jan Ritsma op 27-03-2015 09:23
Jan Ritsma

 
http://www.zweefvliegenonline.nl/kpn/
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.21 seconden