| 18-06-2018 | 15:29
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Agenda Zweefvliegen
Klik HIER voor agenda
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 1
lennartgooijert

· Totaal aantal leden: 2,156
· Nieuwste lid: veldhuizen
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
"Thermiek" ons lijfblad is niet meer
Kilo Hotel
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-04-2015 00:22

Lid

Sinds: 01.09.08

Toevallig ving ik op dat "Thermiek" in haar huidige/laatste verschijningsvorm niet meer bestaat. Voor mij is het nieuw, maar mogelijk is het eerder op een algemene ledenvergadering van de afdeling zweefvliegen aan de orde geweest. Er zal toch iets binnen de begroting voor dit jaar over terug te vinden zijn? Ook ving ik op dat er in combinatie met ALL CLEAR een nieuw blad gaat ontstaan, dat eind april voor het eerst verschijnt. ALL CLEAR is het kwartaalblad van de afdeling motorvliegen van de KNVvL. Het bestaat nu zes jaar, verschijnt trouw en ik lees het met plezier. Maar toch roept dit bij mij vragen op.
1. Hoe kan de afdeling zweefvliegen streven naar en uitvoering geven aan meer zelfstandigheid, als men niet eens in staat is een eigen blad vorm te geven?
2. Het nieuwe blad ontstaat niet uit een visie, maar uit noodzaak omdat het zelf niet meer lukt. Daar heeft men de term "noodoplossing" ooit voor bedacht. Het zijn twee heel verschillende wereldjes (zweef- en motorvlieger). In beperkte mate zijn er verbanden met het TMG- en sleepvliegen. Misschien kan iemand "die dichter bij het vuur zit" duidelijk maken vanuit welke visie er samengewerkt wordt en wat de afspraken hierover zijn.
Kees Hordijk
Peetair/TMG-vliegschool EHHV
Aeroclub EHHV
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
Kees Aero Nautical Services

www.aviationservices.eu
Kilo Hotel
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-07-2015 11:48

Lid

Kilo Hotel schreef:
Toevallig ving ik op dat "Thermiek" in haar huidige/laatste verschijningsvorm niet meer bestaat. Voor mij is het nieuw, maar mogelijk is het eerder op een algemene ledenvergadering van de afdeling zweefvliegen aan de orde geweest. Er zal toch iets binnen de begroting voor dit jaar over terug te vinden zijn? Ook ving ik op dat er in combinatie met ALL CLEAR een nieuw blad gaat ontstaan, dat eind april voor het eerst verschijnt. ALL CLEAR is het kwartaalblad van de afdeling motorvliegen van de KNVvL. Het bestaat nu zes jaar, verschijnt trouw en ik lees het met plezier. Maar toch roept dit bij mij vragen op.
1. Hoe kan de afdeling zweefvliegen streven naar en uitvoering geven aan meer zelfstandigheid, als men niet eens in staat is een eigen blad vorm te geven?
2. Het nieuwe blad ontstaat niet uit een visie, maar uit noodzaak omdat het zelf niet meer lukt. Daar heeft men de term "noodoplossing" ooit voor bedacht. Het zijn twee heel verschillende wereldjes (zweef- en motorvlieger). In beperkte mate zijn er verbanden met het TMG- en sleepvliegen. Misschien kan iemand "die dichter bij het vuur zit" duidelijk maken vanuit welke visie er samengewerkt wordt en wat de afspraken hierover zijn.

Inmiddels zijn we drie maanden verder en minimaal een half jaar na ontvangst van de laatste Thermiek. Dit voorjaar is me gevraagd om in ALL CLEAR te adverteren, omdat dit uitstekende blad samen zou gaan met Thermiek. Van harte gedaan, maar geen toezending aan zweefvliegers. Ook recent begreep ik dat er geen enkele positieve ontwikkeling is in deze. Er is toch een budget voor een dergelijk blad bij de afd. Zweefvliegen?

Ik hoef vast niet uit te leggen hoe belangrijk een dergelijk blad voor een beetje saamhorigheid is. Of toch wel, afdelingsbestuur? Op dit moment is er geen enkele officieel communicatiemiddel voor zweefvliegers. Of valt er niets te communiceren? Zijn er geen ontwikkelingen in de luchtvaart die aandacht vragen. Ik keek altijd uit naar de nieuwe Thermiek en ik weet veel zweefvliegers met mij. Nu moeten we het doen met de wekelijkse bonusaanbiedingen van Albert Heijn en de kortingsbonnen van de Gamma.
Kees Hordijk
Aeroclub EHHV

www.aviationservices.eu
Otto Foelkel
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-07-2015 12:53
Lid

Sinds: 09.11.09

Kilo Hotel schreef:
Op dit moment is er geen enkel officieel communicatiemiddel voor zweefvliegers.

De paradox is, dat je voor dit bericht gebruik maakt van een door de K.N.V.v.L. ingesteld communicatiemiddel, Kees.

Tijden veranderen...

Kilo Hotel
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-07-2015 13:17

Lid

Otto Foelkel schreef:
Kilo Hotel schreef:
Op dit moment is er geen enkel officieel communicatiemiddel voor zweefvliegers.

De paradox is, dat je voor dit bericht gebruik maakt van een door de K.N.V.v.L. ingesteld communicatiemiddel, Kees.

Tijden veranderen...

Dat heb ik me vooraf ook gerealiseerd Otto. Er is inhoudelijk aanzienlijk verschil tussen beide. Ik kan ook de telefoon als communicatiemiddel gebruiken. Stuur je me dan ook jouw bovenstaande reactie? Een clubblad heeft denk ik een iets andere functie dan de telefoon of een website waarvoor het bestuur vrijwel geen directe verantwoordelijkheid draagt.
Kees Hordijk
Aeroclub EHHV

www.aviationservices.eu
Otto Foelkel
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-07-2015 14:05
Lid

Kilo Hotel schreef:
Een clubblad heeft denk ik een iets andere functie dan de telefoon of een website waarvoor het bestuur vrijwel geen directe verantwoordelijkheid draagt.

Een dynamisch forum biedt veel meer mogelijkheden dan een statisch tijdschriftje en is multifunctioneel. Ik begrijp je probleem niet.

Met 1926 leden wordt vrijwel iedereen geïnformeerd.

Frank_Holkamp
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-07-2015 15:50
Lid

Sinds: 17.09.08

Ik mis de Thermiek ook! Het forum is natuurlijk een prachtig medium, maar ik denk dat er ondertussen heel wat leden afgehaakt zijn de laatste tijd door alle ordinaire ruzies die hier kennelijk uitgevochten moeten worden...
Venlo Eindhoven Zweefvlieg Club
LS3-17

Jan de Hulster
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-07-2015 18:44
Lid

Sinds: 03.09.08

Frank_Holkamp schreef:
Ik mis de Thermiek ook! Het forum is natuurlijk een prachtig medium, maar ik denk dat er ondertussen heel wat leden afgehaakt zijn de laatste tijd door alle ordinaire ruzies die hier kennelijk uitgevochten moeten worden...

Het ledental zal ca. 3000 zijn dus op het forum ontbreken er ca. 1000.

Het forum en de andere zweefsites (CIV, CLR, CMZ, etc, etc. zijn natuurlijk bijzonder compleet geworden)
Daar kan de "Thermiek" bijna niet tegen op.

Een voordeel van een digitale Thermiek kan zijn dat een rubriek als het "Breukstukje" ook digitaal kan worden met een handige zoekfunctie. bv.

En het is inderdaad jammer van de soms erg agressieve postings.
Maar dat merk je zelfs bij het VO examen draadje met naast zinnige en helaas ook sommige ronduit onbeschofte commentaren.
De tijden zijn behoorlijk veranderd.
SadSad

Otto Foelkel
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-07-2015 20:54
Lid

Frank_Holkamp schreef:
... maar ik denk dat er ondertussen heel wat leden afgehaakt zijn de laatste tijd door alle ordinaire ruzies die hier kennelijk uitgevochten moeten worden...

Een regelrecht flauwekulargument.
Niemand is verplicht om zich met dat soort onzin in te laten; daarbij vrees ik, dat juist de postings waar jij op doelt, het meest gelezen worden... Het forum biedt voor ieder wat wils.
Veel katerns in kranten sla ik simpelweg over, omdat ze mij niet interesseren.

Jan de Hulster schreef:
Het ledental zal ca. 3000 zijn dus op het forum ontbreken er ca. 1000.

Dat betreft zweefvliegers die zich niet als lid hebben laten registreren, omdat ze geen deel willen nemen aan discussies. Het staat eenieder vrij het forum niet te volgen, zoals het vroeger ook niet verplicht was om de "Thermiek" te lezen.

leo simons Sr
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-07-2015 23:07
Lid

Sinds: 29.09.11

Zo af en toe log ik in op zweefportaal.nl
Buiten feitelijke berichtgeving valt me op dat er nogal wat "gekissebist" word. Niet leuk.

Kilo Hotel
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-07-2015 23:39

Lid

Frank_Holkamp schreef:

Uit enkele persoonlijke emails en PB's heb ik begrepen dat er binnen "hooggeplaatsten" nogal wat tegenstrijdige ideeën zijn over voortzetting van Thermiek of samenwerking met ALL CLEAR. Hoe lang staat "dat prutje nu al te sudderen"? Zelf mensen die met elkaar praten weten van elkaar niet waar men aan toe is.

Evenals in dat landje ergens in Zuidoost Europa gaat het ABZ (is me namens ABZ geschreven) binnenkort een enquête uitschrijven. In dat andere landje noemden ze dat een referendum. En we wisten toch al enige jaren dat Frits Snijder met pensioen zou gaan? Als ik de diverse reacties op een rijtje zet, stel ik vast dat niemand weet welke kant het opgaat, wat men echt wil. Dus:

i60.tinypic.com/153s9sm.jpg

Wordt het niet eens tijd dat namens het ABZ hier aangegeven wordt wat zweefvliegers kunnen verwachten?
Kees Hordijk
Aeroclub EHHV

www.aviationservices.eu
Otto Foelkel
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-07-2015 13:18
Lid

Kilo Hotel schreef:
In dat andere landje noemden ze dat een referendum.

Akkoord; de vraag moet dan luiden, of we bereid zijn de kosten die voortvloeien uit het samenstellen, drukken en verzenden, met zijn allen op te hoesten.Hmm

Ik zie overigens niet goed, hoe je de "Thermiek" kunt combineren met Zweefportaal, zonder in herhalingen te vervallen.

Alhoewel ik soms ook met weemoed het verleden bezie, denk ik dat het beter is je aan deze tijd aan te passen en niet achterom te kijken...
Gewijzigd door Otto Foelkel op 11-07-2015 15:31

Sieb
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-07-2015 18:06
Lid

Sinds: 28.11.08

Kees, Frank, het is een kwestie van keuzes maken en natuurlijk geld en tijd.

De produktie / distributie van Thermiek kost 37.500 euro. Wellicht vermindert met 9.000 advertentie opbrengst...
Dat is exclusief de tijd die vrijwilligers aan redactietijd kwijt zijn.

In deze tijd van digitalisering en weinig tijd ( lees: minder leden willen hun tijd besteden aan vrijwilligerswerk buiten het vliegen sec om...) is de levensvatbaarheid dus eigenlijk nihil.

We kunnen die 37k beter aan nuttiger zaken besteden m.i. dan aan een periodiek wat toch niet meer gewaardeerd wordt en waar zaken in staan die tegen de tijd dat ie uitkomt al bijna iedereen bereikt heeft. We kunnen daar dramatisch over doen en moeite hebben met nostalgische gevoelens maar we vliegen ook niet allemaal nog in een ESG....

www.acvz.nl
Kilo Hotel
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-07-2015 01:51

Lid

Sieb schreef:
Kees, Frank, het is een kwestie van keuzes maken en natuurlijk geld en tijd.

De produktie / distributie van Thermiek kost 37.500 euro. Wellicht vermindert met 9.000 advertentie opbrengst...
We kunnen daar dramatisch over doen en moeite hebben met nostalgische gevoelens maar we vliegen ook niet allemaal nog in een ESG....

Beste Sieb,

Ik had van jou een evenwichtiger bijdrage verwacht. Prima als jij liever de bonusaanbiedingen van Albert Heijn ontvangt, in plaats van Thermiek. Die voorkeur mag je hebben en is nog gratis ook. Een ESG te voorschijn toveren vind ik een niveau dat niet bij jou past. € 37.000 is een fiks bedrag. Maar dit is een onjuiste benadering. 't Gaat (onder aftrek van advertentieopbrengst) om een tientje per jaar per lid voor communicatie en informatie en dat voelt veel anders. En hoe zijn die kosten opgebouwd (salarisdeel?).

Wat is er tegen samenwerking met ALL CLEAR? Als ik de laatste ALL CLEAR lees, is minimaal 50% ook interessant voor zweefvliegers. Het verschil is slechts een motortje en bij TMG's is verschil "nul". Ik weet dat er meerderen klaar staan om actief te worden. En ook de medewerkers van ALL CLEAR wachten een handreiking af. Maar het ABZ moet zo nodig een enquête/referendum organiseren. Heb jij al wat van het bestuur gehoord? Thermiek gaat meer op die oude vrouw lijken, die na een aantal jaren dood in haar huis werd gevonden.

Het werk van Ben Hiemstra levert een waardevolle bijdrage aan communicatie. Maar die website wordt door een eenling gedragen, zonder redactie en zonder directe verantwoordelijkheid van het ABZ. Dat kan en mag nooit de communicatie-ruggengraat van onze afdeling met 3000 leden zijn. Hoe zou dat bij andere verenigingen gaan, die (in vergelijking met jouw ESG's) vinden dat de skûtsjes en solexen verleden tijd zijn? Opheffen maar, als die verenigingsbladen? Ik weet dat jij dat ook niet zou willen, Sieb. En waar vinden inhoudelijke artikelen hun plaats voor publicatie?

En hoeveel waardering laat je bij een zakelijk netwerk liggen, als je interne communicatie zich beperkt tot een door een eenling gedragen website? Hoe zou het komen dat de laatste ALL CLEAR voor 15% uit advertenties bestaat. De zweefvliegerij moet eens wat meer denken aan uitstraling i.p.v. de slopershamer. Daar gaat het steeds meer op lijken. In ieder geval kan ik het bedrag niet meer kwijt dat ik voor advertentiekosten gereserveerd had.
Gewijzigd door Kilo Hotel op 12-07-2015 01:58
Kees Hordijk
Aeroclub EHHV

www.aviationservices.eu
Otto Foelkel
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-07-2015 03:59
Lid

Kilo Hotel schreef:
Maar die website wordt door een eenling gedragen, zonder redactie en zonder directe verantwoordelijkheid van het ABZ.

Naar mijn mening wordt de website gedragen door iedereen die daar op post en daarmee dragen we een gezamenlijke (en dus democratische) verantwoordelijkheid.

Zowel het ABZ als het hoofdbestuur gebruiken Zweefportaal om met haar leden te communiceren.

Hoewel ik niet twijfel aan je goede bedoelingen, komt niet echt bij mij over waar je precies op doelt.
Probeer dat eens in een paar zinnen zakelijk samen te vatten, zonder Griekenland en de rest van de wereld daarin te betrekken.

Jan Ritsma
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-07-2015 09:07

Lid

Sinds: 09.09.08

Otto Foelkel schreef:
Kilo Hotel schreef:
Maar die website wordt door een eenling gedragen, zonder redactie en zonder directe verantwoordelijkheid van het ABZ.

Naar mijn mening wordt de website gedragen door iedereen die daar op post en daarmee dragen we een gezamenlijke (en dus democratische) verantwoordelijkheid.

Ten eerste geldt dat alleen maar voor het forum, en dat is "de website" niet.
Ten tweede doet Ben Hiemstra gewoon waar hij zin in heeft en modereert erg subjectief. Dat weet Otto Foelkel best, want hij had zelf commentaar op het erg selectief verwijderen van berichten in het besloten gedeelte (die Ben Hiemstra overigens weer direct verwijderde) in een draadje waar enkele clubleden nogal af gingen. Dan is een mailtje van de betreffende club (of persoon met mandaat Grin ) voldoende om de zaak weer "recht te zetten".

Otto Foelkel schreef:
Hoewel ik niet twijfel aan je goede bedoelingen,

Dat doe je dus kennelijk wel, want anders is deze opmerking volstrekt overbodig
Gewijzigd door Jan Ritsma op 13-07-2015 12:31
Jan Ritsma

http://www.zweefvliegenonline.nl/kpn/
Otto Foelkel
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-07-2015 13:15
Lid

Jan Ritsma schreef:
Dat doe je dus kennelijk wel, want anders is deze opmerking volstrekt overbodig

Aan de goede bedoelingen van Kees twijfel ik niet, maar wel aan de haalbaarheid van zijn voorstellen.

Dat Ben soms een posting verwijdert, zal nij worst wezen; intussen is het bericht allang gelezen...
Met zo'n actie vestigt hij juist de aandacht op e.e.a en dat is misschien wel zijn bedoeling.

Het voert te ver om in te gaan op de functie van een hoofdredacteur. Wat ik er slechts over kwijt wil is, dat met name kranten de vrijheid van meningsuiting schandalig beknotten. Wat zich conformeert aan de door de media opgelegde normen en waarden, wordt geplaatst; een andere zienswijze gaat de prullenbak in!

Jan Ritsma
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-07-2015 14:05

Lid

Sinds: 09.09.08

Otto Foelkel schreef:
Wat ik er slechts over kwijt wil is, dat met name kranten de vrijheid van meningsuiting schandalig beknotten. Wat zich conformeert aan de door de media opgelegde normen en waarden, wordt geplaatst; een andere zienswijze gaat de prullenbak in!

Tja, zo werkt dat nu eenmaal. De stukjes van Pamela Hemelrijk zijn in deze kontekst zeer interessant.
Het vervelende is dat je de mening die het volk er morgen op nahoudt, gisteren in de krant kon lezen Smile
Jan Ritsma

http://www.zweefvliegenonline.nl/kpn/
Otto Foelkel
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-07-2015 15:11
Lid

Jan Ritsma schreef:
Het vervelende is dat je de mening die het volk er morgen op nahoudt, gisteren in de krant kon lezen Smile

Een gevaarlijk mechanisme, waarmee men zo'n 70 jaar geleden zowat een heel volk wist uit te roeien...

spirlet
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-07-2015 03:31
Lid

Sinds: 27.11.11

i3.kym-cdn.com/photos/images/original/000/045/081/godwin_exterminated.jpg
Alle tieners zeggen JA tegen DSA

davidh
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-07-2015 13:48
Lid

Sinds: 03.11.08

En voor de mensen die het niet kennen: https://en.wikipe...in%27s_law
blipmaps.nl | prosoar.de | lk8000.it | www.zweefvlieg.ne... | http://www.soarin...viewer.php

Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.29 seconden