| 23-02-2018 | 13:23
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 3

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
TMA's Eindhoven
Jochem van Koppen
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 03-05-2015 19:29
Lid

Berichten: 27
Sinds: 20.03.11

Beste allemaal,

Gisteren (zaterdag 2 mei 2015) zijn wij als club gebeld door een verkeersleider van Dutch MIL vanwege een zweefvliegtuig met een Mode C transponder die zich zonder klaring in de Eindhoven TMA 1 net west van vliegveld De Peel bevond. Deze kist heeft grote overlast veroorzaakt in de afhandeling van het IFR-verkeer van en naar Eindhoven Airport.

Gezien het ontbreken van het (verplichte) Mode S signaal van de transponder was de registratie niet te achterhalen maar uit nader onderzoek bleek dat het geen kist van ons veld betrof. Daarom dit verzoek van de betreffende verkeersleider aan iedereen die in de buurt van Eindhoven wil gaan vliegen: Zorg voor een actuele VFR kaart en bestudeer goed en van te voren de lokale luchtruimstructuur.

De Eindhoven TMA 1 ligt direct boven de Eindhoven CTR en gedeeltelijk boven de Volkel en De Peel CTR's, beginnend op 900 meter (3000 voet). De Eindhoven TMA 4 ligt o.a. direct boven de vliegvelden Volkel en De Peel begint op FL055, iets wat op een thermisch goede dag makkelijk te halen is. Zie afbeelding (uitsnede van AIP-NL ENR 6-2.1) en de nieuwste ICAO kaart The Netherlands.

Afgezien van het (bijna) botsingsgevaar verslechtert door dit soort luchtruimschendingen de reputatie van ons zweefvliegers en bestaat het risico dat de TMA's alleen maar groter worden gemaakt om meer 'buffer' in te bouwen.

Bedankt voor jullie medewerking!

Jochem van Koppen
CI ZES / KLu zc De Peel
s15.postimg.org/emigu5phn/TMA_EHEH.png
Gewijzigd door Jochem van Koppen op 03-05-2015 19:31
 
Zweefduiker
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-05-2015 14:21
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 41
Sinds: 01.09.08

Is dit ook op de Duitse en/of Belgische Fora gepost? Want het kan evengoed een kist uit een van deze landen zijn.

Overigens nog een vraag: Hoe weet Eindhoven TWR dat het een zweefvliegtuig is wanneer de Mode S is uitgeschakeld? Is dit door iemand visueel vastgesteld?

_________________
Philip van de Donk
LSV Rodenkirchen

I must go back to the sky again, To the world of air smooth and soft. And all I ask is a sleek ship and a thermal to take her aloft.
 
Jochem van Koppen
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-05-2015 14:39
Lid

Berichten: 27
Sinds: 20.03.11

Dit is niet op buitenlandse fora gepost dus als iemand die daar actief is dat zou willen doen zou dat zeker op prijs gesteld worden!

De kist had lage snelheid en was lichtstijgend aan het cirkelen op grotere hoogte dus was met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een zweefvliegtuig.
 
davidh
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 05-05-2015 23:10
Lid

Berichten: 283
Sinds: 03.11.08

Sommige vliegers van TMGs doen dit ook ;-).
blipmaps.nl | prosoar.de | lk8000.it | www.zweefvlieg.ne... | http://www.soarin...viewer.php
 
Jan Ritsma
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-05-2015 11:53
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 1547
Sinds: 09.09.08

Als die kist een mode C transponder aan had staan, dan is dat mode S signaal voor de verkeersleiding niet nodig. De transpondercode wordt immers gewoon doorgegeven en die is aan de kist gekoppeld.
Lijkt een broodje aap verhaal.
Jan Ritsma

 
http://home.planet.nl/~ritsm076/
Fuchur
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-05-2015 20:37
Superbeheerder

Berichten: 321
Sinds: 26.08.12

Jan Ritsma schreef:
Als die kist een mode C transponder aan had staan, dan is dat mode S signaal voor de verkeersleiding niet nodig. De transpondercode wordt immers gewoon doorgegeven en die is aan de kist gekoppeld.
Lijkt een broodje aap verhaal.


Ik zou deze nog een keer doorlezen Jan...
http://www.ais-ne...en-GB.html
CU under the Cu
-------------------------
Frank Schellenberg
GLC Illustrious
-------------------------

Zweefportaal gebruikersvoorwaarden

 
frank.schellenberg.nl
Jan de Hulster
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-05-2015 21:24
Lid

Berichten: 1475
Sinds: 03.09.08

Fuchur schreef:
Jan Ritsma schreef:
Als die kist een mode C transponder aan had staan, dan is dat mode S signaal voor de verkeersleiding niet nodig. De transpondercode wordt immers gewoon doorgegeven en die is aan de kist gekoppeld.
Lijkt een broodje aap verhaal.


Ik zou deze nog een keer doorlezen Jan...
http://www.ais-ne...en-GB.html


gut een examenvraag Voorschriften VO 2015 ging over deze AIC-B ....Grin
 
Jan Ritsma
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-05-2015 22:07
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 1547
Sinds: 09.09.08

Fuchur schreef:
Jan Ritsma schreef:
Als die kist een mode C transponder aan had staan, dan is dat mode S signaal voor de verkeersleiding niet nodig. De transpondercode wordt immers gewoon doorgegeven en die is aan de kist gekoppeld.
Lijkt een broodje aap verhaal.


Ik zou deze nog een keer doorlezen Jan...
http://www.ais-ne...en-GB.html


Ik bedoelde dat een mode A/C transponder altijd een code mee stuurt.
Nu ik er over nadenk, is dat de ingestelde code en niet de code van het instrument zelf, dus daar heb je dan inderdaad toch mode S voor nodig. Mijn fout!
Jan Ritsma

 
http://home.planet.nl/~ritsm076/
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.14 seconden