| 29-03-2024 | 09:26
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 4

· Leden online: 1
Peter Millenaar

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Antares 18T promotie
Frits Urselmann
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-06-2015 09:36
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 568
Sinds: 04.09.08

Beste vliegers
vanaf 1 juli 2015 is de Antares 18T voor promotie in NL tot 13 juli De bedoeling is om hiermee een kennisvlucht te maken voor iedereen die serieus geïnteresseerd is maar m.n. leden van een vlootcommissie ! ik hoop op goed weer !
Ik kan naar Terlet of naar een ander veld komen indien nodig liefst met sleepmogelijkheid.
svp een pb-tje en ik ga mijn best doen om het een en ander voor mekaar te krijgen. ! Uiteraard zijn onze zuider en oosterburen die op dit forum zijn van harte uitgenodigd !
Ik verheug me op jullie reacties

Groetkes Frits
https://www.lange-aviation.com/
 
vezc.aero
Chester
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-06-2015 22:38
Lid

Berichten: 244
Sinds: 01.06.09

Allicht interessant voor potentiële kopers; zijn de problemen met de Antares 23/Quintus relevant voor de Antares 18?
 
Frits Urselmann
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-06-2015 22:50
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 568
Sinds: 04.09.08

Chester schreef:
Allicht interessant voor potentiële kopers; zijn de problemen met de Antares 23/Quintus relevant voor de Antares 18?

zal Ik je graag persoonlijk vertellen Smile maar de soep is niet zo heet hoor Cool ook de Firma Lange is zijn product net zoals alle fabrikanten dat doen, aan het verbeteren !
urselmann.frits (ed)gmail.com.

Groetkes
Frits
Gewijzigd door Frits Urselmann op 26-06-2015 10:24
https://www.lange-aviation.com/
 
vezc.aero
Frits Urselmann
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-07-2015 21:31
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 568
Sinds: 04.09.08

Maandag gaat de Antares weer terug naar de fabriek in zweibrücken ik wil graag iedereen bedanken voor de belangstelling, maar ook de clubs op Soesterberg, Gilzerijen Venlo de Peel en Grefrath voor de gastvrijheid.

ik hoop volgend jaar met de 23 T te komen! maar uiteraard ben ik ten alle tijden bereidt om je van alle gewenste info over de Antares te voorzien

Frits
https://www.lange-aviation.com/
 
vezc.aero
Jan Ritsma
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-07-2015 07:26
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08

Chester schreef:
Allicht interessant voor potentiële kopers; zijn de problemen met de Antares 23/Quintus relevant voor de Antares 18?


Aan welke problemen refereer jij?
Jan Ritsma

 
http://www.zweefvliegenonline.nl/kpn/
TonS
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-07-2015 00:31
Lid

Berichten: 566
Sinds: 08.10.08

Thx voor je bezoek aan de ZES vandaag, Frits. Iedereen die erop gevlogen heeft wa zeer te spreken over deze kist
 
Frits Urselmann
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-07-2015 07:36
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 568
Sinds: 04.09.08

TonS schreef:
Thx voor je bezoek aan de ZES vandaag, Frits. Iedereen die erop gevlogen heeft wa zeer te spreken over deze kist


Graag gedaan Ton ! tis ook een geweldig vliegtuig met veel kleine technische snufjes om het vliegen veilig en aangenaam te maken Tup

http://www.lange-..._18st.html
https://www.lange-aviation.com/
 
vezc.aero
Jan Ritsma
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-07-2015 08:12
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08

Jan Ritsma schreef:
Chester schreef:
Allicht interessant voor potentiële kopers; zijn de problemen met de Antares 23/Quintus relevant voor de Antares 18?


Aan welke problemen refereer jij?


Wel grappig dat de importeur van antaris in NL daar geen antwoord op wenst te geven.
Ook grappig dat Chester dat ook niet doet.
Is dit nu een discussie forum waar alle voor EN tegens van iets besproken kunnen worden of is het slechts een verlengstuk van de reclame spreekbuizen van fabrikanten?

Juist het "geen antwoord geven" wekt de indruk dat er wel erg veel mis moet zijn, wat ik in eerste instantie nog niet direct geloof. Helpless
Gewijzigd door Jan Ritsma op 12-07-2015 08:15
Jan Ritsma

 
http://www.zweefvliegenonline.nl/kpn/
Chester
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-07-2015 12:22
Lid

Berichten: 244
Sinds: 01.06.09

Jan Ritsma schreef:
Jan Ritsma schreef:
Chester schreef:
Allicht interessant voor potentiële kopers; zijn de problemen met de Antares 23/Quintus relevant voor de Antares 18?


Aan welke problemen refereer jij?


Wel grappig dat de importeur van antaris in NL daar geen antwoord op wenst te geven.
Ook grappig dat Chester dat ook niet doet.
Is dit nu een discussie forum waar alle voor EN tegens van iets besproken kunnen worden of is het slechts een verlengstuk van de reclame spreekbuizen van fabrikanten?

Juist het "geen antwoord geven" wekt de indruk dat er wel erg veel mis moet zijn, wat ik in eerste instantie nog niet direct geloof. Helpless

"Grappig" dat iij binnen 25 uur een antwoord eist.

Productie van beiden ligt stil. Is al jaren terug te vinden in de meeste vakliteratuur...
 
Frits Urselmann
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-07-2015 12:32
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 568
Sinds: 04.09.08

Chester schreef:
Jan Ritsma schreef:
Jan Ritsma schreef:
Chester schreef:
Allicht interessant voor potentiële kopers; zijn de problemen met de Antares 23/Quintus relevant voor de Antares 18?


Aan welke problemen refereer jij?


Wel grappig dat de importeur van antaris in NL daar geen antwoord op wenst te geven.
Ook grappig dat Chester dat ook niet doet.
Is dit nu een discussie forum waar alle voor EN tegens van iets besproken kunnen worden of is het slechts een verlengstuk van de reclame spreekbuizen van fabrikanten?

Juist het "geen antwoord geven" wekt de indruk dat er wel erg veel mis moet zijn, wat ik in eerste instantie nog niet direct geloof. Helpless

"Grappig" dat iij binnen 25 uur een antwoord eist.

Productie van beiden ligt stil. Is al jaren terug te vinden in de meeste vakliteratuur...


Hoi chester
in welke vakliteratuur staat dat? ben erg benieuwd Wink
Gewijzigd door Frits Urselmann op 12-07-2015 12:35
https://www.lange-aviation.com/
 
vezc.aero
Jan Ritsma
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-07-2015 13:38
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08

Chester schreef:

"Grappig" dat iij binnen 25 uur een antwoord eist.

Productie van beiden ligt stil. Is al jaren terug te vinden in de meeste vakliteratuur...


Hi Chester, ik eis niks hoor.
Mij viel het op dat Frits Urselmam jou vraag niet wil beatwoorden terwijl hij wel direct reageert op de stroopkwast van Ton S(aassen?)

Misschien lees ik wat te weinig vakliteratuur van Quintussen en Antaressen, want mij was niets bekend over ernstige problemen.

Je stelt dat het interressant kan zijn om te weten voor potentiele kopers of die (tot nu toe onbenoemde) problemen ook op de Antares 18T va toepassing zijn. Dat de importeur dat alleen per PB wil beantwoorden is verontrustend.
Kennelijk is hij bang dat een rechtstreeks antwoord potentiele kopers afschrikt. Maar misschien zien die dat anders dan ik. Helpless
Jan Ritsma

 
http://www.zweefvliegenonline.nl/kpn/
Chester
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-07-2015 19:13
Lid

Berichten: 244
Sinds: 01.06.09

Frits Urselmann schreef:
Chester schreef:
Jan Ritsma schreef:
Jan Ritsma schreef:
Chester schreef:
Allicht interessant voor potentiële kopers; zijn de problemen met de Antares 23/Quintus relevant voor de Antares 18?


Aan welke problemen refereer jij?


Wel grappig dat de importeur van antaris in NL daar geen antwoord op wenst te geven.
Ook grappig dat Chester dat ook niet doet.
Is dit nu een discussie forum waar alle voor EN tegens van iets besproken kunnen worden of is het slechts een verlengstuk van de reclame spreekbuizen van fabrikanten?

Juist het "geen antwoord geven" wekt de indruk dat er wel erg veel mis moet zijn, wat ik in eerste instantie nog niet direct geloof. Helpless

"Grappig" dat iij binnen 25 uur een antwoord eist.

Productie van beiden ligt stil. Is al jaren terug te vinden in de meeste vakliteratuur...


Hoi chester
in welke vakliteratuur staat dat? ben erg benieuwd Wink

Gliding international, Aerokurier, RAS nieuwsgroep en op diverse zweefvliegfora over de grenzen.
 
Frits Urselmann
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-07-2015 23:28
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 568
Sinds: 04.09.08

Jan Ritsma schreef:
Chester schreef:

"Grappig" dat iij binnen 25 uur een antwoord eist.

Productie van beiden ligt stil. Is al jaren terug te vinden in de meeste vakliteratuur...


Hi Chester, ik eis niks hoor.
Mij viel het op dat Frits Urselmam jou vraag niet wil beatwoorden terwijl hij wel direct reageert op de stroopkwast van Ton S(aassen?)

Misschien lees ik wat te weinig vakliteratuur van Quintussen en Antaressen, want mij was niets bekend over ernstige problemen.

Je stelt dat het interressant kan zijn om te weten voor potentiele kopers of die (tot nu toe onbenoemde) problemen ook op de Antares 18T va toepassing zijn. Dat de importeur dat alleen per PB wil beantwoorden is verontrustend.
Kennelijk is hij bang dat een rechtstreeks antwoord potentiele kopers afschrikt. Maar misschien zien die dat anders dan ik. Helpless


zucht Helpless
https://www.lange-aviation.com/
 
vezc.aero
Jan Ritsma
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-07-2015 06:44
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08

Het schijnt te gaan over de uiterst klant onvriendelijke houding van Lange Aviation, de fabrikant van Antares

Lange (Germany) has just been involved in another court case over year’s delay in production and not being able to refund deposits.

Aldus Gliding international

De onbetrouwbaarheid van deze fabrikant, die ook delen van de Quintus produceert zou ook de productie van dit vliegtuig parten spelen.
Gewijzigd door Jan Ritsma op 13-07-2015 06:44
Jan Ritsma

 
http://www.zweefvliegenonline.nl/kpn/
Frits Urselmann
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-07-2015 07:25
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 568
Sinds: 04.09.08

ff voor de duidelijkheid Trol ! ik ben geen importeur van de Firma Lange de firma lange produceert geen Quintus
en heeft daarover helemaal niets te verantwoorden ! en IK al helemaal niet.



dus hou je aan waar dit draadje mee begonnen is
https://www.lange-aviation.com/
 
vezc.aero
Frits Urselmann
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-07-2015 07:58
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 568
Sinds: 04.09.08

Chester schreef:
Jan Ritsma schreef:
Jan Ritsma schreef:
Chester schreef:
Allicht interessant voor potentiële kopers; zijn de problemen met de Antares 23/Quintus relevant voor de Antares 18?


Aan welke problemen refereer jij?


Wel grappig dat de importeur van antaris in NL daar geen antwoord op wenst te geven.
Ook grappig dat Chester dat ook niet doet.
Is dit nu een discussie forum waar alle voor EN tegens van iets besproken kunnen worden of is het slechts een verlengstuk van de reclame spreekbuizen van fabrikanten?

Juist het "geen antwoord geven" wekt de indruk dat er wel erg veel mis moet zijn, wat ik in eerste instantie nog niet direct geloof. Helpless

"Grappig" dat iij binnen 25 uur een antwoord eist.

Productie van beiden ligt stil. Is al jaren terug te vinden in de meeste vakliteratuur...
Hoi Chester,

Nu ik klaar ben met de trip langs diverse velden met de kist toch even via deze weg terugkomend op je oorspronkelijke vraag.
Ik weet niet precies op welke problemen je doelt. Bij het ontwikkelen van een nieuw toestel, zeker als er veel innovatieve elementen aan zitten, treden altijd zaken op die opgelost moeten worden. Daar is een ontwikkelingsproject ook voor bedoeld nietwaar? Alle exacte ins en outs van het ontwikkelingsprogramma ken ik ook niet want ik ben niet betrokken bij ontwikkeling. Ik ben ook geen importeur maar help Lange als ambassadeur in Nederland. Ik heb zelf een aandeel in een Antares en ik ben er erg tevreden en enthousiast over en draag dat graag ook uit.
Maar ik weet niets van problemen met de 23 die ook relevant zijn voor de 18. De 18 is volledig EASA-gecertificeerd en er zijn er inmiddels 12 geleverd aan klanten 3 zijn in aanbouw. Mochten er issues komen dan worden die net als bij andere vliegtuigbouwers afgehandeld langs gebruikelijke AD


bij de Quintus liggen de problemen ergens anders, niet bij de firma Lange.
Wat ik wel weet is, dat elke vleugel die Lange geleverd heeft gewoon met papieren uitgeleverd is.
maar dat de Quintus zelf nog niet als geheel is toegelaten en in zo'n geval staat het LBA maar 15 toestellen toe.! meer kan ik er niet van zeggen ! en meer is het ook niet volgens mij.

Er zijn op dit moment meerdere 23 T en 18 T in aanbouw.
Het project H3 gaat ook binnenkort van start en er komt een een nieuwe website


Graag zou ik iedereen willen vragen om mij persoonlijk te benaderen als je info wilt over de Antares, dit forum blijkt door toe doen van een persoon niet het juiste media om innoverende projecten als de Antares gezamelijk op een volwassen manier te delen.


dank voor je aandacht
Frits
https://www.lange-aviation.com/
 
vezc.aero
Jan Ritsma
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-07-2015 15:17
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08

Frits Urselmann schreef:
ff voor de duidelijkheid Trol ! ik ben geen importeur van de Firma Lange


Beste Frits,

Je schrijft dat je ambassadeur bent van de Firma Lange in het Duits "vertreter", in Nederlands "vertegenwoordiger". Ik noemde het importeur, maar dat is binnen de EU een feitelijk niet bestaande functie. Leg ik het zo goed uit?

Frits Urselmann schreef:
de firma lange produceert geen Quintus
en heeft daarover helemaal niets te verantwoorden ! en IK al helemaal niet.


Er schreef hier helemaal niemand, zelfs geen "troll", dat de Firma lange de Quintus produceert.
Wel dat de firma Lange delen van de Quintus produceert. Ik citeer Tilo Holighaus, eigenaar van de firma Schempp-Hirth (de firma die de Quintus bouwt):

Together with our partner Lange Aviation, who builds the wings, we are currently working on receiving approval for our modifications to be able to initiate the serial production. Unfortunately Lange’s factory is not situated around the corner, which makes things a little more difficult – sometimes.


Tilo laat hier in zeer bedekte taal weten dat de samenwerking met de firma Lange (door de afstand) niet optimaal verloopt.
Als de firma Lange de vleugels voor de Quintus bouwt, dan heeft die firma wel degelijk iets te verantwoorden. Jij inderdaad niet, maar ik geloof niet dat iemand je daarvoor hier ter verantwoording roept

De firma Lange blijkt verwikeld te zijn in gerechtelijke procedures met betrekking tot levering en het weigeren terug te geven van aanbetalingen. Zie: https://groups.go...Dsy3FvChf8

Dave Nadler, North American Representative Lange Aviation GmbH
schrijft:

Nadler
2. März

On the advice of my attorney, I'm not going to comment on Lange
matters until the current lawsuit is settled.


In een nieuwsgroep lees ik dat Tilo Holighaus in een interview zou hebben gezegd dat er problemen met de firma Lange waren en dat de levering van de Quintus daar nadeel van ondervond.

Zie: https://groups.go...30KgYNaj08

Anyone seen the article in the recent Gliding International about Lange not being able to return a deposit or deliver the glider? Is this why the Quintus only has 14 builds? I did not see the article only the index of articles. I did see a youtube interview with Tilo who said they could not produce anymore Quintus' at this time and they had issues with Lange. Does anyone have real information about what is happening with Lange Aviation and their joint projects with other manufactures?


Het lijkt mij niet verstandig als een ambassadeur, in plaats van alles op te helderen, zijn heil zoekt in geheimzinnigheid en zich verschuilt achter PB's, met als smoes dat een forumbezoeker de efficientie loopt te verstoren.
Jan Ritsma

 
http://www.zweefvliegenonline.nl/kpn/
Chester
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-07-2015 20:52
Lid

Berichten: 244
Sinds: 01.06.09

Frits Urselmann schreef:
Chester schreef:
Productie van beiden ligt stil. Is al jaren terug te vinden in de meeste vakliteratuur...
Hoi Chester,

Nu ik klaar ben met de trip langs diverse velden met de kist toch even via deze weg terugkomend op je oorspronkelijke vraag.
Ik weet niet precies op welke problemen je doelt. Bij het ontwikkelen van een nieuw toestel, zeker als er veel innovatieve elementen aan zitten, treden altijd zaken op die opgelost moeten worden. Daar is een ontwikkelingsproject ook voor bedoeld nietwaar? Alle exacte ins en outs van het ontwikkelingsprogramma ken ik ook niet want ik ben niet betrokken bij ontwikkeling. Ik ben ook geen importeur maar help Lange als ambassadeur in Nederland. Ik heb zelf een aandeel in een Antares en ik ben er erg tevreden en enthousiast over en draag dat graag ook uit.

Gelukkig ben je één van de vele eigenaren die er zo in staan.
Maar ik weet niets van problemen met de 23 die ook relevant zijn voor de 18. De 18 is volledig EASA-gecertificeerd en er zijn er inmiddels 12 geleverd aan klanten 3 zijn in aanbouw. Mochten er issues komen dan worden die net als bij andere vliegtuigbouwers afgehandeld langs gebruikelijke AD

AD's handelen geen jaren latere levering of niet certificeren af. Begrijp ik goed dat de 23E (en de Quintus) nieuwe andere vleugelmallen gebruiken en dus ook qua certificatie los staan van de 20E/18?
Bij de Quintus liggen de problemen ergens anders, niet bij de firma Lange.
Wat ik wel weet is, dat elke vleugel die Lange geleverd heeft gewoon met papieren uitgeleverd is.
maar dat de Quintus zelf nog niet als geheel is toegelaten en in zo'n geval staat het LBA maar 15 toestellen toe.! meer kan ik er niet van zeggen ! en meer is het ook niet volgens mij.

Quintus, Antares 18 en Antares 23 zijn alledrie nog niet toegelaten:
https://easa.europa.eu/document-library/type-certificates?search=&date_filter[min][date]=&date_filter[max][date]=&product[]=10&model[]=1453

Wanneer wordt die verwacht?
Graag zou ik iedereen willen vragen om mij persoonlijk te benaderen als je info wilt over de Antares, dit forum blijkt door toe doen van een persoon niet het juiste media om innoverende projecten als de Antares gezamelijk op een volwassen manier te delen.


dank voor je aandacht
Frits

Jouw sentiment deel ik. Maar de oplossing niet.
 
Frits Urselmann
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-07-2015 22:36
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 568
Sinds: 04.09.08

Wanneer wordt die verwacht?
Graag zou ik iedereen willen vragen om mij persoonlijk te benaderen als je info wilt over de Antares, dit forum blijkt door toe doen van een persoon niet het juiste media om innoverende projecten als de Antares gezamelijk op een volwassen manier te delen.


dank voor je aandacht
Frits

Jouw sentiment deel ik. Maar de oplossing niet

Chester

Quintus vleugels zijn gewoon Antares 23 vleugels waar schemp hirth andere tippen en (te hoge)winglets aan zet, er zijn zover ik weet, geen andere mallen voor gemaakt, de vleugelmallen kunnen verlengt of ingekort worden ( dit is uniek) ook de mal voor de romp kan aangepast worden voor de 23 voor deze aanpassing zijn in het verre verleden wel eens problemen geweest maar dat was ver voor dat men dacht aan een Quintus!
Uiteraard heeft schemp hirth nieuwe mallen moeten maken voor de Quintus tippen mischien bedoel je dat.
Het verbaasd mij dat jij schrijft dat de 18 en de 23 niet zijn gecerticifeerd, om eerlijk te zijn wist ik dat niet! ik zal dat morgen navragen hoe en wat, en kom er dan op terug, maar ik vermoed dat het LBA daar ook een rol inspeelt voor alle aanvragen omtrent vliegtuigbouw en wijzigingen nemen zij zich de tijd ! zo heb ik dat begrepen. bij de Antares 20E heeft het meen ik iets van 1,5 jaar geduurd

Maar nogmaals een vliegtuigbouwer die innoverend werkt heeft het niet makkelijk in 2015! en dat resulteert vaak dat alles wat vertraagt .... helaas

frits
ps zou je die Easa link klikbaar kunnen maken dat kan precies hetzelfde zien als wat jij gezien hebt


http://www.aeroku...23t/611632
Gewijzigd door Frits Urselmann op 14-07-2015 23:00
https://www.lange-aviation.com/
 
vezc.aero
Jan Ritsma
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-07-2015 07:04
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08

Frits Urselmann schreef:

Quintus vleugels zijn gewoon Antares 23 vleugels waar schemp hirth andere tippen en (te hoge)winglets aan zet,


Jammer dat Schempp-Hirth hier een veeg uit de pan krijgt. Dit zonder de geringste onderbouwing.
Meetgegevens?

Frits Urselmann schreef:

Het verbaasd mij dat jij schrijft dat de 18 en de 23 niet zijn gecerticifeerd, om eerlijk te zijn wist ik dat niet! ik zal dat morgen navragen hoe en wat, en kom er dan op terug, maar ik vermoed dat het LBA daar ook een rol inspeelt voor alle aanvragen omtrent vliegtuigbouw en wijzigingen nemen zij zich de tijd ! zo heb ik dat begrepen. bij de Antares 20E heeft het meen ik iets van 1,5 jaar geduurd


Dat verhaal komt niet erg sterk over. Feit is dat klanten van Lange Aviation geconfronteerd worden met een onverwachte ongelimiteerde verlenging van de levertijd omdat er van diverse series maar 15 kisten geproduceerd mogen worden.
Feit is, dat sommige klanten kennelijk moeten gaan procederen om hun aanbetaling terug te krijgen, nu ze het beu zijn om nog langer te moeten wachten op een kist waarvan kennelijk de productie stil ligt.
Omdat de 18T ook nog niet gecertificeerd is (volgens Chester), is het niet denkbeeldig dat Lange met dat vliegtuig voor de zelfde problemen komt te staan en naar zijn klanten toe de zelfde strategie volgt.

Daar ging Chesters vraag over in deze draad. De vertegenwoordiger voor Lange Aviation in NL zou het sieren daar gewoon antwoord op te geven, zonder mensen voor trol uit te schelden en alles verder per PB af te willen handelen.
Jan Ritsma

 
http://www.zweefvliegenonline.nl/kpn/
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.21 seconden