| 20-02-2018 | 18:06
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 7

· Leden online: 1
koudi012

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Lesbedrijf bij 30+ graden
Arjan
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-06-2015 07:30

Lid

Sinds: 02.10.08

Dear all,

Aanstaande zaterdag wordt het naar verwachting dik boven de 30 graden. Dit levert in mijn ogen een risico op voor de vliegveiligheid. Ik hoor graag hoe clubs hier mee omgaan. Wordt dat ad hoc bepaald of zijn er misschien clubs die hier beleid voor hebben?

Groeten,
Arjan

Jan van Maarseveen
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-06-2015 08:51
Lid

Sinds: 02.09.08

Hier moest ik ook al aan denken Arjan! Wij hebben geen beleid in dezen maar mijn persoonlijke mening is dat dan de eerste K van SKISTOK geheel naar achteren verschuift. Verder hebben we een groot vat drinkwater op de startplaats bij zulke dagen. Het opzetten van een paar party-tenten lijkt me ook geen overbodige luxe. En verder, alles twee tandjes rustiger .... (op de kisten uit het veld halen na).
Jan van Maarseveen (ACvZ, VHZ, CVVMC)

ericmunk
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-06-2015 10:01
Lid

Sinds: 17.09.08

Salland: aandacht op briefing (petjes, zonnebrand, drinken). Altijd drinkwater op veld aanwezig. Partytent voor schaduw. Vroeger opbreken indien nodig.

Putje
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-06-2015 10:12
Lid

Sinds: 01.09.08

Jan van Maarseveen schreef:
Wij hebben geen beleid in dezen maar mijn persoonlijke mening is dat dan de eerste K van SKISTOK geheel naar achteren verschuift.

Neem dan de eerste S ook meteen mee naar achteren Jan. Is een stukje veiliger. Na alle andere checks kan de startplaats zomaar niet meer vrij zijn!
Marc v.d. Putte, EACzc

"Always remember that you are unique. Just like everybody else."

secretaris GAE
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-06-2015 10:56
Lid

Sinds: 18.01.10

Voor ons geen unieke situatie, met onze tweede thuisveld in Frankrijk. Het hangt er natuurlijk van af wat de luchtvochtigheid is. Droge warmte is stukken beter uit te houden.

Wat wij doen is met twee ploegen werken waardoor je maar de halve dag op het veld staat. En verder natuurlijk veel water en schaduw op de strip. Daartoe zitten er twee grote zonneschermen aan de startbus.
Wil je leren vliegen? Méér vliegen dan elders? Lekker overland in Frankrijk? Les van Nederlandse instructeurs in de Franse zon of boven Terlet in het weekend en op woensdag? Word dan lid van Gliding Adventures Europe! www.zweven.eu

www.zweven.eu
Jan de Hulster
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-06-2015 11:16
Lid

Sinds: 03.09.08

secretaris GAE schreef:
Voor ons geen unieke situatie, met onze tweede thuisveld in Frankrijk. Het hangt er natuurlijk van af wat de luchtvochtigheid is. Droge warmte is stukken beter uit te houden.

Wat wij doen is met twee ploegen werken waardoor je maar de halve dag op het veld staat. En verder natuurlijk veel water en schaduw op de strip. Daartoe zitten er twee grote zonneschermen aan de startbus.

En golfkarren om de kisten uit het veld te halen ook een zeer GROTE pre bij dit soort temperaturen.
ochtend ploeg: 0900-1500
middag ploeg 1500-2100

ericmunk
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-06-2015 13:54
Lid

Sinds: 17.09.08

Jan de Hulster schreef:
En golfkarren om de kisten uit het veld te halen ook een zeer GROTE pre bij dit soort temperaturen.

Golfkarren zijn standaard op Salland. Ook bij koud weer.

Alex Landman
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-06-2015 17:58

Lid

Sinds: 11.09.08

Teuge: aandacht voor petjes, zonnebrand, voldoende vers water op de strip, zonnescherm en golfwagens voor de kisten. Vraag me af waar de grens gehanterd wordt om bij grote hitte NIET te gaan vliegen.

Jan Ritsma
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-06-2015 18:35

Lid

Sinds: 09.09.08

Alex Landman schreef:
Teuge: aandacht voor petjes, zonnebrand, voldoende vers water op de strip, zonnescherm en golfwagens voor de kisten. Vraag me af waar de grens gehanterd wordt om bij grote hitte NIET te gaan vliegen.

Vraag het eens aan de zweefvliegcentra in Namibie en ZuidAfrika. Die hebben ervaring!! Ik dacht echt dat TS een geintje maakte.

Voor de clubs:
Maak een hitte calculator waar voor iedere temperatuur (afgerond op de hele graad) een clubbeleid uitrolt. Zet strenge straffen op het verkeerd gebruik van deze calculator. laat het bestuur een concept notaatje schrijven en een studieteam naar Namibie afreizen om met eigen ogen te kunnen zien hoe experts omgaan met 52 graden Celsius op de startplaats en, als iedereen na zoveel ge*** liever naar het zwembad gaat,is iedereen weer tevreden in een als maar veiliger NL.
Gewijzigd door Jan Ritsma op 29-06-2015 18:40
Jan Ritsma

http://home.planet.nl/~ritsm076/
frans
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-06-2015 18:50

Lid

"Zet strenge straffen op het verkeerd gebruik van deze calculator"

Ik dacht dat iedereen al wist dat streng straffen niet helpt...

Gezond verstand, overleg, en aannemen van ervaring van anderen..

D-KVFF
FF

davidh
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-06-2015 20:12
Lid

Sinds: 03.11.08

Ik kan me nog goed heugen dat op de Junioren 2003 thermiek los kwam bij 37 graden celsius... Badend in het zweet thermieken. Niet zo goed voor de concentratie.

Misschien goed om nog eens het lijstje van oververhittingsverschijnselen naar voren te halen...
blipmaps.nl | prosoar.de | lk8000.it | www.zweefvlieg.ne... | http://www.soarin...viewer.php

Jan Ritsma
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-06-2015 20:48

Lid

Sinds: 09.09.08

frans schreef:
"Zet strenge straffen op het verkeerd gebruik van deze calculator"

Ik dacht dat iedereen al wist dat streng straffen niet helpt...

Gezond verstand, overleg, en aannemen van ervaring van anderen..

Ja natuurlijk.
Dat regelnevengedrag is echt lachwekkend en tenen krommend. Als jullie nu eens op hielden met het bedenken van een "clubbeleid" voor iedere situatie , toestand of mogelijke gebeurtenis. Houd eens op met ieder clublid als een hersenloze 14 jarige te behandelen. Ieder volwassen weldenkend mens heeft toch geen club nodig om uit te vinden wat handig is als de temperatuur een beetje hoger is dan gewoonlijk. Ik zit nu 50 jaar in de zweefvliegerij, maar deze discussie heb ik nog nooit gezien. Niet in Namibie, ZuidAfriks, Australie of welk ander land dan ook. Ik heb het draadje als voorbeeld van cabaret doorgestuurd naar enkele collega's.

Wanneer houden we op met vliegen? Nou, in Nl als de wind meer dan 10m/s is, als het te warm of te koud is, als er onweer voorspeld is, als, als.... Kortom, met Nederlandse regels kunnen ze in Afrika Australie de tent rustig sluiten.
Dat je met leerlingen voorzichtig bent ala, maar laat de beslissing voor het al of niet vliegen aan de gezagvoerder over als die een ZVB heeft.
Jan Ritsma

http://home.planet.nl/~ritsm076/
mcDavid
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-06-2015 21:02
Lid

Sinds: 15.08.10

Bij Zcflevo zorgen we voor schaduw en drinkwater. Vliegen met hoge temperatuur is in mijn ervaring niet het ergste, veldwerk daarentegen... Mijn ervaring is dat niemand vooruit te branden is op dat soort dagen en dat je dat het beste maar kunt accepteren en idd alles een paar standjes rustiger aan te doen.

@jan R: je zit alleen je eigen sarcasme belachelijk te maken, niemand hier is zo kinderachtig als jij schetst.

Lars
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-06-2015 21:19
Lid

Jan, die discussie heb ik vaker gehoord hoor! Wellicht krijg jij, om wat voor reden dan ook....., niet alles mee wat om je heen gezegd wordt.

Lars Berendes
Aeroclub Salland!

Chester
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-06-2015 21:29
Lid

Sinds: 01.06.09

Jan Ritsma schreef:
Alex Landman schreef:

Vraag het eens aan de zweefvliegcentra in Namibie en ZuidAfrika. Die hebben ervaring!! Ik dacht echt dat TS een geintje maakte.

45 graden in de woestijn is aanmerkelijk beter uit te houden dan 30 graden in de lage landen.

Met zweefvliegen nog een tandje erger, 45 graden in de woestijn betekend een uurtje "laag" ploeteren bij een graad of 30 cockpittemperatuur. 30 graden in ons land betekend vaak de hele dag bij 30 graden en in de brandende zon ploeteren in het blauw...

Toet
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-06-2015 22:07
Lid

Sinds: 30.04.09

Ik voel al weer een verHITTE discussie aankomen......Grin
Gewijzigd door Toet op 29-06-2015 22:08
Peter Tutuarima

" If you can't stand the heat, stay out of the thermal! "

borisbroere
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-06-2015 22:33

Lid

Sinds: 02.09.08

Jan Ritsma schreef: Ieder volwassen weldenkend mens heeft toch geen club nodig om uit te vinden wat handig is als de temperatuur een beetje hoger is dan gewoonlijk.

Nee Jan, maar zoals iedereen weet zijn zweefvliegers niet altijd weldenkende mensen. Daar zijn volgens mij genoeg (recente) voorbeelden van.

Je tip voor het navragen bij clubs in Afrika en Australië vind ik dan wel weer waardevol, en daar had ikzelf eerlijkheidshalve niet aan gedacht. Waarom zo negatief zijn over de vraag? Ervaringen delen kan toch zeker geen kwaad? Het lijkt mij dat Arjan zeker niet van plan is om er beleid van te maken.

Gr.

Boris
Gewijzigd door borisbroere op 29-06-2015 22:37
Eerste Zeeuws-vlaamse Aero Club (EZAC)

Frits Urselmann
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-06-2015 22:47

Lid

Sinds: 04.09.08

beste alle ..... JR komt van een andere planeet begrijp nou toch eens Lol
enjoy the ultimate elektroshock ......fly Antares
Life before 50 is only a warming up
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub

http://www.lange-...

vezc.aero

http://www.lange-aviation.com/
NicoB
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-06-2015 23:20
Lid

Sinds: 28.03.13

Ben het niet vaak eens met JR maar moet 'm toch wel gelijk geven.
Gebruik je gezonde verstand en tref je voorbereidingen!
Je besluit als GPL-er zelf of je wel of niet wil vliegen.
In een lesbedrijf maakt de dd-instructeur deze beslissing en kan iedereen, dbo-er, solist en gpl-er zelf ook nog aangeven dat ie toch liever niet wil vliegen.
Naast alle voorzorgen zoals water, petjes, etc. kan dit tijdens de briefing ook nog eens extra onder de aandacht worden gebracht (I AM SAFE).
Gewijzigd door NicoB op 02-07-2015 13:02

Frits Urselmann
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-06-2015 23:25

Lid

Sinds: 04.09.08

BravoLima schreef:
Ben het niet vaak eens met JR maar moet 'm toch wel gelijk geven.
Gebruik je gezonde verstand en tref je voorbereidingen!
Je besluit als GPL-er zelf of je wel of niet wil vliegen.
In een lesbedrijf maakt de dd-instructeur deze beslissing en kan iedereen, dbo-er, solist en gpl-er zelf ook nog aangeven dat ie toch liever niet wil vliegen.
Naast alle voorzorgen zoals water, petjes, etc. kan dit tijdens de briefing ook nog eens extra onder de aandacht worden gebracht (I AM SAFE).

Klopt JR heeft het ook wel eens bij het goeie eind maar de manier waarop hij dat brengt is wat mij betreft bedenkelijk maar bij deze gedachte sta ik niet alleen
enjoy the ultimate elektroshock ......fly Antares
Life before 50 is only a warming up
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub

http://www.lange-...

vezc.aero

http://www.lange-aviation.com/
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.29 seconden