| 24-05-2018 | 21:23
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Agenda Zweefvliegen
Klik HIER voor agenda
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 1
tdekort

· Totaal aantal leden: 2,156
· Nieuwste lid: veldhuizen
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Lesbedrijf bij 30+ graden
Jan Ritsma
#21 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-06-2015 08:00

Lid

Sinds: 09.09.08

Frits Urselmann schreef:

de manier waarop hij dat brengt is wat mij betreft bedenkelijk maar bij deze gedachte sta ik niet alleen

Ik had nog wel mij voorgenomen niet meer in dit draadje te reageren...

Frits, laat die met secondenlijm aangebrachte CLUBbril eens van je hoofd snijden.

Pol Pot, Mao, Castro, en een figuur die ik om een Goodwin te vermijden niet zal noemen, stonden geen van allen alleen.

Wat Jan Ritsma zegt, is meestal wel waar, maar de verpakking deugt niet. Het is te weinig "respectvol".
Waar de zweefvliegerij aan ten onder gaat, is aan mensen die door handig sociaal manoevreren zich op een plek hebben weten te nestelen waar ze wat betreft IQ, kennis kunde en instelling niet horen te zitten.
Het probleem is dat ze er jaren/decenia kunnen blijven zitten, omdat ze respectvol behandeld moeten worden...

Ik heb niets tegen clubs, want iedereen die aan het clubgebeuren plezier beleeft, is een levend bewijs dat clubs nuttig zijn. Er zijn echter ook mensen die het zweefvliegen leuker vinden dan het "clubgebeuren". Hopelijk hebben clubs ook niets tegen "vrije vlieger"s die liever vliegen zonder "clubgebeuren".

Houd alle clubregels eens tegen het licht en vraag je af of je ze echt nodig hebt. Bekijk ze ook door een andere bril.Vraag je af of iedere regel het plezier in je hobby verhoogt.

In deze draad vond iemend het wel een goed voorstel om clubs in de tropen naar hun beleid te vragen.
Vraag het nu eens niet aan een club, maar aan de zweefvliegcentra. Je weet wel, die vermaledijde dure instellingen waar je zomaar zonder clubgezeur kan betalen EN vliegen. Zelf heb ik daar nooit een "temperatuurbeleid" kunnen ontdekken. Wel adviezen natuurlijk

Mensen tegen zich zelf beschermen mag niet en is arrogant. Uitgezonderd natuurlijk diegenen die zich zelf niet kunnen beschermen, zoals kinderen, dementen of geestelijk gehandicapten.

borisbroere schreef:
Waarom zo negatief zijn over de vraag? Ervaringen delen kan toch zeker geen kwaad? Het lijkt mij dat Arjan zeker niet van plan is om er beleid van te maken.

Gr.

Boris

Als Arjan gevraagd had naar tips van hoe te handelen bij hoge temperaturen, dan was er niets mis met de vraag. hij vraagt echter om "clubbeleid" (regelgeving). Dat is heel iets anders.
Gewijzigd door Jan Ritsma op 30-06-2015 09:10
Jan Ritsma

http://home.planet.nl/~ritsm076/
Jan van Maarseveen
#22 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-06-2015 08:37
Lid

Sinds: 02.09.08

Ja-han, een NL-LESbedrijf met godsallejezusgristusdikkemegastabiele en vochtige lucht met de hele dag in de zon zeulen, vliegen en sjouwen is iets héél anders dan instappen, wegwezen en snel klimmen naar koelere oorden. Weet je wat wij gaan doen op Soesterberg: we zetten de houten cabrio's in!
Jan van Maarseveen (ACvZ, VHZ, CVVMC)

Arjan
#23 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-06-2015 08:41

Lid

Sinds: 02.10.08

Het wordt naar verwachting uitzonderlijk warm voor Nederlandse begrippen; we zijn dat bij mijn vereniging niet gewend. Doel is om a.s. zaterdag omstandigheden te creëren die de kans dat in het lesbedrijf de vliegploeg bevangen wordt door de hitte zo klein mogelijk maakt.

Hiervoor is alle input welkom, zo ook ervaringen uit het buitenland waar dergelijke omstandigheden gebruikelijker zijn.

Dank zover voor jullie tips. Niet alle zijn nieuw natuurlijk en worden ook in ons vliegbedrijf reeds op basis van common sense gehanteerd.

Daarnaast is het belangrijk om elkaar in de gaten te houden; ik hoop dat anderen mij zullen aanspreken als ik verschijnselen vertoon van oververhitting/uitdroging etc als ik dat ondanks IM SAFE zelf niet door zou hebben. Want ondanks alle voorbereidingen kan dat nog steeds gebeuren!

Jan van Maarseveen
#24 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-06-2015 09:08
Lid

Heeft Johan jullie Cabrio al weer klaar Arjan?

arjanvd
#25 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-06-2015 09:53

Lid

Sinds: 03.09.08

Jan van Maarseveen schreef:
Heeft Johan jullie Cabrio al weer klaar Arjan?

Hoi Jan,

We hebben de K8 Cabrio, de Sedbergh in principe ook alleen mag deze door haar BGA registratie niet meer in NL vliegen. Mischien goed idee om mee te nemen naar onze Oosterburen...
Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub

Bier
#26 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-06-2015 09:58

Lid

Sinds: 01.09.08

De grote vraag is natuurlijk of het zaterdag thermisch wordt.
-------------------------
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
-------------------------

Schleigah!

www.aeroclubsalland.nl
Jan van Maarseveen
#27 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-06-2015 11:40
Lid

Het laatse weerbericht zegt dat zaterdag de thermiek los komt bij 38 graden, moet lukken Bier!

Frits Urselmann
#28 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-06-2015 11:47

Lid

Sinds: 04.09.08

Het laatse weerbericht zegt dat zaterdag de thermiek los komt bij 38 graden, moet lukken Bier!

dan alleen maar lieren! ik denk dat een vliegtuigsleep niet zonder risico is met deze hitte ! tenminste IK sleep niet Smile
enjoy the ultimate elektroshock ......fly Antares
Life before 50 is only a warming up
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub

http://www.lange-...

vezc.aero

http://www.lange-aviation.com/
Jan Ritsma
#29 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-06-2015 12:47

Lid

Ja-han, een NL-LESbedrijf met godsallejezusgristusdikkemegastabiele en vochtige lucht met de hele dag in de zon zeulen, vliegen en sjouwen is iets héél anders dan instappen, wegwezen en snel klimmen naar koelere oorden. Weet je wat wij gaan doen op Soesterberg: we zetten de houten cabrio's in!

Nou, een reactie van Jan v Maarseveen op een posting van mij. Wat god en Jezus er mee te maken hebben,Helpless maar, ik moet toegeven dat je dit maal Kim Holland hebt overgeslagen en de verwensingen ben je ook vergeten.

Hoeveel ervaring heb jij in Namibie, ZuidAfrika en Australie? Je lijkt er zo verschrikkelijk veel van te weten...
Jan Ritsma

Otto Foelkel
#30 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-06-2015 13:06
Lid

Sinds: 09.11.09

Frits Urselmann schreef:
beste alle ..... JR komt van een andere planeet begrijp nou toch eens Lol

http://www.boekha...Prince.jpg

Jan van Maarseveen
#31 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-06-2015 13:18
Lid

Helemaal nul Jan! Allemaal aannames van mijn kant.

Kees Visser
#32 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-06-2015 13:57

Lid

Jan Ritsma schreef:

Nou, een reactie van Jan v Maarseveen op een posting van mij. Wat god en Jezus er mee te maken hebben,Helpless maar, ik moet toegeven dat je dit maal Kim Holland hebt overgeslagen en de verwensingen ben je ook vergeten.

Hoeveel ervaring heb jij in Namibie, ZuidAfrika en Australie? Je lijkt er zo verschrikkelijk veel van te weten...

"Pol Pot, Mao, Castro, en een figuur die ik om een Goodwin te vermijden niet zal noemen, stonden geen van allen alleen."

Hadden bovenstaande door jou aangehaalde personen dan wel last van de hitte met zweefvliegen???
PH-1404 LAK 17 AT

Jan Ritsma
#33 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-06-2015 14:24

Lid

Kees Visser schreef:
Jan Ritsma schreef:

"Pol Pot, Mao, Castro, en een figuur die ik om een Goodwin te vermijden niet zal noemen, stonden geen van allen alleen."

Hadden bovenstaande door jou aangehaalde personen dan wel last van de hitte met zweefvliegen???

Sommige mensen denken dat als ze in een mening niet alleen staan, dat hun mening dan wel moet deugen. Als iedereen het met je eens is, dan wordt het juist tijd om je af te vragen of dat eigenlijk wel echt jouw mening is en of je niet mateloos geindoctrineerd bent. Ter verduidelijking haalde ik wat personen aan. Maar, God en Jezus in het stukje van Jan van Maarseveen verduidelijken niets en dienen geen ander doel dan grof te zijn en dat heeft niet zo veel zin vind ik.
Jan Ritsma

tonmp
#34 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-06-2015 14:28
Lid

Sinds: 08.12.08

Gewoon nuchter nadenken is kennelijk door de aankomende warmte beinvloed.

Op basis van vliegerschap: als je denkt dat het te warm is voor jou om te vliegen, ga vooral niet vliegen. Denk je dat dat niet het geval is, denk na, drink voldoende, smeer voldoende, bedek jezelf voldoende(niet alleen hoofd), geniet voldoende en als je je toch niet safe voelt, gewoon lekker in de auto blijven zitten met je airco aan.
Ik heb op fuente milanos nog niet gezien dat er niet gevlogen werd omdat het te warm was....... oja commerciele club natuurlijk, doen het voor het geld.

Jan van Maarseveen
#35 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-06-2015 17:07
Lid

Oei, ik kom in de hel, daar is het nog heter ....

Otto Foelkel
#36 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-06-2015 17:11
Lid

tonmp schreef:
Ik heb op fuente milanos nog niet gezien dat er niet gevlogen werd omdat het te warm was.......

In Polen mogen leerlingen boven 30 graden niet meer solovliegen.

In Nederland zijn veel clubs niet goed voorbereid op grote hitte en lopen leden in de volle zon soms uren op hun beurt te wachten. Bij de start zijn ze dan niet goed meer bij de les, met alle mogelijke gevolgen van dien. In Fuente Milanos worden grote doeken gespannen om zonnesteek te voorkomen.

Op de risico's van dehydratie, de noodzaak een hoofddeksel te dragen en veel te drinken is in vroegere postings voldoende gewezen.

De situatie op vlieghoogte is voornamelijk afhankelijk van de hoogte van de wolkenbasis.
In Zuid-Afrika en Namibië zul je wat dat betreft boven de tweeduizend meter weinig risico lopen.

venberg
#37 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-06-2015 17:12
Lid

Sinds: 24.01.09

Krijg het nu al heet van dit soort geschrijf....

Otto Foelkel
#38 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-06-2015 17:49
Lid

Waar buienradar op de korte termijnverwachting zaterdag tussen 34 en 36 graden aangeeft, voorspellen ze op de 14 daagse verwachting voor zaterdag een temperatuur van 40 graden (gevoelstemperatuur 47.6), maar de soep zal wel niet zo heet gegeten worden als ze wordt opgediend.

davidh
#39 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-06-2015 19:07
Lid

Sinds: 03.11.08

En nog wat links:
http://ggd.gronin...ittekwalen
http://mens-en-ge...eling.html
http://mens-en-ge...-tips.html

Want voorkomen probeert iedereen. Maar herkennen als het fout gaat is altijd wat trager (heb ik helaas zelf al een keer ondervonden).
blipmaps.nl | prosoar.de | lk8000.it | www.zweefvlieg.ne... | http://www.soarin...viewer.php

Jan Ritsma
#40 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-07-2015 11:12

Lid

Teleteskt schrijft:

WEERBULLETIN VOOR DE LUCHTVAART

GELDIG 010900/011500 UTC

SITUATIE: Aan de zuidwestflank van een
opbouwend hoog boven het zuiden van
Zweden voert een zuidoostelijke
stroming zeer warme,droge en
continentaal tropische
lucht aan. De
opbouw is onstabiel tot ca. 4500 vt.

SIGNIFICANT WEER: Geen.

WIND: Oostelijk 7-13 kn,toenemend naar
10-15 kn. Langs de kust en boven het
IJsselmeer aanvankelijk al 14-18 kn.

Helemaal nul Jan! Allemaal aannames van mijn kant.

Helpless Grin
Jij geeft toch les aan de universiteit Jan? Wat leer je je studenten? Vloeken schelden en onzin?
Gewijzigd door Jan Ritsma op 01-07-2015 11:32
Jan Ritsma

Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.30 seconden