| 27-05-2018 | 15:55
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Agenda Zweefvliegen
Klik HIER voor agenda
Gebruikers Online
· Gasten online: 4

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,156
· Nieuwste lid: veldhuizen
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
ZC Flevo: Ondanks mogelijke komst ultralights in de lift
webmaster
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-08-2015 21:19
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2334
Sinds: 21.08.08

Lees: http://www.brugme...n-de-lift/

,,Ik weet niet precies hoe het daarmee staat, maar ultralights en zweefvliegtuigen op één vliegveld, dat is echt uitgesloten”, zegt Laurens daarover, ,,Wij vliegen met een lier. Als daar anderen tussendoor gaan vliegen en die raken per ongeluk de kabel, dan krijg je hele ernstige ongelukken.”


www.brugmedia.nl/wp-content/uploads/meerpaaldagen-zc-flevo-kopie-475x315.jpg
 
www.zweefportaal.nl
vox
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-08-2015 22:26
Lid

Berichten: 110
Sinds: 15.09.08

Gewoon duidelijke afspraken lijkt mij.
Kan heel goed naast elkaar bestaan diverse luchtsporten op één veld.
Ook weer aantrekkelijk als je als veld meer te bieden hebt.
 
ericmunk
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-08-2015 10:41
Lid

Berichten: 268
Sinds: 17.09.08

vox schreef:
Gewoon duidelijke afspraken lijkt mij.
Kan heel goed naast elkaar bestaan diverse luchtsporten op één veld.
Ook weer aantrekkelijk als je als veld meer te bieden hebt.


Dat het kán, betekent niet dat je het moet wíllen. Als je de hoeveelheid starts/landingen van de ultralights op Lelystad van nu (of zelfs een deel ervan) op Biddinghuizen krijgt, lijkt me sprake van een ernstige aantasting van de (lier)startcapaciteit, op zijn minst. Nog los van verhoogd risico op brokken, zoals aangehaald door de woordvoerder in het artikel. Ik snap dat ZC Flevo geen ultralights wil hebben.
 
Frits Urselmann
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-08-2015 11:54
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 514
Sinds: 04.09.08

ericmunk schreef:
vox schreef:
Gewoon duidelijke afspraken lijkt mij.
Kan heel goed naast elkaar bestaan diverse luchtsporten op één veld.
Ook weer aantrekkelijk als je als veld meer te bieden hebt.


Dat het kán, betekent niet dat je het moet wíllen. Als je de hoeveelheid starts/landingen van de ultralights op Lelystad van nu (of zelfs een deel ervan) op Biddinghuizen krijgt, lijkt me sprake van een ernstige aantasting van de (lier)startcapaciteit, op zijn minst. Nog los van verhoogd risico op brokken, zoals aangehaald door de woordvoerder in het artikel. Ik snap dat ZC Flevo geen ultralights wil hebben.


Op Grefrath is een dergelijke situatie, daar hebben de zweefvliegers altijd prioriteit met starten/slepen, dit wordt aangegeven door een oranje gele zwaaillamp. Dat gaat redelijk goed,maar niemand is hier echt blij mee! vaak wordt die lamp niet eens gezien door motorvliegers en dan ontstaat er echt een gevaarlijke situatie.
Mijn advies als "flugleiter" is dan ook, dat de ultralights een eigen veld aankopen en in bedrijf nemen. dit is niet de makkelijkste en goedkoopste weg hier in Nederland maar wel de veiligste ! (voorbeeld is tradeport west in Venlo)
anderzijds begrijp ik de overheid niet, ultralights op een veld waar niet gelierd wordt moet toch altijd de voorkeur hebben !vanwaar deze beslissing ?
enjoy the ultimate elektroshock ......fly Antares
Life before 50 is only a warming up
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub


http://www.lange-...


vezc.aero
 
http://www.lange-aviation.com/
Kilo Hotel
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-08-2015 17:53
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 418
Sinds: 01.09.08

vox schreef:
Gewoon duidelijke afspraken lijkt mij.
Kan heel goed naast elkaar bestaan diverse luchtsporten op één veld.
Ook weer aantrekkelijk als je als veld meer te bieden hebt.


Dat zou mijn eerste gevoel ook zijn. Op zich zijn afspraken te maken, zoals: "als er motorkistje op dwarswind zit wordt er niet gelierd". En je kan afspreken dat starts van zweefvliegtuigen voorgaan. Luchtsporters moeten elkaar zoveel als mogelijk behulpzaam zijn. Vanwege het verdwijnen van "Thermiek", zouden de zweefvliegers wel kunnen overwegen een samenwerking met ALL CLEAR aan te gaan. Dat aanbod ligt er ook.

Voor een gecombineerd vliegbedrijf ga ik even terug naar mijn ervaring op Terlet met een lierbedrijf, een sleepbedrijf en een lesbedrijf met TMG's. Dat gaat goed, tot de TMG'er tough & go's wil/moet maken. Met twee TMG's was dat soms al een bron voor irritatie. Ondanks de heel ruime L-strip. Maar bij:

I: Illness

A: Alimentation
M: Medication

S: Stress
A: Alcohol
F: Fatigue
E: Emotion

past vanwege de vliegveiligheid geen irritatie. Geen goed idee dus! En een lesbedrijf voor motorvliegers met een onvoorspelbaar karakter werkt ook niet.
Kees Hordijk
Peetair/TMG-vliegschool EHHV
Aeroclub EHHV
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
Kees Aero Nautical Services
 
www.aviationservices.eu
Chester
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-08-2015 19:56
Lid

Berichten: 244
Sinds: 01.06.09

aviation-safety.net/photodata/47deb906c74aaPH-SVD.jpg
http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=731

Één dood, de ander in een rolstoel. Geen ambtenaar die zijn vingers daar aan gaat branden.
 
Alex v d Zouw
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-08-2015 10:00
Lid

Berichten: 107
Sinds: 15.12.10

Waarom zijn we in NL toch zo bang? We zitten met z'n allen tegen de overheid en LVNL te schelden dat we steeds minder ruimte krijgen, maar doen hetzelfde onderling als luchtsporters ook.

Het zomerkamp van de GAE zit op St. Flo. http://www.planeu.../avion.php Daar zit alles bij elkaar. 2 lierbedrijven parallel, motorbaan en para's.
Gewoon goed kijken naar de beschikbare ruimte. Tegenovergestelde circuits en het liefst de lier aan de zijkant binnen het zweefcircuit.
Alex v.d. Zouw
 
ericmunk
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-08-2015 14:48
Lid

Berichten: 268
Sinds: 17.09.08

Alex v d Zouw schreef:
Waarom zijn we in NL toch zo bang? We zitten met z'n allen tegen de overheid en LVNL te schelden dat we steeds minder ruimte krijgen, maar doen hetzelfde onderling als luchtsporters ook.

Het zomerkamp van de GAE zit op St. Flo. http://www.planeu.../avion.php Daar zit alles bij elkaar. 2 lierbedrijven parallel, motorbaan en para's.
Gewoon goed kijken naar de beschikbare ruimte. Tegenovergestelde circuits en het liefst de lier aan de zijkant binnen het zweefcircuit.


St. Flo is twee keer zo breed als Biddinghuizen (volgens de vliegveldinformatie). En St. Flo heeft geen 3.500 ultralightbewegingen per jaar (zoals Lelystad in 2013, volgens hun jaarverslag). Appels, peren.
 
Alex v d Zouw
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-08-2015 16:55
Lid

Berichten: 107
Sinds: 15.12.10

Was ook maar een voorbeeld. Hilversum b.v. heeft ook een gemengd bedrijf.
Waar ik een beetje van baal is het Nederlandse 'hakken in het zand' motto. Altijd maar dat gelijk rigoureus Nee-zeggen.
Alex v.d. Zouw
 
Kilo Hotel
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-08-2015 17:55
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 418
Sinds: 01.09.08

Alex v d Zouw schreef:
Was ook maar een voorbeeld. Hilversum b.v. heeft ook een gemengd bedrijf.
Waar ik een beetje van baal is het Nederlandse 'hakken in het zand' motto. Altijd maar dat gelijk rigoureus Nee-zeggen.


Ik voel toch meer voor "appels en peren" Alex.

i58.tinypic.com/2eclu75.jpg

Ook "ja" zeggen vraagt onderbouwing. Probeer je standpunt eens te onderbouwen Alex, in plaats van "roep maar wat"!
Gewijzigd door Kilo Hotel op 18-08-2015 18:03
Kees Hordijk
Peetair/TMG-vliegschool EHHV
Aeroclub EHHV
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
Kees Aero Nautical Services
 
www.aviationservices.eu
Chester
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-08-2015 18:44
Lid

Berichten: 244
Sinds: 01.06.09

ericmunk schreef:
Alex v d Zouw schreef:
Waarom zijn we in NL toch zo bang? We zitten met z'n allen tegen de overheid en LVNL te schelden dat we steeds minder ruimte krijgen, maar doen hetzelfde onderling als luchtsporters ook.

Het zomerkamp van de GAE zit op St. Flo. http://www.planeu.../avion.php Daar zit alles bij elkaar. 2 lierbedrijven parallel, motorbaan en para's.
Gewoon goed kijken naar de beschikbare ruimte. Tegenovergestelde circuits en het liefst de lier aan de zijkant binnen het zweefcircuit.


St. Flo is twee keer zo breed als Biddinghuizen (volgens de vliegveldinformatie). En St. Flo heeft geen 3.500 ultralightbewegingen per jaar (zoals Lelystad in 2013, volgens hun jaarverslag). Appels, peren.

Locals gaat nog wel, vreemde bezoekende kisten niet.

Zonder 500-1000m separatie en met onbekenden is het wachten tot er meer doden vallen.
 
ericmunk
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-08-2015 21:32
Lid

Berichten: 268
Sinds: 17.09.08

Alex v d Zouw schreef:
Was ook maar een voorbeeld. Hilversum b.v. heeft ook een gemengd bedrijf.


Interessant voorbeeld. Hilversum heeft in het verleden twee incidenten gehad waarbij een motorvliegtuig in een vallende lierkabel gevlogen is. Gelukkig beide met slechts lichte schade en geen persoonlijk letsel.
 
Kilo Hotel
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-08-2015 08:53
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 418
Sinds: 01.09.08

ericmunk schreef:
Alex v d Zouw schreef:
Was ook maar een voorbeeld. Hilversum b.v. heeft ook een gemengd bedrijf.


Interessant voorbeeld. Hilversum heeft in het verleden twee incidenten gehad waarbij een motorvliegtuig in een vallende lierkabel gevlogen is. Gelukkig beide met slechts lichte schade en geen persoonlijk letsel.


Dat is ook de reden waarom op EHMZ tijdens vliegbedrijf alleen maar gesleept mag worden. Idem EHHO.
Gewijzigd door Kilo Hotel op 19-08-2015 08:54
Kees Hordijk
Peetair/TMG-vliegschool EHHV
Aeroclub EHHV
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
Kees Aero Nautical Services
 
www.aviationservices.eu
Alex v d Zouw
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-08-2015 09:04
Lid

Berichten: 107
Sinds: 15.12.10

Kilo Hotel schreef:

Ook "ja" zeggen vraagt onderbouwing. Probeer je standpunt eens te onderbouwen Alex, in plaats van "roep maar wat"!


Ik zeg absoluut niet zomaar 'ja', maar ben tegen het resoluut 'nee'. 'Nee, mits' zou al beter zijn. 'Ja, mits' nog beter. Niet alleen zeggen dat het niet kan, maar uitleggen wat de gevaren zijn en vervolgens oplossingen aandragen. Daar creëer je draagvlak mee i.p.v. tegenstanders. Wie weet is het dan wel voor elkaar te krijgen dat het veld 2 keer zo breed wordt.
Alex v.d. Zouw
 
Jan de Hulster
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-08-2015 09:46
Lid

Berichten: 1494
Sinds: 03.09.08

Alex v d Zouw schreef:
Kilo Hotel schreef:

Ook "ja" zeggen vraagt onderbouwing. Probeer je standpunt eens te onderbouwen Alex, in plaats van "roep maar wat"!


Ik zeg absoluut niet zomaar 'ja', maar ben tegen het resoluut 'nee'. 'Nee, mits' zou al beter zijn. 'Ja, mits' nog beter. Niet alleen zeggen dat het niet kan, maar uitleggen wat de gevaren zijn en vervolgens oplossingen aandragen. Daar creëer je draagvlak mee i.p.v. tegenstanders. Wie weet is het dan wel voor elkaar te krijgen dat het veld 2 keer zo breed wordt.


Alex,

Biddinghuizen is gewoon te smal voor intensief ultra light verkeer in het weekend met een lierbedrijf erbij.
Door de weeks zou nog wel kunnen als ZC Flevo er NIET vliegt op die dagen.

Waarom wordt er niet gewoon voor de ultra light een eigen strip gecreeerd zoals dat ook voor ZC Flevo is gezocht destijds?
Die werden uitgekocht als ik me goed herinner
 
Alex v d Zouw
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-08-2015 10:42
Lid

Berichten: 107
Sinds: 15.12.10

Jan de Hulster schreef:
Biddinghuizen is gewoon te smal voor intensief ultra light verkeer in het weekend met een lierbedrijf erbij.

Natuurlijk is het nu te smal. Dat zie ik ook wel. Daar gaat het ook niet om.

Met stroop vang je meer vliegen. Ga uit van oplossingen i.p.v. problemen.
Alex v.d. Zouw
 
webmaster
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-10-2015 23:22
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2334
Sinds: 21.08.08

Zweefvliegclub Biddinghuizen gaat een onzekere toekomst tegemoet

Lees meer: http://dedrontena...t-tegemoet

BIDDINGHUIZEN - Zweefvliegclub Flevo weet nog steeds niet waar het aan toe is als straks Vliegveld Lelystad uitgebreid wordt. ,,Het is angstvallig stil'', zei voorzitter Willem Feiken van Dorpsbelangen Biddinghuizen vanavond tijdens de najaarsvergadering.

Als Biddinghuizen straks op de vliegroute van Lelystad Airport ligt, kan het terrein aan de Mosselweg in Biddinghuizen niet meer gebruikt worden als zweefvliegveld.

,,Er zijn nog steeds geen alternatieven'', aldus Willem Feiken, ,,Het betekent dat de zweefvliegclub een onzekere tijd tegemoet gaat.''

dedrontenaar.nl/media/cache/post_img/uploads/meerpaaldagen-zc-flevo-kopie.jpg
 
www.zweefportaal.nl
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.24 seconden