| 29-03-2024 | 01:23
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 3

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
FlyTool
Marco uit hangar 5
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-09-2015 13:56
Lid

Berichten: 185
Sinds: 02.09.08

Er komt iets moois beschikbaar per 1 oktober 2015.

Andere KNVvL afdelingen hebben al toegezegd deze applicatie te gaan gebruiken, de Ultralight vliegclub op Middenmeer gaat het vanaf 1 oktober invoeren. Hoe zit het met de afdeling Zweefvliegen?

flytool.nl

VMS, vliegervolgsysteem, Logboek en licensing en CAMO in een overzichtelijke app. Modulair opgebouwd, aan te passen naar behoefte wat je wel en niet wilt gebruiken.

Ziet er goed uit! Gemaakt door en voor vliegers, vliegclubs en vliegscholen (ATO's)

De VMS module Trial duur tenminste 1 jaar en kun je gratis aan meedoen.

(nee, ik heb geen aandelen :-) )
Groetjes, Marco
www.zweef.nl (ZCNK website)
 
Frouwke
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-09-2015 20:33
Lid

Berichten: 123
Sinds: 01.09.08

Flytool en de KNVVL

Vorige week stond FlyTool op de agenda van de hoofdbestuursvergadering van de KNVvL. Een paar afdelingen/clubs zijn hier nogal enthousiast over, reden voor het Hoofdbestuur om dit op de agenda te zetten. Er is besloten om te onderzoeken of er een samenwerking tussen FlyTool en de KNVVL mogelijk is, met als doel het veiligheidsniveau binnen GA te verhogen. FlyTool lijkt hier een goed middel voor te zijn.
Vanuit de KNVVL ben ik betrokken bij het project "FlyTool" om te kijken of dit iets is voor de KNVvL.

Het lijkt inderdaad een prachtig produkt.
Er zijn 3 modules
1: het VMS-systeem waarin de functies persoonlijk logboek, bewaken persoonlijke details van de gebruiker ( medical, licenses, bevoegdheden) en een locatie/MAP functie.
2: OPTA/CAMO integratie (regulier en periodiek onderhoud, SB, AD’s)
3: ATO - Leerlingvolgsysteem. + Syllabus + Instr.Beoordelingen + Bewaking Eisen Instr/Examiner.

In eerste instantie richten we ons op module 1, mede omdat dit overheidswege van ons verlangd gaat worden.
Aan de "voorkant" zeer gebruiksvriendelijk, een eigen account, ingericht per luchtsport zodat het efficiënt invullen is. Al offline op je smartphone in te vullen. Aan de achterkant een analysesysteem waarbij ook de verschillende disciplines met elkaar vergeleken worden. Het systeem is zodanig gemaakt dat anonimiteit gewaarborgd is.
De afdeling Gemotoriseerd heeft besloten hiervan gebruik te gaan maken, de afdeling Ballon is met FlyTool in gesprek, de afdeling Para is bezig met een pilotstudie of het ook geschikt is voor hun tak van sport.

Eén van de stappen vanuit de KNVvL die op kortere termijn gaat gebeuren is dat de afdelingen en andere geïnteresseerden hierover uitgebreid worden geïnformeerd .

Indien hier meer over bekend is, waar, wanneer, zal ik dit naast de andere communicatiekanalen, wederom hier op dit forum plaatsen.

Frouwke
 
Fuchur
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-09-2015 23:57
Superbeheerder

Berichten: 413
Sinds: 26.08.12

Frouwke schreef:
In eerste instantie richten we ons op module 1, mede omdat dit overheidswege van ons verlangd gaat worden.


Frouwke,

Module 3 niet?

Bekijkt de KNVvL ook wat er nu al draait bij zweefvliegclubs zelf?
Hier is door meer dan een club al redelijk wat ontwikkeltijd in gaan zitten (op aldaar niet vrijwillige basis)
https://www.zweef...ad_id=3432
Uit deze meeting weet ik dat ook daar prachtige producten tussen zitten.

Mocht het niet gebeurt zijn zou wenselijk zijn de leden van de KNVvL te vragen wat er in den lande al wel of niet in gebruik is.
Kijken naar 1 product is niet de juiste insteek voor een succesvolle software implementatie.

Ik neem aan dat als de KNVvL software wil aanschaffen, of het haar leden adviseert te gaan gebruiken, er goed gekeken wordt naar een vooraf opgesteld pakket van eisen en op die gronde een keuze wordt gemaakt. Niet andersom.

Mocht bij het opstellen hiervan hulp nodig zijn, weet je me te vinden Smile
CU under the Cu
-------------------------
Frank Schellenberg
GLC Illustrious
-------------------------

Zweefportaal gebruikersvoorwaarden

 
frank.schellenberg.nl
Fuchur
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-09-2015 00:07
Superbeheerder

Berichten: 413
Sinds: 26.08.12

Frouwke schreef:
Eén van de stappen vanuit de KNVvL die op kortere termijn gaat gebeuren is dat de afdelingen en andere geïnteresseerden hierover uitgebreid worden geïnformeerd .


Bij deze, ik ben geïnteresseerd. Wink
CU under the Cu
-------------------------
Frank Schellenberg
GLC Illustrious
-------------------------

Zweefportaal gebruikersvoorwaarden

 
frank.schellenberg.nl
Frouwke
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-09-2015 14:23
Lid

Berichten: 123
Sinds: 01.09.08

@Fuchur:

"Bekijkt de KNVvL ook wat er nu al draait bij zweefvliegclubs zelf?"
ik:
"Vanuit de KNVVL ben ik betrokken bij het project "FlyTool" om te kijken of dit iets is voor de KNVvL."
We gaan idd kijken of het iets is voor de KNVvL, in dat proces nemen we ook mee wat er al is en hoe dat zich verhoudt met de kosten.

"Ik neem aan dat als de KNVvL software wil aanschaffen, of het haar leden adviseert te gaan gebruiken, er goed gekeken wordt naar een vooraf opgesteld pakket van eisen en op die gronde een keuze wordt gemaakt. Niet andersom."
FlyTool is eigenaar van de software, zorgt voor het onderhoud/updates daarvan. KNVvL wordt eigenaar èn beheerder van de aangeleverde data. (Dus niet de overheid!)
Samenwerking tussen beide partijen kan voor beiden een win-win situatie opleveren en elkaars positie versterken. Enerzijds biedt de KNVvL FlyTool het platform aan waarin bijna alle GA sectoren zijn vertegenwoordigd, (database is alleen interessant als er veel meldingen komen) anderzijds kan FlyTool voor de KNVvL de oplossing zijn voor de implementatie van het VMS.
Omdat het voor beide partijen interessant is, zal dit mede naar voren komen in de prijs waarvoor dit wordt aangeboden.

Iedere zelfstandige club kan hier trouwens al gewoon mee aan de gang. Maar er kan meer, bekeken wordt of het lukt om iets overkoepelends neer te zetten waardoor het interessant wordt om zich via de KNVvL aan te melden en gebruik te gaan maken van FlyTool. Hierbij zijn gebruikersvriendelijk, prijs/kwaliteit, anonimiteit, goede analyse de sleutelwoorden.
Nadrukkelijk wordt gesteld dat de invoering van het SSP (State Safety Program) een trigger is om hiermee aan de slag te gaan, maar dat hierin een eigen programma van eisen leidend is met het ultieme doel de veiligheid binnen GA op een hoger plan te brengen.

"Module 3 niet?"
Misschien. Eerst richten we ons op module 1, later kan dit indien gewenst uitgebreid worden. Ook de CAMO module lijkt interessant en zal heel wat papieren tijgers weghalen bij onze technici. Weet zeker dat ze daar blij mee zullen zijn. Maar stapje voor stapje.

Dus........,
gaan we eerst laten zien wat FlyTool nu precies inhoudt.
Ikzelf ben ervan overtuigd dat het toekomst heeft. Zoals Marco al zei "Ziet er goed uit! Gemaakt door en voor vliegers, vliegclubs en vliegscholen (ATO's)" Hierdoor lopen ze behoorlijk voorop t.o.v. andere partijen, en wat VMS betreft, ikzelf vind het analyseprogramma aan de achterkant zeer interessant! Je kunt wel een meldingssysteem hebben, maar wat er daarna mee gebeurt, daar draait het in feite om. Iedereen met maar een beetje vliegerschap in zich ziet hier de meerwaarde van in.
Het feit dat er al verschillende afdelingen zijn die ervan gecharmeerd zijn en er in principe mee verder willen zegt al heel wat. (Update: ook NVAV gaat deze(?) maand er mee aan de slag). Op het FAI congres was FlyTool met een stand aanwezig, er waren meer dan 30 geïnteresseerden hiervoor, die willen meer informatie, zeer bemoedigend.

Maar goed, stap 1 is nu op zeer korte termijn iedereen informeren en laten zien WAT Flytool inhoudt, pas dan kun je verder gaan praten of en hoe we hiermee verder willen, als KNVvL, als afdeling, als club, als school.

Meer info over de informatieronde volgt asap.

Frouwke
 
allebei
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-09-2015 16:15
Lid

Berichten: 233
Sinds: 07.10.08

Ziet er inderdaad mooi uit, maar heeft de zweefvliegerij wel een betaald produkt nodig?

Op clubs is al al heel veel inspanning geleverd door leden die dat en zeer kundig doen en vooral gratis en voor niets. Het zou de KNVvL sieren om eerst deze leden eens te benaderen eventueel met hen een specificatie te schrijven voor de 'gaten'.
Ze hebben zelf al een voorzet gedaan met een bijeenkomst georganiseerd via dit forum. Waarom negeert de KNVvL dit?

Dit project lijkt niet gedreven uit gedegen onderzoek naar noodzaak maar omdat een commercieel bedrijf een mooi schermpje heeft gebouwd.

Laten we het niet moeilijker maken dan het is.
een logboek heb ik al, mijn club heeft al een electronische startlijst (alleen op het thuisveld, mijn buitenlandstarts staan er niet in)

Een onderhoudsmodule klinkt leuk en is erg zinvol als je heel veel componenten in je vliegtuig hebt die je allemaal op kalendertijd, cycles, uren en AD's moet bewaken.
Maar bij de meeste zweefvliegtuigen beperken we ons tot een paar componenten, de haken (2000 cycles), de snelheidsmeter en hoogtemeter (lektest 2 jaar) en (nu nog) de riemen (12jaar) en soms een motor/prop. AD's komen zeer beperkt voor en we doen 1 keer per jaar een jaarinspectie. De meeste onderhoudsdocumentatie mag je na een paar jaar wegkieperen en er is geen verplichting alles digitaal op te slaan.
Ik heb prachtige applicaties gezien waar alle onderhouds-informatie per vliegtuig, inclusief de prive-vloot vanaf nieuw naar boven kan worden gehaald. Je kunt zien dat de riemen over 7 jaar due zijn en de haken waarschijnlijk over 15jaar. Heeft iemand maanden op zitten bouwen en weken lang data lopen invoeren. Ik heb wel wat beters te doen.

Ronald Rooij
 
TonS
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-09-2015 22:42
Lid

Berichten: 566
Sinds: 08.10.08

allebei schreef:
Ziet er inderdaad mooi uit, maar heeft de zweefvliegerij wel een betaald produkt nodig?

Op clubs is al al heel veel inspanning geleverd door leden die dat en zeer kundig doen en vooral gratis en voor niets. Het zou de KNVvL sieren om eerst deze leden eens te benaderen eventueel met hen een specificatie te schrijven voor de 'gaten'.
Ze hebben zelf al een voorzet gedaan met een bijeenkomst georganiseerd via dit forum. Waarom negeert de KNVvL dit?

Dit project lijkt niet gedreven uit gedegen onderzoek naar noodzaak maar omdat een commercieel bedrijf een mooi schermpje heeft gebouwd.

Laten we het niet moeilijker maken dan het is.
een logboek heb ik al, mijn club heeft al een electronische startlijst (alleen op het thuisveld, mijn buitenlandstarts staan er niet in)

Een onderhoudsmodule klinkt leuk en is erg zinvol als je heel veel componenten in je vliegtuig hebt die je allemaal op kalendertijd, cycles, uren en AD's moet bewaken.
Maar bij de meeste zweefvliegtuigen beperken we ons tot een paar componenten, de haken (2000 cycles), de snelheidsmeter en hoogtemeter (lektest 2 jaar) en (nu nog) de riemen (12jaar) en soms een motor/prop. AD's komen zeer beperkt voor en we doen 1 keer per jaar een jaarinspectie. De meeste onderhoudsdocumentatie mag je na een paar jaar wegkieperen en er is geen verplichting alles digitaal op te slaan.
Ik heb prachtige applicaties gezien waar alle onderhouds-informatie per vliegtuig, inclusief de prive-vloot vanaf nieuw naar boven kan worden gehaald. Je kunt zien dat de riemen over 7 jaar due zijn en de haken waarschijnlijk over 15jaar. Heeft iemand maanden op zitten bouwen en weken lang data lopen invoeren. Ik heb wel wat beters te doen.

Ronald Rooij



Helemaal mee eens. We hebben begin dit jaar al een keer een "nerden"-bijeenkomst gehad op Gilze. Daaruit blijkt dat er al heel veel registratiesystemen voor van alles en nog wat binnen de Nederlandse zweefvliegerij in omloop zijn. Ook gemaakt door vliegers voor vliegers en allemaal zonder commercieel belang. De bereidheid om de systemen ook aan andere clubs ter beschikking te stellen was er ook. Dus voordat de KNVvL er geld in stopt lijkt het me inderdaad goed om eens bij clubs te informeren of ze wel behoefte hebben aan zo'n systeem. Overigens ben ik persoonlijk ook helemaal geen voorstander van alles-in-één systemen waarin zowel startadminstratie, leerlingenvolgyssteem, onderhoudsplanning, incidentenmelding etc in een systeem gebouwd worden. Sommige dingen hebben geen enkele relatie met elkaar en het maakt het bouwen, aanpassen en onderhouden alleen maar complex.
 
jaspergrannetia
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-09-2015 22:47
Lid

Berichten: 243
Sinds: 17.12.08

1) Wat moeten we als ATO straks überhaupt verplicht gaan registreren volgens EASA?

Ik lees in een van de posts van Frouwke dat we een SMS moeten invoeren. Ik had inderdaad al zoiets gehoord. ik begrijp ook dat we landelijke statistieken moeten opleveren?

Ik heb ook eens iets opgevangen dat we het verloop van een opleiding moeten kunnen verantwoorden naar EASA of een andere instantie?

2) Wordt straks iedere club een ATO? Of wordt de KNVvL (of de afdeling) een ATO?
Jasper Grannetia
Aero Club Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
Actief lid van zweefportaal.nl
Passief lezer van zweefvliegenonline.nl

Mountains Rock!
 
allebei
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-09-2015 12:57
Lid

Berichten: 233
Sinds: 07.10.08

Misschien even een inventarisatie wat de Nederlandse clubs al aan eigen applicaties hebben ontwikkeld?
Wellicht interessant om te zien voor welke clubs de KNVvL-leden dan gaan betalen voor een gekochte applicatie.

ZCDeelen/ZCRotterdam
- startadministratie voor thuisveld en clubkampen. Individuele starts buiten het eigen veld moeten voor clubkisten separaat en achteraf ingevoerd worden. Systeem kan output leveren in Excel.
- leerlingenvolgsysteem middels platte tekst
- onderhoudssysteem gebaseerd op eenvoudige uren/cycles/kalendertijd tellertjes.
Integriteit van de data is een issue omdat het invoeren manueel gebeurt.

Ronald Rooij
 
Jan de Hulster
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-09-2015 13:07
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Ik dacht dat EASA een light versie voor de GA zou gaan creeren.


Het lijkt me handig af te wachten wat daar uitkomt en wat de eisen op administratief gebied zijn./worden.

bv: Wel of geen ATO of sterk/ matig verlichte versie van de oorspronkelijk ATO ?
En wordt het een ATO per club of een overkoepelende KNVvL ATO dan?

etc. etc.
 
TonS
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-09-2015 15:07
Lid

Berichten: 566
Sinds: 08.10.08

allebei schreef:
Misschien even een inventarisatie wat de Nederlandse clubs al aan eigen applicaties hebben ontwikkeld?
Wellicht interessant om te zien voor welke clubs de KNVvL-leden dan gaan betalen voor een gekochte applicatie.

ZCDeelen/ZCRotterdam
- startadministratie voor thuisveld en clubkampen. Individuele starts buiten het eigen veld moeten voor clubkisten separaat en achteraf ingevoerd worden. Systeem kan output leveren in Excel.
- leerlingenvolgsysteem middels platte tekst
- onderhoudssysteem gebaseerd op eenvoudige uren/cycles/kalendertijd tellertjes.
Integriteit van de data is een issue omdat het invoeren manueel gebeurt.

Ronald Rooij


Op de IT-dag in Gilze dit jaar zijn er een aantal presentatie gehouden door clubs. Frank Schellenberg heeft die dag georganiseerd en heeft ze vast nog wel ergens. Bij ons hebben we in ieder geval een perfect functionerend online volgsysteem gebaseerd op een MySQL database, waar ook inschrijvingen voor vliegdagen en startadministratie in zit. Zelfs op de strip kan ik met een paar klikken op mijn telefoon nog even de status van leerlingen checken voordat ik achterin stap. :-)
Gewijzigd door TonS op 30-09-2015 15:07
 
Frouwke
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-09-2015 17:58
Lid

Berichten: 123
Sinds: 01.09.08

Ik begrijp de reacties in dit draadje, er is al veel werk verzet en binnen de clubs is er al veel voor handen. Maar dat moet ons er niet van weerhouden om de ogen open te houden voor wat er verder mogelijk is, toch?
Wat er door sommigen wordt voorgesteld is precies wat de bedoeling is van de KNVVL: kijken wat er is, wat zijn de voor- en nadelen, levert FlyTool echt de voordelen op zoals gedacht. Een onderling vergelijk van de reeds bestaande systemen is daar juìst een onderdeel van.
"in dat proces nemen we ook mee wat er al is en hoe dat zich verhoudt met de kosten."

Iedereen vanuit de afdeling Zweefvliegen die hierin is geïnteresseerd is uitgenodigd om op de info avond te komen, wellicht kunnen de andere systemen die er al zijn ook meegenomen worden om op termijn een goede afweging te maken of FlyTool daadwerkelijk meer brengt dan de al bestaande systemen. Idee?
@Frank: samen iets organiseren?

"Dit project lijkt niet gedreven uit gedegen onderzoek naar noodzaak maar omdat een commercieel bedrijf een mooi schermpje heeft gebouwd."
Ik zou zeggen: laat je informeren. En oordeel daarna.
Het is in elk geval géén commercieel bedrijf die een mooi schermpje heeft gebouwd, zoals Marco al zei:
"Ziet er goed uit! Gemaakt door en voor vliegers, vliegclubs en vliegscholen (ATO's)"
FlyTool."v1" is al lang in gebruik op de KLS, FlyTool."v2" (deze dus) is bedoelt voor de GA. en tot nu toe wordt er geen cent aan verdiend, integendeel.
"De VMS module Trial duurt tenminste 1 jaar en kun je gratis aan meedoen"

Er worden vragen gesteld over ATO en opleidingssystemen enz., daar gaat het nu niet over: het gaat over module
1: het VMS-systeem zelf, waarin ook de functies persoonlijk logboek, bewaken persoonlijke details van de gebruiker (medical, licenses, bevoegdheden) en een locatie/MAP functie.

De implementatie van het SSP (State Safety Program) komt steeds dichterbij. Als onderdeel van dit programma moet de meldingsverordening (EU 376/20014) 15 november 2015 ingevoerd zijn voor de sportvliegerij in de sectoren, Motor, Zweef en Ballon. Met ingang van januari wordt ook het hebben van een Veiligheids Management Systeem (VMS) voor deze afdelingen verplicht en per 2018 in alle andere sectoren. Per 1 januari moet er door de KNVvL een plan ingediend worden bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu (ministerie van IenM), hoe aan deze introductie van een VMS in alle KNVvL sectoren vorm wordt gegeven.
Met FlyTool als middel heb je in 1x (bijna) alles voor elkaar. Het systeem verzorgt bijv. de verplichte meldingen geanonimiseerd, voor de vrijwilligers betekent dit heel wat minder werkdruk. Maar ook een goede terugkoppeling met de indieners van de meldingen, wat de betrokkenheid vergroot. etc..
Het is niet voor niets dat andere afdelingen al met FlyTool bezig zijn, ook daar zijn handige mensen die veel kunnen maar denken dat FlyTool toch een meerwaarde heeft.
Als voorbeeld: de afdeling parachutespringen is binnen de KNVVL het verste met hun VMS, 150 meldingen per jaar, hun veiligheidscommissie ondersteunt de KLPD. De afdeling Para loopt nu vast op de beperkingen van hun eigen VMS programma gebaseerd op Excel/Google, ze hebben meer nodig. Verder wordt het nu door 1 persoon uitgevoerd en beheerd. Voor èn de inhoud/mogelijkheden èn de continuïteit is Para serieus bezig om te kijken of FlyTool iets voor hen is. Overigens is dit voor Para op vrijwillige basis, zij zijn (nog) niet verplicht een systeem te hebben.

Mijn voorstel voor nu is om zo snel mogelijk bij elkaar te komen, meer info hierover volgt.
 
Frouwke
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-10-2015 16:26
Lid

Berichten: 123
Sinds: 01.09.08

Zoals jullie waarschijnlijk al wel hebben kunnen lezen zal FlyTool gepresenteerd worden op de NZD, 7 november a.s..
Na de presentatie in de eerste workshop ronde zal Ferry van der Spank de hele dag beschikbaar zijn voor verdere informatie. Ook zal dan geïnventariseerd worden hoe, wat, welke belangstelling er is. Op grond hiervan komt er een vervolgstap.
Enerzijds zijn daar de clubs, anderzijds is er de afdeling die hierin iets zou kunnen betekenen voor alle clubs.
 
erfekkes
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-10-2015 21:42
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 28
Sinds: 11.09.08

Frouwke, fijn dat we op de NZD kunnen zien hoe FlyTool in elkaar steekt. Zelf heb ik het VMS programma / lesreservering / passagier inschrijving voor de EZAC in een web toepassing gebouwd, samen met Paul die een android app voor de startlijst koppelde. Alles geïntegreerd met de online leden administratie. Tamelijk veel werk met tevreden gebruikers, maar ook wel een uitdaging voor het onderhoud. Ik ben benieuwd en zal na de demo mijn mening bepalen.
Evert
 
Frouwke
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-10-2015 22:03
Lid

Berichten: 123
Sinds: 01.09.08

erfekkes schreef:
Frouwke, fijn dat we op de NZD kunnen zien hoe FlyTool in elkaar steekt. Zelf heb ik het VMS programma / lesreservering / passagier inschrijving voor de EZAC in een web toepassing gebouwd, samen met Paul die een android app voor de startlijst koppelde. Alles geïntegreerd met de online leden administratie. Tamelijk veel werk met tevreden gebruikers, maar ook wel een uitdaging voor het onderhoud. Ik ben benieuwd en zal na de demo mijn mening bepalen.
Evert


Ik weet het fijne er niet van natuurlijk (geef het toe, blonT) maar ik heb begrepen dat je ook dingen kunt koppelen.
Maar dat kun je 7 november allemaal zelf vragen.
 
Jan Ritsma
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-10-2015 11:19
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08

Het is duidelijk dat Frouwke dit programma wil aanschaffen Wink

Twee overwegingen:

1) het programma is geen open source. Meneer van der Spank heeft een BV met NUL werknemers en is enig eigenaar. Deze BV bezit weer een andere BV die de software levert Meneer van der Spank is 61 jaar oud. Hoe zeker is het voortbestaan van de BV in de toekomst en daarme het onderhoud van het programma?

2) Als een politica graag iets wil, bijvoorbeeld een computerprogramma aanschaffen, dan is het niet in de eerste plaats opportuun om alle voor en tegens van dit programma te gaan bekijken want die evaluatie is zelden een reden voor het al of niet aanschaffen. De eerste vraag die je je moet stellen is: "Cui bono"?

Het is natuurlijk erg "vrijgevig" dat meneer van der Spank de software gratis op proef geeft, maar wat gaat dat straks kosten? Hoeveel tijd en moeite gaat in de evaluatie zitten en hoe makkelijk is het om als alles is ingevoerd het programma alsnog vaarwel te zeggen?

Iets om over na te denken?
Jan Ritsma

 
http://www.zweefvliegenonline.nl/kpn/
Martin
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-10-2015 23:06
Lid

Berichten: 44
Sinds: 21.09.08

Jan,

jij schijft: Meneer van der Spank is 61 jaar oud. Hoe zeker is het voortbestaan van de BV in de toekomst en daarme het onderhoud van het programma?

Vraag: hoe zit dat met jouw site? Jij bent, heb ik begrepen uit alle mails, toch ook ouder dan 60. Wie neemt het van jou over?
 
Zoef
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-10-2015 23:35
Lid

Berichten: 133
Sinds: 02.09.08

beste Martin......wie zou dat nu ambiëren???
En..... Zitten wij daar wel op te wachten?
Ik zou maar geen slapende honden wakker maken!

Dat gedrocht mag mooi een stille dood sterven.............

En maar hopen dat in de bejaardenhuizen de wifi wegbezuinigd wordt.



Martin schreef:
Jan,

jij schijft: Meneer van der Spank is 61 jaar oud. Hoe zeker is het voortbestaan van de BV in de toekomst en daarme het onderhoud van het programma?

Vraag: hoe zit dat met jouw site? Jij bent, heb ik begrepen uit alle mails, toch ook ouder dan 60. Wie neemt het van jou over?
 
Frouwke
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-10-2015 23:48
Lid

Berichten: 123
Sinds: 01.09.08

Jan Ritsma schreef:
Het is duidelijk dat Frouwke dit programma wil aanschaffen Wink
.................................enz.


Hee Jan, ik miste je al... :-)

Nog even voor de duidelijkheid:
Ik of de KNVvL wil helemaal niets aanschaffen hoor, mijn taak is alleen om dit software programma onder de aandacht te brengen vanuit de KNVvL. Door anderen is de KNVvL op dit programma gewezen als zeer bruikbaar en die het ons allen een stuk makkelijker kan maken.
De KNVvL zit nu in de oriënteringsfase of we er iets overkoepelends mee zouden moeten doen, voor alle afdelingen. En daarbij hoort een introductie, informatieronde bij de afdelingen.
Wat ik nu doe is het introduceren van FlyTool in de Nederlandse zweefvlieg gemeenschap ter beoordeling of het echt iets is waar we wat mee kunnen, heeft het een meerwaarde t.o.v. wat we al hebben bij de clubs, is het toekomst, etc..

De mening van de zweefvliegers (leden, clubs, afdeling) wordt meegenomen in de besluitvorming. Als blijkt dat het programma inderdaad is wat het claimt te zijn, dan komen we bij de volgende vraag, hoeveel mag dat gaan kosten/wat hebben we ervoor over?

Het aardige nu is dat de KNVvL voor mijnheer van der Spank een mooi platform is en een samenwerkingsverband lijkt een logische vervolgstap wat voor beiden een win-win situatie kan opleveren. En daarin kunnen we als KNVvL onze (o.a. financiële) wensen neerleggen en zaken gaan vastleggen zodat ook in de toekomst dit is geborgd. Een soort collectiviteitskorting zou bijvoorbeeld dan een mogelijkheid kunnen zijn.
Overigens staat het elke vereniging nu al vrij om met Flytool in zee te gaan, ik weet in elk geval van 1 club die hierin is geïnteresseerd. Komt het tot een collectiviteitsregeling via de KNVvL dan durf ik zonder overleg hier te zeggen dat dit met terugwerkende kracht zal worden verrekend.

nogmaals @ all: kom naar Terlet en laat je informeren tijdens de NZD!
 
Frouwke
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-10-2015 23:50
Lid

Berichten: 123
Sinds: 01.09.08

Oja,
Zoef en Martin,
Zullen we on topic blijven?
Ben juist zo blij met de inbreng en discussie hier.

thnx!
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.18 seconden