| 22-02-2018 | 17:43
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 3

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
FlyTool
Alex v d Zouw
#41 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-11-2016 09:23
Lid

Sinds: 15.12.10

Voor zover ik het begrijp is Flytool nu juist een stuk gereedschap om het binnen een club goed te regelen. Er is een club-eigen database en er wordt niet automatisch door gemeld naar de landelijke database.

Veel groter probleem is de meldingscultuur binnen clubs. Ik bespeur dat velen nog niet goed begrijpen wat er met VMS beoogt wordt.
Alex v.d. Zouw

davidh
#42 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-11-2016 12:20
Lid

Sinds: 03.11.08

Voor zover ik het begrijp is Flytool nu juist een stuk gereedschap om het binnen een club goed te regelen. Er is een club-eigen database en er wordt niet automatisch door gemeld naar de landelijke database.

Dat klopt. Maar men is het oneens over of deze tool aangeraden moet worden aan clubs of niet. Verder zijn clubs niet georganiseerd en dus wachten ze af.

Verder ben ik het met je eens dat er nog veel aan de meldcultuur moet gebeuren. Heel erg veel.
blipmaps.nl | prosoar.de | lk8000.it | www.zweefvlieg.ne... | http://www.soarin...viewer.php

Jan de Hulster
#43 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-11-2016 13:10
Lid

Sinds: 03.09.08

davidh schreef:

Dat klopt. Maar men is het oneens over of deze tool aangeraden moet worden aan clubs of niet. Verder zijn clubs niet georganiseerd en dus wachten ze af.

Verder ben ik het met je eens dat er nog veel aan de meldcultuur moet gebeuren. Heel erg veel.

Je zo alles moeten melden dus ook:
-wiel in landing
-kleppen open in de lierstart
-etc.

Kerstens
#44 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-11-2016 15:49
Lid

Sinds: 20.09.09

Meldingen kunnen bij ons al jaren via de club site gedaan worden, een apart programma lijkt me niet echt nodig.

Ik ben er meer in geinteresseert wat (of) er vervolgens met de VMS meldingen gedaan wordt...
Worden VMS meldingen eigenlijk ook tussen de clubs gedeelt. Bijvoorbeeld eind van het seizoen een bijeenkomst van alle VMS personen waarbij de lessons learnt gedeelt worden zodat niet iedereen dat appart uit moet gaan vinden?
(Ben niet Pascal Kersten.)

Alex v d Zouw
#45 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-11-2016 17:52
Lid

Dat is nu precies wat er met Flytool de bedoeling is dacht ik. Dat het centraal terechtkomt en geanalyseerd kan worden.

Onderstaande heb ik vandaag o.a. als info gekregen:
-
Momenteel zitten wij in de afrondende fase om FlyTool volledig correct met het ABL en ECCAIRS te laten communiceren. Hierbij doel ik op de verplichte invulvelden, die dan ook weer aan de juiste ECCAIRS Taxonomie moet voldoen, waarbij vervolgens met een druk op de knop de melding dan correct naar het ABL verstuurd wordt. De bedoeling hierbij is dat KNVvL de buffer gaat vormen tussen de melder / clubs en het ABL. Hierdoor krijgt het ABL wel de vereiste melding binnen de gestelde termijn maar wordt niet ge´nformeerd over de bron. De melding is ook niet herleidbaar naar de bron!
-
Gewijzigd door Alex v d Zouw op 11-11-2016 18:01
Alex v.d. Zouw

davidh
#46 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-11-2016 09:47
Lid

Sinds: 03.11.08

@Alex: Dat klopt. Flytool is gemaakt voor getrapte, en anonimiserend, doorgave van informatie in de keten (vlieger,club, knvvl, abl).

@Kerstens: Op dit moment wordt er NIETS gedeeld tussen clubs. Er zijn niet eens afspraken over wanneer er dan wel tot communicatie wordt overgegaan. Er is ook bijv. geen jaarlijks overleg tussen veiligheidsteams van clubs. Hier had het CIV zijn rol kunnen pakken, maar dat heeft het niet gedaan.

Het werken als intermediair (voor incidenten) tussen club en ABL is voor de KNVvL niet vrijblijvend. Dat betekent dat er tijdig en betrouwbaar doorgemeld moet worden op een standaard wijze (zie ECCAIRS classificatieschema bijv.). Die administratieve last, want dat is het, moet op een zo efficient mogelijke manier worden afgehandeld. Anders worden we met z'n allen gek van alle meldingen (terwijl we nu nog maar een klein gedeelte gemeld krijgen).

Dat is wel de reden waarom ik denk dat het een goed idee is om Flytool in te gaan zetten in zweefvliegend NL. Deze applicatie is gemaakt voor 'snel afhandelen'. Hij ligt op de plank en is voor een acceptabel bedrag te krijgen. We hoeven daarbij niet eens een langdurig contract te tekenen. We kunnen dus na een tijdje best een eigen implementatie maken als een groepje daar zin in heeft.
Gewijzigd door davidh op 12-11-2016 09:48
blipmaps.nl | prosoar.de | lk8000.it | www.zweefvlieg.ne... | http://www.soarin...viewer.php

jaspergrannetia
#47 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-11-2016 23:14
Lid

Sinds: 17.12.08

Ben wel benieuwd hoe FlyTool het VMS-proces ondersteunt. Na een jaartje meldingen verzamelen op Salland blijkt dat de workflow van gemelde incidenten al heel veel energie vraagt. Zolang je dat in spreadsheets doet, ben je kansloos. Ik pak dat (als nerd-in-residence) als eerste op binnen de ACS.

Als we dat eenmaal hebben, dan moet melden naar een of andere API niet zo ingewikkeld meer zijn.
Jasper Grannetia
Aero Club Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
Actief lid van zweefportaal.nl
Passief lezer van zweefvliegenonline.nl

Mountains Rock!

Alex v d Zouw
#48 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-11-2016 08:34
Lid

Volgens de tekst op de website zit het met de ondersteuning van het proces wel goed.
-
Naast een geavanceerd en geautomatiseerd On Line meldingen systeem voor gevaren en voorvallen, die zowel anoniem als ook ge´dentificeerd ingevoerd kunnen worden, genereert FLYTOOL tevens een Totaal Overzicht dat volledig naar eigen inzicht en behoeften, ingericht kan worden. De beheerder van dit gedeelte in FLYTOOL, meestal de Safety Manager of Quality Manager, kan in dit overzicht bijvoorbeeld opnemen; alle uitstaande meldingen met de toegekende risico factor en hun eigenaar, de meldingsdatum, actie datum en verloopdatum voor de implementatie van de mitigerende maatregel(en) en de eventuele evaluatie datum van deze maatregel(en).
-
Voor meer inside info even contact op nemen zou ik zeggen.
Bij onze club missen we helaas zo'n 'nerd' of hij houdt zich angstvallig stil.
Gewijzigd door Alex v d Zouw op 16-11-2016 08:35
Alex v.d. Zouw

Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.14 seconden