| 28-03-2024 | 11:49
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 5

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Nieuwe instrumentenborden
Vliegert
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-10-2015 13:18
Lid

Berichten: 31
Sinds: 29.08.10

Hoi allemaal,

Een vraag over het vernieuwen van oude instrumentenborden die in de loop der jaren zijn veranderd in mooie gatenkazen en opvulplaatjes..

Ik ben zomaar eens nieuwsgierig hoe jullie dat allemaal doen. Het paneel van een LS4b heeft bijvoorbeeld omgeslagen randen, zomaar iets van plaatmateriaal kopen is er dus niet bij.

Nieuw kopen bij de fabrikant of zelf maken? Misschien zijn er goede "adresjes" die ze verkopen en/of kunnen maken?

Bedankt!
 
ericmunk
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-10-2015 14:55
Lid

Berichten: 360
Sinds: 17.09.08

Bij verandering materiaalkeuze paneel bij Part-M of SAS kan minor change Minor Change verplicht zijn. Bij Annex-II GWL. Bij verandering instrumentarium (verplicht of niet-verplicht) even goed opletten wat fabrikant voorschrijft (minimum uitrusting in manual), en of er een algemene TM is die de inbouw dekt. Anders kán ook daar gelden: Minor Change of GWL.

Wat paneel zelf betreft:
- Complexe panelen (bijv. bobbeltjes-gfk ASK21, of onderbakken) bestellen we meestal bij fabriek.
- Alu panelen laten we snijden bij een watersnij- en lasersnijbedrijf bij ons in de buurt op basis van een tekening die we zelf aanleveren (maten). Omslaan randen doen we met de zetbank. Kun je ook laten doen.
- Gfk-panelen kun je zelf nieuw maken, of de oude netjes aanschuinen, uitvullen met de correcte matten en hars en opnieuw boren. Wel wat werk, maar lekker goedkoop. Niet vergeten te temperen. Bij curves kan het vaak uit om een negatiefmal te maken, en daar een nieuw paneel op te lamineren. Een vacuumapparaat helpt, maar is niet per se nodig.
- Hout: zelf maken uit gecertificeerd triplex of multiplex. Aanbeveling verdient het een laag glasvezel op de achterkant te lamineren om verwondingen door versplintering te voorkomen bij kraak.

Ik heb wel eens gelakte kunststofpanelen gezien (thermoharder, plexiglas zelfs), maar ben er geen fan van. Wordt in de loop van de tijd bros onder uitharding van uv-licht.
 
Kilo Hotel
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-10-2015 16:24
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 442
Sinds: 01.09.08

En eventueel netjes afwerken met

i62.tinypic.com/zuflnn.jpg

NEXTEL SUEDE COATING

i57.tinypic.com/28bgzeu.png
Kees Hordijk
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
KEES AERO NAUTICAL SERVICES
 
www.aviationservices.eu
Bier
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-10-2015 14:10
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 654
Sinds: 01.09.08

Toen ik er niet meer aan ontkwam om de door de (r)overheid opgedrongen transponderrommel in te bouwen, heb ik bij Schleicher een nieuw paneel besteld volgens een zelf aangeleverd ontwerp. Ik hoefde daarna alleen nog maar de kleine bevestigingsgaatjes te boren en de gaten voor de schakelaars.

De kosten vond ik erg meevallen (ik dacht minder dan 200 euro)

Geen idee hoe het bij andere fabrikanten geregeld is.
-------------------------
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
-------------------------

Schleigah!
 
www.aeroclubsalland.nl
Rene Kalsbeek
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-10-2015 17:23
Lid

Berichten: 23
Sinds: 02.09.08

Ik heb bij SH 5 jaar geleden een panel laten boren voor een Ventus. De nota tikte toen net geen 1000 euri's aan. Dat was eens en nooit weer! Er zijn enkelen in Nederland die het voor beduidend minder willen doen.
 
Andrew01
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-10-2015 08:30
Lid

Berichten: 185
Sinds: 23.04.10

Gert Buitink heeft voor mij een instrumentenbord gemaakt voor een Discus. Hij heeft volgens mij nog mallen van andere types. Check Google voor GEBU (zijn site) voor details.
 
www.airteam2000.nl
dick kemp
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-10-2015 15:05
Lid

Berichten: 298
Sinds: 02.09.08

Rene Kalsbeek schreef:
Ik heb bij SH 5 jaar geleden een panel laten boren voor een Ventus. De nota tikte toen net geen 1000 euri's aan. Dat was eens en nooit weer! Er zijn enkelen in Nederland die het voor beduidend minder willen doen.


Koolstof?
 
ericmunk
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-10-2015 16:47
Lid

Berichten: 360
Sinds: 17.09.08

dick kemp schreef:
Koolstof?


Eerder verguld titanium, zo te horen.
 
delta zulu
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-10-2015 09:06
Lid

Berichten: 11
Sinds: 29.12.09

Zelf met tekenprogramma paneel uittekenen (autocad)
(oude paneel via scanner digitaliseren)
DXF file naar :[url] http://www.snijdenmetwater.nl/[/url]
zelf afwerken. Al meerdere keren voor mijn eigen kist gedaan. (Janus C)
kost ongeveer 30,- (euro)
Gewijzigd door delta zulu op 16-10-2015 09:07
 
Rene Kalsbeek
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-10-2015 17:13
Lid

Berichten: 23
Sinds: 02.09.08

dick kemp schreef:
Rene Kalsbeek schreef:
Ik heb bij SH 5 jaar geleden een panel laten boren voor een Ventus. De nota tikte toen net geen 1000 euri's aan. Dat was eens en nooit weer! Er zijn enkelen in Nederland die het voor beduidend minder willen doen.


Koolstof?


Nee, glas.
 
Jan Ritsma
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-10-2015 09:35
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08

Rene Kalsbeek schreef:
Ik heb bij SH 5 jaar geleden een panel laten boren voor een Ventus. De nota tikte toen net geen 1000 euri's aan. Dat was eens en nooit weer! Er zijn enkelen in Nederland die het voor beduidend minder willen doen.


Best wel veel geld. Ik vraag meestal van te voren wat het gaat kosten. Laatst wilde ik de kunststof bumper van mijn auto vervangen, maar de prijsopgaaf was 1200 Euro. Bumpers is massaproductie en instrumentenborden handwerk. Als je dat vergelijkt dan valt jouw prijs toch nog mee. Des te meer als je bedenkt dat een zweefvliegtuig i.h.a. veel meer kost dan een auto..
Gewijzigd door Jan Ritsma op 17-10-2015 09:35
Jan Ritsma

 
http://www.zweefvliegenonline.nl/kpn/
Andrew01
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-10-2015 12:48
Lid

Berichten: 185
Sinds: 23.04.10

http://www.bumper...index.html

Goedkope bumpers, gespoten in de gewenste kleur en gemonteerd.
 
www.airteam2000.nl
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.10 seconden