| 26-05-2018 | 12:18
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Agenda Zweefvliegen
Klik HIER voor agenda
Gebruikers Online
· Gasten online: 5

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,156
· Nieuwste lid: veldhuizen
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Lezing "Leer zweefvliegen vanaf 10 jaar" op NZD.
Kilo Hotel
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-11-2015 12:31

Lid

Sinds: 01.09.08

Op een plezierig verzorgde NZD 2015 (hulde voor de organisatoren), sprak de voorzitter van de afd. Zweefvliegen zijn zorgen uit over de aangroei van nieuwe (jeugd)leden. Een terecht probleem, dat om serieuze aandacht vraagt. De voorzitter presenteerde een oplossing (met lichtbeelden). Helaas heb ik geen plaatjes, maar het kwam er op neer dat een kabel zonder eind 300 meter over de grond getrokken werd. En omdat de kabel zonder eind was, kon zowel heen als weer gebruikt worden. Daar werd een versimpeld (zweef)vliegtuig aan bevestigd en de leerling mocht over 300 meter het gevoel krijgen/ontwikkelen dat hij in een (zweef)vliegtuig zat, reed of een heel klein stukje boven de grond vloog. Afhankelijk van de snelheid een vliegoefening die max. een halve minuut duurt. En we vonden thermiekloze vluchtjes van een paar minuten al niks?

Nogmaals, nadenken over opleiding en ledengroei is een noodzakelijk thema. Maar ik vroeg me wel af, of de CIV hier al een mening over heeft. Mij deed het meer aan een 1-april-grap denken. Ik ben benieuwd hoeveel indruk de voorzitter bij een kleine 300 bezoekers met dit voorstel heeft achtergelaten.
Kees Hordijk
Peetair/TMG-vliegschool EHHV
Aeroclub EHHV
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
Kees Aero Nautical Services

www.aviationservices.eu
Fuchur
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-11-2015 16:19
Superbeheerder

Sinds: 26.08.12

https://m.youtube...jdQhNHsJps

Of dit de leden krimp oplost is de vraag ;-)
Maar out of the box denken is altijd goed.
Gewijzigd door Fuchur op 09-11-2015 17:10
CU under the Cu
-------------------------
Frank Schellenberg
GLC Illustrious
-------------------------

Zweefportaal gebruikersvoorwaarden

frank.schellenberg.nl
Kilo Hotel
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-11-2015 22:30

Lid

Fuchur schreef:
https://m.youtube...jdQhNHsJps

Of dit de leden krimp oplost is de vraag ;-)
Maar out of the box denken is altijd goed.

Leuk dat je het filmpje vond. Ik kon het niet vinden en kennelijk de voorzitter ook niet. Het bevestigt mijn standpunt. Hoe lang blijft iemand dit leuk vinden? Mijn voorkeur zou naar een "simulator" uitgaan. Iets meer eigentijds voor jongeren. Maar misschien heb je ook een eigen mening Frank?
Kees Hordijk
Aeroclub EHHV

www.aviationservices.eu
davidh
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-11-2015 19:22
Lid

Sinds: 03.11.08

Ik denk dat leerlingen in de tijd die ze er in steken ook echt vooruitgang willen boeken. En dat is lastig als je 2 of 3 startjes in de week maakt en daar een hele dag aan kwijt bent (+ kilometers voor moet maken als je in de randstad woont). Ook jongeren zitten met het feit dat ze maar weinig tijd hebben.
Gewijzigd door davidh op 13-11-2015 19:25
blipmaps.nl | prosoar.de | lk8000.it | www.zweefvlieg.ne... | http://www.soarin...viewer.php

lonneke
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-11-2015 21:08
Lid

Sinds: 23.09.09

We zijn begonnen met een project Ledenwerving ťn -behoud; clubs is gevraagd of ze mee willen denken, ervaringen zowel pos als neg delen. Ook zo'n voorbeeld als dit kan inspireren.

Er zijn al veel reacties van / via clubs maar alle ideeŽn zijn welkom.

En dan gaat het ook over de samenhang.
Werf je wel maar behoud je niet? Dan doe je toch iets verkeerd. Interesseer je 10 jarigen maar bied je geen vervolgtraject? verspilde energie.
Wil je meedenken?
Gewijzigd door lonneke op 13-11-2015 21:11

TonS
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-11-2015 22:36
Lid

Sinds: 08.10.08

davidh schreef:
Ik denk dat leerlingen in de tijd die ze er in steken ook echt vooruitgang willen boeken. En dat is lastig als je 2 of 3 startjes in de week maakt en daar een hele dag aan kwijt bent (+ kilometers voor moet maken als je in de randstad woont). Ook jongeren zitten met het feit dat ze maar weinig tijd hebben.

De tijdsbesteding is m.i. inderdaad een heel essentieel punt. De echte vliegfanaten maakt het niets uit, maar bij een grote groep die wel potentieel lid zouden kunen worden maar nog niet behept zijn met het vliegvirus is dat een enorme drempel. Ik noem dat de verhouding airtime/groundtime. Het is vooral zaak om leerlingen in de beginperiode efficiŽnt aan hun starts te laten komen. 3 keer 10 minuten voor 8 uur op het veld staan is ook niet meer van deze tijd waarbij er vele andere aanlokkelijke alternatieve vrijetijdsbestedingen zijn.

Daar zijn vele oplossingen voor: ploegensystemen, speciale DBO-dagen/kampen etc. Wij hebben dit najaar een systeem getest waarbij we de eerste twee uur van de vliegdag alleen maar DBO-starts maakten met twee tweezitters en twee instructeurs. Door in een kadans te starten was elke keer de strip leeg en kon je gewoon voor de strip landen (wij hebben een hele lange strip dus we kunnen het ons permitteren de strip dichter naar de lier te leggen) en direct weer starten. Zo haalden we zonder veel moeite 12 starts per uur. Elke DBO-er drie starts direct achter elkaar zodat ze konden blijven zitten. Bij een aantal van vier DBO-ers hadden ze dan al 6 starts in de eerste twee uur. Eventueel konden ze daarna naar huis.

Maar hoe dan ook: het is onvermijdelijk dat van deze groep een groter deel toch ook weer afhaakt in vergelijking met de groep nieuwe leden die al binnenkomen met het vliegvirus. Uiteindelijk is het denk ik toch een sprot waar je aan verslaafd moet raken om het vol te houden. Frown

Jan de Hulster
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-11-2015 14:35
Lid

Sinds: 03.09.08

Bij de GAE hebben ze- in hun Frankrijk kampen- een ploegensysteem.

Ochtend: 0900- 1500
Middag: 1500-2100

Daar kan een DBO in de ochtend of in de middag ca. 4-5 starts in die 6 uur maken.
Dus in een week heb je in 7 dagen ca. 28-35 starts in 6 uur per dag.

Het grote voordeel daarvan is je bent de rest van de dag vrij (ook als instructeur)
Ochtend en Middag ploeg wisselen per dag.

Een -vind ik- super systeem.

Daarnaast hebben ze tegen de hitte een hele vloot golfkarren die het veldwerk prettig maakt .Wink

zie: http://www.zweven...gen-leren/

Jan de Hulster

TonS
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-11-2015 16:20
Lid

Sinds: 08.10.08

Jan de Hulster schreef:
Bij de GAE hebben ze- in hun Frankrijk kampen- een ploegensysteem.

Ochtend: 0900- 1500
Middag: 1500-2100

Daar kan een DBO in de ochtend of in de middag ca. 4-5 starts in die 6 uur maken.
Dus in een week heb je in 7 dagen ca. 28-35 starts in 6 uur per dag.

Het grote voordeel daarvan is je bent de rest van de dag vrij (ook als instructeur)
Ochtend en Middag ploeg wisselen per dag.

Een -vind ik- super systeem.

Daarnaast hebben ze tegen de hitte een hele vloot golfkarren die het veldwerk prettig maakt .Wink

zie: http://www.zweven...gen-leren/

Jan de Hulster

Dat systeem hebben wij op onze kampen (ZES) ook. Op kampen is het bij ons altijd erg druk en heb je voldoende kader voor twee ploegen. Op reguliere weekenden is dat vaak lastiger en dan doen we dat dus ook niet.

Kilo Hotel
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-11-2015 14:22

Lid

lonneke schreef:
We zijn begonnen met een project Ledenwerving ťn -behoud; clubs is gevraagd of ze mee willen denken, ervaringen zowel pos als neg delen. Ook zo'n voorbeeld als dit kan inspireren.

Er zijn al veel reacties van / via clubs maar alle ideeŽn zijn welkom.

En dan gaat het ook over de samenhang.
Werf je wel maar behoud je niet? Dan doe je toch iets verkeerd. Interesseer je 10 jarigen maar bied je geen vervolgtraject? verspilde energie.
Wil je meedenken?

Ik ben nog steeds voorstander van een "versnelde opleiding" met TMG als basis. Ik ben betrokken geweest (coŲrdinator) bij > 40 leerlingen die startten met 5 uur TMG (gestructureerd lesprogramma) bij de toenmalige SZT. Leerlingen daarna doorgaans tussen 18 en Ī 30 starts met instructeur op tweezitter solo. Vijf - zeven starts/landingen in een uurtje werkt erg effectief. In de praktijk bleven ook meer leerlingen "hangen". Hoe het na een wat langere periode is, durf ik niet te zeggen.
Kees Hordijk
Aeroclub EHHV

www.aviationservices.eu
Frouwke
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-11-2015 20:48
Lid

Nog even terugkomend op de 10 jarigen die leren vliegen:
Ik heb het zelf mogen aanschouwen in Litouwen: echt heel leuk!
Waar men nu wel tegen aanloopt was het vervolg: ook daar de gewone regelgeving, beginnen op je 14e en brevet op je 16e. Hoe houd je ze zolang geÔnteresseerd?
Bij ons is het nu al vaak een probleem met de snelle jongens die voor hun 16e al GPL rijp zijn. Nu plak je er er nog 3 jaar bij.

Sieb
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-11-2015 21:54
Lid

Sinds: 28.11.08

Frouwke schreef:
Waar men nu wel tegen aanloopt was het vervolg: ook daar de gewone regelgeving, beginnen op je 14e en brevet op je 16e. Hoe houd je ze zolang geÔnteresseerd?
Bij ons is het nu al vaak een probleem met de snelle jongens die voor hun 16e al GPL rijp zijn. Nu plak je er er nog 3 jaar bij.

Het probleem zit niet in de leeftijdscategorie 14-17 maar juist in de leeftijden 18-30....
Tijdens de middelbare schoolperiode is het allemaal tijdstechnisch nog wel te bolwerken maar juist de vervolgopleidngen ( mbo, hogeschool, universiteit) zorgen voor andere prioriteitstelling ( waaronder werken in het weekeinde om je veel te dure kamer te moeten betalen en het nieuwe leenstelsel maakt het alleen nog maar erger).
Komt daar nog een tijdrovende relatie bij ( die zweefvliegen maar niets vindt) dan is het leed geschiedt.. Juist terwijl je deze groep net kan gaan inzetten als ervaren kader, instructeur laten worden, kampioenen wil kweken etc.

Het gaat m.i. om behoud van de " seniore jeugd" of oudere jongeren. Die categorie blijfr over het algemeen ook na de 30 hangen in de club als onderdeel van de vaste kern.

En laat die 10-jarige tot zijn 14e maar lekker lid worden van de luchtvaartscouting groepen. En als wij daar nu wat banden mee versterken heb je meteen enthousiaste instroom als ze er mentaal ( en qua fysiek en gewicht) aan toe zijn.
Gewijzigd door Sieb op 15-11-2015 21:55

www.acvz.nl
Kilo Hotel
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-11-2015 23:57

Lid

Sieb schreef:
[quote]Frouwke schreef:

Het probleem zit niet in de leeftijdscategorie 14-17 maar juist in de leeftijden 18-30..............................................................................................................[/quote]

Twintigers (en dertigers bleek uit ervaring) zijn degenen die de extra TMG-kosten voor de versnelde opleiding graag betaalden om versneld de solo-status te bereiken. Dat maakte deelname aan het zweefvliegbedrijf iets gemakkelijker. Toegegeven, er kozen enkelen ook voor het voortzetten van de opleiding op TMG. Dat zal bij een aantal zweefvliegclubs minder passen. Maar misschien geeft de nieuwe regelgeving weer ruimte om de TMG binnen een zweefvliegclub in te passen?
Kees Hordijk
Aeroclub EHHV

www.aviationservices.eu
Dinant
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-11-2015 16:37
Lid

Sinds: 07.03.09

Kilo Hotel schreef:
Twintigers (en dertigers bleek uit ervaring) zijn degenen die de extra TMG-kosten voor de versnelde opleiding graag betaalden om versneld de solo-status te bereiken. Dat maakte deelname aan het zweefvliegbedrijf iets gemakkelijker. Toegegeven, er kozen enkelen ook voor het voortzetten van de opleiding op TMG. Dat zal bij een aantal zweefvliegclubs minder passen. Maar misschien geeft de nieuwe regelgeving weer ruimte om de TMG binnen een zweefvliegclub in te passen?

Wat zijn de kosten voor dit traject voor de leerling?

Sieb
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-11-2015 19:56
Lid

Sinds: 28.11.08

Hoi Kees,

Alternatief is dat beginnende DBO ers die nog moeten leren : rechtuit te vliegen, neusstanden, bochten , in de beginfase van de opleiding juist in de thermische perioden de lucht in gaan en als ze dat beheersen in niet-thermische perioden start, circuit en landing pas gaan oefenen.
Mijn ervaring is dat thermische starts in het begin ( meteen na je introvlucht) een enorme versnelling geeft in het leren vliegen. Vergelijkbaar met in een TMG hetzelfde doen maar dan zonder herrie om je oren... ( en een sleep naar bij voorbeeld 1200 meter geeft je ook zonder thermiek al snel 30 min vliegtijd tegenwoordig tegen lagere kosten als er geen thermiek is).

Hoe vaak komt niet voor dat gevorderde dbo'ers balen dat het niet thermisch is terwijl ze daar eigenlijk in het kader van de opleiding niets aan hebben omdat ze circuit en landing moeten oefenen.. Voor die types is jojo weer het beste weer. Dus ik zou zeggen: gevorderde dboers laten vliegen buiten de thermische perioden en prille dboers juist erin als je niet wil/kan/mag motoren

www.acvz.nl
kloppertjes
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-11-2015 23:43
Lid

Wat ik gezien heb bij de vele verschillende clubs waar ik ben geweest is het belangrijkste dat leerlingen in de vroege fase vooral de kans krijgen om veel te vliegen, maar daarnaast ook vooral al veel betrokken worden bij het gehele vliegbedrijf.

Zodra een vlieger wat verder vordert is het grootste obstakel toch veelal de "mag niet" cultuur. Een solist die al een tijdje op de eenzitter vliegt wil graag ook eens een keer een kist met een betere glijhoek vliegen. Heel veel clubs hebben echter een door historie gegroeide waslijst aan regels waar mensen aan moeten voldoen voordat dit mag. Er zijn zelf genoeg clubs waar een vlieger niets dan de 21 en 23 van binnen ziet voordat hij/zij het brevet haalt. ook al zou de piloot prima in staat zijn om andere kisten te vliegen. Een vlieger moet wel altijd uitzicht blijven houden op de volgende stap en iets nieuws kunnen leren. Want als elke vliegdag bestaat uit vluchtjes (zelfs thermisch) van "opstijgen, rondjes draaien, 2 km vliegen, rondjes draaien, kilometer terug vliegen, rondjes draaien, landen" is de lol er snel af. Persoonlijk vond ik het al erg jammer dat ik in de buurt van het veld moest blijven als gevorderd solist. Zorg dat instructeurs ook actief bezig zijn met solisten en zo nu en dan eens wat extra oefeningen geven om uit te voeren, liefst nadat de oefening in de 2-zitter een keer is gedaan natuurlijk. "Maak eens wat wisselbochten, probeer eens hoe het vliegtuig reageert op een overtrek, maar eens een slipvlucht, etc". Dat houdt de uitdaging er in.

Ook denk ik dat het goed is leerlingen zo snel mogelijk alle grondtaken te laten vervullen. Bij de DZC proberen we gevorderde solisten al een keer op de lier te zetten. Al is het maar voor een middagje. Ik zat zelf al solo op de lier met 50 solo starts.

(Lierervaring is daarnaast imho een hele goede les om ook in het vliegtuig een betere vlieger te zijn en beter te begrijpen hoe een start veilig en goed uitgevoerd kan worden)
Ivar Klop

Kilo Hotel
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-11-2015 00:20

Lid

Sieb schreef:
Hoi Kees,

Alternatief is dat beginnende DBO ers die nog moeten leren : rechtuit te vliegen, neusstanden, bochten , in de beginfase van de opleiding juist in de thermische perioden de lucht in gaan en als ze dat beheersen in niet-thermische perioden start, circuit en landing pas gaan oefenen.
Mijn ervaring is dat thermische starts in het begin ( meteen na je introvlucht) een enorme versnelling geeft in het leren vliegen. Vergelijkbaar met in een TMG hetzelfde doen maar dan zonder herrie om je oren... ( en een sleep naar bij voorbeeld 1200 meter geeft je ook zonder thermiek al snel 30 min vliegtijd tegenwoordig tegen lagere kosten als er geen thermiek is).

Hoe vaak komt niet voor dat gevorderde dbo'ers balen dat het niet thermisch is terwijl ze daar eigenlijk in het kader van de opleiding niets aan hebben omdat ze circuit en landing moeten oefenen.. Voor die types is jojo weer het beste weer. Dus ik zou zeggen: gevorderde dboers laten vliegen buiten de thermische perioden en prille dboers juist erin als je niet wil/kan/mag motoren

Hoi Sieb, perfect zo'n inhoudelijke bijdrage. Alhoewel ik zelf ooit solo ben gekomen na 46 starts van 4-6 minuten en ťťn start van 20 minuten, lijken mij langere vluchten voor de beginnend zweefvlieger ook een prima bijdrage geven. Bij korte starts:
- vraagt teveel in korte tijd je aandacht,
- kijk je te weinig tijd om een noodzakelijk vertrouwd gevoel "in de lucht te krijgen".
In mijn geval gaven al die korte starts mij te weinig vertrouwen als solist. Ik kende het kunstje wel een beetje, maar had weinig zelfvertrouwen op kunnen bouwen. Het heeft niet veel gescheeld of ik ben daarna met zweefvliegen gestopt. Het is meerdere malen gebeurd dat ik naar het veld reed (Terlet), om vervolgens het terrein niet op te rijden, maar weer door reed naar huis.

Wat overigens het belangrijke voordeel van 5 uur TMG is, is het aantal landingen dat je in een uurtje kan oefenen. Ik heb bij leerlingen gezien dat het doorhebben van dat kunstje veel meer rust tijdens het vliegen geeft. En het TMG kan je het ook heel gedoseerd aanleren.
Kees Hordijk
Aeroclub EHHV

www.aviationservices.eu
Kilo Hotel
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-11-2015 00:28

Lid

Dinant schreef:
Kilo Hotel schreef:

Wat zijn de kosten voor dit traject voor de leerling?

Ik heb begrepen dat bij de Friese Aero Club en de Aero Club Salland men de mogelijkheid biedt van een versnelde opleiding. Kijk voor kosten dus bij deze clubs. De Friese biedt 5 uur versnelde opleiding aan en Salland 3 uur. Zelf heb ik ruime ervaring met 5 uur en daar gaat duidelijk mijn voorkeur naar uit. Er moet wel een goeie syllabus voor geschreven worden en de vluchten moeten met dezelfde instructeur gemaakt worden om effectief te zijn. Op EHMZ wordt gelest met een ASK-21 MI om langere vluchten te kunnen maken en sneller achter elkaar te kunnen starten/landen. Misschien zijn er meer clubs die de mogelijkheid van een versnelde opleiding op TMG bieden. Laat vooral even weten!
Kees Hordijk
Aeroclub EHHV

www.aviationservices.eu
Dinant
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-11-2015 01:00
Lid

Sinds: 07.03.09

Als we uitgaan van 5 uur.
Bij FAC komt er dan 400 euro boven op je normale all-inclusive lidmaatschap.

Bij ACS is het 475 euro voor die 5 uren. Daar kun je ook (bijna) 50 lierstarts voor krijgen.

Ik vind het nogal veel geld, zeker voor een arme student.

Dat gezegd hebbende, na een lierstart of 5 een of twee keer een uurtje in de TMG lijkt me helemaal niet zo'n slecht idee, zeker als het in het najaar is en thermische starts geen mogelijkheid zijn.

Kilo Hotel
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-11-2015 01:22

Lid

Dinant schreef:
Als we uitgaan van 5 uur.
Bij FAC komt er dan 400 euro boven op je normale all-inclusive lidmaatschap.

Bij ACS is het 475 euro voor die 5 uren. Daar kun je ook (bijna) 50 lierstarts voor krijgen.

Ik vind het nogal veel geld, zeker voor een arme student.

Dat gezegd hebbende, na een lierstart of 5 een of twee keer een uurtje in de TMG lijkt me helemaal niet zo'n slecht idee, zeker als het in het najaar is en thermische starts geen mogelijkheid zijn.

Maar nu een andere benadering Dinant:
Je maakt met een beetje enthousiasme 5 TMG-uur in een maand (sommigen in twee weken). Vervolgens maak je nog 24 zweefvliegstarts (gemiddelde) in 6 weken voor je solo. Vlieg je solo met 2 - 2,5 maand (zweef)vliegen. Ik heb meegemaakt dat iemand binnen zes weken solo (18 lierstarts) was. Met alleen lierstarts doe je daar toch gauw een klein vliegseizoen over. Wat denk je van de reis- en verblijfskosten? Maar je hebt gelijk, je centjes moet je ergens vandaan halen.
Gewijzigd door Kilo Hotel op 17-11-2015 12:32
Kees Hordijk
Aeroclub EHHV

www.aviationservices.eu
Marco uit hangar 5
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-11-2015 18:19
Lid

Sinds: 02.09.08

Ik heb leren vliegen bij Haus der Luftsportjugend in Duitsland, in 1986.. Ik was daar in ongeveer 2 weken tijd solo met 37 lierstarts, en was niet de enige.

Veel starts waaronder ook langere vluchten van een half uur of meer (11 uur in 2.5 week) in een korte periode, dan gaat het hard.

Systeem was daar 1 instructeur per vliegtuig met een vaste groep van maximaal 8 leerlingen, die ook verantwoordelijk was voor het terugduwen en in de rij zetten.. werkte als een speer, met een twee trommel lier en 4 vliegtuigen. maakte iedereen toch 3 of 4 starts per dag, waaronder vaak 1 thermische langere vlucht.. Omdat je steeds met dezelfde instructeur vliegt, hoeft de instructeur niet steeds uit te vinden wat je status is, dat weet ie gewoon (de mijne hield dat bij op een kneebord, met tabellen met namen en oefeningen, gewoon de duitse syllabus voor EVO stond daar op), dat werkt veel efficienter dan steeds met verschillende instructeurs te vliegen.. je moet toch steeds weer aan elkaar wennen. Voor het solo gaan ging ik nog met een andere instructeur mee, en toen hij het ook goed vond, hoppeta, solo in de ASK13!

Ik moet zeggen, ik had ook wel mazzel met het weer, geen enkele slechtweer dag in die 2.5 week dat de cursus duurde.

TMG lijkt me een erg dure oplossing, DBO kampen zijn denk ik effectiever en goedkoper.. alleen de laatste jaren krijgen we bij de ZCH de DBO-ers niet meer mee op kamp. Beetje onduidelijk waarom.
Groetjes, Marco
www.zweef.nl (ZCNK website)

Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.29 seconden