| 24-02-2018 | 09:06
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 1
Henk de Waard

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Lezing "Leer zweefvliegen vanaf 10 jaar" op NZD.
Jan de Hulster
#21 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-11-2015 20:28
Lid

Sinds: 03.09.08

Zo heb ik ook (zelde soort methode) leren zweefvliegen in 1966/67.

Gewoon 3 weken op DBO kamp en 4 starts per dag op Rhon en Ka 7 en dan hoppa solo.
Een enkele keer een korte thermische vlucht.

Bij de GAE heb ik inderdaad vaak met 1 instructeur en 4/5 DBO-ers in korte tijd per dag veel starts kunnen maken.
Principe:
Iedere DBO-er heeft:
-zijn eigen instructeur
-en zijn eigenlesvliegtuig
Dan hebben ze -die 4/5 DBO-ers- vlot in de gaten dat de startproductie per persoon omhoog gaat als er doorgewerkt wordt.

Kilo Hotel
#22 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-11-2015 23:31

Lid

Sinds: 01.09.08

Marco uit hangar 5 schreef:
Ik heb leren vliegen bij Haus der Luftsportjugend in Duitsland, in 1986.. Ik was daar in ongeveer 2 weken tijd solo met 37 lierstarts, en was niet de enige. Veel starts waaronder ook langere vluchten van een half uur of meer (11 uur in 2.5 week) in een korte periode, dan gaat het hard. .....................................................................................................................................
TMG lijkt me een erg dure oplossing, DBO kampen zijn denk ik effectiever en goedkoper.. alleen de laatste jaren krijgen we bij de ZCH de DBO-ers niet meer mee op kamp. Beetje onduidelijk waarom.

Beste Marco, zelf ben ik op vergelijkbare wijze solo gekomen (ANWB-cursus op Terlet). Ook heb ik enkele jaren de cursussen op Salland verzorgd. Ken het "klappen van de zweep" en weet de voordelen van deze vakantiecursussen. Bij enkele clubs kan je die nog volgen. Perfect.

Maar hier ging het niet om vakantiecursussen, maar om leren zweefvliegen in zijn algemeenheid, doorgaans bij clubs. "Haus der Luftsportjugend" verzorgde dacht ik gesubsidieerde cursussen en dat is al helemaal geen vergelijk. "Op ieder potje past een dekseltje" en zo is het met leren zweefvliegen ook. Clubs hebben verschillende tariefstructuren en of iets duur of goedkoop is zal mede daarvan afhangen. De z.g. "versnelde opleiding" is een mogelijkheid, waar ik zelf veel positieve ervaringen mee heb. En die prijs........... Nogmaals afhankelijk van de tariefstructuur van de club. Maar met een Falke moet het mogelijk zijn 5 uur te vliegen voor rondom € 400,-. Als je dan ± 30 starts en landingen kan oefenen en ook minder reis- en verblijfkosten hebt, zouden die TMG-kosten wel eens mee kunnen vallen. Maar persoonlijke situaties en tariefstructuren van clubs spelen een belangrijke rol om tot een keuze te komen die bij iemand past.
Kees Hordijk
Peetair/TMG-vliegschool EHHV
Aeroclub EHHV
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
Kees Aero Nautical Services

www.aviationservices.eu
dick kemp
#23 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-11-2015 15:52
Lid

Sinds: 02.09.08

Bij alle sportverenigingen haken steeds meer jongeren af, zo gauw de middelbare school leeftijd is bereikt. Dat zou dan ook betekenen dat het rendement van 10 jarigen wel eens erg kan tegen vallen. Jongeren hebben het erg druk, maar ook het late stappen in het weekend waardoor er overdag geslapen moet worden is niet zo'n goeie combi met zweefvliegen. Evenwel denk ik dat er nog steeds veel potentie is, want heel veel jongeren hebben geen idee wat zweefvliegen precies inhoudt. En weten dus ook niet of zij dat leuk zouden vinden. Als nu eens elke 13 jarige een zweefvlieg ervaring krijgt............

Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.08 seconden