| 23-02-2018 | 23:13
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 1
Arjan H

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Van ATO naar BTO (Basic Training Organisation)
Sape Miedema
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-12-2015 17:12
Lid

Berichten: 7
Sinds: 23.09.09

Zie:

https://easa.europa.eu/newsroom-and-events/news/easa-proposals-training-outside-approved-training-organisations-atos

en

http://easa.europa.eu/system/files/dfu/NPA%202015-20.pdf
 
venberg
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-12-2015 14:43
Lid

Berichten: 109
Sinds: 24.01.09

De PDF is niet wat je noemt een toegankelijk stuk.
Geprobeerd om er diagonaal doorheen te lezen om de essentie er uit te pikken.
Maar mij ontbreekt vooralsnog de conclusie.
ATO wordt vereenvoudigd maar hoe precies...
Vier opties maar ook die zijn niet 123 in beeld.
Kan tot half februari commentaar op gegeven worden.
Gewijzigd door venberg op 21-12-2015 14:44
 
davidh
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-12-2015 20:42
Lid

Berichten: 283
Sinds: 03.11.08

Voor zover ik er door kom, voor zweefvliegen, is het voorstel als volgt:
- Een club hoeft zich alleen maar te registreren ipv certificeren
- Een veiligheidsmanager moet een veiligheidscultuur maken dmv goede uitgangspunten en filosofie.
- Een club kan worden gecontroleerd door de autoriteiten
- Een opleidingsprogramma moet wel worden gekeurd, ook die voor instructeurs.
- Als de autoriteit iets vindt dat mis is, kan ze ingrijpen tot het is gefixed.
- Alle training en theorie mag een BTO geven. Ook voor FI.
- Leerling-volg systeem blijft
- Er moet een interne review komen van de verantwoordelijkheden (dit moet worden vastgelegd).
- Een BTO kent minimaal 1 verantwoordelijke persoon. Alle taken kunnen door deze worden uitgevoerd.
- Grote BTO's zouden een 'operations manual' te hebben die alle procedures naast de opleiding omvatten. Vooral om risico's te verkleinen.
- Jaarlijkse review zorgt dat 'flight instructor standardisation is performed' en check op 'Safety risk and performance'.

blipmaps.nl | prosoar.de | lk8000.it | www.zweefvlieg.ne... | http://www.soarin...viewer.php
 
Jan de Hulster
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-12-2015 17:09
Lid

Berichten: 1475
Sinds: 03.09.08

zo kijkt AOPA er tegen aan:

En er is ook al een Engelse variant.



Nieuws: BTO’s als ‘lichter’ alternatief voor ATO?
(27-12-2015)

EASA heeft onlangs de ontwerp-regelgeving gepubliceerd met het lang verwachte “lichtere” alternatief van ATO als optie voor de RTF (registered training facility).



Inhoud

In grote lijnen bestaat het voorstel uit een optie voor vliegscholen (RTF’s en ATO’s non-complex), om Basic Training Organisations te worden. Dit lijkt op de bestaande Registered Facilities. Er zullen lichtere toezichteisen dan die voor ATO’s non-complex gelden.

De school moet voldoen aan een nieuw Part BTO (Annex VIII) en niet meer aan Part ORA. Bepaalde zaken worden voor BTO’s helaas uitgesloten zoals bv MEP, IR/EIR, CB IR training, welke voorbehouden blijven aan ATO’s.

Wel kan een BTO opleiden voor de ratings night VFR, aerobatics, mountain flying en sailplane- en banner towing.



Engelse tussenvorm

De Engelse overheid maakt een Alternative Means of Compliance (AltMOc) met een
“tussenvorm” van ATO/BTO. Deze BTO+ kan dan wel opleiden voor de hierboven genoemde bevoegdheden. Indien de Europese Commissie deze AltMoc heeft goedgekeurd, kan elk ander Europees land deze ook toepassen.

Omdat het maar de vraag is of de Nederlandse overheid hiertoe bereid zal zijn, is het verstandig dat een ieder die bezwaar wil maken tegen de beperkingen in de EASA regelgeving of andere opmerkingen heeft, zijn commentaar aan EASA kenbaar maakt.


Commentaar leveren

Via deze link vindt u de betreffende Notice of Proposed Amendment (NPA) met de titel ‘Training Outside an ATO’. U kunt commentaar leveren via de zogenaamde EASA Comment Response Tool, dat ook via deze link te breiken is. Dit moet vóór 29-02-2016 gebeuren

Dan volgt een Opinion in het 2e kwartaal van 2016 en een Decision (Regulation en AMC nemen wij aan) in het 3e kwartaal van 2017. Dit alles zal dan waarschijnlijk ingaan op 08-04-2018.
 
dingetje
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-12-2015 22:14
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 419
Sinds: 01.09.08

Commentaar leveren

Via deze link vindt u de betreffende Notice of Proposed Amendment (NPA) met de titel ‘Training Outside an ATO’. U kunt commentaar leveren via de zogenaamde EASA Comment Response Tool, dat ook via deze link te breiken is. Dit moet vóór 29-02-2016 gebeuren


Welke link is dat Jan?

Antoine Megens
Aero Club Salland Tup
Mijn Zweefvliegfoto's
coppermine.dingetje.hopto.org/albums/userpics/10001/thumb_P1010297.JPG
 
https://1drv.ms/a/s!AmfTTXFrrxcVhKsdJiGyxODHxotKEQ
dingetje
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-12-2015 22:16
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 419
Sinds: 01.09.08

Never mind, al gevonden:

http://hub.easa.e...

Antoine Megens
Aero Club Salland Tup
Mijn Zweefvliegfoto's
coppermine.dingetje.hopto.org/albums/userpics/10001/thumb_P1010297.JPG
 
https://1drv.ms/a/s!AmfTTXFrrxcVhKsdJiGyxODHxotKEQ
Jan de Hulster
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-12-2015 23:22
Lid

Berichten: 1475
Sinds: 03.09.08

dingetje schreef:
Commentaar leveren

Via deze link vindt u de betreffende Notice of Proposed Amendment (NPA) met de titel ‘Training Outside an ATO’. U kunt commentaar leveren via de zogenaamde EASA Comment Response Tool, dat ook via deze link te breiken is. Dit moet vóór 29-02-2016 gebeuren


Welke link is dat Jan?


deze denk ik: https://easa.euro...tions-atos
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.11 seconden