| 24-05-2018 | 21:33
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Agenda Zweefvliegen
Klik HIER voor agenda
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 1
tdekort

· Totaal aantal leden: 2,156
· Nieuwste lid: veldhuizen
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Nieuwe versie Voorschriften Zweefvliegen komt er aan
Jan de Hulster
#21 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-02-2016 09:41
Lid

Berichten: 1494
Sinds: 03.09.08

Voorschriften zijn maandelijks al steeds iets anders tgv van wijzigingen in de AIP.

Dus het argument van het is al op tablet of anderszins gezet is gewoon onzin m.i.

De wijzigingen / correcties zijn NU in een apart document weergegeven.

Zo uit mijn hoofd de belangrijkste :

Leerdoel : 37a is er bij gekomen

Verder is bij het GPL een document gecorrigeerd, zie de link.

En met de verdere invoering van SERA zal er ook nog wel regelmatig iets wijzigen.........

Het VO examen van 23 april 2016 zal theoretisch dus al qua leerstof anders kunnen zijn dan dat van 12 maart om maar wat te noemen.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 04-02-2016 14:21
 
arjanvd
#22 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-02-2016 14:38
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 299
Sinds: 03.09.08

Een versie nummer maakt het eenvoudiger te checken of je de de laatste versie hebt. Het voorkomt in ieder geval een hoop discussie, en je kunt per versie aangeven wat de wijzigingen zijn.

Niet iedereen gaat elke dag checken of er een nieuwe versie is gepubliceerd door ze onderling te vergelijken vanuit de bron, maar slaat dit op zijn/haar computer op of print het uit.

Dit staat m.i. los van wijzigingen in de AIP. van de AIP kun je wel zien wat de actuele versie is.

Het idee van een wijzigingsblad lijkt me overigens een praktische oplossing.
Gewijzigd door arjanvd op 04-02-2016 14:40
Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub
 
Jan de Hulster
#23 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-02-2016 17:15
Lid

Berichten: 1494
Sinds: 03.09.08

arjanvd schreef:
Een versie nummer maakt het eenvoudiger te checken of je de de laatste versie hebt. Het voorkomt in ieder geval een hoop discussie, en je kunt per versie aangeven wat de wijzigingen zijn.

Niet iedereen gaat elke dag checken of er een nieuwe versie is gepubliceerd door ze onderling te vergelijken vanuit de bron, maar slaat dit op zijn/haar computer op of print het uit.

Dit staat m.i. los van wijzigingen in de AIP. van de AIP kun je wel zien wat de actuele versie is.

Het idee van een wijzigingsblad lijkt me overigens een praktische oplossing.


Op zich ben ik dat wel met je eens die versie wijzigingen.

De Voorschriften Zweefvliegen bevatten standaard wettelijke stof die de komende 1-2 jaar nog wel wat zal verschuiven, maar vermoedelijk niet meer zeer zo dramatisch zal verschuiven of veranderen. (Dat is in dec 2014 al gedaan)
SERA zal nog wel denk ik diverse veranderingen gaan produceren. De frequentie daarvan is onduidelijk.
WEL wordt SERA ook in de AIP (dus theoretisch iedere maand) verwerkt
Daarnaast bevat het AIP stof, die in principe elke maand door een zweefvlieger in de AIP gecheckt zou moeten worden.

bv De AIP van maart 2016 is NU al beschikbaar op de AIP website.
link: http://www.ais-ne...en-GB.html

en in GEN 1.7 staan o.a. SERA zaken in de AIP bv.
http://www.ais-ne...en-GB.html


De Voorschriften Zweefvliegen 2016 moet men meer en meer gaan zien als een HULPMIDDEL bij studie voor GPL en VO.De geldende wet- teksten zijn leidend......
Vandaar de diverse linken naar de overheids publicaties....


In ieder geval zal voor GPL en VO dit laatste geproduceerde stuk leidend zijn voor het examen GPL en VO

Wijzigingen in de AIP zal men WEL moeten zelf nalopen voor de examens...

Zie in Deel 1 de verantwoording achterin bv.

Hieronder maar ff gezet:

Verantwoording Voorschriften Zweefvliegen 2016

Beste lezer,

De Voorschriften zweefvliegen zijn ontstaan nadat het boekje Voorschriften Zweefvliegen, Zeilvliegen van R.M
Schnitker in 1996 de laatste 4e druk zag. De 1e druk was in 1982!

Bij de ACvZ was intussen in de periode van ca. 1988-1996 door Tj. Hoekstra al een “GPL uittreksel “ gemaakt,
voor de toekomstige ZVB kandidaten, uit dat boekje van R.M. Schnitker.
Ook J. S. M. de Hulster (ACvZ) had daar een aandeel in gehad, met het maken van een grote set oefenvragen voor het vak Voorschriften (het latere Deel 3 Voorschriften van J. de Jong )

Intussen ontstond er na 1996 behoefte om de Voorschriften landelijk uit te gaan geven.
Dit werd opgepakt door J. de Jong en J. Bierings (EAC) die in eerste instantie gebruik maakten van het ZVB
voorschriften boekje van Tj Hoekstra.
Vanaf 1997 tot eind 2012 werden de Voorschriften zweefvliegen: Deel 1, Deel 2 en Deel 3 jaarlijks vernieuwd zo aan
het einde van het jaar in november/ december.

In februari 2015 werd een (AIP) revisie uitgevoerd door J. de Hulster van de Voorschriften Zweefvliegen.

In december 2015 werd door J. de Hulster en G. Hageman een grote algemene upgrade gemaakt naar een versie
februari 2016.

Grote aanpassingen betreffen de Europese regelgeving ten aanzien van luchtverkeersregeling (SERA), Het Besluit
Luchtvaart 2014 (BLV) en de wetgeving rond het LAPL en SPL brevet (FCL Gliding NL)

In feite zijn de ´Voorschriften Zweefvliegen” (Deel 1 en Deel 2) bij de uitgave al na een maand iets verouderd…….
Dit komt omdat de overheid maandelijks zijn AIP ververst en daarnaast er de laatste 10 jaar steeds meer EASA
regelgeving tot stand is gekomen en verwerkt.

Daarom zal op de examen datum, ALTIJD de situatie geëxamineerd worden op basis van de laatste AIP en
mogelijke laatste EASA Voorschriften.


Deel 3 is geactualiseerd. Er staan NU de LEERDOELEN in als samenvatting.
(De uitgebreide Leerdoelen staan in Deel 1 en Deel 2)

In Deel 3 vindt U daarnaast aangegeven een mogelijke reductie van stof van de Voorschriften voor de:
-GPL kandidaten en
-VO kandidaten.

De AIP versie is bijgewerkt tot 4 februari 2016.

De geldende AIP regels van maart 2016, voor het GPL of VO examen, zult U dus zelf moeten verwerken door de
geldende AIP van maart 2016 door te nemen
.

Idem in april voor het examen van april 2016, voor de dan geldende AIP!

Wij wensen U veel leesplezier en sterkte in het verwerken van de GPL en VO examenstof voor het vak Voorschriften
Zweefvliegen.

Een tip kan zijn:
-Markeer de GPL tekst
-Markeer de VO tekst
-Markeer de leerdoelen uit Deel 1, Deel 2 en Deel 3 in de tekst.

Tenslotte wordt volledigheids halve opgemerkt dat de GPL examenstof en GPL-VO examenstof voor het vak
Voorschriften daarnaast kennis verlangd van:

-de NOTAMS’s
-de AIC-A en diverse AIC-B’s
-En diverse zaken uit de AIP (Zie hiervoor Deel 1 en Deel 2 achterin)

Zie de CIV website voor de laatste inzichten!

Link: http://www.civ.zw...n/news.php


Januari 2016,

Jan de Hulster, examen coördinator VO 2016
Goos Hageman, examen coördinator GPL 2016







mvg,

Jan de Hulster
Gewijzigd door Jan de Hulster op 08-02-2016 11:44
 
frans
#24 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-02-2016 18:19
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 270
Sinds: 01.09.08

Iedereen:
Niemand wil teksten markeren, verwijzingen aangeven, enz.

Lever gewoon een adequate tekst!!!

Geef wijzigingen duidelijk, (=voor 1 uitleg vatbaar) door.

Geen gezeik om een dronken aardbei svp.........

D-KVFF
FF
 
Jan de Hulster
#25 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-02-2016 20:31
Lid

Berichten: 1494
Sinds: 03.09.08

frans schreef:
Iedereen:
Niemand wil teksten markeren, verwijzingen aangeven, enz.

Lever gewoon een adequate tekst!!!

Geef wijzigingen duidelijk, (=voor 1 uitleg vatbaar) door.

Geen gezeik om een dronken aardbei svp.........


Amen.....GrinGrin
 
NicoB
#26 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-02-2016 20:39
Lid

Berichten: 351
Sinds: 28.03.13

Misschien is het handig om in de bestandsnaam de AIRAC-datum te vermelden.
Voor tussentijdse wijzigingen kan dan een nummer worden toegevoegd, voorbeeld:

- Wettelijke voorschriften deel I_04FEB2016.pdf = bijgewerkt t/m AIRAC AMDT 04FEB2016
- Wettelijke voorschriften deel I_04FEB2016-1.pdf = 1e tussentijdse wijziging (bijv. tekst aanpassing)

Is het de bedoeling dat er periodiek (bijv. jaarlijks) een bijgewerkte versie wordt uitgegeven?
Gewijzigd door NicoB op 04-02-2016 20:57
 
Jan de Hulster
#27 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-02-2016 21:04
Lid

Berichten: 1494
Sinds: 03.09.08

[quote]BravoLima schreef:
Misschien is het handig om in de bestandsnaam de AIRAC-datum te vermelden.
Voor tussentijdse wijzigingen kan dan een nummer worden toegevoegd, voorbeeld:

- Wettelijke voorschriften deel I_04FEB2016.pdf = bijgewerkt t/m AIRAC AMDT 04FEB2016
- Wettelijke voorschriften deel I_04FEB2016-1.pdf = 1e tussentijdse wijziging

Is het de bedoeling dat er periodiek (bijv. jaarlijks) een bijgewerkte versie wordt uitgegeven?[quote]



Antwoord:

De afgelopen ca. 20 jaar werd er jaarlijks in ca. december van ieder jaar een vernieuwde versie uitgegeven.
Zie het verhaal hier wat verder boven....
Dus die versie verouderde langzaam of soms wat sneller in de loop van het jaar

Zoals je weet wordt de AIP iedere maand vernieuwd.


Wat de bedoeling is van het KEI/ KNVvL,de CIV tav van Voorschriften Zweefvliegen onder EASA / IL&T ?? zal nog bedacht moeten gaan worden.

Wel zal mijn bemoeienis na het VO van 23 april 2016 stoppen in deze.

En zo eind 2016 zal dus iets of iemand anders het moeten gaan doen...

Of het commercieel uit besteden aan bv Bas Vrijhof bv.
Zie : QDM op internet.

dus: http://www.qdmluc...
En ook die houdt het niet allemaal perfect bij zie ik......

mvg,

Jan de Hulster
Gewijzigd door Jan de Hulster op 06-02-2016 08:29
 
lonneke
#28 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-02-2016 23:52
Lid

Berichten: 53
Sinds: 23.09.09

Wie weet dat je stopt Jan?
 
Jan de Hulster
#29 Bericht afdrukken
Geplaatst op 05-02-2016 11:45
Lid

Berichten: 1494
Sinds: 03.09.08

lonneke schreef:
Wie weet dat je stopt Jan?


De lezers van deze draad......!! Grin
En de CIV ook.

Er zijn genoeg mensen die het (nog) veel beter kunnen zo lees ik in deze draad. Grin
 
EEL
#30 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-02-2016 11:23
Lid

Berichten: 1
Sinds: 07.06.15

Ter informatie aan de examenkandidaten
Foutje gevonden.
In hoofdstuk 18 staat op pagina 27

ATZ’s38 ( zie ENR 5.1, par 5 uit de AIP )
ATZ’s zijn veelal cilindrisch met een straal van 2 NM (3.7 km) en een hoogte van 1500 ft (ATZ’s) of een specifieke hoogte .


1500' is niet correct. Al enige jaren is de hoogte van militaire ATZ 2500 ft.

Voor de studenten is het lastig als de tekst in de syllabus niet overeenkomt met de bron.
Het blijft mensenwerk en ik kan me voorstellen dat het heel moeilijk is om alles bij te houden.

Elly Elbertsen
GLC Illustrious
Gewijzigd door EEL op 07-02-2016 11:28
 
Jan de Hulster
#31 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-02-2016 09:24
Lid

Berichten: 1494
Sinds: 03.09.08

EEL schreef:
Ter informatie aan de examenkandidaten
Foutje gevonden.
In hoofdstuk 18 staat op pagina 27

ATZ’s38 ( zie ENR 5.1, par 5 uit de AIP )
ATZ’s zijn veelal cilindrisch met een straal van 2 NM (3.7 km) en een hoogte van 1500 ft (ATZ’s) of een specifieke hoogte .


1500' is niet correct. Al enige jaren is de hoogte van militaire ATZ 2500 ft.

Voor de studenten is het lastig als de tekst in de syllabus niet overeenkomt met de bron.
Het blijft mensenwerk en ik kan me voorstellen dat het heel moeilijk is om alles bij te houden.

Elly Elbertsen

GLC Illustrious







Inderdaad staat het fout qua hoogte in Deel 2 van Voorschriften syllabus.

In de AIP kan men in ENR 5.1 par 5 kan men precies lezen dat er in feite twee type ATZ's zijn:

Militair en
5.2 Military ATZ

Outside the published normal operating hours of controlled military aerodromes general aviation activities may take place under a special exemption. For the protection of these activities, ATZ are established within the relevant military CTR as specified below. In this case, the ATZ is primarily reserved for use by aircraft participating in the activities of the aerodrome. Overflying aircraft, crossing a military CTR with an ATC clearance outside the normal operating hours of the aerodrome, are strongly recommended to stay clear of the ATZ.

hoogte GND- 2500 ft

Burgerlijk.
5.1 Civil ATZ

An ATZ has been established around the following civil aerodromes. The activities conducted at these aerodromes make it undesirable for other aircraft, not engaged in these activities, to penetrate or otherwise disturb the traffic pattern. In this case, the ATZ is primarily reserved for use by aircraft participating in the activities of the aerodrome. Overflying aircraft are strongly recommended to stay clear of the ATZ.


hoogte vaak van GND / 1500 ft - tot diverse hoogten in ft , max 3500 ft !!!! Zie de AIP


link: http://www.ais-ne...en-GB.html
Gewijzigd door Jan de Hulster op 08-02-2016 17:48
 
Jan de Hulster
#32 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-02-2016 13:15
Lid

Berichten: 1494
Sinds: 03.09.08

Indien men in de Voorschriften Zweefvliegen 2016 op de CIV website, nog kleine of grote fouten meent aan te treffen dan kan je die naar mij E-mailen.jandehulster at hetnet.nl

Graag wel met de volgende informatie:

-Dit en dat is fout/ minder juist, in bv. Deel 1 / Deel 2 of Deel 3 op blz x.

-En dit had er moeten staan volgens mij.

-En dit is de BRON waarom dat er had moeten staan volgens mij.

en dat alles graag per item aangegeven.

Daar kan ik nog wat mee.

Alvast bedankt.

Jan de Hulster
Gewijzigd door Jan de Hulster op 26-02-2016 19:41
 
Jan de Hulster
#33 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-02-2016 15:49
Lid

Berichten: 1494
Sinds: 03.09.08

Via de AOPA over wel / niet een vliegkaart aan boord.

Nieuws: Vliegkaart niet per sé papier
(21-02-2016)

Onlangs meldde AOPA al dat de politie bevestigd heeft dat een papieren vliegkaart aan boord niet verplicht is (bedoelende dat het medium niet vastligt, natuurlijk moet u wel één kaart bij u hebben). Daarop kwamen enkele reacties.




Gesteld werd dat het wel of niet handhaven van de politie niets verandert aan de wettelijke eis. Om hierover uitsluitsel te krijgen heeft AOPA een brief gestuurd naar de Inspectie Luchtvaart en Transport, waarna de volgende reactie volgde van ILT op 13 januari 2016:



"Hierbij de bevestiging dat er geen eis is voor een papieren kaart.




Wel zal gegarandeerd moeten zijn dat aan de eis uit Annex 6 gedurende vlucht voldaan kan worden, namelijk: current and suitable charts for the route of the proposed flight and all routes along which it is reasonable to expect that the flight may be diverted.


Denk hierbij aan een geldige/geüpdate (elektronische) kaart en voldoende batterijcapaciteit of voeding voor de vlucht."
 
dick kemp
#34 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-02-2016 16:19
Lid

Berichten: 297
Sinds: 02.09.08

Jan de Hulster schreef:
Via de AOPA over wel / niet een vliegkaart aan boord.

Nieuws: Vliegkaart niet per sé papier
(21-02-2016)

Onlangs meldde AOPA al dat de politie bevestigd heeft dat een papieren vliegkaart aan boord niet verplicht is (bedoelende dat het medium niet vastligt, natuurlijk moet u wel één kaart bij u hebben). Daarop kwamen enkele reacties.




Gesteld werd dat het wel of niet handhaven van de politie niets verandert aan de wettelijke eis. Om hierover uitsluitsel te krijgen heeft AOPA een brief gestuurd naar de Inspectie Luchtvaart en Transport, waarna de volgende reactie volgde van ILT op 13 januari 2016:



"Hierbij de bevestiging dat er geen eis is voor een papieren kaart.




Wel zal gegarandeerd moeten zijn dat aan de eis uit Annex 6 gedurende vlucht voldaan kan worden, namelijk: current and suitable charts for the route of the proposed flight and all routes along which it is reasonable to expect that the flight may be diverted.


Denk hierbij aan een geldige/geüpdate (elektronische) kaart en voldoende batterijcapaciteit of voeding voor de vlucht."


Is mijn conclusie correct; twee vluchtcomputers met up to date kaart, eigen energiebron en eigen gps zou voldoende moeten zijn?
 
NicoB
#35 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-02-2016 18:07
Lid

Berichten: 351
Sinds: 28.03.13

dick kemp schreef:
Is mijn conclusie correct; twee vluchtcomputers met up to date kaart, eigen energiebron en eigen gps zou voldoende moeten zijn?

Lees ook dit draadje: http://www.zweefp...ad_id=3887
Krijg je voor deze vluchtcomputers iedere 28 dagen een database update cf. het AIRAC-systeem?
Een PDA/Smartphone met LK8000 of XCSoar is onvoldoende.
Gewijzigd door NicoB op 22-02-2016 18:22
 
dick kemp
#36 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-02-2016 20:10
Lid

Berichten: 297
Sinds: 02.09.08

BravoLima schreef:
dick kemp schreef:
Is mijn conclusie correct; twee vluchtcomputers met up to date kaart, eigen energiebron en eigen gps zou voldoende moeten zijn?

Lees ook dit draadje: http://www.zweefp...ad_id=3887
Krijg je voor deze vluchtcomputers iedere 28 dagen een database update cf. het AIRAC-systeem?
Een PDA/Smartphone met LK8000 of XCSoar is onvoldoende.


Dit begrijp ik niet helemaal. Met onze vluchtcomputers vertrouwen wij erop om veilig in het toegestane luchtruim te vliegen. Waarom iedere 28 dagen update; kaarten worden toch ook niet elke maand vervangen?
 
NicoB
#37 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-02-2016 22:33
Lid

Berichten: 351
Sinds: 28.03.13

dick kemp schreef:
BravoLima schreef:
dick kemp schreef:
Is mijn conclusie correct; twee vluchtcomputers met up to date kaart, eigen energiebron en eigen gps zou voldoende moeten zijn?

Lees ook dit draadje: http://www.zweefp...ad_id=3887
Krijg je voor deze vluchtcomputers iedere 28 dagen een database update cf. het AIRAC-systeem?
Een PDA/Smartphone met LK8000 of XCSoar is onvoldoende.


Dit begrijp ik niet helemaal. Met onze vluchtcomputers vertrouwen wij erop om veilig in het toegestane luchtruim te vliegen. Waarom iedere 28 dagen update; kaarten worden toch ook niet elke maand vervangen?


Lees de DISCLAIMER die bij LK8000 of XCSoar wordt verstrekt. Ook de databestanden bevatten een tekst die aangeeft dat de gebruiker alle risico's aanvaardt en dat de geleverde software en data slechts als hulpmiddel naast de door de Staat uitgegeven middelen mag worden gebruikt.

Je wordt geacht zelf je vliegkaart bij te werken, kijk maar eens in de AIP Netherlands GEN 3.2-8 CORRECTIONS TO CHARTS NOT CONTAINED IN THE AIP.

De AIP wordt iedere 28 dagen bijgewerkt d.m.v. een AIP AIRAC ADMENDMENT, erkende bedrijven zoals Jeppesen nemen deze informatie over en verwerken ze in een nieuw uit te geven database voor hun GPS apparatuur. Zo beschik je in combinatie met NOTAM's altijd over de meest actuele informatie. En dat is nu juist de bedoeling van vluchtvoorbereiding.

Voor informatie over het AIRAC-systeem kijk in GEN 3.1-4 THE AIRAC SYSTEM.
Het werkt als volgt: de gewijzigde informatie komt op de "Publication date" beschikbaar voor de gebruiker, daarna heeft men 6 weken de tijd om het te verwerken. Op de "AIRAC effective date" wordt de wijziging van kracht en moet de vernieuwde informatie worden gebruikt.

Lees ook: http://www.icao.i...rence.aspx
Gewijzigd door NicoB op 23-02-2016 16:55
 
Jan de Hulster
#38 Bericht afdrukken
Geplaatst op 23-02-2016 10:10
Lid

Berichten: 1494
Sinds: 03.09.08

BravoLima schreef:
dick kemp schreef:
BravoLima schreef:
dick kemp schreef:
Is mijn conclusie correct; twee vluchtcomputers met up to date kaart, eigen energiebron en eigen gps zou voldoende moeten zijn?

Lees ook dit draadje: http://www.zweefp...ad_id=3887
Krijg je voor deze vluchtcomputers iedere 28 dagen een database update cf. het AIRAC-systeem?
Een PDA/Smartphone met LK8000 of XCSoar is onvoldoende.


Dit begrijp ik niet helemaal. Met onze vluchtcomputers vertrouwen wij erop om veilig in het toegestane luchtruim te vliegen. Waarom iedere 28 dagen update; kaarten worden toch ook niet elke maand vervangen?


Lees de DISCLAIMER die bij LK8000 of XCSoar wordt verstrekt. Ook de databestanden bevatten een tekst die aangeeft dat de gebruiker alle risico's aanvaardt en dat de geleverde software en data slechts als hulpmiddel naast de door de Staat uitgegeven middelen mag worden gebruikt.

Je wordt geacht zelf je vliegkaart bij te werken, kijk maar eens in de AIP Netherlands GEN 3.2-8 CORRECTIONS TO CHARTS NOT CONTAINED IN THE AIP.

De AIP wordt iedere 28 dagen bijgewerkt d.m.v. een AIP AIRAC ADMENDMENT, erkende bedrijven zoals Jeppesen nemen deze informatie over en verwerken ze in een nieuw uit te geven database voor hun GPS apparatuur. Zo beschik je in combinatie met NOTAM's altijd over de meest actuele informatie. En dat is nu juist de bedoeling van vluchtvoorbereiding.

Voor informatie over het AIRAC-systeem kijk in GEN 3.1-4 THE AIRAC SYSTEM.
Het werkt als volgt: de gewijzigde informatie komt op de "Publication date" beschikbaar voor de gebruiker, daarna heeft men 6 weken de tijd om het te verwerken. Op de "AIRAC effective date" wordt de wijziging van kracht en moet de vernieuwde informatie worden gebruikt.



inderdaad zo werkt het system.
Dus een papieren kaart is op die manier altijd bijgewerkt.
 
Kilo Hotel
#39 Bericht afdrukken
Geplaatst op 23-02-2016 12:53
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 418
Sinds: 01.09.08

Jan de Hulster schreef:
Daarom zal op de examen datum, ALTIJD de situatie geëxamineerd worden op basis van de laatste AIP en
mogelijke laatste EASA Voorschriften.


mvg,

Jan de Hulster


Is het niet veel vriendelijker om geen examenvragen op te nemen (of in het uiterste geval niet mee te tellen), waarvan in de laatste (bijvoorbeeld drie) maanden wijzigingen hebben plaats gevonden? Natuurlijk moet een vlieger bekend zijn met de laatste gegevens. Maar er is m.i. een flink verschil tussen kennis van de uitgebreide examenstof of je voorbereiden op een overlandvluchtje los van de examenstress.
Kees Hordijk
Peetair/TMG-vliegschool EHHV
Aeroclub EHHV
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
Kees Aero Nautical Services
 
www.aviationservices.eu
Frits Urselmann
#40 Bericht afdrukken
Geplaatst op 23-02-2016 14:00
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 514
Sinds: 04.09.08

Kilo Hotel schreef:
Jan de Hulster schreef:
Daarom zal op de examen datum, ALTIJD de situatie geëxamineerd worden op basis van de laatste AIP en
mogelijke laatste EASA Voorschriften.


mvg,

Jan de Hulster


Is het niet veel vriendelijker om geen examenvragen op te nemen (of in het uiterste geval niet mee te tellen), waarvan in de laatste (bijvoorbeeld drie) maanden wijzigingen hebben plaats gevonden? Natuurlijk moet een vlieger bekend zijn met de laatste gegevens. Maar er is m.i. een flink verschil tussen kennis van de uitgebreide examenstof of je voorbereiden op een overlandvluchtje los van de examenstress.



Volgens mij als je bij het examen vraagt waar je deze informatie kunt krijgen is het toch ook goed ! tenslotte kun je niet alles weten, als je maar weet waar wat staat !
enjoy the ultimate elektroshock ......fly Antares
Life before 50 is only a warming up
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub


http://www.lange-...


vezc.aero
 
http://www.lange-aviation.com/
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.26 seconden