| 23-02-2018 | 13:36
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 3

· Leden online: 1
Joop Swinkels

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Nieuwe versie Voorschriften Zweefvliegen komt er aan
Frits Urselmann
#41 Bericht afdrukken
Geplaatst op 23-02-2016 14:00

Lid

Sinds: 04.09.08

Kilo Hotel schreef:
Jan de Hulster schreef:
Daarom zal op de examen datum, ALTIJD de situatie geŰxamineerd worden op basis van de laatste AIP en
mogelijke laatste EASA Voorschriften.

mvg,

Jan de Hulster

Is het niet veel vriendelijker om geen examenvragen op te nemen (of in het uiterste geval niet mee te tellen), waarvan in de laatste (bijvoorbeeld drie) maanden wijzigingen hebben plaats gevonden? Natuurlijk moet een vlieger bekend zijn met de laatste gegevens. Maar er is m.i. een flink verschil tussen kennis van de uitgebreide examenstof of je voorbereiden op een overlandvluchtje los van de examenstress.

Volgens mij als je bij het examen vraagt waar je deze informatie kunt krijgen is het toch ook goed ! tenslotte kun je niet alles weten, als je maar weet waar wat staat !
enjoy the ultimate elektroshock ......fly Antares
Life before 50 is only a warming up
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub

http://www.lange-...

vezc.aero

http://www.lange-aviation.com/
TonS
#42 Bericht afdrukken
Geplaatst op 23-02-2016 14:47
Lid

Sinds: 08.10.08

Frits Urselmann schreef:
Kilo Hotel schreef:
Jan de Hulster schreef:
Daarom zal op de examen datum, ALTIJD de situatie geŰxamineerd worden op basis van de laatste AIP en
mogelijke laatste EASA Voorschriften.

mvg,

Jan de Hulster

Is het niet veel vriendelijker om geen examenvragen op te nemen (of in het uiterste geval niet mee te tellen), waarvan in de laatste (bijvoorbeeld drie) maanden wijzigingen hebben plaats gevonden? Natuurlijk moet een vlieger bekend zijn met de laatste gegevens. Maar er is m.i. een flink verschil tussen kennis van de uitgebreide examenstof of je voorbereiden op een overlandvluchtje los van de examenstress.

Volgens mij als je bij het examen vraagt waar je deze informatie kunt krijgen is het toch ook goed ! tenslotte kun je niet alles weten, als je maar weet waar wat staat !

Dat is wel erg kort door de bocht, Frits. Er zijn toch echt wel zaken die je moet weten zonder dat je dat hoeft op te zoeken. Ik neem aan dat dat ook gold voor theorie-examens voor je busrijbewijs. Wink

Jan de Hulster
#43 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-02-2016 08:39
Lid

Sinds: 03.09.08

Grappig deze discussie over wat je wel of niet zou moeten weten op een examen.

De Voorschriften Zweefvliegen op de CIV website -want daar gaat dit draadje over- zijn gemaakt op:
-basis van overheidsteksten. (algemene- en zweefvlieg regelgeving)
-de recentste geldende AIP (= de dus 4 februari 2016) met algemene - en zweefvliegregelgeving.
- zweefvlieg AIC-b's
-etc.

Verder is er een CIV die nu de leerdoelen heeft bepaalt voor 2016 (zie deel 1, 2 en 3)
Verder is er een nog geldend convenant (2004) tussen KNVvL en IL&T over wat de examenstof moet inhouden tot in ieder geval 2018
Vanaf 2018 gelden zeker de EASA regels met daarnaast bemoeienis van IL&T

Kortom de discussie over wat je wel of niet moet weten op het examen is een beetje zinloos.
Het is verder zeer duidelijk beschreven op de CIV website.
zie: http://www.civ.zw...ticle_id=7 voor VO 2016

of
http://www.civ.zw...icle_id=45 voor GPL

Voor Voorschriften (die maandelijks ietsje veranderen, zie de AIP) en soms behoorlijk veranderen (zie de overheid wet-teksten) zul je dus je best moeten doen om dat bij te houden en te actualiseren.

Een aardig voorbeeld is dat je tegenwoordig met een zweefvliegtuig ook links mag gaan inhalen.
SERA regelgeving)

Zie bv. de AIP maar eens. in GEN 1.7

http://www.ais-ne...en-GB.html
3.2.2.4 '(i) Sailplanes overtaking. A sailplane overtaking another sailplane may alter its course to the right or to the left.' SERA.3210(c)(3)(i).
Gewijzigd door Jan de Hulster op 25-02-2016 11:46

Fuchur
#44 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-02-2016 12:26
Superbeheerder

Sinds: 26.08.12

Jan de Hulster schreef:
Een aardig voorbeeld is dat je tegenwoordig met een zweefvliegtuig ook links mag gaan inhalen.
SERA regelgeving)

Leuk dat je net die regel aanhaalt!

Echter is dit door IL&T toch overruled?
En daarom is dat zinnetje uit de voorschriften syllabus gehaald?

Ik (als GPL houder lees de AIP/SERA en ga er dus vanuit dat ik ook links mag in halen... (M.a.w. ik heb nergens een officieel document gezien dat mij er op attendeert dat links inhalen van o.a. een deltavlieger in Nederland verboden is.)

Het wordt er niet heel veel helderder op zo!
Ben benieuwd of deze vraag terugkomt in VO of GPL examen :hmm
Gewijzigd door Fuchur op 25-02-2016 12:27
CU under the Cu
-------------------------
Frank Schellenberg
GLC Illustrious

Zweefportaal gebruikersvoorwaarden

frank.schellenberg.nl
Jan de Hulster
#45 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-02-2016 12:58
Lid

Fuchur schreef:
Jan de Hulster schreef:
SERA regelgeving)

Leuk dat je net die regel aanhaalt!

Echter is dit door IL&T toch overruled?
En daarom is dat zinnetje uit de voorschriften syllabus gehaald?

Ik (als GPL houder lees de AIP/SERA en ga er dus vanuit dat ik ook links mag in halen... (M.a.w. ik heb nergens een officieel document gezien dat mij er op attendeert dat links inhalen van o.a. een deltavlieger in Nederland verboden is.)

Het wordt er niet heel veel helderder op zo!
Ben benieuwd of deze vraag terugkomt in VO of GPL examen Hmm

@ Frank jouw vette tekst
Dat klopt, dus ik had verwacht dat het eruit zou worden gehaald......in de 4 februari AIP versie 2016

Dat is NIET gebeurd.

De geldende AIP is helder zo lijkt mij !!

ALS het door IL& T is overruled, WAAROM staat het dan in de huidige geldende AIP? (4 februari 2016 versie)

Je kan het er zelf lezen !!

De AIP is leidend denk ik en NIET IL&T !!

Zelf in de 3 maart 2016 AIP versie en de 31 maart 2016 AIP VERSIE staat het er in !!

zie : http://www.ais-ne...en-GB.html 31 maart versie

Grin
Gewijzigd door Jan de Hulster op 25-02-2016 13:40

Kilo Hotel
#46 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-02-2016 13:04

Lid

Sinds: 01.09.08

[b]Jan de Hulster schreefIn december 2015 werd door J. de Hulster en G. Hageman een grote algemene upgrade gemaakt naar een versie
februari 2016.

Januari 2016,

Jan de Hulster, examen co÷rdinator VO 2016
Goos Hageman, examen co÷rdinator GPL 2016

mvg,

Jan de Hulster

Jan, sluipt hierbij degene die maximale vernielingen aan de zweefvliegerij heeft aangebracht (GH) toch weer in het wereldje dat niet helemaal ontbloot is van kritiek?
Kees Hordijk
Peetair/TMG-vliegschool EHHV
Aeroclub EHHV
Vereniging Historische Zweefvliegtuigen
Kees Aero Nautical Services

www.aviationservices.eu
Jan de Hulster
#47 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-02-2016 13:08
Lid

Kilo Hotel schreef:
[b]Jan de Hulster schreefIn december 2015 werd door J. de Hulster en G. Hageman een grote algemene upgrade gemaakt naar een versie
februari 2016.

Januari 2016,

Jan de Hulster, examen co÷rdinator VO 2016
Goos Hageman, examen co÷rdinator GPL 2016

mvg,

Jan de Hulster

Jan, sluipt hierbij degene die maximale vernielingen aan de zweefvliegerij heeft aangebracht (GH) toch weer in het wereldje dat niet helemaal ontbloot is van kritiek?

Nee hoor Kees,
IL &T heeft laten weten dat het er weer uit zou gaan. (die links inhaal regel)
Dat is 3 x niet gebeurd. (4 febr, 3 mrt en 31 maart AIP versie.)

Ik kijk gewoon naar de geldende wettelijke tekst in de AIP

(het lijkt een beetje op dat andere draadje over part 66 intussen. En daar staat het nog niet zwart op wit zo lijkt het)
Gewijzigd door Jan de Hulster op 25-02-2016 13:22

Fuchur
#48 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-02-2016 13:43
Superbeheerder

Dat doe ik en zoals ik zei is voor mij AIP leidend.

"Raar" dan toch dat dit niet eenduidig door de CIV wordt gecommuniceerd.

Maar hopelijk is het nu helder voor eenieder die examen moet doen!

#caseclosed

frank.schellenberg.nl
Jan de Hulster
#49 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-02-2016 15:05
Lid

Fuchur schreef:

#caseclosed

Frank begin januari 2016 kwam er bericht dat IL&T die regel (links inhalen voor zweefvliegtuigen) zou schrappen.
Een medewerker van IL&T had dat richting CIV gecommuniceerd. En die weer naar mij...

Dus daarom heb ik het uit de Voorschriften zweefvliegen gehaald. (januari 2016 versie)
(Ook al stond het nog in de AIP versie van 4 februari 2016, wat ik al had gezien)

Begin februari werd de AIP versie 3 maart gepubliceerd. En intussen de 31 maart AIP versie .
Daar bleef het in staan.....

tsja dan houdt het wat mij betreft een beetje op.

Samengevat:
Ga ALTIJD van de AIP uit die geldend is.
En de geldende wettelijke overheidregelgeving
De geldende AIC-b's
Geldende Notams
etc.

Daar kun je je ook juridisch op beroepen lijkt mij.
Dus ook op een examen Voorschriften !

Ik heb al eens eerder gesteld dat de Voorschriften Zweefvliegen steeds meer als globale leidraad moeten worden gezien. (Ze komen immers maar 1 x per jaar uit in december of januari,)
Dit komt door het grote aantal veranderingen in de tijd.

Overigens als er fouten worden gevonden in de Voorschriften dan kan men dat nog steeds E-mailen.
Tot nu toe nog niets ontvangen.......
succes,

Jan de Hulster
Gewijzigd door Jan de Hulster op 26-02-2016 19:43

arjanvd
#50 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-02-2016 18:48

Lid

Jan de Hulster schreef:
Fuchur schreef:

#caseclosed

Frank begin januari 2016 kwam er bericht dat IL&T die regel (links inhalen voor zweefvliegtuigen) zou schrappen.
Een medewerker van IL&T had dat richting CIV gecommuniceerd. En die weer naar mij...

Dus daarom heb ik het uit de Voorschriften zweefvliegen gehaald. (januari 2016 versie)
(Ook al stond het nog in de AIP versie van 4 februari 2016, wat ik al had gezien)

Begin februari werd de AIP versie 3 maart gepubliceerd. En intussen de 31 maart AIP versie .
Daar bleef het in staan.....

Jan de Hulster

Sinds wanneer kan IL&T SERA overrulen??

Europese wet staat boven Nationale wet. Er kan hoogstens een implementatietijd afgesproken worden om de nationale wetten aan de Europese aan te passen, of afwijken indien SERA hier de ruimte voor geeft. (Bijv. of je als land VFR nachtvliegen wil toestaan of niet.

Zoals JDH al aangeeft, in de AIP staat heel duidelijk dat (op basis van SERA) links en rechts inhalen door/van zweefvliegtuigen mag (en dat dit ook een afwijking is met ICAO, Rules of the Air). Lijkt me ook niet bevordelijk voor de vliegveiligheid om in elk land andere voorrangsregels te gaan hanteren of voorrangsregels maandelijks te wijzigen.

Wat IL&T in de wandelgangen oppert is niet relevant.
Gewijzigd door arjanvd op 25-02-2016 19:57
Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub

GerritKnoop
#51 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-02-2016 21:20

Lid

Sinds: 04.09.08

en als je examenkandidaten wil laten zakken, ga dan vooral veel vragen stellen over dit onderwerpHelpless
VOORRANGSREGELS (dus ook inhalen) MOETEN EENDUIDIG ZIJN. En dat is nu niet echt duidelijk.
Gewijzigd door GerritKnoop op 25-02-2016 21:29
Gerrit Knoop
VEzc

Fuchur
#52 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-02-2016 23:11
Superbeheerder

GerritKnoop schreef:
En dat is nu niet echt duidelijk.

Sera 3210 en de AIP zijn er eenduidig over.

Laat die examen vraag maar komen Pfft
Gewijzigd door Fuchur op 25-02-2016 23:14
CU under the Cu
Frank Schellenberg
GLC Illustrious

frank.schellenberg.nl
TonS
#53 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-02-2016 23:25
Lid

Sinds: 08.10.08

GerritKnoop schreef:
en als je examenkandidaten wil laten zakken, ga dan vooral veel vragen stellen over dit
VOORRANGSREGELS (dus ook inhalen) MOETEN EENDUIDIG ZIJN. En dat is nu niet echt duidelijk.

Maak je daar maar geen zorgen over Gerrit. Bij de nieuwe centrale GPL theorie-examens zijn we er echt niet op uit om iemand te laten zakken, maar om relevante vragen te stellen die belangrijk zijn voor de veilige en verantwoordelijke vluchtuitvoering. Het is inderdaad wel lastig om een database op te bouwen met vragen als regelgeving continu wijzigt en we zullen dus ervoor moeten zorgen dat die database steeds up-to-date blijft. Dat zal niet eenvoudig zijn. Verder is er in ieder geval ook in voorzien dat uitslagen achteraf gecorrigeerd kunnen worden mocht er serieus twijfel bestaan over de correctheid van een vraag met bijbehorende antwoorden.

Maar uiteraard moeten regels wel eenduidig zijn anders wordt het een puinhoop.

Tegelijkertijd vind ik de discussie over inhalen wel een beetje academisch. Hoe dicht moet je bij elkaar zitten om het inhalen te noemen en niet gewoon iemand op een afstand voorbij vliegen? Vliegt iemand hier wel eens iemand (zonder dat je daar radiocontact mee hebt) van achteren naderend zodanig voorbij dat als die plotseling een bocht inzet hij bovenop je knalt? Maakt het je dan iets uit of je er links of rechts voorbij vliegt? Lijkt me eerder zaak van goed vliegerschap dan van het volgen van regeltjes.

Het wordt weer tijd dat het seizoen begint. Het kan al:
http://www.online...=428913132 Smile

Jan de Hulster
#54 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-02-2016 23:51
Lid

TonS schreef:
GerritKnoop schreef:
en als je examenkandidaten wil laten zakken, ga dan vooral veel vragen stellen over dit

Maak je daar maar geen zorgen over Gerrit. Bij de nieuwe centrale GPL theorie-examens zijn we er echt niet op uit om iemand te laten zakken, maar om relevante vragen te stellen die belangrijk zijn voor de veilige en verantwoordelijke vluchtuitvoering. Het is inderdaad wel lastig om een database op te bouwen met vragen als regelgeving continu wijzigt en we zullen dus ervoor moeten zorgen dat die database steeds up-to-date blijft. Dat zal niet eenvoudig zijn. Verder is er in ieder geval ook in voorzien dat uitslagen achteraf gecorrigeerd kunnen worden mocht er serieus twijfel bestaan over de correctheid van een vraag met bijbehorende antwoorden.

Maar uiteraard moeten regels wel eenduidig zijn anders wordt het een puinhoop.

Tegelijkertijd vind ik de discussie over inhalen wel een beetje academisch. Hoe dicht moet je bij elkaar zitten om het inhalen te noemen en niet gewoon iemand op een afstand voorbij vliegen?

Vliegt iemand hier wel eens iemand (zonder dat je daar radiocontact mee hebt) van achteren naderend zodanig voorbij dat als die plotseling een bocht inzet hij bovenop je knalt? Maakt het je dan iets uit of je er links of rechts voorbij vliegt? Lijkt me eerder zaak van goed vliegerschap dan van het volgen van regeltjes.

Het wordt weer tijd dat het seizoen begint. Het kan al:
http://www.online...=428913132 Smile

Er bestaat een zeer oude regel waarin het proces van inhalen via rechts aan bepaalde randvoorwaarden moet voldoen. (Al uit de tijd van EWDZ) Grin
Als ik me niet vergis bestaat die regel ook nu nog..
(een mooie examenvraag dus....Grin)

Die zou ik in principe toepassen bij ook het links inhalen.....

Fuchur
#55 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-02-2016 00:00
Superbeheerder

Er bestaat een zeer oude regel waarin het proces van inhalen via rechts aan bepaalde randvoorwaarden moet voldoen.

Wet / procedure?

De eerste hoort thuis in vak Luchtvaartwetgeving.(indien het in de wet staat)
De andere in operational procedures. (indien het in de syllabus staat)
Ohh wacht die laatste bestaat niet voor VO...

Gewijzigd door Fuchur op 26-02-2016 00:01
CU under the Cu
Frank Schellenberg
GLC Illustrious

frank.schellenberg.nl
Jan de Hulster
#56 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-02-2016 00:04
Lid

Fuchur schreef:
Er bestaat een zeer oude regel waarin het proces van inhalen via rechts aan bepaalde randvoorwaarden moet voldoen.

Wet / procedure?

De eerste hoort thuis in vak Luchtvaartwetgeving.(indien het in de wet staat)
De andere in operational procedures. (indien het in de syllabus staat)
Ohh wacht die laatste bestaat niet voor VO...

Frank ik zou gewoon de Voorschriften Zweefvliegen eens ECHT GOED GAAN LEZEN.
Dat scheelt een hoop discussie.....

Vroeger was het EWDZ in 2 regels gevat, nu nog maar in een SERA regel. (3210) als ik me niet vergis.

Veel succes met de studie.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 26-02-2016 00:17

Fuchur
#57 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-02-2016 00:07
Superbeheerder

#zucht

Hoef geen examen voorschriften te doen.
Ik lees de AIP wel...
CU under the Cu
Frank Schellenberg
GLC Illustrious

frank.schellenberg.nl
Jan de Hulster
#58 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-02-2016 00:15
Lid

Fuchur schreef:
#zucht

Hoef geen examen voorschriften te doen.
Ik lees de AIP wel...

kijk in Deel 2 op blz 7 en verder of zoiets.

Jan de Hulster
#59 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-02-2016 00:23
Lid

GerritKnoop schreef:
en als je examenkandidaten wil laten zakken, ga dan vooral veel vragen stellen over dit onderwerpHelpless

Als je gewoon je eens goed zou (her) verdiepen in de Voorschriften dan zou je zien dat inhalen al zo'n 40 jaar of langer wordt beschreven via een bepaalde methode...

Het LINKS inhalen is een vrij nieuwe-ik schat ca. 2012- SERA regel voor alleen ZWEEFVLIEGTUIGEN.

Fuchur
#60 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-02-2016 00:43
Superbeheerder

Jan de Hulster schreef:
Het LINKS inhalen is een vrij nieuwe-ik schat ca. 2012- SERA regel voor alleen ZWEEFVLIEGTUIGEN.

Er staat in de AIP sailplanes. In de Sera 3210 staat in de EN versie ook sailplanes. En in de NL vertaling zweeftoestel.
En een zweefvliegtuig is niet hetzelfde als een zweeftoestel...
Gewijzigd door Fuchur op 26-02-2016 07:44
CU under the Cu
Frank Schellenberg
GLC Illustrious

frank.schellenberg.nl
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.29 seconden