| 20-04-2024 | 01:25
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 5

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,396
· Nieuwste lid: Karel Gerritse
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Brief regering Voortgang uitvoering Luchtruimvisie
webmaster
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 23-12-2015 17:18
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2422
Sinds: 21.08.08

Lees de volledige brief van de staatssecretaris: https://zoek.offi...6-322.html

Toekomstvaste General Aviation-locaties (TGAL)

In de Luchtvaartnota is aangegeven dat het Rijk gebruikersgroepen van General Aviation (GA) selectief en gericht wil accommoderen. In de Luchtruimvisie is aangegeven dat de keuze is gemaakt dat in het brede luchtruim rond Schiphol prioriteit ligt bij het mainportgebonden verkeer. Ook de niet-mainport-gebonden verkeersstromen van en naar luchthavens van nationale betekenis (Rotterdam, Eindhoven, Lelystad, Eelde en Maastricht) moeten buiten de TMA Schiphol worden ondergebracht. Het Rijk geeft deze verkeersstromen en militaire verkeersstromen prioriteit boven GA-activiteiten. Om invulling te geven aan de blijvende accommodatie van GA zijn in het traject «Toekomstvaste GA-locaties (TGAL) onder aanvoering van een onafhankelijk procesbegeleider alle betrokken partijen (GA, luchthavens, luchtverkeersleiding, ministerie, provincie) vertegenwoordigd om te onderzoeken waar in Nederland toekomstbestendige mogelijkheden zijn. Dit project verkeert nu in een afrondende fase. Begin volgend jaar wordt uw Kamer geïnformeerd over de uitkomsten van TGAL.
 
www.zweefportaal.nl
Sieb
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-12-2015 13:40
Lid

Berichten: 641
Sinds: 28.11.08

Zweefvliegend Nederland, wordt wakker!

Het lagere luchtruim in NL wordt weer eens verdeeld door LVNL en KLu en wij hrbben niets in te brengen noch wordt onze luchtruimbehoefte meegenomen in studies. We krijgen de " left overs" als we niet aan de bel trekken bij het Rijk. LVNL zit nog steeds in een soort ouderwetse verkeersleidingsmodus : oude systemen en procedures waarvoor veel verkeersleiders nodig zijn ( die er niet zijn of te weinig verdienen of ontevreden zijn over hun arbeidsvoorwaarden of niet door de test heenkomen of door hoge werkdruk tegen een burn out aan zitten) en daarom het liefste alle luchtruim in klasse A omgetoverd zien. Lekker makkelijk en geen gezeur.

Dan moet er zo nodig een 4e initial approach fix komen boven Renswoude. Deze 4e IAF maakt het aanvliegen vanuit Frankfurt makkelijker en korter. Onzin natuurlijk want behalve voor de buitenveldertbaan en aalsmeerbaan ( nota bene de 2 banen die men eigenlijk in kader van geluid wil sluiten op langere termijn) is het voor de overige banen onzin. Je kunt die fix met een ondergrens van 7000 ft ook boven Soesterberg leggen. En waarom zou bij een fix boven Renswoude de TMA al op 3500 ft moeten liggen? De verkeersvliegers die ik heb gesproken zijn het allemaal eens met het gegeven dat de huidige 5500ft ruim voldoende is. Nu en noodzaak kan niet worden aangetoond en LVNL mag van het Rijk ( als adviseur van het Rijk en aanvrager van meer luchtruim ) zijn eigen vlees weer een keuren...Dat kan dus echt niet.

Ow ja, als het nu kl.. weer is, niet thermisch, nacht, etc dan vliegen ze maar een eind weg boven de 3000 ft. Maar geef ons ook de ruimte als wij dat nodig hebben.
TGAL heeft geen status en kan hooguit tegen ons gebruikt worden. De luchtruimvisie heeft ook geen formele status. Het hele luchtruimontwerp komt straks ineens in een regeling luchtverkeersdienstverlening , een AMVB, waartegen geen beroep en bezwaar mogelijk is! Achter de schermen zijn de plannen al bijna in beton gegoten volgens wat bronnen.

Ik roep vooral verkeersvlieger-zweefvliegers op om hun kennis en kunde beschikbaar te stellen voor technisch inhoudelijke argumenten tegen onzinnige plannen.
We zullen ook de provinciale politiek in het Utrechtse, Gelderse en Overijselse moeten wakkerschudden dat de geluidsoverlast fors zal toenemen bij ontsluiting van de zuid oost hoek en het gegeven dat " boven het oude land " toch gewoon lager gaat worden gevlogen dan 6000ft...
 
www.acvz.nl
NicoB
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-01-2016 15:10
Lid

Berichten: 551
Sinds: 28.03.13

Met de 4e IAF boven Renswoude en een TMA ondergrens van 3500ft komt het plafond hier wel erg snel omlaag en een stuk oostelijker te liggen. Als dit onderdeel is van de toekomstige gestaffelde Schiphol TMA (upside-down weddingcake) dan levert dat hier in ieder geval geen voordelen op.

myalbum.com/photo/NDzgDafkKYxB_7We2aJ/540.jpg

De TRA12(A) zal verdwijnen en de bovengrens van de TMA D zal omlaag gaan. Het luchtruim dat vrijkomt wordt onderdeel van de CTA Holland.
Gewijzigd door NicoB op 04-01-2016 08:20
 
robertdemuynck
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-11-2016 22:08
Lid

Berichten: 98
Sinds: 01.09.08

Staatssecretaris Dijksma (IenM) informeert de Tweede Kamer over de voortgang van de uitvoering van de Luchtruimvisie in 2016.
https://www.rijks...truimvisie
Gewijzigd door robertdemuynck op 22-11-2016 22:09
Robert de Muynck
ACS, CLR
 
www.aeroclubsalland.nl
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.05 seconden