| 22-02-2018 | 17:23
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 3

· Leden online: 1
jurjan

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Nieuw NL Record FAI 800km retour open klasse 154km/u
Jan de Hulster
#21 Bericht afdrukken
Geplaatst op 05-02-2016 16:23
Lid

Sinds: 03.09.08

Jan Ritsma schreef:
Jan Ritsma schreef:
Nu we het toch over de recordlijst hebben:
Onderaan vinden we een aantal situaties die de CSZ als "leermomenten" betitelt.
Daar staat:

Samen maakten zij een hele mooie 750km vrije driehoeksvlucht: Alfred-Paul en Mark, ieder in hun eigen vliegtuig: samen 13-5-2012
(maar samen voor een record mag niet volgens de FAI (wel in één tweezitter))

Dit is echter grote onzin, want de FAI schrijft hierover:

6.6 SIMULTANEOUS RECORDS. On any date that a record is broken by more than one pilot,
the best performance only will be awarded the new record, except that, if two or more aircraft
flying in a group and in the same conditions achieve exactly the same performance and
simultaneously beat a record, the performance may be registered as a record in the joint
names of the pilots or members of that group.

Het mag volgens de NEDERLANDSE regels (lees CSZ ) niet, maar dat is wat anders.

Na jaren heeft de CSZ naar aanleiding van dit bericht de foutieve bewering weggepoetst.
In de recordlijst is nu de regel: (maar samen voor een record mag niet volgens de FAI (wel in één tweezitter)) verwijderd. Het mag dus wel van de FAI maar niet van de CSZ.

Nu het probleem: Stel je vliegt met z'n tweeen, elk in je eigen kist een regionaal record. Dan kan je dat bij de FAI aanvragen, want de FAI heeft bovenstaande regel niet.
Maar, nu vlieg je met z'n tweeen een wereldrecord. Dan gaat het mis, want de FAI eist dat voor je een wereldrecord kan claimen je record eerst erkend dient te worden als nationaal record. Dat krijg je niet, dus je wereldrecord ook niet!
Wanneer gaat er eens iemand nadenken in zweefvliegend Nederland???

Mischien moet de CSZ commissie ook meer aan document "versie" beheer gaan doen?
Inderdaad heeft dat "van die FAI" er gestaan herinner ik me nog van dit jaar.....toen ik er op keek.
Goed dat er zoiets als een way back machine bestaat...

Kortom er valt nog veel te optimaliseren.......

arjanvd
#22 Bericht afdrukken
Geplaatst op 05-02-2016 18:16

Lid

Niet gehinderd door enige kennis van zaken: waarom hebben we nationaal eigenlijk afwijkende regels van de FAI?

Ik kan me voorstellen dat er op sommige punten lichtere eisen gemaakt worden ivm de thermische en luchtruimmogelijkheden vanuit NL om zo toch een sportieve competitie te kunnen houden, maar wat is de meerwaarde van zwaardere regels ?

PS. dit is niet bedoeld als kritiek, ik probeer het gewoon te begrijpen...
Gewijzigd door arjanvd op 05-02-2016 18:56
Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub

Jan Ritsma
#23 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-02-2016 07:56

Lid

Sinds: 09.09.08

arjanvd schreef:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken: waarom hebben we nationaal eigenlijk afwijkende regels van de FAI?

Ik kan me voorstellen dat er op sommige punten lichtere eisen gemaakt worden ivm de thermische en luchtruimmogelijkheden vanuit NL om zo toch een sportieve competitie te kunnen houden, maar wat is de meerwaarde van zwaardere regels ?

PS. dit is niet bedoeld als kritiek, ik probeer het gewoon te begrijpen...

Het antwoord is een heel verhaal, dus, als je twee dagen hebt, ga er dan maar een uurtje voor zitten Smile

Tot ongeveer 1999 hadden we in NL voor records gewoon de FAI code sportief.
Toen kwam de elektronische registratieapparatuur en Hein Schwing die tot dan toe de voorzitter was van de CSZ was dat te ingewikkeld. Hij was duidelijk de man van het fotorolletjes en barrografentijdperk.

Karel Termaat nam toen het elektronische gedeelte van Hein over en kort daarop alles. Hein ging met pensioen.
In ongeveer die tijd veranderde bij de FAI ook het een en ander Zo verdween de categorie motorzwevers uit de recordlijsten.
Karel Termaat besloot toen om een nieuwe recordlijst te starten en de oude, die tot 1999 liep te bevriezen. Deze oude lijst is nog steeds te vinden op: http://home.wxs.n...ords99.htm
Om het recordvliegen aantrekkelijker te maken besloot Karel van de FAI af te wijken en bijvoorbeeld extra records toe te voegen (iedere 100 km stap is een appart record in NL). Helaas werden niet alle afwijkingen schriftelijk vastgelegd. Zo neemt Karel voor een keerpunt de bearcan maar de FAI de FAI-sector. Verder heeft Karel een sterk ontwikkeld gevoel voor rechtvaardigheid en vindt dat de regels daaraan ondergeschikt zijn. Dat betekent wel dat het toekennen van een record op subjectiviteit gaat berusten en dan kijkt willekeur om de hoek. Het eerste probleem was het record van zijn zoon Ronald.
Karel trad op als sportcommissaris en vervolgens als NAC voor de beoordeling. Doordat zowel Karel als Ronald de FAI code sportief niet goed kenden werd een, voor een 1000 km ongeldige declaratie/vluchtopdracht opgemaakt. Het was een prachtigevlucht/prestatie maar helaas niet vogens de regels. Karel voelde zich kennelijk schuldig en de vlucht was wel gevlogen dus Karel kende zijn zoon een 1000 km record en een driehoekrecord toe. Dit kon echter volgens de geschreven NL regels niet en volgens de FAI regels helemaal niet. Ik vernam (wandelgangen) dat Karel zelfs nog naar de FAI in Parijs is geweest om de regels voor Ronald te veranderen maar zonder succes.
Het precedent is, dat in Nederland voor een driehoek de maten van de FAI-driehoek niet gelden/vereist zijn en dat in NL een keerpunt WEL twee maal aangdaan mag worden.

Toen kwam het geval Bert de Wijs. Die vloog achter Klaus Ohlmann aan langs de Andes in Golf en vestigde daarmee een fabuleus nieuw NL-record. Karel vond dat niet eerlijk en onsportief (dat was misschien ook wel zo) en weigerde Bert zijn record. Volgens de regels onterecht, want wat je er ook van denken wil, het mag gewoon. Records zijn nu eenmaal geen competitie. Na dit voorval kwam de regel in de NL-regels, dat je een record zonder hulp moet vliegen.

Nu heb ik wat strubbelingen met Karel over verschillende onderwerpen. Op dit moment is het zo erg geworden dat Karel over diverse zaken adhoc beslist. In het ene geval zegt hij:"dat staat in de FAIregels", in het andere geval zegt hij:"Dat staat in de NL regels, maar helaas ook als het in de NLregels niet staat en in de code sportief WEL: "Dat doen wij niet in Nederland". Zo wordt de snelheid van records in Nederland niet volgens de voorgeschreven methode van de FAI code sportief berekend. In de NL regels staat daar niets over en valt deze regel dus onder "dat doen wij niet in NL". Ook dit kostte mij een record. Een ander voorbeeld is de acceptatie van buitenlandse en Nederlandse sportcommissarissen. De FAI-regels worden door de CSZ op dit punt al twintig jaren niet gevolgd. Best wel terecht, want de FAI dealt met wereldrecords en de KNVvL met NL records. De FAI is op dat punt erg streng.
Het vervelende is weer dat de NL reglementen hier niets over zeggen en Karel dus naar willekeur beslist welke SC hij accepteert. Naar aanleiding van mijn arbitrageverzoek, heeft Karel kennelijk besloten om zoveel mogelijk te gaan pesten en daarmee zes weken mijn mogelijkheid een NL-record in Afrika te vliegen geblokkeerd. Er is sprake van een escalatie, ik pik dat niet en zo kom je in een vicieuse cirkel die het ABZ zou moeten doorbreken. Helaas houdt het ABZ iedere KNVvL-medewerker de hand boven het hoofd ongeacht of die persoon gelijk heeft of niet. Vroeg of laat gaat daarmee de hele KNVvL op zijn gezicht en dat zou in dit geval wel eens vroeg kunnen gebeuren.

Karel Termaat heeft veel gedaan voor de recordvliegerij. Dat staat buiten kijf en daarvoor moeten we hem dankbaar zijn. Het probleem bij de KNVvL is dat er op den duur verschilende koninkrijkjes kunen ontstaan die volledig onafhankelijk en subjectief kunnen functioneren en die door de diverse besturen niet worden teruggefloten.

Het is een lang verhaal geworden dat ik echt nog aanzienlijk ingekort heb. Er is in de laatste twintig jaren veel meer gebeurd en er is veel meer over te vertellen dan ik hier weergeef.

Een aantal malen is door mij schriftelijk het volgende voorstel gedaan:
Neem in de NL-regels op dat de code sportief bepalend is.
Als de CSZ toch van deze code wenst af te wijken, maak dan een puntsgewijze lijst met die afwijkigen.

Dan is alles helder en duidelijk. Het antwoord vsn Karel was:"vlieg jij nou maar volgens de regels van de FAI dan komt alles voor elkaar. Ten eerste is die opmerking niet waar.(zie samen een record vliegen) ten tweede zou ik niet weten waarom ik niet van de NL regels zou mogen profiteren en anderen zoals Ronald Termaat wel. Het antwoord van het ABZ (enkele dagen gleden) was:"in principe zou het zo moeten zijn" Aan zo'n antwoord heeft niemand wat dus deze correspondentie loopt nog. Men wenst kennelijk geen duidelijke regels, want dat beperkt de "bewegingsvrijheid" van de KNVvL medewerkers. Zo gaat het van kwaad tot erger en dat is slecht voor de zweevliegerij.

Vragen? Ik beantwoord ze graag
Gewijzigd door Jan Ritsma op 08-02-2016 09:21
Jan Ritsma

http://home.planet.nl/~ritsm076/
Jan de Hulster
#24 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-02-2016 08:48
Lid

Vraag:

Het geval Bert de Wijs herinner ik me inderdaad.
Begrijp ik het nu goed dat volgens FAI regels dit record WEL had mogen toegekend?
En dus ook feitelijk een NL record daarmee is.?
(De regels in Nederland zijn nadien veranderd???)

En als dat zo is, waarom is het dan niet toegekend?

Ik lees het hier wel.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 06-02-2016 08:49

Jan Ritsma
#25 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-02-2016 09:14

Lid

Sinds: 09.09.08

Jan de Hulster schreef:
Vraag:

Het geval Bert de Wijs herinner ik me inderdaad.
Begrijp ik het nu goed dat volgens FAI regels dit record WEL had mogen toegekend?
En dus ook feitelijk een NL record daarmee is.?
(De regels in Nederland zijn nadien veranderd???)

En als dat zo is, waarom is het dan niet toegekend?

Ik lees het hier wel.

Zoals ik al schreef, was het record van Bert volledig volgens de regels. Records missen de sportiviteitsbeginselen.
Ik zou geen record aanvragen als ik achter iemand aangevlgen was. Zeker niet als ik het zonder diegene nooit gered had. Bij mij gaat het er om dat het MIJN prestatie is en niet die van een ander. Maar, als je naar vele andere records gaat kijken, dan is dat niet de regel. Steve fosset (of ik de naam goed schrijf?) huurde gewoon experts in, bekostigde de hele operatie, ging zelfs zelf ook nog mee Wink en het record ging netjes op zijn naam.

In het geval van Bert vond men dit zo onsportief, dat men hem zijn record weigerde en DAARNA de NLregels aanpaste voor gelijke gevallen in de toekomst.
Toen later twee andere NLers een gezamelijke vlucht vlogen werd die dan ook terecht reglementair afgekeurd. Wat mij wel stoorde was dat Karel er in zijn "leermomenten" bij zette dat dit een FAI regel was. Dat was een leugen en daar heb ik een hekel aan.

Karel heeft ook een langere periode onderscheid proberen te maken tussen golf en thermische records. (sportiviteitsbeginsel/rechtvaardigheidsbeginsel) Die weg moest hij weer verlaten omdat het oncontroleerbaar is en internationaal niet bestaat.

Nu de FAI in 2011 de regionale records introduceerde lijkt het Termaatprincipe toch eer te worden aangedaan. In sommige regio's is golfvliegen niet haalbaar en daardoor krijg je toch een onderscheid tussen Golf en thermiekvluchten!

NB
Wat mij nu nog te binnenschiet, is dat de recordaanvraag van Bert de Wijs rammelde. Hij stuurde alleen maar een IGC-file. De CSZ moest stuk voor stuk om de geldige formulieren vragen. Toen kwam er een schriftelijke declaratie, getekend door Klaus Ohlman en pas veel later ook nog de nodige FAI claim formulieren. Het kan dus best zo zijn dat de recordaanvraag FORMEEL op deze formaliteiten is afgekeurd. Ook is bekend dat de CSZ Bert verzocht heeft de claim zelf in te trekken. Zeker is dat hij dat in eerste instantie niet deed. Of hij dat later ook volgehouden heeft is mij niet bekend.
Gewijzigd door Jan Ritsma op 08-02-2016 09:22
Jan Ritsma

http://home.planet.nl/~ritsm076/
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.10 seconden